View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:30



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Knott och myggläget norr om Halland? 
Author Message
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Knott och myggläget norr om Halland?
Här i södra Sverige är knotten nästan borta och mygg har jag knappt sett. Hur är läget norrut?

Jag planerar att åka till Vildmarksvägen i norra Sverige via småvägar i Värmland och Dalarna. Så nära Norge jag hittar utan att passera gränsen. Därefter troligen riksvägar. Längre norrut än jag hittills varit i Sverige. Körde söderut från Härnösand på försommaren och såg flera trevliga vyer. Med lite fler stopp kan det bli södra Norrlandskusten på hemvägen.

Jag är van resenär och planerar för MC, tält och trangiakök för morgonkaffet. I verkligheten blir det nog som vanligt. Boende under tak och någon annan som ordnar frukost.

I Covidtider vill jag inte köra söderut utan att vara säker på att känna mig välkommen utanför turistområden. Då passar jag på att köra norrut istället.


16 Jul 2021, 01:35
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Knott och myggläget norr om Halland?
Quote:
I Covidtider vill jag inte köra söderut utan att vara säker på att känna mig välkommen utanför turistområden. Då passar jag på att köra norrut istället.

Å för norrut så välkomnar vill alla besökare som eventuellt har med sig Covidsmitta….
Djävulskt med mygg o knott där jag bor!!


17 Jul 2021, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Knott och myggläget norr om Halland?
Ska du åka norrut tycker jag att du ska åka över Flatruet.
Grusväg men som asfalt. Inga problem ens om man åker amerikansk moped som jag.
Jag åkte över där en dag innan midsommarafton.
Snöbollskrig på platån och sedan en väldigt god röding på Storsjö fiskecamp.


18 Jul 2021, 18:50
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Knott och myggläget norr om Halland?
Flatruet jatack. Det är en av alternativvägarrna från Tännäs. Planerade vägar är nära Norge från Bohuslän och vidare genom Värmland och Dalarna. Det blir säkert grusvägar. Den amerikanska hojen får vara hemma. Det blir troligen någon Moto Guzzi som inte heller är gjord för grusvägar. Jag hade hoppats få ordning på en 70 kg lättare Honda men där krävs mycket tur för att den ska fungera. Det kommer nya delar i veckan men den ger mer motstånd än väntat efter 15 år i vila.

Jag tar nog inte med någon variant av Covid -19. Båda sprutorna är registrerade och jag har inte känt av åkomman tidigare.

Image


18 Jul 2021, 19:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.