View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 23:27

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
vådan av att pruta... 
Author Message

Post vådan av att pruta...
Mina föräldrar sålde nyligen sin villa för att flytta in i lägenhet. Eftersom lägenheten är mindre än villan blev det en del möbler över. Mor min tyckte att vi kunde köra iväg de överblivna möblerna till Stadsmissionen. Själv tyckte jag att det var bättre att sälja möblerna för en spottstyver så blev dom i alla fall hämtade

Sagt och gjort, jag åtog mig uppdraget och lade upp foton och säljannonser på Blocket. Svaren belv måååånga (pga de väldigt låga priserna) och jag gjorde upp med de som var först på resp möbel om upphämtningstid den söndag då allt skulle bort

på Söndagseftermiddagen kom så köparen till köksmöbeln; ett hyggligt stort köksbord i Gustaviansk stil med där till hörande 6st stolar med stoppade sitsar. Priset var satt till 800 för rubbet, vilket får anses som ett rövarpris. Men nu var det ju bortforsling som var det primära..

Köparen hade redan i telefon klarlagt att de skulle ha grejjorna och försäkrade mig om att de var seriösa spekulanter. När de sedan anlände visade det sig att de var av det prutande slaget och de började genast studera bord och stolar för att leta efter och förhoppningsvis finna repor och märken som kunde motivera en prissänkning. Självklart hittades repor och märken, bordet/stolarna var ju typ 40 år gamla.. Köparen ville inte betala mer än 700 pga detta.. JAg svarade att det var 800 som gällde men köparen var ihärdig i sin prut-iver. Till slut tröttnade jag och sa att "-OK, då får det vara. Jag ger bort det hela till Stadsmissionen istället för att sälja". Köparen tyckte då såklart att det var väl bättre att få 700 än ingenting, men det tyckte inte jag för nu hade jag bestämt mig för att dessa snålstrutar inte skulle få köpa bordet/stolarna. "OK, du får väl 800 då" sa köparen men jag svarade att det var inte aktuellt, det hela var inte till salu längre och jag bad dem vänligen avlägsna sig.

Det var två MYCKET molokna och besvikna spekulanter som fick lämna villan med tom släpkärra den söndagen. Själv mådde jag bättre än på länge och Stadsmissionen blev glada dom också några dar senare [:)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Nov 2007, 17:37
Profile WWW

Nice sånt är skönt att höra.

07 Nov 2007, 17:42
Profile ICQ WWW

07 Nov 2007, 17:56
Profile

Nått att tänka på när du säljer en gura nästa gång. [;)][:)]

/Baberg

07 Nov 2007, 18:07
Profile

[:D][:D]

Nått att tänka på när du säljer en gura nästa gång. [;)][:)]

/Baberg

Nä nä nä, lura inte i honom några dumheter nu [;)]

MVH faellman

<i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]

07 Nov 2007, 19:01
Profile WWW

[:D][:D][:D][:D]
Tänkte direkt på den här mannen:
http://www.youtube.com/watch?v=VFIVNwiq8ls

Bojen ar fått en alldeles egen soup nazi.[:D]

Helt rätt gjort, tycker jag!
Fantiserar om att göra samma sak och väntar bara på rätt tillfälle.

07 Nov 2007, 19:19
Profile ICQ WWW

[:D][:D][:D][:D]
Tänkte direkt på den här mannen:
http://www.youtube.com/watch?v=VFIVNwiq8ls

[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

den hade jag inte sett!!

hohohoho[:D]

-----------------

07 Nov 2007, 19:34
Profile WWW

svarade på ett mail nyss ang ett bud på en av mina annonser..
- javisst gärna.. När Helvetet fryser till is![;)]

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"

07 Nov 2007, 20:35
Profile WWW

Mina föräldrar sålde nyligen sin villa för att flytta in i lägenhet. Eftersom lägenheten är mindre än villan blev det en del möbler över. Mor min tyckte att vi kunde köra iväg de överblivna möblerna till Stadsmissionen. Själv tyckte jag att det var bättre att sälja möblerna för en spottstyver så blev dom i alla fall hämtade

Sagt och gjort, jag åtog mig uppdraget och lade upp foton och säljannonser på Blocket. Svaren belv måååånga (pga de väldigt låga priserna) och jag gjorde upp med de som var först på resp möbel om upphämtningstid den söndag då allt skulle bort

på Söndagseftermiddagen kom så köparen till köksmöbeln; ett hyggligt stort köksbord i Gustaviansk stil med där till hörande 6st stolar med stoppade sitsar. Priset var satt till 800 för rubbet, vilket får anses som ett rövarpris. Men nu var det ju bortforsling som var det primära..

Köparen hade redan i telefon klarlagt att de skulle ha grejjorna och försäkrade mig om att de var seriösa spekulanter. När de sedan anlände visade det sig att de var av det prutande slaget och de började genast studera bord och stolar för att leta efter och förhoppningsvis finna repor och märken som kunde motivera en prissänkning. Självklart hittades repor och märken, bordet/stolarna var ju typ 40 år gamla.. Köparen ville inte betala mer än 700 pga detta.. JAg svarade att det var 800 som gällde men köparen var ihärdig i sin prut-iver. Till slut tröttnade jag och sa att "-OK, då får det vara. Jag ger bort det hela till Stadsmissionen istället för att sälja". Köparen tyckte då såklart att det var väl bättre att få 700 än ingenting, men det tyckte inte jag för nu hade jag bestämt mig för att dessa snålstrutar inte skulle få köpa bordet/stolarna. "OK, du får väl 800 då" sa köparen men jag svarade att det var inte aktuellt, det hela var inte till salu längre och jag bad dem vänligen avlägsna sig.

Det var två MYCKET molokna och besvikna spekulanter som fick lämna villan med tom släpkärra den söndagen. Själv mådde jag bättre än på länge och Stadsmissionen blev glada dom också några dar senare [:)]

-----------------

Ha ha fan va bra. Du är en sann förebild!

"I was born a lonely singer, and I'm bound to die the same,
But I've got to feed the hunger in my soul.
And if I never have a nickle, I won't ever die ashamed.
'Cos I don't believe that no-one wants to know." -Kris Kristofferson

07 Nov 2007, 22:50
Profile WWW

Härligt! Gjorde samma sak när en spekulant på min gamla begagnade motorcykel i princip ville pruta för att den såg "använd" ut! Herregud, den var 15 år gammal. Han fick också vända, man tröttnar.

08 Nov 2007, 01:11
Profile WWW

Jag kanske är den enda som inte förstår vitsen med det hela. Varför inte låta dem köpa skiten för 800:- till sist? Du har ju inte vunnit något alls på att göra på det där viset. Prestige är fånigt.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

08 Nov 2007, 02:03
Profile

Jag kanske är den enda som inte förstår vitsen med det hela. Varför inte låta dem köpa skiten för 800:- till sist? Du har ju inte vunnit något alls på att göra på det där viset. Prestige är fånigt.

Jag vann möjligen lite good feeling. Stadsmissionen vann det mesta vilket innebär att hemlösa får pålägg på mackorna och god soppa ett tag till. DET är betydligt mer tillfredsställande för mig än att sälja grejjor till underpris till snål-strutar. Hade dom bara gjort som dom sagt, bara hämtat, hade dom ju fått bordet och stolarna (som säkert var värda snarare 2000:- än 800:-)

Dessutom var ju Stadsmissionen min mors första tanke när det gällde vem som skulle ha möblerna. Att sälja var ju egentligen bara ett sätt för mig att slippa baxa ut möblerna[;)]

-----------------

08 Nov 2007, 07:16
Profile WWW

Vad man vinner? Jo, en affär där man säljer något personligt känns naturligtvis bäst om det blir en win-win deal. Sen finns det ju en gräns någonstans, hur mycket gnäll och nedlåtande attityd man tolererar. Om den nu är så mycket fel på objektet, varför detta intresse?
Dessutom, i en förhandling måste man våga stå på sig vid rätt tillfälle. Jag är säker på att Josh fått möblerna sålda för 800:-, om han orkat vänta någon dag till.

08 Nov 2007, 09:44
Profile WWW

Jag vann möjligen lite good feeling.

Prestige, precis. [;)]

Quote:
Stadsmissionen vann det mesta vilket innebär att hemlösa får pålägg på mackorna och god soppa ett tag till. DET är betydligt mer tillfredsställande för mig än att sälja grejjor till underpris till snål-strutar. Hade dom bara gjort som dom sagt, bara hämtat, hade dom ju fått bordet och stolarna (som säkert var värda snarare 2000:- än 800:-)

Dessutom var ju Stadsmissionen min mors första tanke när det gällde vem som skulle ha möblerna. Att sälja var ju egentligen bara ett sätt för mig att slippa baxa ut möblerna[;)]

Du brydde dig inte om Stadsmissionen innan, så varför är det plötsligt intressant i efterhand? [:p]

kjelle wrote:

Jag är säker på att Josh fått möblerna sålda för 800:-, om han orkat vänta någon dag till.

Han hade inte ens behövt vänta, om du läser inlägget ordentligt. [:D]

08 Nov 2007, 14:26
Profile

Man kan ju bli jävligt trött på folk som alltid ska pruta av princip, även om man redan har en deal[V].
100% rätt handlat av Josh[^]!

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

08 Nov 2007, 14:35
Profile WWW

Minns en historia om en kille som renoverade en ovanlig veteranbil och sökte en kromlist till denna. Hittade en på en loppis eller liknande. Priset var mycket lågt men den snåla killen ville ändå pruta. Det slutade med att säljaren tröttnade och bröt sönder listen.

08 Nov 2007, 14:46
Profile

Helt rätt tycker jag! klockrent. Är själv trött på prutare som fan, även om man avtalat pris innan affären så kommer de med för lite pengar (när dom kollar på guran exempevis!) på fickan..

08 Nov 2007, 15:00
Profile

kjelle wrote:

Jag är säker på att Josh fått möblerna sålda för 800:-, om han orkat vänta någon dag till.

Han hade inte ens behövt vänta, om du läser inlägget ordentligt. [:D]

Vänta på någon köpare som man vill sälja till, skulle jag väl ha skrivit för tydlighetens skull.

För min egen del handlar det inte om prestige, snarare motvilja mot somliga som aldrig blir nöjda. Man kan ge sig fan på att en sån köpare kommer i efterhand och klagar, och försöker få någon slags garanti på något som i grunden beror på att objektet är begagnat.

Men, det kommer väl Makten att kalla prestige det med, och jag avböjer att kommentera på förhand.

I ett av världens prut-Mecka'n, Hong Kong, skulle jag och en kollega köpa videokamera. Efter några butiker, fick vi ett väldigt lågt pris, med kommentaren: "If you walk out of the shop, this price is not valid anymore." Jag slog till, och rekommenderade polaren att göra det samma. Han var dock inte nöjd, utan testade några butiker till. Priset jag köpte för, visade sig vara det klart bästa, och vi gick tillbaka. Kollegan var inte välkommen att handla! Butiksinnehavaren menade att han klargjort allt från början, och ville inte ödsla mer tid på kunder som totalt struntade i vad han sa.

Jag kallar det tydligt och principfast, inte prestige!

08 Nov 2007, 16:34
Profile WWW

Pruta är väl inget fel. Bud har man väl rätt att lägga , sedan är det upp till säljaren att ta det - eller avstå. MEN har man kommit överrens om ett pris och sagt att jag tar den så ska det förstås inte tjafsas!
tycker jag..

R.T.

08 Nov 2007, 18:51
Profile WWW

Jag håller på Josh...
Det är tröttsamt med sånna prutare..jag sålde en pryl på blocket
för 450:- för ett tag sedan....tro på faan att det var en som försökte pruta till 400:-...450:- var redan lågt och den var såld 10 minuter efter att annonsen kommit ut på blocket..
Så det var med glädje jag kunde maila tillbaka
-Sorry..den är Sold

Men det finns alltid folk som ska pruta på allt...gnälla på allt...vara bitter på allt...inget är bra..osv...
Men dom kan leva i sin lilla ostkupa...vem bryr sig

08 Nov 2007, 21:41
Profile ICQ WWW

Det som inte framkom helt tydligt i mitt första inlägg är följande:

Den som kom och tittade var den första som ringde. Hon sa att de var helt säkra på att köpa, men måste fixa en släpvagn så de fick hem möblerna. Jag frågade om det var 100% säkert för att jag i så fall skulle säga till ev. andra intressenter att möblerna var sålda. JODÅ det var helt säkert att de skulle ha möblerna

Och Makten:

Jag bryr mig ALLTID om Stadsmissionen. Jag skänker regelbundet alla mina kläder och böcker till Stadsmissionen. Dessutom skänker jag pengar till Stadsmissionen varje år sedan 30 år tillbaka.

I detta fall spolade jag Stadsmissionen i första läget enbart eftersom jag ville slippa baxa ut skiten. Min axel är sabbad just nu och mina föräldrar är i 80-årsåldern så jag tyckte nog att Blocket var en bättre ide till det som var jobbigt att flytta och inte skulle till lägenheten. Att jag satte ut pris över huvuid taget på Blocketgrejjorna var för att jag inte ville ha 10.000 svar på annonsen

-----------------

08 Nov 2007, 21:52
Profile WWW

Låt mig klargöra att jag hatar prutare. Men jag tycker att det var precis lika löjligt att inte sälja till överenskommet pris som att pruta, när prutaren väl gett sig. Det är klart att man kan ha sina principer, men i det här fallet förstår jag inte poängen. Klart att du borde bett dem fara åt skogen om de inte gav sig med sina 700:-, men när de väl erbjöd 800:- som avtalat så är det väl skitsamma? Jag ser det mest som lite "von oben" att så att säga "ha råd" att bara skita i försäljningen för att man inte gillar köparen.

Tillägg: Jag skulle säkert ha gjort samma sak om jag blivit tillräckligt trött, men jag skulle INTE skriva om det på Bojen som nån slags god gärning. [;)] För det var det definitivt inte.

Tillägg 2: Prutning är högst kulturellt som ni säkert alla vet, och dessa prutare kanske inte alls begrep att det inte var läge att pruta, trots "avtalat" pris. Lite förståelse, om jag får be. [}:)]

08 Nov 2007, 22:28
Profile

EDIT: Kultur eller inte. Om jag skriver prutat och klart betyder det prutat och klart. I min kultur (Tullinge och Stuvsta) funkar det så. Kanske vore lite läge för ev. köpare att sätta sig in i min kultur likaväl som att jag ska sätta mig in i andras. (Köparen var av svenskt ursprung bosatt i Vällingby, inte faan vet jag vad dom har för kultur där)

EDIT 2: mitt syfte med inläggetvar knappast att göra en poäng av att jag hade råd att tacka nej till 800 ( för övrigt tackade jag nej till 800 åt min mor..) Nej poängen var snarare att delge en historia om hur det kan gå om man inte håller sina avtal

-----------------

08 Nov 2007, 22:36
Profile WWW

Jag tolkar inte inlägget som "skryt över en god gärning" utan mer som ett dagboksinlägg över blocketförsäljningens vedermödor.

08 Nov 2007, 22:48
Profile

jag är vääldigt långt från "von oben"

Jag vet. [;)]

Quote:
EDIT: Kultur eller inte. Om jag skriver prutat och klart betyder det prutat och klart. I min kultur (Tullinge och Stuvsta) funkar det så. Kanske vore lite läge för ev. köpare att sätta sig in i min kultur <font color="red">likaväl som att jag ska sätta mig in i andras</font id="red">. (Köparen var av svenskt ursprung bosatt i Vällingby, inte faan vet jag vad dom har för kultur där)

Jag menade prutkultur. Vissa tycker att det är självklart att pruta, och jag hatar det, men jag förstår inte varför man måste jävlas tillbaka för det.

Quote:
EDIT 2: mitt syfte med inläggetvar knappast att göra en poäng av att jag hade råd att tacka nej till 800 ( för övrigt tackade jag nej till 800 åt min mor..) Nej poängen var snarare att delge en historia om hur det kan gå om man inte håller sina avtal

Jodå, det förstår jag. Men jag ser inte att du gjort "rätt", vilket de flesta andra verkar göra. Du gör ju precis som du vill i det här fallet, och jag tycker att du gjorde fel. Inte mer med det. [:)]

08 Nov 2007, 23:16
Profile

När köparen började pruta på ett givet avtal, så bröt man ju själv avtalet. Därmed är det för sent, om nu säljaren inte vill, att gå tillbaka till det gamla avtalet när prutningen inte funkade. Så funkar det i vuxenvärlden[:)].

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

09 Nov 2007, 06:57
Profile WWW

Jag har inte "råd" att tacka nej till 800:- Men jag hade gjort på samma sätt ändå. Precis som föregående talare så är ju avtalet brutet om man försöker förhandla om den överenskommelse man redan träffat.

Förhandla priset gör man först, när det är bestämt så är det färdigdiskuterat! Handlar väl inte om prutkultur, det handlar ju för fasen om vanligt jävla vett!

Våga vägra försäljning, eller som grynet skulle ha sagt, Ta ingen skit!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

09 Nov 2007, 11:26
Profile ICQ WWW

...det handlar ju för fasen om vanligt jävla vett!

Det är klart ovettigare att avbryta affären av prestige. "Ta skit"? Jösses, snacka om att vara känslig. [:D]

09 Nov 2007, 14:33
Profile

Makten wrote:

top5rec wrote:

...det handlar ju för fasen om vanligt jävla vett!

Det är klart ovettigare att avbryta affären av prestige. "Ta skit"? Jösses, snacka om att vara känslig. [:D]

F-n Makten; du <i><b>är </b> "] ju en surk*k som du blivit beskylld för så många gånger (framför allt på "det där andra" forumet) [;)]

Jag brukar gilla att läsa alla dina kommentarer om moral & samhället & så, men nu tycker jag du gör en höna av en fjäder... Släpp det här nu! Jag tycker det var coolt gjort av Josh & så gick ju hela rasket till välgörenhet i alla fall. No harm done & en god historia blev det ju av det!

*note to self; pruta inte med Josh om det verkar vara en god deal från början*

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

09 Nov 2007, 17:22
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next