View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 11:07

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Råd om en affär sökes 
Author Message

Så var man i handlartagen igen.
Jag har mailat lite med en kille om en gitarr (vill inte precisera ännu) Vi har pratat byte och köp. Men när jag struttade runt lite annonssiter så hittade jag en annons där en person ville köpa precis en sådan, med samma postnummer.

Så med hjälp av en annan mailadress slängde jag iväg ett mail om att jag hade en till salu (vilket jag faktiskt har). Och svaret kommer från, ni gissade rätt, samma person som jag mailat med om att köpa en sådan gitarr av!

I mailet så frågar han om den är av en viss spec, men säger inte att det är den han vill ha, utan det kan likväl vara att det är den han inte är ute efter. Han erbjuder specifika byten - Men inte den gitarr som han har utannonserad! Alltså den gitarr jag vill köpa av honom.

Så nu undrar jag om ni med all eran köp å sälj-erfarenheter, är det något skumt med detta, eller är jag bara överdrivet paranoid?

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

05 Oct 2007, 17:21
Profile ICQ WWW

Jag skulle åtminstone ställa en extra fråga till honom.

Var i landet finns herren?

05 Oct 2007, 17:51
Profile

Var lite mer rakt på sak, tala om vad du vill ha - cut the crap! Innan man är överens om objektet, är det lite svårt att vara smart säljare/köpare.
Ofta är det bäst att försöka hitta win-win läget.

05 Oct 2007, 19:06
Profile WWW

Det kan ju vara så att han är så hedersam att han inte vill erbjuda en gitarr han håller på att förhandla om med en annan spekulant?
Han verkar ju uppenbarligen inte förstå att ni är samma person.

Ät massa rött kött, gärna med bearnaise eller andra fetthaltiga såser, och drick massor av alkohol så kommer du att leva länge och väl. Mest väl.

05 Oct 2007, 22:10
Profile

Bjoel: I Göteborgstrakten

Kjelle: förstår inte riktigt hur du menar

Danix: Men varför vill han köpa en likadan gitarr som han ska sälja till mig? Och mer viktigt, varför är han ute efter byten på båda ställena, existerar de gitarrerna han erbjuder mig för min Gitarr, eller kommer jag att bli utan gitarr om jag skickar denna till honom.

Det bästa är att jag ska ner till Götet i höst, så de kanske går att göra ett face-to-face byte.

Ju mer jag tänker på saken desto konstigare känns det. Tvekar skarpt på att skicka en gitarr dit.

6 strängar är 6 för lite

06 Oct 2007, 00:43
Profile ICQ WWW

Ska du iaf ner till Gbg så är det ju klart mycket bättre att ses face to face.
o slå mig en pingla så tar vi en öl :)

06 Oct 2007, 11:01
Profile ICQ WWW

arbetarpojken wrote:

Ska du iaf ner till Gbg så är det ju klart mycket bättre att ses face to face.
o slå mig en pingla så tar vi en öl :)

Jo, då eliminerar man ju risken.
Å en öl e ju aldrig fel!

6 strängar är 6 för lite

06 Oct 2007, 11:51
Profile ICQ WWW

top5rec: Det kanske beror på att jag inte riktigt hängde med från början, förstod inte riktigt turerna och dina intentioner/farhågor. Skulle du sälja en likadan gitarr som du sen vill köpa????

Min åsikt var att, om du inte förstår hans agerande, eller tror att han har en dold inte helt rumsren plan, varför inte fråga honom om det du oroar dig för? Om du inte känner förtroende för denna säljaren/bytaren, bör du ju inte genomföra dealen. Om det trots allt verkar lockande, låt honom förklara det som verkar skumt. Det är inte meningsfullt att spendera mer tid i förhandlingar, om man inte känner förtroende för dealen.

Enkelt. Dessutom var jag inne i whiskyångorna igår kväll, och då är (nästan) allt förlåtet.[^][:p]

06 Oct 2007, 11:57
Profile WWW

kjelle wrote:

top5rec: Det kanske beror på att jag inte riktigt hängde med från början, förstod inte riktigt turerna och dina intentioner/farhågor. Skulle du sälja en likadan gitarr som du sen vill köpa????

Min åsikt var att, om du inte förstår hans agerande, eller tror att han har en dold inte helt rumsren plan, varför inte fråga honom om det du oroar dig för? Om du inte känner förtroende för denna säljaren/bytaren, bör du ju inte genomföra dealen. Om det trots allt verkar lockande, låt honom förklara det som verkar skumt. Det är inte meningsfullt att spendera mer tid i förhandlingar, om man inte känner förtroende för dealen.

Enkelt. Dessutom var jag inne i whiskyångorna igår kväll, och då är (nästan) allt förlåtet.[^][:p]

Hehe, ingen fara kjelle

Grunden är väl att jag misstänker att han inte äger den gitarr han försöker sälja till mig, eftersom han annonserar efter en likadan och inte nämner den gitarren när han ger bytesalternativ till den gitarren jag utgett mig för att sälja, under pseudonym, ungefär så

6 strängar är 6 för lite

06 Oct 2007, 13:53
Profile ICQ WWW

OK, tror jag greppar situationen. Verkar onekligen lite skumt! Men, som sagt, be honom att t.ex. skicka foto. Litar man ändå inte på honom, är väl personlig kontakt det enda rätta. Detta är väl nackdelen med internethandel, det är lättare för bedragare. Om man tycker att en internet deal verkar riskfylld, är det dags att dra sig ur.

06 Oct 2007, 16:12
Profile WWW

Sedan denna topic kom upp så har mailen slutat komma till båda mailadresserna. En skum Göteborgare som hänger på bojen?

6 strängar är 6 för lite

09 Oct 2007, 17:52
Profile ICQ WWW

Men vänta lite nu, han ville alltså köpa en likadan gura som han hävdade att han sålde? Och du ville köpa en, och ville samtidigt sälja en?
Innebär inte det att du gör precis samma sak? o,0 Säljer en gitarr, för att köpa en likadan? [B)]
Eller har jag missuppfattat något nu igen? [xx(]

09 Oct 2007, 22:23
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Men vänta lite nu, han ville alltså köpa en likadan gura som han hävdade att han sålde? Och du ville köpa en, och ville samtidigt sälja en?
Innebär inte det att du gör precis samma sak? o,0 Säljer en gitarr, för att köpa en likadan? [B)]
Eller har jag missuppfattat något nu igen? [xx(]

Jo, han försöker köpa en likadan gura som han vill sälja till mig. Jag utgav mig för att vara en som ville sälja en sådan gura till honom för att kolla om det var samma person. Jag är inte ute efter att sälja en gitarr åt honom, men däremot, som jag skrev, så äger jag en gitarr med samma namn, fast i ett annat utförande.

6 strängar är 6 för lite

09 Oct 2007, 23:15
Profile ICQ WWW

top5rec wrote:
Jo, han försöker köpa en likadan gura som han vill sälja till mig. Jag utgav mig för att vara en som ville sälja en sådan gura till honom för att kolla om det var samma person. Jag är inte ute efter att sälja en gitarr åt honom, men däremot, som jag skrev, så äger jag en gitarr med samma namn, fast i ett annat utförande.

6 strängar är 6 för lite

Ah, då missförstod jag det hela. [xx(]

09 Oct 2007, 23:17
Profile ICQ WWW

Dags att tala om vad det är för gitarr då tycker jag, så ingen går på en nit. Namnet på säljaren/köparen kan du ju behålla så länge.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

10 Oct 2007, 16:12
Profile

Makten wrote:

Dags att tala om vad det är för gitarr då tycker jag, så ingen går på en nit. Namnet på säljaren/köparen kan du ju behålla så länge.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

Ok, inte mer än rätt, men om han återupptar kontakten och allt verkar legitimt så postar jag här.
Gitarren jag skulle köpa är en Ibanez concord hummingbirdkopia 12-strängad.
Han har även erbjudit bland annat dessa som byte:
Hank Marwin signatur, Squier
Ibanez Musician med fast hals,
Tangelwood TW1000CE

6 strängar är 6 för lite

10 Oct 2007, 19:40
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]