View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 07:59

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Nationaldagsskål! 
Author Message

Post Nationaldagsskål!
äntligen börjar jag repa mig efter min lunginflammation och känner mig redo för ett glas Amarone igen.

I morgon firar jag nationaldagen genom att bjuda våra vänner från Somalia på sill och nubbe uti det fria [:)] Ska bli kul, sist bjöd vi på kräftor, det var jävligt kul (tyckte dom också) [:D]

Skål!

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Jun 2007, 15:40
Profile WWW

I morgon firar jag nationaldagen genom att bjuda våra vänner från Somalia på sill och nubbe uti det fria [:)]

Image

Klart man ska fira nationaldan med utlänningar! Lite amatörambassadör på hemmaplan, sådär...

Själv ska jag korka upp champagnen med en god vän som jag inte har tagit ett glas med på fyra år. Sen vete fan om jag inte drar på jobbet ett tag på eftermiddan. Vad är det för fel på mig?

05 Jun 2007, 15:52
Profile

För mig blir det en liten spelning tror jag. Andra gången det händer på hemmaplan faktiskt, mailade en kille jag känner lite halvt igår och dom behövde en basist tills imorgon så vi repade väl en halvtimme då och får se om det blir något mer innan vi går upp [:D]
Ska bli roligt hur som helst att spela typ Johnny B Goode och Sweet Child O Mine som jag faktiskt aldrig spelat live nån gång och annars bara jammat i replokalen på skoj.

skål!

05 Jun 2007, 16:27
Profile ICQ WWW

Skål på er . Ikväll blir det logdans och imorrn fortsätter jobbet att ta upp en stubbe.
Envishet och svett ska få upp den.

R.T.

05 Jun 2007, 18:52
Profile WWW

Skål. Imorgon ska jag slipa och måla föräldrarnas altanräcke mot en ringa summa (som jag kan behöva). På kvällen blir det pilsner och inspelning av sista låten på kommande plattan. [:)]

[url="http://www.giantess.se/"]Image[/url]

05 Jun 2007, 23:19
Profile

Skål! Har suttit ute med grannarna ikväll och surrat en sväng. Sitter nu med en kall Lapin och planerar inför nästa helgs fiske....två dagars trolling efter gammelgedosar....

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

05 Jun 2007, 23:29
Profile

Josh , vad tyckte Somalierna om sill och nubbe ?

R.T.

06 Jun 2007, 18:11
Profile WWW

En nationaldagsspelningsbild [:D] [^]
Image

06 Jun 2007, 18:21
Profile ICQ WWW

Skål på er . Ikväll blir det logdans och imorrn fortsätter <font color="red">jobbet</font id="red"> att ta upp en stubbe.

R.T.

Vart ni så fattiga av vattenskadan på skolan att ni måste ta såna extrajobb när ni är lediga?

[:D]

06 Jun 2007, 18:52
Profile

Potrzebie!

06 Jun 2007, 19:43
Profile

Tillbringade förmiddagen på MC, besökte det lokala midsommarfirandet på eftermiddagen och invigde en ny portal, en kopia på en portal som revs för 100 år sedan och prydde entrén till en av stadens parker.

Har i kväll korkat upp en Retsina för att komma i stämning i värmen!
Skål!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

06 Jun 2007, 20:43
Profile

Josh , vad tyckte Somalierna om sill och nubbe ?

R.T.

jorå, dom har just gått hem. Det blev riktigt bra; sill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, gubbröra, Newcatle Brown Ale, OP. Sedan blev det jordgubbar och vaniljglass och några timmar senare grillades det lite havskräftor som sköljkdes ned med några goda Slatopramen

Stor succe, de tyckte det var kanon (det var inte första gången de åt inlagd sill, dom har bott i Sverige i 14 år)

-----------------

06 Jun 2007, 20:57
Profile WWW

1: satt i en park och lirade med min sitarlärare på dan
2: hojtur med sambon, åt i babergs hemtrakter en utsökt grekisk middag på lokal
3: lite öl och vin på balkongen sen
4: kollar bojen och säger skål!

tligen

06 Jun 2007, 22:45
Profile ICQ WWW

Jag har också druckit med anledning av dagen [8D]
Skål bönder, imorgon kör vi dynga! *tar upp gitarren*

--------------------------------------------------
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

06 Jun 2007, 23:21
Profile

Inget firande här inte. Har ikväll satt grunden till den 12:e och sista låten på vår kommande skiva. Riktigt skönt att bli av med det, men sen ska det läggas pålägg, mixas och mastras. Skönt att vara basist då. [;)]

Just nu är det 28 grader varmt i min lägenhet trots vidöppna fönster, så jag svalkar mig med en fulöl och inväntar luftbytets process genom balkongdörren.

07 Jun 2007, 00:32
Profile

Kul att skivan börjar närma sig Makten. Jag gillar det jag hört av er hittills. Du hojtar väll till när den är klar?

Ang trådens ämne så har jag inte firat nationaldagen. Jag ser inte riktigt poängen med denna nymodighet som vi mest tycks ha anammat av grupptryck... och så måste jag plugga :(

07 Jun 2007, 01:27
Profile ICQ WWW

Kul att skivan börjar närma sig Makten. Jag gillar det jag hört av er hittills. Du hojtar väll till när den är klar?

Självklart! Det blir med buller och bång. [:D] Fast det dröjer nog, som alltid. Först ska det släppas en singel som redan är inspelad och klar. Frågan är hur det går för skivnissarna. Jag tar det med ro, det går som det går. [:)]

Quote:
Ang trådens ämne så har jag inte firat nationaldagen. Jag ser inte riktigt poängen med denna nymodighet som vi mest tycks ha anammat av grupptryck... och så måste jag plugga :(

De flesta vet nog inte ens varför vi firar nationaldag, så det är inte så konstigt. Sen har det tyvärr varit så tabu att vifta med svenska flaggan och sådant på senare år att folk nog tröttnat. Nationaldagen verkar mest vara nationalisternas högtid, eller så pratas det bara om nya svenskar och det eventuella välkomnandet av dem. Inget om vad det är man firar eller varför. Ganska märkligt egentligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

07 Jun 2007, 01:32
Profile

Makten wrote:

_jesper_ wrote:

Självklart! Det blir med buller och bång. [:D] Fast det dröjer nog, som alltid. Först ska det släppas en singel som redan är inspelad och klar. Frågan är hur det går för skivnissarna. Jag tar det med ro, det går som det går. [:)]

Ah, då får jag börja med att vänta på singeln :)
Ta det med ro, det är bästa sättet :)
Quote:
Quote:

De flesta vet nog inte ens varför vi firar nationaldag, så det är inte så konstigt. Sen har det tyvärr varit så tabu att vifta med svenska flaggan och sådant på senare år att folk nog tröttnat. Nationaldagen verkar mest vara nationalisternas högtid, eller så pratas det bara om nya svenskar och det eventuella välkomnandet av dem. Inget om vad det är man firar eller varför. Ganska märkligt egentligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

Jodå, jag vet varför nationaldagen är den dag den är... men jag tycker att t.ex midsommar förtjänar helgdagsstatus mer än nationaldagen.

07 Jun 2007, 01:42
Profile ICQ WWW

Jodå, jag vet varför nationaldagen är den dag den är... men jag tycker att t.ex midsommar förtjänar helgdagsstatus mer än nationaldagen.

Jag tycker till och med att midsommar borde VARA nationaldagen. Det är utan tvekan den dag som de flesta svenskar mest förknippar med Sverige, och dessutom håller högt när det gäller tradition och firande. Nationaldagen är bara konstruerad av politiker och har ingen förankring hos folket. Vem bryr sig om Vasa idag? Inte jag. Man kan ju inte börja fira något som glömts bort. [|)]

07 Jun 2007, 01:52
Profile

1: satt i en park och lirade med min sitarlärare på dan
2: hojtur med sambon, åt i babergs hemtrakter en utsökt grekisk middag på lokal
3: lite öl och vin på balkongen sen
4: kollar bojen och säger skål!

tligen

Du var på Grekens och åt då förmodar jag.
Riktigt bra mat där. Förutom den gången när jag fick en stor sten i maten som nästan höll på att spräcka en tand på mig.

Något firande har det inte blivit. Inte ens en fulöl.

/Baberg

07 Jun 2007, 07:46
Profile

Äh, det blev en kall svart guld när jag kom hem från repat i den tokvarma svarta replokalen i går kväll. För övrigt håller jag med makten, är det någon dag/helg som ska vara nationaldag så är det midsommar. Tillbaks med annandag pingst som helgdag och gör midsommar till nationalhelg istället!

Micke

07 Jun 2007, 08:31
Profile ICQ WWW

De flesta vet nog inte ens varför vi firar nationaldag, så det är inte så konstigt.

En bekant som var i USA fick för nåt år sen frågan <i><b>Do you have an Independence Day in Sweden?</b>"].

Svaret var lika snabbt som självklart: <i><b>No, but our neighbour countries do...</b>"] [;)]

07 Jun 2007, 08:34
Profile

Tillbringade förmiddagen på MC, besökte det lokala <font color="red">midsommarfirandet</font id="red"> på eftermiddagen och invigde en ny portal, en kopia på en portal som revs för 100 år sedan och prydde entrén till en av stadens parker.

Ja det gäller att ligga steget före[:D]

07 Jun 2007, 08:42
Profile

Makten wrote:

De flesta vet nog inte ens varför vi firar nationaldag, så det är inte så konstigt.

En bekant som var i USA fick för nåt år sen frågan <i><b>Do you have an Independence Day in Sweden?</b>"].

Svaret var lika snabbt som självklart: <i><b>No, but our neighbour countries do...</b>"] [;)]

MUhaha!

påminner mig om en tysk kollega som för några år sedan frågade mig varför Finland inte hade svenska som huvudspråk. Detta eftersom ju Finland en gång hade tillhört Sverige..

JAg svarade att jag antog att det hade samma orsaker som att stora delar av Europa (tex Schleswig Holstein där han bor) pratar annat än Svenska trots att de tillhört Sverige[:D]

För övrigt håller jag med de som tycker att Midsommarafton bör vara vår Nationaldag. Där har vi redan traditionerna på plats och behöver inte göra oss till. Att försöka implementera nya traditioner med uppblåst firande, militärorkestrar och flaggviftande känns bara krystat

Hellre sill,nubbe och nattbad än militärparader och vinkande kungafamilj [;)]

-----------------

07 Jun 2007, 09:29
Profile WWW

Riktigt bra mat där. Förutom den gången när jag fick en stor sten i maten som nästan höll på att spräcka en tand på mig.

/Baberg

Precis! Grekens Taverna, jättegott och trevligt. har åkt förbi några gånger och det har sett så mysigt ut så igår slog vi till.
skulle ha varit gott med en pilsner till maten, nu blev det Ramlösa + en kanna vatten istället. Men du kanske har gångavstånd och får skummande drycker...

tligen

07 Jun 2007, 10:44
Profile ICQ WWW

Var för trött för att BOJ-skåla igår, efter att gått på Nationaldagsgrejen helt och hållet. Var och körde gubbrace i 15km kajak i Nationaldagsspelen, Sickla- och Jarlasjön. Riktigt mysigt faktiskt, men svettigt! Testosteronhalten stiger så fort det ropas race.

Gissa om en kall Baron Trenck smakade bra i skuggan igår kväll!

07 Jun 2007, 12:23
Profile WWW

Quote:

/Baberg

Precis! Grekens Taverna, jättegott och trevligt. har åkt förbi några gånger och det har sett så mysigt ut så igår slog vi till.
skulle ha varit gott med en pilsner till maten, nu blev det Ramlösa + en kanna vatten istället. Men du kanske har gångavstånd och får skummande drycker...

tligen

hmm.. vänta här nu.. Baberg bor i Knivsta väl? Då måste det finnas två Grekens Taverna. Den andra ligger på gamla Strängnäsvägen strax söder om Nykvarn (mot Taxinge till). Bra MC-väg det också och bra taverna med mycket Grek-känsla. Rekommenderas när ni har vägarna förbi på rätt sida Mälaren

-----------------

07 Jun 2007, 13:31
Profile WWW

Ron Thomson wrote:

Skål på er . Ikväll blir det logdans och imorrn fortsätter <font color="red">jobbet</font id="red"> att ta upp en stubbe.

R.T.

Vart ni så fattiga av vattenskadan på skolan att ni måste ta såna extrajobb när ni är lediga?

[:D]

Japp Det och sopa Skelleftehmnasleden varje morgon innan 0500 med en tandborste.
( Nej den står på vår tomt , du är välkommen över och svettas lite..)

R.T.

07 Jun 2007, 14:04
Profile WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]