View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 07:59

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Kan jag bli blåst??? 
Author Message

Har en pedal ute på blocket, och en köpare har hört av sig och vill göra affär... grejen är den att jag får lite skumma vibbar kring hela affären och skulle vilja höra vad ni säger.

Killen som ringde från en anonym kontantkortsmobil ställde inga frågor om pedalen, bara om priset och jag sa att jag kan bjuda på frakten.

Vi kom överrens om att han skulle maila sin adress och jag mailar alla mina personuppgifter och mitt kontonummer. Ingen pedal skickas förrän jag ser pengarna på kontot, sa jag och det var helt ok.

När jag kom hem hade jag fått ett mail från en helt annan person. I mailet fanns en adress och ett mobilnummer - samma nummer som hade ringt om pedalen!

Jag ringde upp och undrade vad det var frågan om. Då säger personen att han hjälper sin granne som inte kan prata svenska så bra, och det är grannens namn och adress i mailet, och det är han som jag ska skicka pedalen till....

Grejen är den att "grannen" har ett namn som låter väldigt svenskt, dessutom finns han inte på varken hitta eller eniro.

Vad tror ni?
Kan jag bli blåst på något sätt även om jag inte skickar något förrän pengarna finns på kontot??? Magkänslan just nu säger "sälj till nån annan".

26 May 2007, 20:58
Profile ICQ WWW

Bod wrote:
Vad tror ni?
Kan jag bli blåst på något sätt även om jag inte skickar något förrän pengarna finns på kontot??? Magkänslan just nu säger "sälj till nån annan".

Magkänslan är en bra känsla att gå på. Får du betalt i förskott så borde det väl inte vara något som de kan göra när du väl fått betalt. Det kanske man kan kolla med banken om det går att stoppa betalningar som syns på mottagarens konto.

<font size=1>I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id=size1>

26 May 2007, 21:06
Profile ICQ WWW

Ah, det tänkte jag inte på! Klart jag ska kolla med banken om det finns nån risk att pengarna försvinner från kontot igen eller om de känner till några andra "faror". Tack för tipset Matte!!!

26 May 2007, 22:01
Profile ICQ WWW

Kolla upp med banken! Jag har för mig att vissa nigeriabrev funkar precis så. Någon sätter in pengar på ditt konto (som en bekräftelse för att du ska göra något tillbaka), men det visar sig sedan att pengarna "inte finns" hos banken som skickat, varför de går upp i rök.
Be personen om fullständiga kontaktuppgifter och kolla upp ordentligt att allt stämmer. Det är lätt att vara för misstänksam, men också lätt att bli lurad. Har han inget att dölja så bör telefonnummer, adress och rubbet gå att kolla upp.

Tillägg: Du kan ju lätt upprätta ett nytt konto där personen kan sätta in sina pengar, som du sen <i>tar ut"]. Då borde du ju vara säker.

[url="http://www.giantess.se"]Image[/url]

26 May 2007, 22:25
Profile

det är ju säljarens marknad, så diktera dina villkor bara [:)]

Gör allt som krävs för att du ska kunna känna dig lugn. vill han då inte köpa den så sälj inte.
och som du sa, allt låter ju märkligt invecklat och svårt för en sån här enkel grej...

Kitte

"Beware of the AlienDealers ! ! !"

26 May 2007, 22:32
Profile ICQ WWW

Du råkar inte känna nån i samma stad som killen? Erbjud att du skickar din pedal till nån i samma stad som kan överlämna den mot kontant betalning.

Slutar svaren komma då, ja - då vet du ju [:D]

27 May 2007, 08:26
Profile

Såsom du beskriver det hela låter det ju onekligen lite skumt...

ImageSpider-Man 3 - Summer 2007Image

27 May 2007, 11:40
Profile

Kolla upp med banken! Jag har för mig att vissa nigeriabrev funkar precis så. Någon sätter in pengar på ditt konto (som en bekräftelse för att du ska göra något tillbaka), men det visar sig sedan att pengarna "inte finns" hos banken som skickat, varför de går upp i rök.

Det där gäller inte nigeriabrev, utan checkbedrägerier. Utlandscheckar kan funka som du skriver - det är därför amerikaner på ebay säger att de vill vänta 2-4 veckor till checken "clearar" innan de skickar något mot checkbetalning.

Om din bank gör som den ska kan en banktrans inte dras tillbaka.

Magkänslan är dock helt OK att gå på, om du inte är desperat efter pengarna skulle jag lyssna på den...

27 May 2007, 17:23
Profile

Tack alla för goda råd!

Jag följde Mikkes förslag och sa att jag kunde skicka pedalen till min brorsa i Tyresö, för avhämtning mot betalning. Det tyckte killen var en skitbra idé!

Så nu har jag nästan lite dåligt samvete för att jag tvivlade på killen...[:I]

Men, men... det känns ju bra att kunna genomföra affären utan att känna sig orolig!

27 May 2007, 18:03
Profile ICQ WWW

... man kan inte vara nog försiktigt i nätaffärer ... alltid bäst om man kan göra upp affären "eye to eye" ...

27 May 2007, 20:49
Profile

... man kan inte vara nog försiktigt i nätaffärer ... alltid bäst om man kan göra upp affären "eye to eye" ...

å andra sidan är det pga att det finns så många osäkra nät-dealers som det fortfarande finns en schysst marknad därute för oss som törs. Jag har en rätt omfattande erfarenhet av att göra affärer med privatpersoner, oftast dessutom på andra kontinenter. Har ALDRIG blivit regelrätt lurad. Nån enstaka gång har det jag köpte inte motsvarat beskrivningen, men då har vi å andra sidan kommit fram till en för bägge parter acceptabel lösning.

Har du sedan gjort ett antal schyssta köp så har du ju faktiskt "råd" att ta lite risker nån gång. Jag köpte tex en nyskick US-strata standard för kanonpriset 382$ en gång. Anledningen var att alltför få vågade bjuda eftersom säljaren var ny på eBay och saknade feedbacks. Jag la ett skambud och vann guran. Fick dessutom hem en gitarr som var bättre än beskrivningen antytt. Pga av god kommunikation med säljaren efter att jag hade vunnit blev det dessutom rövarbilligt att få hem den

Näe, jag tycker nog att man ska släppa lite på hängslena och livremmen då och då. Livet blir roligare på det sättet och blir du blåst nån gång har du i alla fall ngt att berätta på BOJen [8D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 May 2007, 21:37
Profile WWW

Näe, jag tycker nog att man ska släppa lite på hängslena och livremmen då och då. Livet blir roligare på det sättet och blir du blåst nån gång har du i alla fall ngt att berätta på BOJen [8D]

Josh har en klar poäng, men det har din mage med. Jag skulle ha låtit bli den där snubben och hans granne om jag var du.

Tilltro till sin nästa i all ära, men jag låser min cykel i alla fall...

Edit: Hoppla-ha, var saken redan avklarad? Jaja, jag behåller min åsikt ändå...

28 May 2007, 08:12
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]