View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:09

Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
ljuger kungen? 
Author Message

FenderBender wrote:

Ursäkta men vad har ett tvåpartisystem med monarki kontra republik att göra? Tyskland är republik med flerpartisystem precis som Sverige. <font color="blue">Frågan gäller väl snarare huruvida vi ska ha en kung (utan makt) eller en president (med makt)?</font id="blue"> Blir det automatiskt omöjligt att behålla vårt statskick med ett tvåpartisystem - och hur resonerar du i den frågan i såfall? [?]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

<font color="blue">Jag ser absolut ingen anledning till varför vi måste ha en president bara för att vi inte har en kung, har jag missat något? Som jag tidigare sagt tycker jag att vi bara kan ta bort kungen och fortsätta som vanligt, sätt den uppenbart symboliska statschefsposten på talmannen eller skippa den helt eftersom den nu ändå är symbolisk.</font id="blue">

Du menar att vi ska bli ett sympoliskt land, typ liksom...? [;)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

04 Jun 2011, 14:20
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
Hade denna intressanta diskussion med några bekanta igår varav en är en statsvetare från USA. Enligt honom så har vi inte kommit till USAs nivå ännu men är på väg dit i ganska rask fart.
Visst är det så att skapandet av Alliansen och den röd-gröna sammanhållningen är ett stort steg mot ett tvåpartisystem.

Idag får de mindre Allianspartierna driva den politik och komma med de förslag som skulle skada M's popularitet bland "vanligt" folk.

Vi är inne i en spännande period nu och det ska bli kul att se var det slutar.

Ursäkta men vad har ett tvåpartisystem med monarki kontra republik att göra? Tyskland är republik med flerpartisystem precis som Sverige. Frågan gäller väl snarare huruvida vi ska ha en kung (utan makt) eller en president (med makt)? Blir det automatiskt omöjligt att behålla vårt statskick med ett tvåpartisystem - och hur resonerar du i den frågan i såfall? [?]

Ursäkta igen... Frågan gäller huruvida kungen ljuger eller talar sanning. Jag tror han i huvudsak talar sanning, men ljuger på samma sätt som alla gör när man konfronteras med obekvämheter. Även kungen är mänsklig. [^]

Image

Men Janne....Hur får du ihop det här, att kungen är mänsklig tar ingen ifrån honom...men han kan ju för he...jä... inte tala sanning och ljuga i samma andetag, den retoriken håller inte en enda sekund... att du accepterar dom grodor han gjort,OK....men låt sanning vara sanning och lögn vara lögn allt annat blir ju fruktansvärt löjligt[xx(]
Har varit en intressant diskussion "Ljuger Kungen" men för min del så drar jag ett streck i debatten ( och hoppar in i nästa)[;)]

04 Jun 2011, 16:35
Profile ICQ WWW

Wicca wrote:

FenderBender wrote:

Ursäkta men vad har ett tvåpartisystem med monarki kontra republik att göra? Tyskland är republik med flerpartisystem precis som Sverige. <font color="blue">Frågan gäller väl snarare huruvida vi ska ha en kung (utan makt) eller en president (med makt)?</font id="blue"> Blir det automatiskt omöjligt att behålla vårt statskick med ett tvåpartisystem - och hur resonerar du i den frågan i såfall? [?]

Image

<font color="blue">Jag ser absolut ingen anledning till varför vi måste ha en president bara för att vi inte har en kung, har jag missat något? Som jag tidigare sagt tycker jag att vi bara kan ta bort kungen och fortsätta som vanligt, sätt den uppenbart symboliska statschefsposten på talmannen eller skippa den helt eftersom den nu ändå är symbolisk.</font id="blue">

Du menar att vi ska bli ett sympoliskt land, typ liksom...? [;)]

Image

Ok, nu hänger jag inte alls med. Vad menar du?

04 Jun 2011, 20:42
Profile

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
Hade denna intressanta diskussion med några bekanta igår varav en är en statsvetare från USA. Enligt honom så har vi inte kommit till USAs nivå ännu men är på väg dit i ganska rask fart.
Visst är det så att skapandet av Alliansen och den röd-gröna sammanhållningen är ett stort steg mot ett tvåpartisystem.

Idag får de mindre Allianspartierna driva den politik och komma med de förslag som skulle skada M's popularitet bland "vanligt" folk.

Vi är inne i en spännande period nu och det ska bli kul att se var det slutar.

Ursäkta men vad har ett tvåpartisystem med monarki kontra republik att göra? Tyskland är republik med flerpartisystem precis som Sverige. Frågan gäller väl snarare huruvida vi ska ha en kung (utan makt) eller en president (med makt)? Blir det automatiskt omöjligt att behålla vårt statskick med ett tvåpartisystem - och hur resonerar du i den frågan i såfall? [?]

Ursäkta igen... Frågan gäller huruvida kungen ljuger eller talar sanning. Jag tror han i huvudsak talar sanning, men ljuger på samma sätt som alla gör när man konfronteras med obekvämheter. Även kungen är mänsklig. [^]

Image

Det var ett svar på en frågeställning inom kontexten för debatten då USA's politiska system lyftes fram som exempel för att belysa hur ett Sverge utan kung skulle kunna se ut.

Kungen ljuger, är Sveriges största socialbidragstagare och gör avsevärt mycket mindre reklam än vad royalister inbillar sig.
Satsa apanaget på tex idrott då sportstjärnor gör så mycket mer reklam för landet än kungen.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

04 Jun 2011, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

Satsa apanaget på Yngwie Malmsteen då han gör så mycket mer reklam för landet än kungen.

...,,,;;:::oo00OOsåkandetgåOO00oo:::;;,,,...

04 Jun 2011, 22:15
Profile

Satsa apanaget på Yngwie Malmsteen då han gör så mycket mer reklam för landet än kungen.

nu känner jag att jag dras åt monarkin igen..[:0]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Jun 2011, 22:53
Profile WWW

Joshunznera wrote:

ramjac wrote:

nu känner jag att jag dras åt monarkin igen..[:0]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Vaddårå?
the spanking of the monkey (apan-aget) passar väl Yngve och hans korvfingrar utmärkt!!

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

04 Jun 2011, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Är ekonomi ett skäl till att inte ha demokrati? Så hur mycket skulle du säga att sann demokrati är värd? [;)]

Det finns inga skäl att inte ha demokrati - således går det inte att sätta ett pris på demokratin. Alternativet till demokrati är diktatur eller anarki. Båda förkastliga. [^]

Image

05 Jun 2011, 01:17
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

granis wrote:
Är ekonomi ett skäl till att inte ha demokrati? Så hur mycket skulle du säga att sann demokrati är värd? [;)]

Det finns inga skäl att inte ha demokrati - således går det inte att sätta ett pris på demokratin. Alternativet till demokrati är diktatur eller anarki. Båda förkastliga. [^]

Image

Bevisligen så talar du nu i nattmössan, vilket jag också ämnar göra. [:D]

För en anarkist är inte anarki förkastligt, för om målet är frånvaro av härskare och statsmakt så anser ju anarkisten detta vara något positivt.

[url="http://www.fröken-ur.se/"]Rätt tid är nu...[/url]

Exakt. [^] På samma sätt är en fråga inte en fråga förrän den fått ett svar. Vissa frågor lär vi aldrig få svar på - så då får man väl anta att dessa frågor egentligen inte är frågor. [;)]

Image

05 Jun 2011, 09:42
Profile ICQ WWW

"Härligt" o se vilken makt media har. Var framkommer det vad monarkin betyder för Sverige? Jag vet inte? Kungen på porrklubb, Vickan gifter sig med anabolastinn kille, Madde härjar i NYC, Philip är allmänt korkad, Drottningen går på Botox. Media har verkligen förmågan att vara objektiva....
Jag kan inte uttala mig mer i denna fråga eftersom det inte finns tydliga bevis....

Låt oss jamma lite o inte ödsla tid på obetydligt mediadrev....

Det är gött att rocka!

06 Jun 2011, 18:18
Profile WWW

CemGoc wrote:
Låt oss jamma lite o inte ödsla tid på obetydligt mediadrev....

Det är gött att rocka!
En av de vettigaste kommentarerna hittills .....

"För Sverige - i tiden" borde väl f.ö. betyda att man anpassat sig till de strömningar som gör sig gällande i Sverige för stunden, d.v.s.
"kaffeflickor" & prostitution är no-no, liksom övrigt tveksamt beteende gentemot "det täcka könet" - läs på om grupp 8 & "röda bönor" C XVI G, det har hänt en del sedan 1800-kallt!
allmän okunnighet, mediokert artisteri & pinsamheter i tv på modet
girighet & censur ok etc. "pick your poison" ...

Sverige behöver varken president eller kungahus - vi har tillräckligt många tjänstemän & s.k. folkvalda som kan representera oss ändå. När åkte kungen på statsbesök utan en kader ministrar & tjänstemän senast?
D.v.s. när gjorde han något för Sverige enbart med hjälp av hovstaben?

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

07 Jun 2011, 01:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4