View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:15

Reply to topic  [ 181 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Sär skrivningar 
Author Message

Post Re: Sär skrivningar
pikehead wrote:
Stil och finess och rättstavning är meningslöst utan innehåll. Innehåll kan produceras av såväl troglodyter/grottmänniskor som av engelska lorder på vintagehojar. Det tråkiga är att innehåll som presenteras sär skrivet och arbetar klassigt tenderar att sorteras bort pga sin form, medan innehållslösa utgjutelser i lingvistiskt tweedkostym får klinga fritt under kristallkronorna år ut och år in (bildligt talat asså). Jag har inget emot stil och finess i sig, utan som social sorteringsmekanism (politiskt talat asså, oooops).

Ärligt talat, hur ofta läser du något som innehållsmässigt är utmärkt, men där språket är taffligt? Det händer då inte mig särskilt ofta. Jag vet inte ens om det hänt en endaste gång faktiskt.
Sen är det precis som redan nämnts här fullständigt meningslöst att jämföra äpplen med päron. Det finns inget som hindrar den som har något att säga, att lära sig att skriva vettigt.

Särskrivning är en folksjukdom som sprider sig. Ju fler som särskriver, desto mer influerar man andra med sin okunskap och sina felaktigheter. Jag har många vänner som skrev bra i skolan men som nu skriver som krattor. Det handlar inte om klass, utan om obetänksamhet och att man i detta land drar sig för att rätta andra. Ty, de kan ju bli kränkta. Och det vore ju synd. Jag ryser vid tanken på hur det måste gå till i ett modernt klassrum med tanke på hur yngre förmågor uttrycker sig.

Låt mig översätta en känd filosofs visdom till modernt skräpspråk, så kan ni fundera på vilken av skribenterna ni hade tagit på störst allvar:

"Om man vill va glad så e de bättre o inte villa ha mer än o skaffa mer prylar....!!!"

"Den som vill försöka bli lycklig skall inte lägga an på att öka sina tillgångar utan på att begränsa sina krav."

/Platon via okänd översättare till svenska

26 Feb 2013, 22:35
Profile

Abe Normal wrote:

Vem vill man skall leda fältslaget, prins Carl Philip eller Zlatan?

/Ulf

Ja la dit ett koma.

26 Feb 2013, 22:55
Profile

Abe Normal wrote:
Det där med stil och finess är bara ytligt trams, att lära sig hålla kniven och gaffeln rätt och kunna tala verserat kan ALLA lära sig. Det där att inte kunna köpa “stil” för pengar hörs ALLTID av dom som förlorar. Att få inflytande och ekonomisk makt är snäppet svårare.

Vem vill man skall leda fältslaget prins Philip eller Zlatan?

/Ulf

Hur svårt var det för Philip resp Zlatan att få sitt inflytande resp. ekonomiska makt :wink:

Stil kan inte "köpas för pengar", däremot kan i viss mån kunskap och insikt köpas för pengar. Kunskap och insikt är två viktiga förutsättningar, men alls ingen garanti, för stil. Det krävs talang också. Prins Daniel har skaffat stil via utbildning, hårt jobb och talang. Utan det senare hade det inte funkat.

Stilskolan är livslång, en del är med från början utan att lägga ner pengar på projektet medan andra öser ut pengar på stilmarkörer utan att lyckas med sitt projekt. Zlatan köper dyra kostymer och svindyra bilar, men har han stil?

Jag tror att stil till största delen faktiskt handlar om uppfostran. Man lär sig hur man äter, hur man skålar, hur man klär sig och hur man skriver. Ett lärande som pågår i hela livet

Blev detta en politiktråd nu?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 26 Feb 2013, 23:05, edited 1 time in total.

26 Feb 2013, 22:59
Profile WWW

ChronicTown wrote:
holmis63 wrote:
Hur duktig man än kan bli på särskrivning så föredrar jag ett felstavat felsärskrivet innehållsrikt stycke framför ett petimeterfyllt innehållslöst gnällstycke. Med det vill jag ha sagt att innehållet i ett skrivet stycke är så oändligt mycket viktigare än att man följt alla akademiska regler för skrivandet!

Har någon här ifrågasatt det? Den jämförelsen är väl helt irrelevant? Det relevanta är väl jämförelsen mellan två stycken med likvärdigt innehåll men uttryckt på taffligt, otydligt språk respektive "korrekt", tydligt språk där man slipper gissa sig till oklara betydelser eller syftningar?

Det var inte menat som en vetenskaplig jämförelse, jag tycker bara att VAD man yttrycker är så mycket viktigare än HUR man uttrycker det, om du vill vara en petimeter och hitta fel i det så varsågod :shock:
Jag väljer alltså att fokusera på VAD en människa skriver, inte HUR en människa skriver, och det är ytterst sällan jag inte förstår innebörden i ett skrivet budskap exempelvis här på bojen.
Så varför inte fokusera på budskapet istället för skriftspråkliga regler, vilka borde vara en skolfråga, eller ska Du och Makten lära oss andra hur vi ska skriva?

26 Feb 2013, 23:01
Profile

holmis63 wrote:
Jag väljer alltså att fokusera på VAD en människa skriver, inte HUR en människa skriver, och det är ytterst sällan jag inte förstår innebörden i ett skrivet budskap exempelvis här på bojen.

Är ett stycke musik trevligt att lyssna till när det är en klåpare som framför det?

Quote:
Så varför inte fokusera på budskapet istället för skriftspråkliga regler, vilka borde vara en skolfråga, eller ska Du och Makten lära oss andra hur vi ska skriva?

Skriva får du allt lära dig på egen hand. Jag kan bara upplysa dig om att sättet man skriver på i allra högsta grad påverkar läsupplevelsen och vilken bild man får av skribenten. Precis på samma sätt som när man talar. Ett fyllo kan säkert sluddra fram långa haranger av visdom, men det är ju inte så många som kommer lyssna. Och i allra värsta fall kommer man inte ens förstå vad som sägs.

Budskapet kommer helt enkelt inte fram om språket är taffligt. Sen kan du tycka att det är tråkigt, men så är det.

26 Feb 2013, 23:08
Profile

holmis63 wrote:

Men kom igen, holmis, du missar ju poängen. Det är väl ingen som hävdar att det är särskilt ofta innebörden helt går förlorad pga. slarvigt språk?
Lika lite är det väl någon som förespråkar att vardagskommunikation på ett forum som detta ska vara lika välformulerad eller välskriven som en akademisk text. Det finns naturligtvis ingen poäng i det.

Min enda poäng är bara att slarvig språkbehandling kan fördunkla budskapet och försvåra kommunikationen. Konstig kommatering, stavning och andra fel gör texten mer tungbearbetad för läsaren, och öppnar i värsta fall för missförstånd.. Det måste vara själva motsatsen till varför man skrev den, vilket rimligen var för att folk snabbt skulle ta del av den och enkelt förstå den.

(Dessutom ger en krattig språkbehandling upphovsmannen en viss negativ stämpel vad gäller trovärdighet och annat, och det kan man naturligtvis tycka är fel, men icke desto mindre är det sant.)

Likaså ger högtravande försök att svänga sig med ett onödigt avancerat eller komplicerat språk, à la Haraldrig, upphovsmannen en viss stämpel som inte alltid är av godo. Man ska anpassa sitt språk efter sin publik, men jag kan inte begripa varför anpassningen ska komplicera förståelsen genom att man struntar helt i regler och annat. Det borde vara tvärtom - anpassningen ska ju underlätta!

26 Feb 2013, 23:20
Profile ICQ WWW

Makten wrote:
holmis63 wrote:

Är ett stycke musik trevligt att lyssna till när det är en klåpare som framför det?

Quote:

Skriva får du allt lära dig på egen hand. Jag kan bara upplysa dig om att sättet man skriver på i allra högsta grad påverkar läsupplevelsen och vilken bild man får av skribenten. Precis på samma sätt som när man talar. Ett fyllo kan säkert sluddra fram långa haranger av visdom, men det är ju inte så många som kommer lyssna. Och i allra värsta fall kommer man inte ens förstå vad som sägs.

Budskapet kommer helt enkelt inte fram om språket är taffligt. Sen kan du tycka att det är tråkigt, men så är det.

Så du vill påstå att jag inte kan skriva, och du vill upplysa mig, din överlägsna von oben attityd är lika otrevlig som vanligt!
Jag kan absolut tycka att ett stycke skrivet av t.ex ett barn som inte har utvecklat eller lärt sig särskrivning, är oerhört intressant och lätt att förstå trots avsaknad av akademiska språk-kunskaper.
Vad gäller fyllon så har de oftast en mycket mer förstående och trevlig attityd än vad du har och så länge de är vid medvetande är de oftast lätta att förstå.
Lite ödmjukhet och ansträngning så kanske du också kan förstå.

26 Feb 2013, 23:29
Profile

ChronicTown wrote:
holmis63 wrote:

Men kom igen, holmis, du missar ju poängen. Det är väl ingen som hävdar att det är särskilt ofta innebörden helt går förlorad pga. slarvigt språk?
Lika lite är det väl någon som förespråkar att vardagskommunikation på ett forum som detta ska vara lika välformulerad eller välskriven som en akademisk text. Det finns naturligtvis ingen poäng i det.

Min enda poäng är bara att slarvig språkbehandling kan fördunkla budskapet och försvåra kommunikationen. Konstig kommatering, stavning och andra fel gör texten mer tungbearbetad för läsaren, och öppnar i värsta fall för missförstånd.. Det måste vara själva motsatsen till varför man skrev den, vilket rimligen var för att folk snabbt skulle ta del av den och enkelt förstå den.

(Dessutom ger en krattig språkbehandling upphovsmannen en viss negativ stämpel vad gäller trovärdighet och annat, och det kan man naturligtvis tycka är fel, men icke desto mindre är det sant.)

Likaså ger högtravande försök att svänga sig med ett onödigt avancerat eller komplicerat språk, à la Haraldrig, upphovsmannen en viss stämpel som inte alltid är av godo. Man ska anpassa sitt språk efter sin publik, men jag kan inte begripa varför anpassningen ska komplicera förståelsen genom att man struntar helt i regler och annat. Det borde vara tvärtom - anpassningen ska ju underlätta!

Jag tycker inte jag missar nån poäng, jag har faktiskt inga problem med särskrivnigar alls, tycker bara det är löjligt att gnälla på det, förståelsen går oerhört sällan förlorad, det blir vad man själv läser in i det.
Helt ärligt så tycker jag det är rätt charmigt att vi har olika sätt att uttrycka oss på oberoende av regler och som sagt, det är ytterst sällan som jag inte förstår budskapet t.ex här på bojen!

26 Feb 2013, 23:35
Profile

holmis63 wrote:
Så du vill påstå att jag inte kan skriva, och du vill upplysa mig, din överlägsna von oben attityd är lika otrevlig som vanligt!

Nej, det var ju du som undrade om jag skulle lära dig att skriva. Jag nekade och har för övrigt inte nämnt ett ord om ditt språk.

Quote:
Jag kan absolut tycka att ett stycke skrivet av t.ex ett barn som inte har utvecklat eller lärt sig särskrivning, är oerhört intressant och lätt att förstå trots avsaknad av akademiska språk-kunskaper.

Nu är det knappast barn vi talar om i den här tråden och jag håller med på den punkten.

Quote:
Vad gäller fyllon så har de oftast en mycket mer förstående och trevlig attityd än vad du har och så länge de är vid medvetande är de oftast lätta att förstå.
Lite ödmjukhet och ansträngning så kanske du också kan förstå.

Vi har tydligen inte träffat samma fyllon. :lol:

26 Feb 2013, 23:45
Profile

Men vad är då egentligen problemet, om du nu till och med kan uppskatta och förstå ett barns skrivande så har jag oerhört svårt att se hur du inte skulle kunna förstå en sär skrivning.
Är det bara paragrafrytteri?
Akta dig så att du inte blir bitter, bittra gamla gubbar brukar hänga upp sig på andras felsteg och gnälla över detta :mrgreen:
Ärligt talat, skulle det inte bli djävligt tråkigt om vi alla förhöll oss nitiskt till alla grammatiska regler i det svenska språket, i alla fall jag tycker det finns en vinst i att vi skriver och talar olika så länge det är begripligt, och det är det i 99% av alla fall, det har jag undersökt :)

27 Feb 2013, 00:02
Profile

holmis63 wrote:
Men vad är då egentligen problemet, om du nu till och med kan uppskatta och förstå ett barns skrivande så har jag oerhört svårt att se hur du inte skulle kunna förstå en sär skrivning.

Problemet är inte mitt utan särskrivarnas. Jag tycker att det är tråkigt för dem att de framstår på ett ofördelaktigt sätt när det inte behövs. Barn kan man inte gärna ställa krav på, men vuxna borde rimligen kunna sitt eget språk och särskrivning är bevisligen ett nytt påfund som inte har med mänsklig förmåga att göra.

Quote:
Akta dig så att du inte blir bitter, bittra gamla gubbar brukar hänga upp sig på andras felsteg och gnälla över detta :mrgreen:
Ärligt talat, skulle det inte bli djävligt tråkigt om vi alla förhöll oss nitiskt till alla grammatiska regler i det svenska språket, i alla fall jag tycker det finns en vinst i att vi skriver och talar olika så länge det är begripligt, och det är det i 99% av alla fall, det har jag undersökt :)

Du får göra som du vill men jag tänker inte plåga mig igenom uselt skrivna texter för att de kanske kan innehålla något vettigt. Det finns ju så många välskrivna texter som gör det, som jag kan välja istället. Varför det skulle bli "tråkigt" när folk skriver bra har jag väldigt svårt att förstå. Om det nu är innehållet som räknas – som du påtalade nyss – så motsäger du dig själv.

Valet är enkelt. Antingen väljer man bli tagen på allvar oavsett vem som läser. Eller så nöjer man sig med att bli tagen på allvar endast av dem som inte bryr sig om språket.

27 Feb 2013, 00:35
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

<snip>

Och jag önskar också mer stil och finess - det där man inte kan köpa för pengar. :)

/R

bara att börja putsa skorna ordentligt då ;)

Jajamensan! 8) Fast min önskan var mer generell, inte för egen del. :?

Joshunznera wrote:
Abe Normal wrote:
Det där med stil och finess är bara ytligt trams, att lära sig hålla kniven och gaffeln rätt och kunna tala verserat kan ALLA lära sig. Det där att inte kunna köpa “stil” för pengar hörs ALLTID av dom som förlorar. Att få inflytande och ekonomisk makt är snäppet svårare.

Vem vill man skall leda fältslaget prins Philip eller Zlatan?

/Ulf

Hur svårt var det för Philip resp Zlatan att få sitt inflytande resp. ekonomiska makt :wink:

Stil kan inte "köpas för pengar", däremot kan i viss mån kunskap och insikt köpas för pengar. Kunskap och insikt är två viktiga förutsättningar, men alls ingen garanti, för stil. Det krävs talang också. Prins Daniel har skaffat stil via utbildning, hårt jobb och talang. Utan det senare hade det inte funkat.

Stilskolan är livslång, en del är med från början utan att lägga ner pengar på projektet medan andra öser ut pengar på stilmarkörer utan att lyckas med sitt projekt. Zlatan köper dyra kostymer och svindyra bilar, men har han stil?

Jag tror att stil till största delen faktiskt handlar om uppfostran. Man lär sig hur man äter, hur man skålar, hur man klär sig och hur man skriver. Ett lärande som pågår i hela livet

Blev detta en politiktråd nu?

Ja. :wink: Fast politik behöver egentligen inte har ett dugg med frågan i detta sammanhang att göra. Tycker jag. :)

(Jag funderar på att skriva en bok i ämnet. Vågar man starta en tråd på Bojen utan att den ballar ur? :? :wink:)

/R

Last edited by Renegade on 27 Feb 2013, 00:50, edited 1 time in total.

27 Feb 2013, 00:39
Profile

Joshunznera wrote:

Alla människor har “stil” Carl Philip sin och du din. Med ditt val av stil så är det en markör, du berättar för omvärlden hur du tycker att det ser ut. Att välja stil handlar om att ringa in sig själv och andra i en gemenskap med samma preferenser, en social kod om man så vill.

Barn härmar sina föräldrars stil utan att ens tänka på det, så småningom blir man medveten om sin sociala plats. Det där att stil inte går att köpa för pengar är trams, det är bara ett defensivt resonemang. Någonting man försvarar som har gått förlorat ungefär lika mycket värt som en stamtavla från en hundkennel.

Det Zlatan gör är någonting mycket svårare och mer beundransvärt, han skapar sin egen plattform och kommer säkert att lära sig “fint skick”. Om en generation så kommer hans barn sannolikt att göra saker “rätt”. Det sägs att när Zarkozy träffade Zlatan i Paris, så var det presidenten som fick hälsa på Z och inte tvärtom.

Jag är övertygad om att det vi så självklart upplever som identitet, stil, sättet att skåla osv är en väldigt tunn fernissa, skrapas det lite på ytan så finns där något som vi dagsläget inte vet något om. Såg en intressant film om civila tyskar som flydde hals över huvud undan ryssen i gamla Ostpreussen ‘45.

Det var milslånga karavaner med flyende civila (med stil) i extrem vinterkyla, till en början bar man med sig sina mest värdefulla ägodelar, efter något dygn låg alla prylarna utspridda längs flyktvägen innan många frös eller sköts ihjäl av förföljande ryssar. Jag har funderat på hur det skulle vara att behöva gå där i tre, fyra dygn i tjugogradig kyla. Inte kunna äta, sova eller skita, gå mot vinande nordanvind i lågskor och fin rock och allt man har byggt upp och samlat på sig finns inte kvar. Då tror jag man börjar närma sig någonting, sitt verkliga jag.

/Ulf

27 Feb 2013, 00:46
Profile

Pust, den här tråden är bara för mycket..... :(

27 Feb 2013, 00:53
Profile

holmis63 wrote:
Jag tycker inte jag missar nån poäng, jag har faktiskt inga problem med särskrivnigar alls, tycker bara det är löjligt att gnälla på det, förståelsen går oerhört sällan förlorad, det blir vad man själv läser in i det.
Helt ärligt så tycker jag det är rätt charmigt att vi har olika sätt att uttrycka oss på oberoende av regler och som sagt, det är ytterst sällan som jag inte förstår budskapet t.ex här på bojen!

Gah! Uppenbarligen har jag problem att uttrycka mig tydligt, eftersom poängen verkligen inte verkar gå fram. Nåväl. Godnatt.

27 Feb 2013, 00:57
Profile ICQ WWW

@ Makten och ChronicTown:

Förutom att dela ut pekpinnar till höger och vänster samt vädra
era subjektiva åsikter, finns det något övergripande syfte med era
inlägg i den här tråden?

27 Feb 2013, 01:15
Profile

[quote]
Lyckligtvis är jag inte ute efter uppskattning från sådana som du.

Vems uppskattning är du då ute efter :?: , du har helt riktigt konstaterat
att min uppskattning har du inte, och kommer aldrig att få.
Ett råd på vägen:
"Tänk på att om det luktar skit, så är det inte alltid omgivningen som luktar,
ibland kan kan det vara så att näsan är för nära mun."

27 Feb 2013, 01:21
Profile ICQ WWW

JonasSweden1 wrote:
inlägg i den här tråden?

Var har jag delat ut en pekpinne? Jag har, utifrån ämnet för tråden, påpekat fel som jag ser görs och vilka problem som kan finnas med dem. Det enda som kan falla in i pekpinnandet är väl raljerande över mellanslag FÖRE utroptstecken....den friheten tar jag mig eftersom det ser så fult ut! 8)

Förresten, av ren nyfikenhet, hur föreslår du att jag ska vädra någon annan typ av åsikt än en subjektiv? Hur vädrar man en objektiv åsikt, och vad skulle det fylla för funktion egentligen? "Jag tycker att äpple är en frukt." :wink:

27 Feb 2013, 01:23
Profile ICQ WWW

JonasSweden1 wrote:

inlägg i den här tråden?

Att särskrivning är felaktigt språkbruk är inte subjektivt. Syftet är att få särskrivare att förstå att de framstår i dålig dager, så att de kan åtminstone fundera på om det är värt att fortsätta särskriva. Det behövs ju inte.
Vad är ditt syfte med att svara i tråden?

27 Feb 2013, 01:31
Profile

ChronicTown wrote:
JonasSweden1 wrote:
inlägg i den här tråden?

Var har jag delat ut en pekpinne? Jag har, utifrån ämnet för tråden, påpekat fel som jag ser görs och vilka problem som kan finnas med dem. Det enda som kan falla in i pekpinnandet är väl raljerande över mellanslag FÖRE utroptstecken....den friheten tar jag mig eftersom det ser så fult ut! 8)

Förresten, av ren nyfikenhet, hur föreslår du att jag ska vädra någon annan typ av åsikt än en subjektiv? Hur vädrar man en objektiv åsikt, och vad skulle det fylla för funktion egentligen? "Jag tycker att äpple är en frukt." :wink:

;-)
Har absolut inget emot dig personligen och/eller debatter, det vill jag understryka.
Dock är jag för trött för att fortsätta vidare ikväll.

27 Feb 2013, 01:37
Profile

Makten wrote:
JonasSweden1 wrote:

inlägg i den här tråden?

Att särskrivning är felaktigt språkbruk är inte subjektivt. Syftet är att få särskrivare att förstå att de framstår i dålig dager, så att de kan åtminstone fundera på om det är värt att fortsätta särskriva. Det behövs ju inte.
Vad är ditt syfte med att svara i tråden?

Framstå i dålig dager. Gentemot vem, eller vilka?
Mitt syfte är att försöka förstå varför du bryr dig och
driver frågan mot särskrivare och särskrivande
här på Bojen. Det verkar vara en fråga som tar din
energi då du återkommer till den.
Om du generellt sett inte är nöjd med
språkbehandlingen på Bojen kanske du inte ska
"hänga" här då? Bojens primära syfte är väl knappast
att medlemmarna ska uppvisa utmärkt skriven svenska?

27 Feb 2013, 01:50
Profile

JonasSweden1 wrote:
Framstå i dålig dager. Gentemot vem, eller vilka?

Alla som hellre läser en text utan särskrivningar än en med. Det kan även gälla särskrivare själva, utan att de vet om det.

Quote:
Mitt syfte är att försöka förstå varför du bryr dig och
driver frågan mot särskrivare och särskrivande
här på Bojen. Det verkar vara en fråga som tar din
energi då du återkommer till den.

Hur menar du att jag återkommer till den? Och varför tror du att det tar min energi? Att diskutera och därmed lära sig något ger snarare energi.

Quote:
Om du generellt sett inte är nöjd med
språkbehandlingen på Bojen kanske du inte ska
"hänga" här då? Bojens primära syfte är väl knappast
att medlemmarna ska uppvisa utmärkt skriven svenska?

Varför läser du trådar i off topic-forumet om du besöker Bojen för att diskutera det som är det primära syftet?
Jag förstår inte vad du menar med att vara "nöjd med språkbehandlingen på Bojen". Detta är inte något som är kopplat till Bojen; det finns överallt och de som särskriver här lär göra det i alla andra sammanhang också.

27 Feb 2013, 02:02
Profile

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:

Alla människor har “stil” Carl Philip sin och du din. Med ditt val av stil så är det en markör, du berättar för omvärlden hur du tycker att det ser ut. Att välja stil handlar om att ringa in sig själv och andra i en gemenskap med samma preferenser, en social kod om man så vill.

Barn härmar sina föräldrars stil utan att ens tänka på det, så småningom blir man medveten om sin sociala plats. Det där att stil inte går att köpa för pengar är trams, det är bara ett defensivt resonemang. Någonting man försvarar som har gått förlorat ungefär lika mycket värt som en stamtavla från en hundkennel.

Det Zlatan gör är någonting mycket svårare och mer beundransvärt, han skapar sin egen plattform och kommer säkert att lära sig “fint skick”. Om en generation så kommer hans barn sannolikt att göra saker “rätt”. Det sägs att när Zarkozy träffade Zlatan i Paris, så var det presidenten som fick hälsa på Z och inte tvärtom.

Jag är övertygad om att det vi så självklart upplever som identitet, stil, sättet att skåla osv är en väldigt tunn fernissa, skrapas det lite på ytan så finns där något som vi dagsläget inte vet något om. Såg en intressant film om civila tyskar som flydde hals över huvud undan ryssen i gamla Ostpreussen ‘45.

Det var milslånga karavaner med flyende civila (med stil) i extrem vinterkyla, till en början bar man med sig sina mest värdefulla ägodelar, efter något dygn låg alla prylarna utspridda längs flyktvägen innan många frös eller sköts ihjäl av förföljande ryssar. Jag har funderat på hur det skulle vara att behöva gå där i tre, fyra dygn i tjugogradig kyla. Inte kunna äta, sova eller skita, gå mot vinande nordanvind i lågskor och fin rock och allt man har byggt upp och samlat på sig finns inte kvar. Då tror jag man börjar närma sig någonting, sitt verkliga jag.

/Ulf

Jag tror nog att du och jag har samma uppfattning här egentligen. Visst är stil en fråga om yta och fernissa, det är ju liksom hela poängen med stil. Man förvärvar en viss stil för att passa in i ett socialt sammanhang. Min stil är inte samma stil som z
Zlatans, men stil har vi., både han och jag. Bert Karlsson har sin stil och Doggelito har sin. Roney har sin och Beckham en annan

Visst är det svårare att skapa ett Ullared än att lära sig äta med kniv och gaffel, det har jag aldrig förnekat och det var heller aldrig poängen med mitt resonemang. Jag protesterade bra amot ditt påstående att stil inte kan köpas för pengar. Det är ju just det vi gör hela tiden, bygger våra ytor. Oftast sker detta just med hjälp av pengar. Bert Karlssons stil imponerar på få och Zlatans på fler. På mig imponerar inte ngn av de två. Carl Philip imponerar inte på mig han heller, bara för tydlighetens skull ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Feb 2013, 07:02
Profile WWW

Makten wrote:
holmis63 wrote:

Problemet är inte mitt utan särskrivarnas. Jag tycker att det är tråkigt för dem att de framstår på ett ofördelaktigt sätt när det inte behövs. Barn kan man inte gärna ställa krav på, men vuxna borde rimligen kunna sitt eget språk och särskrivning är bevisligen ett nytt påfund som inte har med mänsklig förmåga att göra.

Quote:

Du får göra som du vill men jag tänker inte plåga mig igenom uselt skrivna texter för att de kanske kan innehålla något vettigt. Det finns ju så många välskrivna texter som gör det, som jag kan välja istället. Varför det skulle bli "tråkigt" när folk skriver bra har jag väldigt svårt att förstå. Om det nu är innehållet som räknas – som du påtalade nyss – så motsäger du dig själv.

Valet är enkelt. Antingen väljer man bli tagen på allvar oavsett vem som läser. Eller så nöjer man sig med att bli tagen på allvar endast av dem som inte bryr sig om språket.

Och du tycker att vi ska ta dig på allvar med ditt löjliga pekpinnande?
Du skriver att det inte är ditt problem att vissa särskriver utan särskrivarnas, varför lägger du dig i det så kallade problemet då?
Jag tycker ofta att högtravande tillrättalagd svenska är tråkig just för att den är tillrättalagd och perfekt. Precis som jag kan tycka att alldeles för slipad musik kan vara tråkig och det vill jag tycka utan att du kommer med pekpinnar!

27 Feb 2013, 08:48
Profile

holmis63 wrote:
Du skriver att det inte är ditt problem att vissa särskriver utan särskrivarnas, varför lägger du dig i det så kallade problemet då?

Ja, varför bryr sig rika människor om att det finns fattiga? Det är ju enklare att bara skita i det. Vad är det för "löjlig pekpinne" du talar om?

Quote:
Jag tycker ofta att högtravande tillrättalagd svenska är tråkig just för att den är tillrättalagd och perfekt.

Så att inte särskriva är att använda högtravande och tillrättalagd svenska? Nu börjar jag på allvar undra om du inte bara käftar för käftandets skull.

Quote:
Precis som jag kan tycka att alldeles för slipad musik kan vara tråkig och det vill jag tycka utan att du kommer med pekpinnar!

Jag har inte hindrat dig att tycka vad du vill. Och igen jämför du äpplen med päron. Blir den välskrivna musiken inte värre att lyssna tlll om den spelas av en klåpare?

Du kan gå omkring klädd som en luffare och tro att folk ska döma dig efter dina åsikter också. Det fungerar inte så.

27 Feb 2013, 08:57
Profile

Makten wrote:
Särskrivning är en folksjukdom som sprider sig.

Folksjukdom? Nåja. Sant är att särskrivningar har blivit vanligare och att de kan vara irriterande.

Men besserwisseri är en allvarligare åkomma.

27 Feb 2013, 09:12
Profile

Makten wrote:
holmis63 wrote:

Ja, varför bryr sig rika människor om att det finns fattiga? Det är ju enklare att bara skita i det. Vad är det för "löjlig pekpinne" du talar om?

Quote:
Jag tycker ofta att högtravande tillrättalagd svenska är tråkig just för att den är tillrättalagd och perfekt.

Så att inte särskriva är att använda högtravande och tillrättalagd svenska? Nu börjar jag på allvar undra om du inte bara käftar för käftandets skull.

Quote:
Precis som jag kan tycka att alldeles för slipad musik kan vara tråkig och det vill jag tycka utan att du kommer med pekpinnar!

Jag har inte hindrat dig att tycka vad du vill. Och igen jämför du äpplen med päron. Blir den välskrivna musiken inte värre att lyssna tlll om den spelas av en klåpare?

Du kan gå omkring klädd som en luffare och tro att folk ska döma dig efter dina åsikter också. Det fungerar inte så.

Det löjliga pekpinnandet är följande, trots att du säger dig mycket väl förstå ett barns skrivande så vill du lära/tillrättavisa vuxnas helt begripliga särskrivande.
Du beter dig precis som min fröken i skolan som hackade på marginella fel i språket.
Med den skillnaden att här har vi med vuxna människor som gör sina egna val, de har redan gått i skolan och är nog föga intresserade av dina magistrala föresatser.

Du kan undra hur mycket du vill :D

Alvarligt talat så går de människor jag respekterar mest här i livet omkring och ser ut som luffare och deras åsikter respekteras då de är proffesorer, psykologer, jurister och min far.
Åsikter sitter inte i kläderna, tror man det är det mest synd om en.

27 Feb 2013, 09:22
Profile

holmis63 wrote:
Alvarligt talat så går de människor jag respekterar mest här i livet omkring och ser ut som luffare och deras åsikter respekteras då de är proffesorer, psykologer, jurister och min far.
Åsikter sitter inte i kläderna, tror man det är det mest synd om en.

Går de verkligen runt oduschade i smutsiga och trasiga kläder? Har svårt att tänka mig det.
Är din far professor, jurist, psykolog eller något helt annat? Det kan vara bra att veta för oss andra eftersom du använder honom för att stärka ditt argument.

27 Feb 2013, 09:40
Profile

Man behöver väl inte vara oduschad för att man är klädd som en luffare, essensen i det hela är ju att åsikter inte sitter i kläderna!

Vad min far har för yrke har väl knappast du med att göra!
Framgår väl rätt tydligt vad jag menar utan att du ska veta vad min far sysslar med.

27 Feb 2013, 10:14
Profile

Fantastiskt rolig tråd. :D

De som blir argast är de som vill hävda att de FÅR och VILL göra fel och att ingen ska komma och kritisera dem bara för att de inte gör rätt. Ännu lustigare blir det när det hävdas att texter med rena felaktigheter är lika lätta att läsa och förstå som de som är korrekt skrivna. Ja, för den som skriver lika illa själv kanske! Själv tycker jag att en ganska enkelt formulerad text kan bli fullkomligt obegriplig om man kastar in några särskrivningar, några syftningsfel samt några "dem" där det ska vara "de". Det tar dubbelt så lång tid att läsa och förstå en sådan text, och dessutom ökar ju risken för missförstånd och missuppfattningar markant när det inte går att tolka innebörden entydigt.

Dubbelbottnad tråd dock... skulle tro att mer än en person på kärande-sidan har en dold agenda, och det är att påvisa att annat än heta politikdiskussioner kan få folk att gräva upp stridsyxorna.

27 Feb 2013, 10:17
Profile
Reply to topic   [ 181 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next