View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:02

Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Då var det dags igen? SAAB? 
Author Message

1. "Lägg ner skiten"-mentaliteten som många har.
Lite det som Zven talar om. Jag tycker att vi borde vara stolta över det som är svenskt, även om det inte ägs av svenska företag. Att tro att Saab kommer gå i konkurs är en sak, men att hoppas det förstår jag verkligen inte. Varför?

Dessutom är alla "svenska" varumärken en del av Sveriges varumärke, och att vi lyckas uppehålla en stark och kvalitativ industri tror jag stärker vårat varumärke många gånger om. Därför är det viktigt att vi kan behålla Saab IMO.

Själv har jag länge tänkt "Bara Saab får en ärlig chans så kommer dem säkert att få igång allting ordentligt, ge dem ett år eller två bara och lite tur med finansiering osv.". Detta leder mig till nästa punkt:

2. Att allting tar sån tid.
Ta t.ex. Antonovdealen. Riksgälden, GM och EIB måste uppenbarligen säga ok för att det ska fungera, både riksgälden och GM har efter många om och men sagt ok men EIB sitter visst fortfarande och funderar på om det är ok eller inte. Hur lång tid ska det behöva ta egentligen?!

Man kan ju faktiskt ledas till att tro att det finns människor inom EIB som inte vill att SAAB ska överleva, om man är lite konspiratoriskt lagd...

06 Jul 2011, 16:49
Profile

Två saker stör mig i den här affären:

Lite det som Zven talar om. Jag tycker att vi borde vara stolta över det som är svenskt, även om det inte ägs av svenska företag. Att tro att Saab kommer gå i konkurs är en sak, men att hoppas det förstår jag verkligen inte. Varför?

Dessutom är alla "svenska" varumärken en del av Sveriges varumärke, och att vi lyckas uppehålla en stark och kvalitativ industri tror jag stärker vårat varumärke många gånger om. Därför är det viktigt att vi kan behålla Saab IMO.

Själv har jag länge tänkt "Bara Saab får en ärlig chans så kommer dem säkert att få igång allting ordentligt, ge dem ett år eller två bara och lite tur med finansiering osv.". Detta leder mig till nästa punkt:

Ta t.ex. Antonovdealen. Riksgälden, GM och EIB måste uppenbarligen säga ok för att det ska fungera, både riksgälden och GM har efter många om och men sagt ok men EIB sitter visst fortfarande och funderar på om det är ok eller inte. Hur lång tid ska det behöva ta egentligen?!

Man kan ju faktiskt ledas till att tro att det finns människor inom EIB som inte vill att SAAB ska överleva, om man är lite konspiratoriskt lagd...

I stort sett håller jag med dig i allt du skrev. Men jag tycker inte man ska propagera med att det finns någon slags domedag bakom en SAAB-konkurs.

Vi har här uppe i min närhet flera exempel på nedläggning av industrier som ansetts vara vitala för en liten bygd, eller ett större samhälles fortlevnad. Det går en tid med arbetslöshet och svårigheter, men snabbare än man tror finns det nya inrättningar som suger upp alla arbetslösa på orten - och i vissa fall fler därtill.

Men visst kan man tycka att hela processen med SAAB tar tid. SAAB verkar ha blivit en het potatis...

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

06 Jul 2011, 17:19
Profile ICQ WWW

I stort sett håller jag med dig i allt du skrev. Men jag tycker inte man ska propagera med att det finns någon slags domedag bakom en SAAB-konkurs.

Vi har här uppe i min närhet flera exempel på nedläggning av industrier som ansetts vara vitala för en liten bygd, eller ett större samhälles fortlevnad. Det går en tid med arbetslöshet och svårigheter, men snabbare än man tror finns det nya inrättningar som suger upp alla arbetslösa på orten - och i vissa fall fler därtill.

Men visst kan man tycka att hela processen med SAAB tar tid. SAAB verkar ha blivit en het potatis...

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Nej, någon domedag tror jag inte på, och volvo som just nu söker cirka 1000 nya ingenjörer i Sverige sitter bara och håller tummarna för att det går åt pipan. Men det vore helt klart tråkigt att förlora Saab tycker jag, även om jag aldrig haft någon Saab eller ens tycker att dem varit sådär jättesnygga eller så. Poängen är att jag faktiskt ser en potentiell framtid i Saab, och den är väldigt spännande.

Sen är väl jag lite partisk eftersom jag utbildar mig till ingenjör och mitt drömjobb är att jobba med personbilar, då är det bättre för mig med två personbilstillverkare i Sverige än en. [;)]

06 Jul 2011, 17:46
Profile

Två saker stör mig i den här affären:

kunde inte säga det bättre själv...[:)][;)]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
ImageImageImageImage

06 Jul 2011, 23:22
Profile WWW

Blogginlägg om en aspekt på SAAB-nedläggning i Trollhättan:

http://cristofferstockman.blogspot.com/ ... -gang.html

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Tackar, intressant läsning.

07 Jul 2011, 09:13
Profile

zven wrote:
kunde inte säga det bättre själv...[:)][;)]

Nä, DET har du nog helt rätt i... [:D]

07 Jul 2011, 10:57
Profile ICQ WWW

E de nu man ska säga, vad var de jag sa? Nu ser vi ju tecken på hur man roffat åt arvoden osv. Var är nu denne Muller? Helt tyst ju? Vad händer?
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

18 Aug 2011, 07:36
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Då var det dags igen? SAAB?
Igen!

http://www.svd.se/naringsliv/rekonstruk ... 448474.svd

07 Sep 2011, 09:05
Profile

Utan att vara fullt insatt i alla turerna om SAAB (vem har tid att hålla sig uppdaterad???), känns det som om Spyker och Victor Muellers finansiella hälsa borde kollats bättre innan affären fick grönt ljus... :?

07 Sep 2011, 09:19
Profile ICQ WWW

Jag har missat nått här.
Detta handlar tydligen inte om marknadsekonomiska förutsättningar utan om svensk blockpolitik?? Öhh.....ok. Som påtalats av vissa har inte SAAB alstrat ngr större vinster,relativt sett,sen Wallenbergarnas dagar.

Sant e att SAABs förestående konkurs kommer ha stora implikationer på Trollhättan med omnejd kortsiktigt,vilket i sig kan bli ett kortsiktigt socialpolitiskt problem men var gör det att SAAB skall ges konstgjord andning av statliga medel?
Jag missar ganska tydligt nått här.....
Hade SAAB gjort mindre konkurs om sossarna hade styrt landet? E det konsensus för ngr? Isf e det dags att börja dela ut dumstrutar på riktigt...

Demokraturen Sverige slår till igen. Detta har inte ett förbannade skvatt att göra med den marknadspolitiska ankdamm Sverige utgör å lika förbannat sitter här folk å viftar med den blågula för kung å fosterland.?
Jag missar DEFINITIVT nått här.

Sanningen e skitenkel.
SAAB är i nuvarande skepnad inte ett livskraftigt företag. Har inte varit på länge å lär knappast bli,å detta av en myriad av anledningar. Mångfalt många fler än ngr enstaka sketna orsaker.
Det är för sammanhanget totalt ointressant ifall GM tömt bolaget på resurser. Fullkomligt ovidkommande för det hjälper inte SAAB ett förbannade vitten om så e fallet eller inte NU.

Hela setupen e lika korkad som bankernas kris i slutet av 80 talet.
-"Vi har misskött vårat företag (läs-bank) så illa att nu begär vi att staten går in å räddar dessa företag."-
I en fri marknadsekonomi...så gör även banker konkurs. Dock inte i demokraturen Sverige för här kan man driva företag som man driver allmäna instanser å inrättningar...å när hela serven går i dass....så kommer pappa staten till räddning. Beteendeformen e ju så korkad att klockorna stannar.
Å heeeeeeeeeeeeeeeeeeela skiten betalas via vår skattsedel. Glimrande e vad det e!!

Låt SAAB göra konkurs. Se till den ENORMA friställda kunskapspotential som frigörs å försök lista ut med röven å en vante vad det kan skapa istället.
Som sagt,se det inte så negativt. :wink: . Se möjligheter. Bland SAABs ingenjörer tex finns där en ackumulerad kunskap som e helt sanslöst både stor,stark å rent spjutspetsdriven. Låt produktivt folk göra det de e bra på. Skapa nya ideer å nya tillfällen å sluta upp att försöka sparka liv i den döda hästen.

Som det heter...You cut your losses and move on... Det som pågår i ruljansen kring SAAB automobile just nu e inget annat än rent ovärdigt.

Last edited by Racing on 08 Sep 2011, 13:10, edited 1 time in total.

07 Sep 2011, 22:43
Profile

Hear hear!

08 Sep 2011, 05:48
Profile

Post Re:
Oakman wrote:
Semi-centralplanering :x

SAAB är en sysselsättningscentral inte ett företag.
Hörde nu att staten ska börja anställa arbetslösa i offentlig sektor för att gräva gropar och sen fylla i dem igen, det skapar ju jobb :wink:

08 Sep 2011, 06:11
Profile WWW

En relevant fråga är…när gick SAAB med vinst senast, tidigt ’80-tal?

Att bygga ”folkbilar” tror jag är kört utan det måste ske i ett mer påkostat segment och där hänger SAAB inte med, det är känt att Volvo med sina ”enklare” modeller har en låg vinst per såld bil.

Det är kört sedan länge. Sverige har iaf (historiskt) efter omställningarna som avveckling av tex varvsindustrin faktiskt blivit rikare, så vi får se tiden an även om det blir tightare…innovation är ordet (Asien’s svaghet).

/Ulf

08 Sep 2011, 16:34
Profile

Orsaken att Muller inte vill sätta Saab i kk (vilket vore helt naturligt i detta läge) är ju uppenbart.

Hur ska han förklara för kineserna att de bilar de beställt och betalat i förskott aldrig kommer tillverkas när de går i kk?

"Muller , wheres our money, you have 48 hours"

:?

Han har ställt sig personligen i skottgluggen och det är mycket stålar involverat.

En konkurs vore bra för alla i detta , de anställda får ut sina uppsägningslöner , många har säkert 6 månaders uppsägningstid minst.

Lönsamma delar och hårdvara säljs ut , Saab tillverkas i kina eller nån annanstans kanske med ett annat namn...

ser ingen annan utväg i detta på längre sikt.

Facken vågar inte sätta ned foten själva utan väntar på att företaget ska göra det själva , så dom slipper stå i skamvrån som 'den som sänkte Saab'

Enda räddningen , om än kortsiktig vore om Kineserna la in 10 miljarder och Hovrätten godkänner rekonstruktion , men det tror jag inte kommer ske av 2 anledningar

1 kinesiska regeringen måste godkänna , och det tar tid vilket man inte har

2 Kineserna är smarta nog att inse att om det är nästan kört gör dom bäst i att vänta och köpa upp inkråmet i bolaget istället för skulderna.

09 Sep 2011, 16:53
Profile ICQ WWW

Med tanke på hur SAABs ekonomi ser ut för närvarande, kan faktiskt en konkurs ha sina fördelar. Då kan man bli av med en massa byk som slukar pengar och bara fokusera på kärnverksamheten. Det kommer att betyda att många blir av med jobben, men samtidigt att minst lika många får behålla jobbet. De intressenter (om det finns några) kan plocka godbitarna och lämna resten i kvarlåtenskapen. Men jag håller med om att Muller håller fast vid vad han har för att rädda sitt anseende. Av allt att döma är det just det krampaktiga greppet som orsakar kassaflödesproblem...

09 Sep 2011, 17:00
Profile ICQ WWW

Väldigt många bra skrivna ord och tankar här i de sista måste jag säga. Blir lite jobbigt för regeringen och vilken av dom spelar väl heller ingen roll som Racing skriver. Men man har ju satsat en hel del miljarder i infrastruktur mot Trollhättan som nu säkerligen kommer att visa sig vara onödig. Jag har följt denna affären mer eller mindre varje dag och hela tiden varit rätt säker på vart de kommer att barka hän. Muller e bara en jävla finanspajas och och enda chansen för SAAB´s fortsatta existerande e nu tror jag att låta de företaget gå i KK för att sedan vakna i en väldigt mycket mindre kostym. SAAB som bilmärke e inte så stort som man vill ha de till helt enkelt och önskar. Lider som fan med alla dom som inte fått ut sina löner och att detta händer i ett land som Sverige verkar ju sanslöst konstigt? Verkar ju heller inte finnas nåt slut på denna tragiska historien? Nu e de både konkurs och överklagan på rekonstruktion på G och dessutom ska ca: 650 miljoner vara på ingång? Pinsam historia detta!
Mvh Daffyd

13 Sep 2011, 02:09
Profile ICQ YIM WWW

Hittade den här gamla tråden! Den e intressant tycker jag. Ja vad säger ni om hur de blev?
Mvh Daffyd

24 Apr 2012, 22:17
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3