|
Äntligen har svinet avslöjats!
| Author |
Message |
|
helmik
|
FenderBender wrote: helmik wrote: För den som jobbat inom psykiatrin förefaller det dessutom fullständigt otroligt att en ensam "anstaltschef" skulle kunna fatta beslut om friskförklaring och utskrivning. Så länge som jag kan komma ihåg så har sådana saker istället skötts av en särskild utskrivningsnämnd eller motsvarande. Möjligheten att mannen faktiskt var frisk efter ett års terapi verkar inte trådskaparen ha ägnat en tanke.
Tvi vale!
Nu "tviar" du mot bättre vetande. För de jag känner som jobbat inom psykiatrin (min fru har arbetat 25 år inom psykiatrin) förefaller det <u>fullständigt orimligt</u> att en sadistisk psykopat och notorisk kvinnomisshandlare skulle vara rehabiliterad - frisk blir man aldrig - efter ett år. Det finns något som heter kroniska sjukdomar, där symptomen kan medicineras, men själva sjukdomen försvinner aldrig. [xx(] Tvärtom, det faktum att han det första han gjorde när han blivit utskriven var att återvända till Själevad för att försöka få vårdnaden om det barn vars mamma han mördat. För mig och de jag känner som jobbat inom psykiatrin tyder detta på att han fortfarande levde i förnekelse inför det han gjort. Om han hade haft insikt om sitt dåd, hade han aldrig vågat sig komma i närheten av brottsplatsen igen. [^] För min egen del är det säkert så att jag har en "skruvad" inställning i just det här fallet. Jag befinner mig i den ogynnsamma situationen att jag kände både offret och förövaren och jag är naturligtvis färgad av min personliga uppfattning om framförallt förövaren. Det som ger mig dåligt samvete är, att varje gång han misshandlat Carina pratade vännerna om att han nog en dag skulle slå ihjäl henne. Men vi gjorde inget åt det, för det var ingen som vågade. Vi var unga och oerfarna. I retrospektiv känner jag mig som en stor jävla fegis som inte vågade agera innan det var för sent... Jag är normalt den förste att hylla rättvisans gång. Men i just det här fallet kan jag helt enkelt inte göra det. Just i det här fallet tycker jag att man hade kunnat låsa in honom och slänga bort nyckeln. Men det är som sagt mina egna känslor som talar just nu och jag känner ett starkt behov att att skriva av mig. Det är så många minnen och känslor som legat förtryckta i så många år - och som nu frigjorts över en natt. Det är svårt att kontrollera den ilska som att mynnar ut i. [:(!] Ilska, skuld, frustration... Jag konstaterar att när våld och död knackar på din dörr, så slänger man lagboken i soptunnan och hänger sig åt bitterhet. Det är ingen rolig insikt att komma till för en medelålders man. [:I] Det är glädjande att du kommit till viss insikt. Vad gäller mannens eventuella rehabilitering för 25 år sedan så har varken du, jag, din fru eller någon annan utanför rehabiliteringsteamet en susning om vad som hänt. Och NEJ, jag tviar inte mot bättre vetande, som du skriver. Jag är utbildad mentalskötare och har bl a arbetat inom rättspsykiatrin. Men det är ett antal år sedan nu...
|
| 07 Sep 2010, 14:05 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Racing wrote: Precis Fender. Det är lätt att tycka sig betrakta tex utstuderat mord nyktert från distans och håll. Det är ngt helt annat att på något vis emotionellt ha tagit del av det.
När det här dramat utspelade sig 1985, var vi unga människor med nybildade familjer och så mycket annat att tänka på. Ändå skakade det om vissa av oss som stod offret nära på ett sätt som påverkade våra liv många år framåt. Jag hade aldrig kunnat drömma om att hemskheterna skulle bli så verkliga igen. Själevad, där vi bor, är en liten förort strax sydväst om Örnsköldsvik, fridsamt beläget vid Moälven med ca 2700 invånare. Alla känner alla. Ett vansinnesdåd av det där slaget berör därför alla vare sig man vill det eller inte. Jag kanske kan lyckas glömma igen. Men jag kan aldrig någonsin förlåta. Jag hoppas den jäveln får vad han förtjänar. <i>PS. Någon öl blev det inte igår. Kände inte för det. Han var helt enkelt inte värd det. /DS"]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 07 Sep 2010, 14:34 |
|
 |
|
klaason
|
FenderBender wrote: Jag hoppas den jäveln får vad han förtjänar.
Om jag vore en samvetslös sadist och mördare och dessutom läste ovan inlägg på ett gitarrforum skulle jag kanske gå ut och köpa en yxa och åka upp till Övik. Du kanske måste börja se dig över axeln i framtiden om du är så öppen med vem du är och vad du tycker... [:0]
|
| 08 Sep 2010, 11:17 |
|
 |
|
FenderBender
|
klaason wrote: FenderBender wrote: Jag hoppas den jäveln får vad han förtjänar.
Om jag vore en samvetslös sadist och mördare och dessutom läste ovan inlägg på ett gitarrforum skulle jag kanske gå ut och köpa en yxa och åka upp till Övik. Du kanske måste börja se dig över axeln i framtiden om du är så öppen med vem du är och vad du tycker... [:0] Jag känner honom och han känner mig. Han är så välkommen! Han kommer att få ett varmt mottagande av många människor. I en kommentar i tidningarna benämnde han mordet som "ett litet misstag för länge sen". Jag hoppas han gör ännu ett "litet misstag" och återvänder till Själevad.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 11:28 |
|
 |
|
rebell82
|
Många människor här i tråden som sjönk i mina ögon nu. Med erat resonemang så är jag inte förvånad om ni skulle varit med i häxbränningar och steningar på den tid det begav sig. Om ni vill tillämpa egna bestraffningar kan ni ta ert pick och pack och åka till ett land där det fungerar så.
Alla människor har rätt till en andra chans. Det enda det här leder till är att hans, och framförallt hans barns liv, raseras. För nånting han redan fått sitt straff för.
|
| 08 Sep 2010, 11:52 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: FenderBender wrote: klaason wrote: [quote="FenderBender"] Jag hoppas den jäveln får vad han förtjänar.
Om jag vore en samvetslös sadist och mördare och dessutom läste ovan inlägg på ett gitarrforum skulle jag kanske gå ut och köpa en yxa och åka upp till Övik. Du kanske måste börja se dig över axeln i framtiden om du är så öppen med vem du är och vad du tycker... [:0] Jag känner honom och han känner mig. Han är så välkommen! Han kommer att få ett varmt mottagande av många människor. I en kommentar i tidningarna benämnde han mordet som "ett litet misstag för länge sen". Jag hoppas han gör ännu ett "litet misstag" och återvänder till Själevad.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Du är ju inte bättre än honom om du resonerar på det där viset.  [/quote] Vad menar du? Det var en vänlig själ som menade att jag skulle få se mig om över axeln vart jag går om "svinet" råkade läsa detta på ljudbojen. Det enda jag säger är att jag inte är ett dugg rädd för honom. Gör det mig till samma skrot och korn? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 13:33 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Tjena Fender! Jag känner dig inte, men så länge du kan skilja på "TANKE och HANDLING" så är ditt resonemang helt ok! Om du inte kan skilja på dessa så är det ett problem. Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesband
|
| 08 Sep 2010, 14:45 |
|
 |
|
FenderBender
|
Robert Blues Harp wrote: Tjena Fender! Jag känner dig inte, men så länge du kan skilja på "TANKE och HANDLING" så är ditt resonemang helt ok! Om du inte kan skilja på dessa så är det ett problem. Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesbandJag kan definitivt skilja på TANKE och HANDLING, liksom på SAK och PERSON. Men just nu tillåter jag mig själv att vara lite bitter. Jag skulle aldrig drömma om att gå till attack mot någon, men omvänt, om någon skulle få för sig att gå till attack mot mig så är jag rätt bra på att försvara mig. Jag tror nog att alla som haft någon närstående som blivit utsatt för meningslöst våld kan ha empati för min situation. Ingen blev mer överraskad än jag, över min reaktion på ett 25 år gammalt trauma som nästan - men bara nästan - hade börjat falla i glömska. Nu känns det som om det var igår. Jag är bosatt tre hus från det hus där dramat utspelade sig och går förbi där med hundarna flera gånger om dagen. Om jag kunde skulle jag gå åt andra hållet med jyckarna, men en granne längre bort på gatan har alltid sin hund liggande lös på gården och när jag passerar går den alltid till attack på mina hundar. Jag skulle kunna polisanmäla honom, eftersom det är olagligt att ha sin hund lös i tätbebyggt område, men det skulle bara skapa nya problem som jag inte orkar med. Så jag får allt vackert valla hundarna vid mordplatsen och försöka tänka positiva tankar istället...  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 14:49 |
|
 |
|
rebell82
|
FenderBender wrote: Robert Blues Harp wrote: Tjena Fender! Jag känner dig inte, men så länge du kan skilja på "TANKE och HANDLING" så är ditt resonemang helt ok! Om du inte kan skilja på dessa så är det ett problem. Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesbandJag kan definitivt skilja på TANKE och HANDLING, liksom på SAK och PERSON. Men just nu tillåter jag mig själv att vara lite bitter. Jag skulle aldrig drömma om att gå till attack mot någon, men omvänt, om någon skulle få för sig att gå till attack mot mig så är jag rätt bra på att försvara mig. Jag tror nog att alla som haft någon närstående som blivit utsatt för meningslöst våld kan ha empati för min situation. Ingen blev mer överraskad än jag, över min reaktion på ett 25 år gammalt trauma som nästan - men bara nästan - hade börjat falla i glömska. Nu känns det som om det var igår. Jag är bosatt tre hus från det hus där dramat utspelade sig och går förbi där med hundarna flera gånger om dagen. Om jag kunde skulle jag gå åt andra hållet med jyckarna, men en granne längre bort på gatan har alltid sin hund liggande lös på gården och när jag passerar går den alltid till attack på mina hundar. Jag skulle kunna polisanmäla honom, eftersom det är olagligt att ha sin hund lös i tätbebyggt område, men det skulle bara skapa nya problem som jag inte orkar med. Så jag får allt vackert valla hundarna vid mordplatsen och försöka tänka positiva tankar istället...  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Klart folk kan ha empati för din situation. Kan du ha empati för hans och hans barns situation? Tycker det är skrämmande då folk ställer sig över rättssystemet.
|
| 08 Sep 2010, 15:22 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Bra om du går ut med hundarna. Annars får du lära dig hur man finner balans mellan yin och yang (gott och ont). Som buddist brukar jag alltid använda djup andning och för att göra tankarna helt rena/tomma. Sen blir man mycket lugnare från att ha varit ursinnig/vansinnig. Blir du bitter så tär det på dig. [:)] Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesband
|
| 08 Sep 2010, 15:27 |
|
 |
|
FenderBender
|
rebell82 wrote: Klart folk kan ha empati för din situation. Kan du ha empati för hans och hans barns situation?
Tycker det är skrämmande då folk ställer sig över rättssystemet.
Jag kan ha empati för hans situation. 25 år är en lång tid och han har uppenbarligen jobbat sig upp. Det enda misstaget han gjort är att han tidigare inte berättat för sin familj - för ingen är väl så dum att han tror att verkligheten inte hinner ikapp? Sen finns det andra saker som sticker i mina ögon: 1) En morddömd går fri efter ett (1) år efter att ha inlett en kärleksrelation med den kvinnliga anstaltchefen. (rehabiliterad?) 2) Det första han gör efter sin frigivning är att avsluta relationen med anstaltchefen och beger sig till Själevad för att kräva vårdnaden om sonen vars mor han mördat. (rehabiliterad?) 3) När vårdnadstvisten misslyckas, svär han att "plocka oss en efter en" som kunde avslöja vem han egentligen var. Sen fick han en ny identitet och har försvunnit in i dimman (rehabiliterad?) 4) När han avslöjades i veckan, sa han till tidiningarna: "jag kan inte förstå hur ett LITET MISSTAG jag begick för länge sedan ska kunna drabba mig nu". Då undrar jag vad han egentligen menar med "litet misstag". Att mörda, eller att inte kunna sopa igen spåren? (rehabiliterad?). Det här handlar inte om något annat än en psykopat med sadistiska drag. En kameleont, som hur lätt som helst kan gömma sig och vinna människors förtroende. Jag anslår en länk till Svenska Mord, där fallet och människors kommentarer finns redovisade: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.0 <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 15:45 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: Att han inte fick vårdnaden ser jag som än mer anmärkningsvärt med tanke på att han var friskförklarad. Finns det grader i friskhet? Inte tillräckligt frisk för att få ha hand om barn men tillräckligt frisk att röra sig fritt i vårt samhälle...?
[:0][:0][:0][:0][:0] Men vad är det, av allt jag skrivit om detta, som du inte har förstått? Det handlar om en sadistiskt lagd psykopatisk mördare. Det är den diagnos Kjell-Eric Eliasson har (jag anger hans gamla namn eftersom han sedan länge har ett nytt namn). Andra kända personer med samma diagnos är Thomas Quick och Lars-Inge Svartenbrandt. Personer med den diagnosen blir aldrig friska. det är en kronisk åkomma som endast kan hållas i schack med hjälp av av tunga mediciner. Om man tittar på den genomsnittliga strafftiden för personer med den diagnosen, så handlar det minst om 8-10 år. De flesta tillbringar merparten av sina liv på olika vårdanstalter. Så vad är då trovärdigheten i att just denne person blir utskriven (friskförklarad går inte, eftersom det handlar om en kronisk sjukdom) redan efter ett år? Jo, han lyckades dupera en oerfaren och kärlekskrank anstaltchef att friskskriva honom, så att de skulle kunna leva ett normalt liv. När hon gjort det såg hon aldrig skymten av honom igen. Så denne man är varken rehabiliterad, friskförklarad eller vårdad på det sätt han borde. Sadistiska psykopater är både våldsbenägna och direkt livsfarliga för sin omgivning.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 15:58 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: FenderBender wrote: I retrospektiv känner jag mig som en stor jävla fegis som inte vågade agera innan det var för sent...
Du skulle alltså ha agerat annorlunda idag 25 år visare? Du kanske kan fundera på om han kanske känner precis likadant om sig själv. 25 år visare. Han har ju uppenbarligen levt ett laglydigt liv och sonat sitt brott. Återigen kan du ju förklara vad du anser ska ske med människor som blir frisläppta efter avtjänat straff. Du verkar undvika frågan. De ska uppenbarligen inte få ett för fint jobb och skaffa familj. Hur ska detta regleras, känslomänniskan där...  Läs mitt ovan inlägg. Mannen i fråga är varken rehabiliterad eller frisk. Han lider av en kronisk sjukdom. Jag anser att när man avtjänat sitt straff så är man fri. För mord innebär det 10 år till livstid. Inte 1 år på hispan, från vilken han lyckades dupera sin väg ut. Det botar varken psykopater eller andra med kroniska sjukdomar. Men om du, marcusss, kan ta ett snack med den svenska psykiatrin och lära dom att det finns bot för en sadistisk psykopat, då får du nog ställa in dig på att skriva avhandlingar i diverse forskartidskrifter. För om du har boten, så är det en världsrevolution!  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 16:19 |
|
 |
|
rebell82
|
FenderBender wrote: marcusss wrote: FenderBender wrote: I retrospektiv känner jag mig som en stor jävla fegis som inte vågade agera innan det var för sent...
Du skulle alltså ha agerat annorlunda idag 25 år visare? Du kanske kan fundera på om han kanske känner precis likadant om sig själv. 25 år visare. Han har ju uppenbarligen levt ett laglydigt liv och sonat sitt brott. Återigen kan du ju förklara vad du anser ska ske med människor som blir frisläppta efter avtjänat straff. Du verkar undvika frågan. De ska uppenbarligen inte få ett för fint jobb och skaffa familj. Hur ska detta regleras, känslomänniskan där...  Läs mitt ovan inlägg. Mannen i fråga är varken rehabiliterad eller frisk. Han lider av en kronisk sjukdom. Jag anser att när man avtjänat sitt straff så är man fri. För mord innebär det 10 år till livstid. Inte 1 år på hispan, från vilken han lyckades dupera sin väg ut. Det botar varken psykopater eller andra med kroniska sjukdomar. Men om du, marcusss, kan ta ett snack med den svenska psykiatrin och lära dom att det finns bot för en sadistisk psykopat, då får du nog ställa in dig på att skriva avhandlingar i diverse forskartidskrifter. För om du har boten, så är det en världsrevolution!  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Och du kan ju ta kontakt med psykiatrin och tala om att du kan ställa diagnoser på människor på distans, 25 år i efterhand. Det blir nog också en revolution! Och inget snack om att du träffat honom för 25 år sen. Du har konstaterat att han är en "sadistisk psykopat" i dagsläget.
|
| 08 Sep 2010, 17:16 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: (jag anger hans gamla namn eftersom han sedan länge har ett nytt namn). A [?] Det namnet är väl det namn han verkar använda, och har hängts ut med nu, eller?
|
| 08 Sep 2010, 17:25 |
|
 |
|
FenderBender
|
rebell82 wrote: Och du kan ju ta kontakt med psykiatrin och tala om att du kan ställa diagnoser på människor på distans, 25 år i efterhand. Det blir nog också en revolution!
Och inget snack om att du träffat honom för 25 år sen. Du har konstaterat att han är en "sadistisk psykopat" i dagsläget.
Jag kan inte ställa diagnoser. Det är psykiatrin som gör sånt. Mannen i fråga har varit sadistisk psykopat och mytoman så länge jag känt honom, vilket är 28 år vid det här laget. Har man diagnosen psykopat så har man. För 50 år sedan, idag och 30 år framåt i tiden. Psykopati kan aldrig botas. Bara medicineras.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 17:46 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: (jag anger hans gamla namn eftersom han sedan länge har ett nytt namn). A [?] Det namnet är väl det namn han verkar använda, och har hängts ut med nu, eller? Jo, jag har också sett det. Jag vet att han fick en ny identitet. Så jag är allt lite förbryllad, måste jag medge.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 17:48 |
|
 |
|
Shoeshine
|
"<i>Många människor här i tråden som sjönk i mina ögon nu. Med erat resonemang så är jag inte förvånad om ni skulle varit med i häxbränningar och steningar på den tid det begav sig.""]
Instämmer helt. Jävligt obehagliga åsikter som flyter upp.
Att man är förbannad då någon nära drabbas är fullt förståeligt.
Att man på fullt allvar, utifrån sin egen bedömning av att "rättssamhället inte fungerar" eller "polis och åklagare är idioter", tycker att det är ok att ta lagen i egna händer är däremot en helt annan sak och ett hot mot mycket av mina kärnvärden.
Otrevligt. Jävligt otrevligt!
//H
|
| 08 Sep 2010, 18:54 |
|
 |
|
Stupid Fingers
|
FenderBender wrote: Dessutom, lillepöjk, kan jag inte tolka din inställning på något annat sätt än att du tar våldtäktsmän och kvinnomördare i försvar...  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Lågt och enfaldigt. <font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">
|
| 08 Sep 2010, 19:39 |
|
 |
|
rebell82
|
Shoeshine wrote: "<i>Många människor här i tråden som sjönk i mina ögon nu. Med erat resonemang så är jag inte förvånad om ni skulle varit med i häxbränningar och steningar på den tid det begav sig.""]
Instämmer helt. Jävligt obehagliga åsikter som flyter upp.
Att man är förbannad då någon nära drabbas är fullt förståeligt.
Att man på fullt allvar, utifrån sin egen bedömning av att "rättssamhället inte fungerar" eller "polis och åklagare är idioter", tycker att det är ok att ta lagen i egna händer är däremot en helt annan sak och ett hot mot mycket av mina kärnvärden.
Otrevligt. Jävligt otrevligt!
//H
+1 Och roligt att FenderBender väljer att länka till Svenska Mord, som är en samling tangentbordsryttare. Roligt var dock att läsa följande som skrivits av "sörmlandspolisen" där: <i>"Jag har begått ett misstag. När jag registrerade mig på detta forum, trodde jag aningslöst nog att detta var en plats där olika uppklarade svenska mordutredningar genom tiderna återberättades och diskuterades. I och för sig görs just detta här på detta forum, men inte på det sätt som jag förväntade mig. Här bedrives istället en otäck form av alternativ rättvisa och domstol som får det att vända sig i magen på mig. Paraleller till medeltidens häxjakter här i vårt land och hur "rättvisa" skipades i vårt stora grannland i väster-på andra sidan atlanten vill säga- under 1800-talet (hangem' high!) är skrämmande slående. Jag försvarar på intet sätt mord, och tar inte denna tråds huvudperson i försvar för vad han gjorde 1985, men faktum är att han dömdes och straffades-låt vara väl milt-för detta. varför sitter jag då framför min dator och är upprörd, äcklad och förbannad? Jo, därför att vissa (ganska många, faktiskt-med "baldrik" i spetsen) som skrivit inlägg i dena tråd helt uppenbart endast gör detta p.g.a. en ohygglig blodtörst (hangem' high), litet pliktskyldigt men ack så dåligt maskerat bakom något sorts skruvat rättspatos. Man säger sig tänka på och känna med offret och dess anhöriga. Det gör man uppenbarligen inte alls. För om man gjorde det, hade man inte låtit denna internettets cancersvulst till tråd fortgå och ta den kurs den nu har gjort. Man kunde ha tänkt bara LITET mer på de inblandade än på sitt eget självförhärligande, men det var inte intressant. Straffet mördaren dömdes till var-för de anhöriga, gissar jag-grymt i sin mildhet. Men faktum kvarstår; han dömdes enligt svensk lag och avtjänade sitt tilldömda straff. Var det för milt? Ja, förmodligen. Detta hör dock till en diskussion som man hoppas förs och har förts i ansvariga rättsinstanser. Den diskussionen skall INTE föras på ett hyfsat öppet internettforum. De forummedlemmar här som har uttalat sig i ordalag som"han borde tagit samma utväg som sin mamma" o.s.v. får mig att inse att människan aldrig lär av historien. Skillnaden mellan vad som händer på detta forum och klubben med vita särkar och huvor som eldade kors i andras trädgårdar i USA för inte alltför länge sedean är hårfin, kanske beroende på att IT-tekniken utvecklats? Han begick den avsyvärdaste av handlingar, men om hans barn "rensar skallen med en revolver", har ni också gjort er skyldiga till en liknande. Skillnaden är, att ni kan stänga av era datorer. Ingen dum idé, kanske..... Människan är kanske inte skapelsens krona när allt kommer omkring, utan skapelsens keps.""] <b> Om hans son väljer att "rensa skallen med en revolver" som han skrivit på sin facebook-sida, hoppas jag innerligt att FenderBender är nöjd med att "svinet avslöjats" och att segerölen smakar gott. Nu lämnar jag den här tråden. Har sagt vad jag velat få sagt. Hoppas många av er hunnit tänka om innan det är dags för nästa hetsjakt...</b>
|
| 08 Sep 2010, 19:40 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jag tycker denna händelse är intressant för den relaterar till en bok som kom ut för något år sedan som handlar om att de flesta "topparna" i samhället är psyko- och sociopater[:)]
Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 08 Sep 2010, 21:38 |
|
 |
|
OGF
|
Det går jävligt mycket psykstörda idioter, kriminella avskräden och annat löst pack ute i samhället. Mördare, sadister och pedofiler ska slutförvaras och inte rehabiliteras. Man kan inte sona ett mord genom att bara avtjäna ett tidsbestämt straff eller genomgå rehabilitering. Man har liksom straffat ut sig för gott om man kallblodigt mördar och gräver ner en annan människa. Jag får känslan av att det finns en del småkristna idioter med "hög moral" här på bojen som dessutom aldrig själva har blivit drabbade av våld eller ondska...
|
| 08 Sep 2010, 22:18 |
|
 |
|
ChronicTown
|
OGF wrote: Det går jävligt mycket psykstörda idioter, kriminella avskräden och annat löst pack ute i samhället. Mördare, sadister och pedofiler ska slutförvaras och inte rehabiliteras. Man kan inte sona ett mord genom att bara avtjäna ett tidsbestämt straff eller genomgå rehabilitering. Man har liksom straffat ut sig för gott om man kallblodigt mördar och gräver ner en annan människa. Jag får känslan av att det finns en del småkristna idioter med "hög moral" här på bojen som dessutom aldrig själva har blivit drabbade av våld eller ondska...
Ja jäsiken, som sagt... [:D] Tänk vad mycket antaganden det finns om vem man är eller har upplevt bara för att ifrågasätter medeltida idéer. Och tänk vad underligt det vore om vi som ifrågasätter stenåldersargumentationen faktiskt skulle ha drabbats av våld och grov brottslighet och dessutom inte nödvändigtvis skulle vara särskilt troende, men ändå resonerade som vi gör. Då skulle hela världsbilden rasa va? [;)]
|
| 08 Sep 2010, 22:53 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
OGF wrote: Det går jävligt mycket psykstörda idioter, kriminella avskräden och annat löst pack ute i samhället. Mördare, sadister och pedofiler ska slutförvaras och inte rehabiliteras. Man kan inte sona ett mord genom att bara avtjäna ett tidsbestämt straff eller genomgå rehabilitering. Man har liksom straffat ut sig för gott om man kallblodigt mördar och gräver ner en annan människa. Jag får känslan av att det finns en del småkristna idioter med "hög moral" här på bojen som dessutom aldrig själva har blivit drabbade av våld eller ondska...
Ja då vet du ju vilket parti du ska rösta på i valet 2010 i alla fall. Mig veterligen finns det bara ett parti, av de som ställer upp i riksdagsvalet, som delar dina åsikter om den slutliga lösningen för det "lösa packet". Jag är väl en av de "småkristna idioter" då, trots att jag varken är kristen eller särskilt obildad. Snarare tvärtom faktiskt, how about you? Att ha blivit drabbat av ondska eller våld är förvisso en försvårande omständighet för de som förespråkar våld och hot. Inte sällan är dessa människor uppvuxna med just våld och hot, precis på samma sätt som de människor de vill döda eller låsa in för gott. Batong-gänget och mördaren har dessvärre ofta samma typ av felprogrammering som barn. Våld föder våld Tills vidare får vi som är emot dödsstraff vara nöjda med att en överväldigande majoritet av befolkningen i vår del av världen tycker som vi i denna fråga -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 Sep 2010, 06:15 |
|
 |
|
nuffe
|
Svårt att ha en bestämd uppfattning när man inte har HELA bakgrunden både kring handling och person. Och alla ni som är för en "andra chans"; hur skulle ni reagera på det om det var DIN nära anhörig, d.v.s. barn, maka eller förälder? Sånt här är inte helt lätt...... 
|
| 09 Sep 2010, 09:53 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
nuffe wrote: Svårt att ha en bestämd uppfattning när man inte har HELA bakgrunden både kring handling och person. Och alla ni som är för en "andra chans"; hur skulle ni reagera på det om det var DIN nära anhörig, d.v.s. barn, maka eller förälder? Sånt här är inte helt lätt......  om man själv eller ens nära anhörig blir drabbad reagerar säkert de flesta med grottinstinkten. Men det är långt ifrån tanke till handling i det läget för de allra flesta människor. Lagar och regler stiftar man förhoppningsvis på logiska och rationella grunder, inte på känslor -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 Sep 2010, 09:59 |
|
|