Re: Hur håller man motivationen uppe under uppsägningstiden?
Hmm, på vissa låter det som att de tror att den lön man får om man jobbar 50% är en specifik summa, men så vitt jag vet är det ingen här inne som vet hur mycket jag tjänar och alltså är det ingen som vet hur mycket 50% av det är heller.

Diskussionen kring huruvida man kan överleva på 50% är därmed ganska ointressant eftersom den inte bottnar i faktiska siffror. Jag är rätt säker på att det finns flera här inne som tjänar mer än dubbelt så bra som jag gör, och om de skulle gå ner till halvtid så tjänar de således ändå mer än vad jag gör om jag jobbar heltid.

För diskussionens skull kan jag säga att mina räkningar varje månad oftast överstiger hälften av min nettolön. Således: om jag skulle få ut hälften av vad jag tjänar idag så räcker inte pengarna till räkningarna. Till räkningarna räknar jag hyra, el, bredband, hemförsäkring, tv-licens, garageplats, bilförsäkring, bensin, fack/a-kassa, telefonräkning och ett gammalt banklån som kostar ca 1100 / månad. Det är alltså allt boende, all transport och alla andra fasta utgifter.