View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 05:17

Reply to topic  [ 123 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
varför du så otrevlig? 
Author Message

Post Re: varför du så otrevlig?
För det första har jag letat efter vad det kan vara för trådar som är elaka utan resultat, tycker att det var bra mycket hetare stämning för ett tag sedan. Skulle vilja ha exempel men då pekar vi ju ut folk så det går ju tyvärr inte.

För det andra undrar jag när ironi blev en generationsfråga? Min far (född ´42) lärde mig, min svärfar som har ytterligare några år på nacken kan bli rätt vass emellanåt och mina barn har fått lära sig dom med. Sedan är det kanske inte alla som uppskattar/ förstår den men då är ju det fina att man antingen kan välja att låta bli att läsa tråden eller på ett vänligt sätt fråga vad som menades vilket för oss vidare till..

För det tredje verkar läsförståelsen alt viljan att förstå vara ganska låg hos en del, så fort man kan missförstå så gör man det och istället för att på ett vänligt sätt fråga vad som menades blir man arg och går till angrepp och det är här jag tycker att det blir lite trist ibland. Det är inte ofta jag är inte på diskant men jag kan inte påminna mig om att jag har läst några direkta bråk eller riktigt sura kommentarer så vi har kanske en del att lära av småpojkarna (även om både Forsman och Burner nog är några år äldre än jag :wink: ).

Edit: Kom just att tänka på Frässkäggstråden som ju blivit ganska elak, my bad!!!

05 Sep 2013, 17:17
Profile

zven wrote:
om man skriver underliga kommentarer.. kan man stå för dem öga mot öga ? mot den man riktar den till? om så fallet = accepterat
vet man med sig att man kliver över lik o inte vågat säga samma sak in real Life o veta med sig att man kan åka på en rak höger o ligga blodig vid en trotoarkant..
jag då kanske man skall hålla snattran på tangentbordet.. o låta stämningen på forumet hålla en vuxen nivå... :wink:

:roll: :roll: :roll:

05 Sep 2013, 17:58
Profile ICQ YIM WWW

Forsman wrote:
holmis63 wrote:
Nu var den ju tagen lite ur sitt sammanhang, din kommentar, men jag ser ingen motsägelse i Svens inlägg?
Vet du att du inte skulle säga nåt till någon i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet!

Problemet uppstår ju när någon tror att en person inte skulle våga säga samma sak IRL. Hur kan någon veta det liksom?
Det blir ju personliga bedömningar av någon annan, vilket är bäddat för trubbel.

En sak som jag har märkt här på Bojen är att om någon tycker något, så är det "det som gäller".
Upplever det som att vissa här inne har svårt att acceptera att det finns flera åsikter om saker och ting än deras egen version.

Upplever även att det är gott om besserwissrar här, lite pga det ovanstående påståendet.

Men - detta är internet. Man kan inte vinna en diskussion på nätet. Självklart ska man inte vara direkt elak mot någon och om man använder ironi så är det bra om man förtydligar detta.

Jag kan vara lite småironisk i detta inlägg! :lol: :wink:

Jag kanske var otydlig, vad jag menar är att man får ta ett eget ansvar för vad man skriver här, om man tänker efter innan så lyder återigen devisen, IRL samt på Forum:
Vet du att du inte skulle säga nåt till någon (och då menar jag alla människor) i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet!
Då tror jag att samtalstonen blir behagligare.

05 Sep 2013, 17:59
Profile

Trout wrote:
Brutalisator wrote:
Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp.

Verkar rimligt. Ironi, sarkasm och jargong uppfanns ju så sent som 1987.

:D

05 Sep 2013, 18:19
Profile

holmis63 wrote:
Jag kanske var otydlig, vad jag menar är att man får ta ett eget ansvar för vad man skriver här, om man tänker efter innan så lyder återigen devisen, IRL samt på Forum:
Vet du att du inte skulle säga nåt till någon (och då menar jag alla människor) i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet!

Skönt, då kan jag skriva vad jag vill, visst jag säger inte vad som helst till t.ex en HA-medlem (jag pratar helst inte alls med en sådan), men sådana hoppas jag inte finns här.

05 Sep 2013, 19:38
Profile

eskil wrote:
holmis63 wrote:

Skönt, då kan jag skriva vad jag vill, visst jag säger inte vad som helst till t.ex en HA-medlem (jag pratar helst inte alls med en sådan), men sådana hoppas jag inte finns här.

ha ha känner rätt många HA medlemmar i Eskilstuna... bor nästan granne med en .....
känns rätt tryggt då jag får ha mina grejor ifred ...
visst alla är inga guldgossar... men dem är människor liksom jag o du...
har spenderat en o annan timma i deras klubblokal för ett antal år sen..även åren innan dem blev fullvärdiga medlemmar i HA.... (nej jag är ingen supporter eller crew...) har bara råkat känna dem mest pga min kusin som är hojtokig... som mest hängt runt på en annan mc klubb i stan .... o då även jag... :mrgreen:
o jag har inte ens MC eller mc körkort :roll: :roll:

05 Sep 2013, 20:41
Profile WWW

eskil wrote:
holmis63 wrote:

Det är ju inte jag eller någon annan än moderatorer som bestämmer vad man FÅR skriva här, men för att få ett behagligt samtalsklimat så bör man ju ta ansvar och visa respekt för andra i det man själv skriver. Det var vad jag ville säga, inget annat.

05 Sep 2013, 20:52
Profile

Forsman wrote:
holmis63 wrote:
Nu var den ju tagen lite ur sitt sammanhang, din kommentar, men jag ser ingen motsägelse i Svens inlägg?
Vet du att du inte skulle säga nåt till någon i verkliga livet, låt då bli att göra det på Bojen och andra forum också, enkelt och vuxet!

Problemet uppstår ju när någon tror att en person inte skulle våga säga samma sak IRL. Hur kan någon veta det liksom?
Det blir ju personliga bedömningar av någon annan, vilket är bäddat för trubbel.

En sak som jag har märkt här på Bojen är att om någon tycker något, så är det "det som gäller".
Upplever det som att vissa här inne har svårt att acceptera att det finns flera åsikter om saker och ting än deras egen version.

Upplever även att det är gott om besserwissrar här, lite pga det ovanstående påståendet.

Men - detta är internet. Man kan inte vinna en diskussion på nätet. Självklart ska man inte vara direkt elak mot någon och om man använder ironi så är det bra om man förtydligar detta.

Jag kan vara lite småironisk i detta inlägg! :lol: :wink:

Menar du att många verkar tycka att det är viktigare att ha rätt än att ha trevligt?

/R

Från ett soligt Palma med begränsad tillgång till Wi-Fi. :)

05 Sep 2013, 22:10
Profile

Trout wrote:
Brutalisator wrote:
Jag tror kärnan i problemet är att majoriteten av ljudbojjens medlemmar är lite äldre, och inte har samma förmåga att uppfatta ironi/sarkasm/jargong i skriven text som de något yngre människorna på diskant. Och då är det inte konstigt att nånting som är menat kärleksfullt busigt, snedtolkas som ett påhopp.

Var det inte 1993?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Sep 2013, 23:35
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Trout wrote:

Var det inte 1993?

Otippat att folk glömmer bort årtal på Bojen... :shock: :lol:

05 Sep 2013, 23:56
Profile WWW

Man blir nyfiken vem det kan vara...matsd?

06 Sep 2013, 00:00
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Man blir nyfiken vem det kan vara...matsd?

Han har väl inte tid med sånt? Han jagar väl apor i sina äppelträd? :?:

06 Sep 2013, 00:31
Profile WWW

Kanske wor?

06 Sep 2013, 08:09
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror att det finns en vinst i att tala ur skägget, annars blir det som bara som här antydningar och de eller dem det gäller kanske inte ens läser tråden? Sedan ligger nog ribban olika för var och en, jag tror också att att yngre medlemmar har en annan nätkultur än många äldre.

Ett bra tips är att ta snacket när det händer istället för att gå och grunna och komma i efterhand.

/Ulf

06 Sep 2013, 15:38
Profile

Saknar wor

06 Sep 2013, 19:08
Profile WWW

svaj wrote:
Saknar wor

Jag med :)

06 Sep 2013, 20:15
Profile WWW

För att ge lite perspektiv på "otrevlig" kan ni prova att googla "Alex Othmani", troligtvis ett taget namn.. men prova och läs.
Då är munhuggandet här eller på diskant försumbart..
Har en kvinnlig bekant som råkat ut för vederbörande..

Saknar ni WOR?
Grattis! :mrgreen:

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

06 Sep 2013, 20:35
Profile WWW

Burner wrote:
För att ge lite perspektiv på "otrevlig" kan ni prova att googla "Alex Othmani", troligtvis ett taget namn.. men prova och läs.
Då är munhuggandet här eller på diskant försumbart..
Har en kvinnlig bekant som råkat ut för vederbörande..

Hen har jag också råkat ut för, och en kvinnlig bekant till mig har blivit väldigt hårt åtgången.
Morr.... :evil:

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

07 Sep 2013, 08:11
Profile

Joshunznera wrote:
har noterat ett ökande antal inlägg där det enda syftet verkar vara att strö diverse otrevligheter omkring sig. Oftast samma författare och stort sett alltid etablerade assholes iofs. Är nyfiken ändå på varför man har den approach på ett fredligt forum. Jag menar, detta är ju inte ngt av de forum där dylika inlägg är vardagsmat och där de applåderas av andra likasinnade ingn större omfattning

Vet inte vad ni andra säger, men jag har dessutom märkt att många av de trista och mer eller mindre otrevliga inläggen även innehåller nedsättande kommenterar om en annan forummedlems höga ålder. Inte bara jag som intte smyger med att jag drar upp medelåldern på forumet. Även andra betydligt yngre medlemmar råkar emellanåt ut för liknande. Ngn form av åldersmobbing eller vad? Bilder på pensionärer som äter tårta finns det ju andra forum som applåderar, varför inte hålla sig där?

Så du som känner dig träffad; Vad beror detta på? Varför inte försöka vara trevlig istället. Du kommer inte att skrapa ihop så många likes från andra assholes, men eftersom den överväldigande majoriteten på detta forum är trevligt folk så har du ju inte så mycket att vinna på dina trista och ibland rent oförskämda kommentarer

Jag lägger inte ut några exempel eftersom jag inte vill hänga ut ngn, ni vet nog alla vad jag menar. Och du som ev inte vet är antagligen en av de jag avser :wink:

Det är inget nytt fenomen att fora av olika slag lockar fram människors dåliga sidor. Usenet ( kommer ni ihåg?) News
var fyllda av flamewars.

Att den relativa anonymiteten och avsaknaden av mänsklig kontakt får oss alla att släppa hämningar som man annars har är välbekant. Vi har nog alla råkat ut för detta, det är samma fenomen som att man lätt kan hamna i väldigt usla debatter mot t.ex. lapplisor som överraskar oss. I dessa siturationer slinker det ur oss saker vi aldrig skulle drömma om att säga
till närstående eller face-to-face över ett konfenernsbord.

Detta är inte något som bara vissa lägre stående människor råkar ut för, detta är något som drabbar oss alla. Kalla det
hjärnsläpp, kalla det övertramp. Men då vi satt det på pränt kan vi inte enkelt ta tillbaka det. Och många gånger så
vill man inte dra tillbaka det då det uppfattas som att man erkänner svaghet ( att ha gjort fel) utan istället framhärdar man
och försöker försvara dumheten.

Att kunna erkänna ett begånget misstag är en styrka som få människor besitter men som många borde träna på.

Jag skulle tro att målet för din ilska är fullt medveten om orsaken, men har svårt att ta tillbaka.

Låt det vara, släpp kniven och gå vidare. Acceptera att vi alla är mänskliga, skulle någon säga något förfluget så låt det passera. Mata inte trollen som man sa på Usenet News, det är en bra regel och det förhindrar att "flame-wars" bryter ut.

Själv tycker jag att tonen på ljudbojen hör till de bättre och mer respekterande än de flesta fora jag besökt. Här finns
en kombination av teknik och musik som kompletterar varandra, uttalat av människor från olika bakgrunder och åldrar.

Fortsätt bara , jag gillar sällskapet !

07 Sep 2013, 09:54
Profile WWW

Joshunznera wrote:
svaj wrote:
Saknar wor

Jag med :)

Du (Joshunznera) har alltså startat Ljudbojens genom tiderna barligaste kärringtråd.
Och nu skriver du enbart tramsinlägg i DIN tråd...det håller inte.
Många medlemmar har konstigt nog bemödat sig med att skriva seriösa inlägg i din tråd, och som jag ser det ställda direkt till dig.
Förklara dig.

Skärp dig för en gångs skull ditt lilla gungfly!

07 Sep 2013, 10:19
Profile

Mata inte trollen !

07 Sep 2013, 10:28
Profile WWW

peterh wrote:
Mata inte trollen !

Tack Peter, jag tar en gura och lutar mig tillbaka i soffan istället, sen ska jag åka till stan och köpa mig en Ditto looper, mycket skojigare än att mata troll :wink:

07 Sep 2013, 10:34
Profile

peterh wrote:
Mata inte trollen !

Tråden kanske är en trolltråd, men jag svarar seriöst i alla fall.
Ursäkta ifall jag matat troll

07 Sep 2013, 10:38
Profile

Till Joshs utgångsfråga: Haha har gått och grunnat på samma sak faktiskt. :D

Hm, tja kanske för att många runt omkring oss är rätt otrevliga till mans (hens?) kanske?

Sånt som är accepterat på arbetsplatser, krogen, livet i övrigt återspeglas ju på nästat fast oftast tiofallt värre. :D Och då menar jag tuffa jargonger etc.
Men tja, själv känner jag folk som tycker att alla människor dom träffar är mer eller mindre idioter på olika vis(säkerligen undertecknad inklusive :shock: ).

Sen så arbetar jag inom förskolan haha. Där går det ju inte att dra skämt som: vafan vad du är tjurig, har du mens eller? (Well det gör jag ju inte vanligtvis heller i för sig.)

Fick i början utav sommaren en bashning utav svärföräldrarna på FB helt öppet (där snackar vi äldre generation utan nätettikett haha). Det var lite roligt men samtidigt
en ögonöppnare för båda parter. Speciellt när dom själva fick mothugg utav andra som läste det hela. :D Det var dom ju inte beredda på. Offentlighet är knepigt innan man lär sig.

Man träffar ju på alla typer utav människor hela tiden. Mer tystlåtna, högljudda och bullriga, envishetsministrar, säna som alltid tolkar saker som något negativt mot en själv etc etc etc

Så samma spektrum finns ju här... Tråkmånsar och politiskt korrekta som jag till bråkstakar som Forsman, Henri, Haraldrig etc. Tog ett några namn som jag hoppas inte tar illa upp över att bli kallade bråkstakar. :wink:

Lördagssvammel. Näe, nu åker jag till Kolmården istället.

07 Sep 2013, 11:06
Profile WWW

Fin tråd, vad diskuterar vi här då? :arrow: :arrow: :arrow:

07 Sep 2013, 11:20
Profile

Ruskigt fjantig tråd. Om nu TS stör sig på någon är det väl bara att ignorera den personens poster istället för att starta en grintråd och vägra uppge vem det handlar om och samtidigt strössla med insinuationer.

07 Sep 2013, 11:26
Profile

T-Toby wrote:
Du (Joshunznera) har alltså startat Ljudbojens genom tiderna barligaste kärringtråd.
Och nu skriver du enbart tramsinlägg i DIN tråd...det håller inte.
Många medlemmar har konstigt nog bemödat sig med att skriva seriösa inlägg i din tråd, och som jag ser det ställda direkt till dig.
Förklara dig.

Skärp dig för en gångs skull ditt lilla gungfly!

varför så otrevig T-toby? ;)

javisst kan jag förklara mig. Om det är så att du tycker att jag tramsar när jag skriver att jag saknar wor så har du helt fel. Jag tycker att World of Robots hade en hel del bra att tillföra här på bojen. Det tramsades iofs också en del från det hållet men jag minns inte att han var otrevlig

Och om du vill ha exempel på vad som av andra kan uppfattas som otrevligt kan du tex fundera över uttrycket "Skärp dig för en gångs skull ditt lilla gungfly!"

Nu är ju även denna tråd på väg att kantra och det är väl så det är här numera. Peterh skrev i sitt seriösa inlägg "släpp kniven och gå vidare". Det har jag gjort för länge sedan, hade inte ens skrivit det ursprungliga inlägget om jag tänkt efter lite mer innan:)

07 Sep 2013, 11:43
Profile WWW

Krippa wrote:
Ruskigt fjantig tråd. Om nu TS stör sig på någon är det väl bara att ignorera den personens poster istället för att starta en grintråd och vägra uppge vem det handlar om och samtidigt strössla med insinuationer.

Du kunde väl ha följt ditt eget råd och ignorerat den här tråden om du nu stör dig på den, istället fäller du den otrevliga kommentaren, i en tråd som ställer frågan, varför är du så otrevlig?
Det blir ju nästan roligt.

07 Sep 2013, 15:00
Profile

Hur kan man ta åt sig av vad som skrivs på nätet? Speciellt om det är av typ jag ogillar din gitarrs utseende eller du har fel om vilken öl som är godast....vilket är det som diskuteras här på bojen.
Skaffa lite tjockare skinn är mitt tips.
Kan det ligga nåt i dåligt självförtroende och ett oerhört bekräftelsebehov...vare sig det gäller matlagning, gitarrer, hemelektronik eller ölsorter?

07 Sep 2013, 20:28
Profile ICQ YIM WWW

varför så otrevig T-toby? ;)

javisst kan jag förklara mig. Om det är så att du tycker att jag tramsar när jag skriver att jag saknar wor så har du helt fel. Jag tycker att World of Robots hade en hel del bra att tillföra här på bojen. Det tramsades iofs också en del från det hållet men jag minns inte att han var otrevlig

Och om du vill ha exempel på vad som av andra kan uppfattas som otrevligt kan du tex fundera över uttrycket "Skärp dig för en gångs skull ditt lilla gungfly!"

Nu är ju även denna tråd på väg att kantra och det är väl så det är här numera. Peterh skrev i sitt seriösa inlägg "släpp kniven och gå vidare". Det har jag gjort för länge sedan, hade inte ens skrivit det ursprungliga inlägget om jag tänkt efter lite mer innan:)[/quote]

Gör det då!
Läs din egen tråd och bemöt dom kommentarer du fått.
Och angående att du ska skärpa dig: Ja det tycker jag verkligen, du får otrevliga kommentarer p.g.a att du är en mytoman, besserwisser och en klassensordningsmansmänniska.
Således dåledes:
Du är en tung belastning för detta forum.
"Skärp dig för en gångs skull ditt lilla gungfly" är ett väldigt milt ordval! Det måste tillochmed du begripa.

08 Sep 2013, 10:07
Profile
Reply to topic   [ 123 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next