View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 11:53

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
midsommaraftonsaftonsskål 
Author Message

Post Re: midsommaraftonsaftonsskål
Har inte haft tid att vara online på några dagar. Jag och en tidigare kock-kollega har lagat midsommarbuffé för 100 personer till en midsommarfest kombinerat med "100-årsfest" för två polare som dessutom varit gifta i 30 år.

Sen blev det musik för hela slanten i partytältet. Massor av rock och blues, med öppen scen för de som ville lira. Undertecknad tillbringade några timmar med ett gäng glada gamänger. Kvällen avrundades med en Jimi Hendrix tribute signerad Glenn Sundqvist - en eminent gitarrist, som både eldade upp en strata och krossade en annan till småspillror (stratorna var inköpta på Rusta!).

Knallade hem vid 05-draget, med nya kärleken Tarja. Livet känns rätt bra nu, efter alla tråkigheter! :)

22 Jun 2013, 16:58
Profile ICQ WWW

Post Re: midsommaraftonsaftonsskål
Blues66 wrote:
Ursäkta inhoppet men det där ser ju ut att vara en typisk Sony RX100-bild !?

Alldeles riktigt! Jag byter visserligen kameror som andra byter kalsonger, men RX100 har blivit min ha-med-överallt-kamera sedan några månader tillbaka. Detta efter att diverse små kameror av lite fräsigare snitt har misslyckats med att tillfredsställa mina egentliga "behov". RX100 är dock så liten att jag kan leva med dess begränsningar.

Abe Normal wrote:
Knappast, jag tror att det är en fullstor sensor... :wink:

Det kan man lätt tro! Vid ISO 125 är den löjligt bra för vad den är. Svagheterna ligger främst i ljusstyrkan på objektivet, vilken dock vägs upp med stor sensor jämfört med andra kompakter. Just den här bilden var för övrigt ett generalexempel på situationer då det är helt kass att inte ha en sökare. Jag såg inte nederdelen av bilden över huvud taget, då den var svart.

När jag inte fotar till vardags har jag annars en gammal hederlig Nikon D700 med en bunt fina manuella objektiv. Fler bilder från RX100 kan man se här om man är sugen: http://www.flickr.com/photos/makten/set ... 290416122/

22 Jun 2013, 21:42
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2