| Author |
Message |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1904 Location: Västra Frölunda
|
 Re: Bra böcker som alla borde läsa nån gång!
Renegade wrote: Britbender wrote: Kvällens tips: Dumskallarnas sammansvärjning.
ett måste för den läskunnige ! Har lånat den av tre olika personer som alla håller den som en av de absolut bästa och roligaste böckerna som någonsin skrivits. Varje gång har jag läst 40-50 sidor och inte fattad det roliga och lagt den ifrån mig för att aldrig fortsätta. Ska jag göra ett nytt försök? Och varför ska jag det!? /R +1 Samma med "3 män i en båt". Hittade inte tråden, lixom. Rekommenderar: "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. Ett måste i varje bokhylla. Skitrolig och lärorik.
_________________ <--->
Salve securim manubrium !
|
| 14 Apr 2013, 22:02 |
|
 |
|
Harvester
|
För den som gillar krigsböcker kan jag rekommendera:
Sven Hassel - Den Blodiga Vägen Joseph Heller - Moment 22 Alistair MacLean - Örnnästet
Synd att man inte tar sig mer tid att läsa böcker!!!!
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 15 Apr 2013, 07:37 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
crybaby wrote: Renegade wrote: Dumskallarnas sammansvärjning. Har lånat den av tre olika personer som alla håller den som en av de absolut bästa och roligaste böckerna som någonsin skrivits. Varje gång har jag läst 40-50 sidor och inte fattad det roliga och lagt den ifrån mig för att aldrig fortsätta. Ska jag göra ett nytt försök? Och varför ska jag det!? /R +1 Samma med "3 män i en båt". Hittade inte tråden, lixom. Rekommenderar: "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. Ett måste i varje bokhylla. Skitrolig och lärorik. Jag rör inte Dumskallarnas sammansvärjning förrän någon ger mig en riktigt bra förklaring till varför jag skulle det. Harvester wrote: För den som gillar krigsböcker kan jag rekommendera:
Sven Hassel - Den Blodiga Vägen Joseph Heller - Moment 22 Alistair MacLean - Örnnästet
Synd att man inte tar sig mer tid att läsa böcker!!!! Sven Hassel. Läste flera böcker av honom i tonåren liksom Örnnästet. Skulle nog inte lägga dem på listan till böcker man borde läsa någon gång. Moment 22 bör dock vara på listan. Det var länge sedan jag läste den - håller den fortfarande? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 15 Apr 2013, 08:55 |
|
 |
|
eskil
|
Renegade wrote: Moment 22 bör dock vara på listan. Det var länge sedan jag läste den - håller den fortfarande? Absolut! Den handlar ju inte direkt om krig, utan om byråkratifummel, vilket sker överallt, hela tiden, fortfarande.
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 15 Apr 2013, 10:12 |
|
 |
|
Harvester
|
Moment 22 läste jag för några år sedan och då var den bra! Av Sven Hassels böcker har jag de flesta och gillar nog alla jag läst.
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 15 Apr 2013, 10:12 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
http://www.bokus.com/bok/9780306819551/iron-man/fick den på julafton .. läste den på 2 dagar totalt fast  .. hade inte läst en bok sen högstadiet... 23 år sen.. sist
|
| 15 Apr 2013, 22:01 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
eskil wrote: Renegade wrote: Moment 22 bör dock vara på listan. Det var länge sedan jag läste den - håller den fortfarande? Absolut! Den handlar ju inte direkt om krig, utan om byråkratifummel, vilket sker överallt, hela tiden, fortfarande. Jag tänkte inte på ämnet (för det är ständigt aktuellt) utan på sättet det framställs.  Får läsa om den helt enkelt. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 15 Apr 2013, 22:40 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
P. J. O'Rourke heter en journalist/författare/krigskorre som bland annat jobbat på Rolling Stone magazine.
Hans reseskildringar i Holidays In Hell är bland det roligaste jag läst. Han besöker bland annat inbördeskrigets Beirut, Nicaragua, Soweto under apartheidperioden. Ortsnamn/länder är nya nu men annars är det vara samma absurda, utflippade värld idag. Enda vapnet är att kunna grava åt det.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 16 Apr 2013, 06:54 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
zven wrote: http://www.bokus.com/bok/9780306819551/iron-man/ fick den på julafton .. läste den på 2 dagar totalt fast  .. hade inte läst en bok sen högstadiet... 23 år sen.. sist Den kände jag inte till... Måste läsas...
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 17 Apr 2013, 22:13 |
|
 |
|
Brint
|
Tre tips,
En modern, David Foster Wallace - The Pale King
En klassiker, Gustave Flaubert - Madame Bovary
och en svensk, Eyvind Johnsson - Strändernas svall
_________________ mot oändligheten, och vidare!
|
| 18 Apr 2013, 08:36 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
"Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok.
|
| 18 Apr 2013, 13:08 |
|
 |
|
kjelle
|
glassfinger wrote: "Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok. Om man orkar igenom den, har hittills kroknat 2 ggr...
| 18 Apr 2013, 13:53 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
kjelle wrote: glassfinger wrote: "Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok. Om man orkar igenom den, har hittills kroknat 2 ggr... Man behöver ju inte dra igenom hela serien på en gång. Det räcker ju med första för att se om man fastnar eller inte.
|
| 18 Apr 2013, 16:42 |
|
 |
|
Lemmy
|
glassfinger wrote: "Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok. Klar höjdare!!!
|
| 18 Apr 2013, 22:19 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Lemmy wrote: glassfinger wrote: "Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok. Klar höjdare!!! Visst är det praktiskt med en liten apparat där universums visdom finns samlad 
|
| 18 Apr 2013, 22:55 |
|
 |
|
kjelle
|
danix wrote: Visst är det praktiskt med en liten apparat där universums visdom finns samlad  Finns ju redan, när mina söner stöter på något som är okänt eller ifrågasatt, åker mobilerna fram och det googlas. Ingenting betraktas som ogooglebart. 
| 18 Apr 2013, 23:19 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
42
|
| 19 Apr 2013, 07:25 |
|
 |
|
arbetarpojken
|
Lemmy wrote: glassfinger wrote: "Liftarens guide till galaxen" är en annan rätt käck bok. Klar höjdare!!! Fast håller med vemdetvar,, Kjelle?,, Man kroknar lite,, den boken är ju mer som en rockvideo. . Men klart underhållande,, Den trippelbröstede horan på Eroticon 6 vras erogena zon börjar en mil från hennes kropp,,, hehe,, o han som vunnit pris för Norge,,,, o Marvin, en manodepresiv robot,,, hehe. klart garv den boken. Men iaf jag tycker den tappar moment framåt del 2,5 typ. Nu Festis o bakishet
|
| 20 Apr 2013, 06:29 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
Uncle Fred wrote: Hans reseskildringar i Holidays In Hell är bland det roligaste jag läst. Han besöker bland annat inbördeskrigets Beirut, Nicaragua, Soweto under apartheidperioden. Ortsnamn/länder är nya nu men annars är det vara samma absurda, utflippade värld idag. Enda vapnet är att kunna grava åt det. "I can understand why mankind hasn't given up war. During a war you get to drive tanks through the sides of buildings and shoot foreigners - two things that are usually frowned on during peacetime." O'Rourke, P.J. , Holidays in hell.
|
| 23 Apr 2013, 05:55 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Många av mina favoriter har redan nämnts. "Zen and the Art of...", "Hitchhiker's Guide..." och "Catch 22", t.ex.
En bok som saknas är "The Dice Man" (Tärningsspelaren) av Luke Rhineheart. Gjorde stort intryck på mig när jag läste den i tonåren.
Och så förstås alla mer än 30 böcker som Terry Pratchett har skrivit. Intelligent fantasykomedi med kraftig skratta-högt-varning. Böckerna är fristående, men det lönar sig att läsa dem i rätt ordning.
|
| 23 Apr 2013, 12:49 |
|
 |
|
Barry
|
Joshunznera wrote: Rambo någon?
Annars läser jag just nu Bruce´s senaste biografi
Min favoritbok all time är ju annars "A farewell to arms" av Ernest Hemmingway "Rambo", eller hette den "First Blood"? läste jag för några år sedan. Jag gillar filmen "Rambo" också, men har för mig att fokus i boken låg på Sheriffen (som spelas av Brian Dennehy i filmen), och att den hade en annan upplösning än i filmen, men jag gillade boken också! Kan även rekommendera "Den Långa Tystnaden" av Wilson Tucker. Måste skriva första stycket här: " Gary kröp ihop i skuggorna längs strandkanten och väntade på ljudet av skottet, den skarpa knallen från en karbin. Den gamla kvinnan hade varit en idiot om hon trodde sig kunna smita över bron; antingen desperat av svält eller vansinnig. Nattens mörker kunde inte dölja henne, inte nu längre, inte när soldaterna vaktade den andra änden av bron med infraröda strålkastare och gevär med kikarsikten."Boken skrevs 1952 och handlar om invånarna i den östra tredjedel av USA som klarat sig undan det bakteriologiska kriget. Wilson Tucker anses vara en av de första sf-författarna.
|
| 23 Apr 2013, 19:03 |
|
 |
|
Barry
|
+1 Samma med "3 män i en båt". Hittade inte tråden, lixom.
Rekommenderar: "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. Ett måste i varje bokhylla. Skitrolig och lärorik.[/quote]
Om du gillar "Röde Orm", kan jag rekommendera "Njáls Saga", som jag nog tror att Frans G Bengtsson sneglat lite på när han skrev "Röde Orm".
|
| 23 Apr 2013, 19:30 |
|
 |
|
Barry
|
blåton wrote: Många av mina favoriter har redan nämnts. "Zen and the Art of...", "Hitchhiker's Guide..." och "Catch 22", t.ex.
En bok som saknas är "The Dice Man" (Tärningsspelaren) av Luke Rhineheart. Gjorde stort intryck på mig när jag läste den i tonåren.
Och så förstås alla mer än 30 böcker som Terry Pratchett har skrivit. Intelligent fantasykomedi med kraftig skratta-högt-varning. Böckerna är fristående, men det lönar sig att läsa dem i rätt ordning. Upptäcker att Bojarna har samma boksmak som jag! "The Dice Man" (Tärningsmannen") är en höjdare! Kan också rekommendera Sture Dahlströms "Den Store Blondino"!
|
| 23 Apr 2013, 19:32 |
|
 |
|
Lemmy
|
blåton wrote: Många av mina favoriter har redan nämnts. "Zen and the Art of...", "Hitchhiker's Guide..." och "Catch 22", t.ex.
Och så förstås alla mer än 30 böcker som Terry Pratchett har skrivit. Intelligent fantasykomedi med kraftig skratta-högt-varning. Böckerna är fristående, men det lönar sig att läsa dem i rätt ordning. Pratchett har jag läst en del av, fanastiskt roliga. Levande musik skrattade jag mig igenom, kan varmt rekommenderas, Rörliga bilder var också riktigt kul. Har läst ett 10tal tror jag, dock inte i rätt ordning.
|
| 24 Apr 2013, 22:49 |
|
 |
|
Haraldrig
|
eskil wrote: Renegade wrote: Moment 22 bör dock vara på listan. Det var länge sedan jag läste den - håller den fortfarande? Absolut! Den handlar ju inte direkt om krig, utan om byråkratifummel, vilket sker överallt, hela tiden, fortfarande. Jag har för mig att jag har läst Moment 22. Grunden är väl något sånt här; För att kunna lämna armén måste man vara och bli förklarad sinnessjuk men vill man lämna armén så är man i allra högsta grad mentalt frisk 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 25 Apr 2013, 09:53 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Och så förstås alla mer än 30 böcker som Terry Pratchett har skrivit. Intelligent fantasykomedi med kraftig skratta-högt-varning. Böckerna är fristående, men det lönar sig att läsa dem i rätt ordning. Det bästa i The Dice Man är när han slår tärning om huruvida han ska gå ner en trappa och våldta grannfrun.
|
| 25 Apr 2013, 09:55 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tror jag måste slå ett slag för Mobergs Amerika-böcker. De är väldigt bra och innehållet är relevant idag också.
|
| 25 Apr 2013, 09:56 |
|
 |
|
bummer
|
Några böcker jag uppskattat på senare är Odd Thomas, Duma Key, Desperation, Lisey's berättelse. Läste Femtio nyanser av honom, men den fattade jag inte. Är nog typiskt kvinnogrej.
|
| 25 Apr 2013, 15:07 |
|
 |
|
Svullo
|
Håller med om tärningsspelaren.. Jag fuskade och tog Brott & straff som ljudbok, passar perfekt när man bilpendlar till jobbet.. rekommenderas. Patient-67 (Dennis Lehane) är en annan favorit, låter som en klyscha men jag måste säga att filmen var usel i jämförelse. Parfymen (Patrick Süskinds) gillade jag... Jag vet inte vad det säger om mig. Sträckläste "Born to run" för ett par helger sen, inget litterärt mästerverk kanske men fängslande innehåll.. och jag har lagt om mitt löpsteg efter att ha läst boken. En annan klassiker som jag gillade skarpt var "Spionen som kom in från kylan", av någon anledning kan jag aldrig gilla den typen av filmer, men boken fängslade mig. Problemet för mig är att jag oftast vill ha rejält med tid för att läsa, om jag inte har tid så, tar jag mig inte för.. Så det blir mkt semesterläsning, men inte så mkt i vardagen. Där har jag ju upptäckt ljudboken.. Då jag sitter ca 1,5h i bilkö varje dag så är det perfekt med en ljudbok. Nackdelen är väl då att det kanske inte "räknas" som att man har läst den 
|
| 25 Apr 2013, 18:45 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
Svullo wrote: En annan klassiker som jag gillade skarpt var "Spionen som kom in från kylan", av någon anledning kan jag aldrig gilla den typen av filmer, men boken fängslade mig.
Den är sjukt bra! Tror fan jag ska läsa om den i sommar 
|
| 27 Apr 2013, 07:06 |
|
|