|
Expert's butikskedja i konkurs?
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Expert's butikskedja i konkurs?
Mike Leaf wrote: Joshunznera wrote: alla seriösa tillverkare tar sitt ansvar i såna här lägen och tar över serviceåtagandet under garanti- och reklamationstiden
Det är högst frivilligt och har visat sig fungera sådär vid tidigare tillfällen, men har produkten en av tillverkaren utfärdad garanti är det ju inga problem. Ville bara belysa detta , för folk blir ju lite fartblinda när det vankas utförsäljning. Det är heller inte alltid säkert varorna köpts via den svenska distributören. nu vet inte jag hur det funkar för småprylar som hörlurar i 59-kronorsklassen o.dyl, men pratar vi större grejjor typ TV, datorer, kameror, stereo, radio etc så kan man utgå från att Expert har avtalat med resp leverantör att denne står för garanti på minst 1-2 år. På samma sätt kan du nog också utgå ifrån att Expert har köpt dessa dyrare märkesprodukter från ngn nordisk distributör, inte nödvändigtvis den svenska. Så ser det ut idag i denna bransch, tex att alla inköp sker centralt via en internationellt etablerad distributör till ett lager i DK och därefter distribueras intern till de olika Expertbutikerna Egen/direktimport sysslar nog flesta stora retailers med, men då sätter de sina egna varumärken på produkterna, tex Coline (Class i Sjön), Avant (NetOnNet), Matsui (Elgiganten) etc etc
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Sep 2012, 17:34 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Självklart så tjänar elektronikbranschen pengar, Expert gör det uppenbarligen inte men andra aktörer gör det helt solklart, annars skulle verksamheten upphöra.
Vi lever i en föränderlig värld, Greta’s Livs finns inte kvar och inte heller Gert-Ove’s Radiohandel, eftersom det sättet att handla inte längre efterfrågas. Det är ju inte Gert & Greta som bestämmer utvecklingen utan det är vi konsumenter, hade vi varit beredda att pröjsa 12 spänn litern för mjölken så hade Greta’s livs funnits kvar. Egentligen en ganska enkel matematik.
På Gert’s tid så hade Tv-apparaterna Hondurasmahogny till sidostycken, idag är en Tv inte mer upphetsande än en gammal bakelittelefon, och går Tv’n sönder så fixar garantin det eller så åker den på tippen och en ny Tv köps in. Våra hem dräller ju av elektronikprylar, allt från vattenkokare, mikrougnar till moderna mobiler, datorer osv. Är det inte lite ”Ryanair” över alltihopa? Det som förut var galant med fria drinkar på planet har ersatts av ekonomisk slim och pissavgifter vid toabesök (men man kommer fram)? /Ulf
|
| 19 Sep 2012, 18:34 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Självklart så tjänar elektronikbranschen pengar, Expert gör det uppenbarligen inte men andra aktörer gör det helt solklart, annars skulle verksamheten upphöra.
Vi lever i en föränderlig värld, Greta’s Livs finns inte kvar och inte heller Gert-Ove’s Radiohandel, eftersom det sättet att handla inte längre efterfrågas. Det är ju inte Gert & Greta som bestämmer utvecklingen utan det är vi konsumenter, hade vi varit beredda att pröjsa 12 spänn litern för mjölken så hade Greta’s livs funnits kvar. Egentligen en ganska enkel matematik.
På Gert’s tid så hade Tv-apparaterna Hondurasmahogny till sidostycken, idag är en Tv inte mer upphetsande än en gammal bakelittelefon, och går Tv’n sönder så fixar garantin det eller så åker den på tippen och en ny Tv köps in. Våra hem dräller ju av elektronikprylar, allt från vattenkokare, mikrougnar till moderna mobiler, datorer osv. Är det inte lite ”Ryanair” över alltihopa? Det som förut var galant med fria drinkar på planet har ersatts av ekonomisk slim och pissavgifter vid toabesök (men man kommer fram)? /Ulf är du alldeles säker på det? Låt oss säga att en stor kedja har 100 butiker, en på Backaplan i Göteborg, en i Väla i Helsingborg och två i Stockholm (Kungens Kurva och Nacka Forum). Resten av butikerna ligger utspridda runt om i sverige. Men det kanske bara är butikerna i storstäderna som tjänar pengar på sista raden, de andra har man för att muta in marknaden. Eller det kanske till och med är så att det inte finns en enda butik i Sverige och Danmark som går med vinst, men att vinsten är så pass stor i Frankrike och UK att man "har råd" att förlora pengar i Sverige för att muta in marknaden? Så ser det nog ut mer eller mindre för alla retailers. Just nu pågår ett chickenrace där den med starkast (och mest uthålligt) kapital kommer att vinna. Under tiden faller de andra bort undan för undan.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Sep 2012, 19:21 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: är du alldeles säker på det? Det är solklart att det är så, ungefär som med olika flygbolag, att kanske skicka en förlust vidare för att vinna något annat. Men på sikt handlar det bara om profit, sedan kan vägen dit se motsägelsefull ut. /Ulf
|
| 19 Sep 2012, 19:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Joshunznera wrote: är du alldeles säker på det? Det är solklart att det är så, ungefär som med olika flygbolag, att kanske skicka en förlust vidare för att vinna något annat. Men på sikt handlar det bara om profit, sedan kan vägen dit se motsägelsefull ut. /Ulf Sure, men dit jag ville komma är att en verksamhet i Sverige kan få gå back i 10 år och ändå gå helt enligt affärsplanen. På dessa 10 år tjänar man inga pengar alls... I Sverige då 
|
| 19 Sep 2012, 19:41 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: Sure, men dit jag ville komma är att en verksamhet i Sverige kan få gå back i 10 år och ändå gå helt enligt affärsplanen. På dessa 10 år tjänar man inga pengar alls... I Sverige då  Exakt. Det blir någon slags ”elektronikbranschen är på svältgränsen” ungefär som att det är några marsmänniskor som har bestämt det. För den som vill ha det som ”förr” kan ju bara gå in på en sökmotor och betala det högre priset för en vara, det är egentligen hur enkelt som helst. Det är ju vi här på Bojen som bestämmer utvecklingen! /Ulf
|
| 19 Sep 2012, 19:52 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
ChronicTown wrote: FenderBender wrote: Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik. Jag, och många med mig - som inte är några höginkomsttagare direkt - har under detta år uppgraderat hemelektroniken nästan helt och hållet på nätet. Vi köpte tex vår platt-TV på nätet. Tre månader senare hade Expert exakt vår TV till salu 3500 kr dyrare än vad vi betalat för den. Vem som helst kan räkna ut att det inte håller i längden. Konsumenten är inte dum, om nu någon fått det för sig.  Hur går det där resonemanget ihop med argumentationen du brukar använda när det gäller musikaffärer? du hann före mig... ( och v-f betyder NIMB, Josh?)
_________________ the older I get, the better I was
|
| 19 Sep 2012, 20:05 |
|
 |
|
Joshunznera
|
clapton71 wrote:
( och v-f betyder NIMB, Josh?) Not In My Backyard 
|
| 19 Sep 2012, 20:12 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Som kuriosa, såg att Mediamarkt har gått med över 1.2 miljarder i förlust dom sex senaste åren i Sverige och över 200 miljoner bara det senaste året, så strategin verkar ju uppenbar, dvs att slå ut dom övriga. Men ”felet” ligger egentligen hos kunderna som fokuserar på bästa pris. /Ulf
|
| 19 Sep 2012, 22:04 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
En kompis till mig sitter i ledningen för en av de större elektronikkedjorna och han bekräftar precis vad ni säger. Att just vissa kedjor kalkylerar med förlust, och att det är helt ok eftersom dom vill åt marknaden.
Den lokala expertbutiken där jag bor gick i konken i somras, strax efter dom flyttat till nya stora lokaler i utkanten av byn, granne med Elgiganten. Inne i centrum har dom tidigare legat i säkert 25 år, och funkat (så vitt jag vet) utan problem. Där har dom också då haft en verksamhet likande "Hasse på hörnets radioaffär" med personlig service, hemleverans, bra kunnande vilke framför allt många äldre uppskattat. Hade dom nöjt sig med det kanske dom funnits fortfarande... i stället för att försöka sig på att konkurrera i en liten håla med 10000 invånare.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 19 Sep 2012, 23:05 |
|
 |
|
Blues66
|
[quote="Lemmy"]En kompis till mig sitter i ledningen för en av de större elektronikkedjorna och han bekräftar precis vad ni säger. Att just vissa kedjor kalkylerar med förlust, och att det är helt ok eftersom dom vill åt marknaden.
Den lokala expertbutiken där jag bor gick i konken i somras, strax efter dom flyttat till nya stora lokaler i utkanten av byn, granne med Elgiganten. Inne i centrum har dom tidigare legat i säkert 25 år, och funkat (så vitt jag vet) utan problem. Där har dom också då haft en verksamhet likande "Hasse på hörnets radioaffär" med personlig service, hemleverans, bra kunnande vilke framför allt många äldre uppskattat. Hade dom nöjt sig med det kanske dom funnits fortfarande... i stället för att försöka sig på att konkurrera i en liten håla med 10000 invånare.[/
De gånger (2 eller 3) jag besökt Mediamarkt i Göteborg och handlat där har jag upplevt kunnande, personlig service och proffsigt uppträdande i allmänhet. Tydligen måste inte jättestor och billig betyda kass, det tyckte jag var positivt! Jag försöker av rent egoistiska skäl (jag tycker det är trevligt med mångfald bland butiker och handlare i mtt närområde) gynna alla lokala, små handlare vars tjänster / varor jag nyttjar, men de har problem att hävda sig, dålig lagerhållning och ont om personal. Mina köpmönster har på senaste 10-15 åren blivit mycket mer "on-demand" jag vill ha service nu, jag vill ha varan jag letar efter nu, inte om tre dagar eller en vecka, jag vill ha en butikssäljare som vet vad jag pratar om och finns inte en sån går jag någon annan stans.Lite av en ond cirkel kanske men vi lever under kapitalism vilket jag tycker är bra.
|
| 19 Sep 2012, 23:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
När Du startar upp en ny kedja med nytt okänt namn och etablerar 25 stora varuhus i ett nytt land , kan Du självfallet inte räkna med någon vinst de första åren , det förstår ju vem som helst. Det är enorma uppstartkostnader , butiksinredning, lager, samt framförallt marknadsföring. Det är en kalkylerad förlust man gör i det fallet
Det tar sen ett antal år att anpassa verksamheten , få rätt personal, rutiner för returer , logistik och andra kostnadsbärande saker vältrimmade.
Giganten etablerade 1994 och har ju faktiskt börjat tjäna en del pengar några år sedan...
| 20 Sep 2012, 09:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
´Lemmy wrote: [ Den lokala expertbutiken där jag bor gick i konken i somras, strax efter dom flyttat till nya stora lokaler i utkanten av byn, granne med Elgiganten. Normalt sett brukar det dra till sig mer försäljning för den mindre butiken , de storas markandsföring gör ex att en hel del kunder går in i 'fel' affär och handlar med konkurrentens blaska i handen. Är man skicklig handlare behöver det inte vara en nackdel att ligga bredvid en större kedja.
Last edited by Mike Leaf on 20 Sep 2012, 10:50, edited 1 time in total.
|
| 20 Sep 2012, 09:53 |
|
 |
|
Blues66
|
Mike Leaf wrote: Blues66 wrote: [ Den lokala expertbutiken där jag bor gick i konken i somras, strax efter dom flyttat till nya stora lokaler i utkanten av byn, granne med Elgiganten. Normalt sett brukar det dra till sig mer försäljning för den mindre butiken , de storas markandsföring gör ex att en hel del kunder går in i 'fel' affär och handlar med konkurrentens blaska i handen. Är man skicklig handlare behöver det inte vara en nackdel att ligga bredvid en större kedja. Det var inte jag som sade det du citerar ovan!
|
| 20 Sep 2012, 10:46 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Blues66 wrote: Det var inte jag som sade det du citerar ovan!
Sorry! vet inte hur det blev så ? kanske för att den post jag citerade var felformaterad? nåväl korrigerat
| 20 Sep 2012, 10:51 |
|
 |
|
Crimson
|
I dagens metro skriver media market så här
Vi på media market vill inte att kunderna (experts kunder dvs) ska komma i kläm p.g.a konkursen, därför hjälper vi Experts kunder med garantiärenden och ger rejäl rabatt till alla som har ett presentkort från Expert.
Har du ett present kort för 250 kr så får du handla för minst 500 kr etc.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 20 Sep 2012, 11:13 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Crimson wrote: I dagens metro skriver media market så här
Vi på media market vill inte att kunderna (experts kunder dvs) ska komma i kläm p.g.a konkursen, därför hjälper vi Experts kunder med garantiärenden och ger rejäl rabatt till alla som har ett presentkort från Expert.
Har du ett present kort för 250 kr så får du handla för minst 500 kr etc. Än en gång ett bevis på att de väljer att ta en liten förlust idag för att tjäna mer i morgon. Nackdelen för oss konsumenter är ju om det bara finns 2 jättar kvar på marknaden som i sin tur kommer överens om att trissa priserna. Samtidigt är väl det inte mer än rätt att priserna ligger på en skälig nivå. Vi har ju fått lite "Turkietsyndrom" i Sverige där det ska prutas på allt och man förutsätter att det är ok eftersom de ändå tjänar på prylarna. Man blir också förbannad när de försöker trycka på en försäkringar och abonnemang men det är ju bara en direkt följd av prishetsen vi själva är med och skapar.
|
| 20 Sep 2012, 11:24 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
ChronicTown wrote: FenderBender wrote: Jag tror inte att den allmäna konsumtionen minskat lika mycket som elektronikbutikernas omsättning. Summan av kardemumman är nog nära nog konstant, men den genomsnittlige konsumenten gör sina inköp på nätet istället för i butik. Jag, och många med mig - som inte är några höginkomsttagare direkt - har under detta år uppgraderat hemelektroniken nästan helt och hållet på nätet. Vi köpte tex vår platt-TV på nätet. Tre månader senare hade Expert exakt vår TV till salu 3500 kr dyrare än vad vi betalat för den. Vem som helst kan räkna ut att det inte håller i längden. Konsumenten är inte dum, om nu någon fått det för sig.  Hur går det där resonemanget ihop med argumentationen du brukar använda när det gäller musikaffärer? Inte alls. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 20 Sep 2012, 11:40 |
|
|