|
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Re: Lilla Bosse är död...
Är det någon som har krockat med vilt? Jag har smashat med en grävling med orden…vad va det där? Det gick så vansinnigt fort så det var först efter smällen när jag gick ur bilen som jag såg vad som hade hänt. Vi ett tillfälle i dagsljus så skruvade jag på radion…ni vet, typ en sekund, när jag tittar upp så smeker en hoppande stor rådjursbock bokstavligen bilen, jag hade inte chans att upptäcka vad som hände, och det var ändå en tvåfilig motortrafikled med skilda vägbanor.
Har också varit nära köra på vildsvin, det jag vill säga är att jag han inte ens reagera, så oavsett vilken strategi man vill ha, så när/om det händer så har man ibland inte kontroll på läget och framförallt man hinner inte tänka efter.
/Ulf
|
| 24 Oct 2011, 11:29 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Abe Normal wrote: Är det någon som har krockat med vilt? Jag har smashat med en grävling med orden…vad va det där? Det gick så vansinnigt fort så det var först efter smällen när jag gick ur bilen som jag såg vad som hade hänt. Vi ett tillfälle i dagsljus så skruvade jag på radion…ni vet, typ en sekund, när jag tittar upp så smeker en hoppande stor rådjursbock bokstavligen bilen, jag hade inte chans att upptäcka vad som hände, och det var ändå en tvåfilig motortrafikled med skilda vägbanor.
Har också varit nära köra på vildsvin, det jag vill säga är att jag han inte ens reagera, så oavsett vilken strategi man vill ha, så när/om det händer så har man ibland inte kontroll på läget och framförallt man hinner inte tänka efter.
/Ulf Jag har kört över en grävling en gång. Det var som att köra på en stenbumling! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 24 Oct 2011, 11:36 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Har krockat med en fågel när jag körde motorcykel i ca 70, den tog i axeln och det gjorde ont. Den dog och jag åt inte upp den. Plats: Gotland Motorcykel: HD FXWG -85 röd Fågel: okänd
_________________ tligen
|
| 24 Oct 2011, 12:23 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Abe Normal wrote: Är det någon som har krockat med vilt? Jag har smashat med en grävling med orden…vad va det där? Det gick så vansinnigt fort så det var först efter smällen när jag gick ur bilen som jag såg vad som hade hänt. Vi ett tillfälle i dagsljus så skruvade jag på radion…ni vet, typ en sekund, när jag tittar upp så smeker en hoppande stor rådjursbock bokstavligen bilen, jag hade inte chans att upptäcka vad som hände, och det var ändå en tvåfilig motortrafikled med skilda vägbanor.
/Ulf Har nog bara kört på fåglar och smågnagare hittills vad jag vet. Däremot var det väldigt nära att jag körde på ett rådjur för några år sedan. Rådjuret kom från ingenstans och skuttade upp mitt framför bilen, jag missade väl den med ngn cm antar jag. Inte en chans att jag ens hann flytta foten mot bromspedalen i det läget, det hela började och var över på bråkdelar av sekunden. En annan gång stod ett vildsvin mitt på vägen när jag kom körande mitt i natten på en småväg. Jag saktade in och stannade ca 10 meter ifrån vildsvinet, som inte gjorde ngn ansats att flytta på sig. Jag blinkade med lyset och tutade utan reaktio. Först när jag öppnade dörren och gick ur bilen, fick jag vildsvinet att flytta sig. Han kände antagligen min dåliga andedräkt.. Men efter att ha sett ett vildsvin på så nära håll är jag rätt glad för att jag aldrig har kört på ngt, dom är stooora För övrigt gillar jag inte heller att grannarnas katter skiter på min tomt, men det är kanske en annan debatt.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 Oct 2011, 12:34 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: En annan gång stod ett vildsvin mitt på vägen när jag kom körande mitt i natten på en småväg. Jag saktade in och stannade ca 10 meter ifrån vildsvinet, som inte gjorde ngn ansats att flytta på sig. Jag blinkade med lyset och tutade utan reaktio. Först när jag öppnade dörren och gick ur bilen, fick jag vildsvinet att flytta sig. Han kände antagligen min dåliga andedräkt.. Jag tror att man måste uppleva det, att tala om det är en sak. En annan aspekt är G-kraften, typ när förare väjer för att undvika en krock, dvs själva undanmanövern är det som ger upphov till eventuell krock/avkörning. Ett exempel på G-kraft är att ramla i en slalombacke med ganska hög fart, man är helt hjälplös och det är bara att hoppas på det bästa. Apropå vildsvin, så var det en sporttränare som i början på hösten omkom i bilolycka med vildsvin, en galt kan säkerligen väga en del plus att idag så är beståndet riktigt stort av pigs i det fria. /Ulf
|
| 24 Oct 2011, 13:13 |
|
 |
|
faellman
|
Flukather wrote: Frågan är hur mycket det känns när man kör på en katt? Man kanske inte märker det alls? Jo det känns. Jag har varit passagerare i en bil som kört över en katt som blev väldigt väldigt svårt skadad och lät oss förstå det mycket ljudligt. Föraren ringde polisen och frågade vad man skulle göra. Polisen svarade med att fråga om vi själva kunde avliva katten på plats! Nä det kunde inte 2 grabbar i kostym utan något vapen i bakluckan  så polisen kom till slut till platsen med en hagelbössa. Maken till seglivade djur det där, det krävdes 2 salvor (på c:a 1-2 meters avstånd) innan polisens uppdrag var slutfört. Själv har jag bara kört över en orm i c:a 30 km/tim, och det kändes faktiskt också Jag är dagligen tacksam för att jag eller min fru (ännu) inte kört på något vilt. Det vimlar av t.ex. rådjur i området där vi bor. Ser inte alltför sällan (1-2 ggr per år) något rådjur som ligger dött intill vägen faktiskt. Hur är det nu egentligen, måste man anmäla sig nånstans om man kört på ett rådjur? Jag har inget emot katter (föredrar dock hundar). Däremot är jag (också) lite less på alla grannars katter som skiter i min sons sandlåda och kåtskriker vissa nätter.
|
| 26 Oct 2011, 12:38 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
Urban wrote: eskil wrote: Inte för att vara sån men varför skulle föraren ha saktat ner(och kanske då också skrotat bilen och skadat sig själv och någon annan) och vad hade ett registreringsnummer hjälpt i detta fall? Visst, att han skulle saktat ner är ju rätt men inte på grund av katten.
Vad är det för jävla skitsnack? Har du över huvud taget körkort? Om du har det borde du vet att du ska köra bilen med en sån hastighet att du kan bromsa och stanna på den vägsträcka som du ser framför dig. Detta för att du inte ska hamna i en olycka. Detta oavsett om det är en katt, ett barn, en pensionär, bilen framför som tvärnitar osv.. Enligt ditt resonemang ska man alltså inte bromsa för då kan man krascha bilen?
Dessutom är det bara skitstövlar som med berått mod kör på en katt. Fan vilka lowlifes det finns... (det röda:)Ja, på sitt sätt är det så, även om det gäller mer än att bromsa, det kan ju även innebära att man får panik och väjer helt galet, att bromsa för en katt och orsaka skada på sig själv eller andra i närheten är mer fel än att köra på en katt.
Resten av texten:tagga ner, visst har jag körkort och visst vet jag hur man kör. Har du körkort? Om du har det, kommer du ihåg vad de sa om viltolyckor? Vad jag kommer ihåg så sa min körlärare i princip "allt utom älg kör man på", just för att väja/bromsa/panika för ett djur kan bli farligt, viss broms och viss vejning kommer ske och bör väl också ske, framför allt bromsning.
Dessutom, om du kör på en mörk väg, hur fort kör du då? 5km/h? 10 kanske? Hur ska du annars kunna stanna för allt? Nej jag tänker inte tagga ner när folk som du försvarar en idiot som kör över en katt utan att ens försöka bromsa! En katt i tättbebyggt område med 50 km hastighetsbegränsning är knappast jämförbart med en viltolycka på en landsväg. Ja jag har körkort och jag har hittils varken kört över katter eller några andra djur. Och ja, jag BROMSAR om något dyker upp framför min bil. Är dessutom inte en så usel bilförare att jag tappar kontrollen över bilen om jag måste bromsa plötsligt. Det ingår i att kunna köra bil att man också kunna kontrollera över den. Kan man inte det så kör man över sin förmåga. Vad hade hänt om det var ett barn som sprang ut i gatan i stället för en katt? Hade du räknat det också som en viltolycka? Jag har kört på 4 rådjur, en grävling (sabbade spoilern och hjulinställningen), ett anta harar, fåglar men ingen katt. Kan dock meddela att i dessa fall fanns inget val mellan att bromsa/inte bromsa, jag hade varje gång passerat olycksplatsen med ett antal meter (svårbedömt hur många, fått backa en bra bit innan man var tillbaka i alla fall). Däremot hör det väl till allmän hyfs att kolla om djuret lever och eventuellt avliva det.
|
| 27 Oct 2011, 13:07 |
|
|