View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:23

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Huspriser 
Author Message

lasse svaj wrote:

"Alla" säger att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad (ja, särskilt utländska bedömare då) Alla, utom mäklarna förstås.

Nu känns det återigen som om detta är en tråd från för flera år sen...

Mäklarna är ju sjukt negativa:
http://di.se/Artiklar/2011/7/28/241325/ ... 1157&rlt=0

"Mäklarnas syn på bopriserna är den mest negativa sedan 2005. Allt fler pekar nu ut otillräcklig efterfrågan som det största hindret för verksamheten, visar Konjunkturinstitutets senaste kvartalsbarometer."

Ha ha, ja - och vad beror då denna "otillräckliga efterfrågan" på kan man ju undra? [;)]

29 Jul 2011, 12:42
Profile

Nu talar alla om en räntehöjning i september, vilket lär påverka köplusten…Ingves hänger som en svans fast påtagligt efter utvecklingen, den kvartalsrapport han sannolikt går på gäller inte längre, det går så vansinnigt fort, dom positiva stämningar som fanns i våras (före grekbråket vid midsommar) verkar vara som bortblåsta.

Det är iof bra att folk är känsliga och inte bara trummar på, mycket av den BNP ökning som fanns kan också spegla en ökad inhemsk konsumtion. Såg att lån utan säkerhet (in blanco) har ökat rejält, det kan se bra ut i statistiken, dvs ökad konsumtion som pushar siffrorna men det är inte så kul när det vänder neråt.

/Ulf

29 Jul 2011, 15:23
Profile

klast wrote:

Dottern är på g med att köpa hus och jag baxnar när jag ser priser och vilda budgivningar.

Hur är det egentligen, har huspriserna stuckit i höjden oproportionerligt mycket jämfört med andra kapitalvaror?

Och vad beror det på i så fall?

Räntorna ligger iofs rätt lågt för närvarande, vilket kanske bidrar.
Och, nyproduktion kostar väl skyhögt, vilket till del kan tänkas bero på monopoltendenser inom byggmaterialsektorn.

Finns det fler orsaker?

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

Det var nån ekonomibedömmare i förra veckan som påstod att sverige har en av världens mest övervärderade bostäder. Då menar han väl iofs storstadsområdena, i Lappsele och Knäckebröhult kan du ju fortf köpa ett fint hus för en spottstyver[:)]

Låga räntor i kombination med svenska folkets strutsmentalitet har drivit upp priserna.

Trist för de som ska in på bomarknaden nu som sagt.

Jo det tycker jag också, verkar litet orättvist.

Quote:
I Stockholm kostar en Brf-3a typ 3 millar. Ska du då lägga 15% kontant snackar vi om 450.000 i kontantinsats. Hur många nyutbildade ungdomar har så mycket stålars...

I E-tuna är priserna naturligtvis inte lika skyhöga, men jag tycker nog att de stuckit iväg mer än lovligt.

En liten villa på 65 kvm i ett bra område, som ungarna bjöd på drog iväg till 900 k, vilket är 100 k mer än vad vi betalade för 147 kvm i samma område för 9 år sedan.
Marknadsvärdet för vår kåk ligger väl på typ 1 600 k idag, vilket innebär en fördubbling på mindre än 10 år, under vilka inflationen varit rätt så låg.
Och, under den tiden har vår hushållsinkomst inte fördubblats, utan kanske ökat med max 20 procent.
Under samma tid har KPI ökat med 30 procent, om jag räknat rätt.
Ska också tillägga att det var viss ränteturbulens när vi köpte.
Vi betalade 800 k och under de följande två åren droppade marknadspriset till 600 k. Så, vi köpte inte direkt billigt.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

29 Jul 2011, 18:21
Profile WWW

I E-tuna är priserna naturligtvis inte lika skyhöga, men jag tycker nog att de stuckit iväg mer än lovligt.

Det kommer att komma mängder med analyser på ekonomin, där en del prickar rätt medan andra har mer eller mindre fel.

Hur bostadsmarknaden ser ut i E-tuna får man sätta sig in i och göra en egen bedömning, på andra håll så har ökningen varit mycket högre under samma period.

Sedan finns det andra faktorer som påverkar, tex arbetstillfällen, har man inget jobb så blir även en billig bostad tung att bära ekonomiskt, men jag tror att man får vara beredd på en nergång, hur mycket är det svårare att sia om. Men man kan nog lugnt säga att det är köparens marknad.

/Ulf

29 Jul 2011, 23:14
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2