View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 11:56

Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Jämrans arbetsmarknad. 
Author Message

Lunsen wrote:

Inte konstigt att SD kom in i riksdan!

Ja, det är för att alla svenskar är rasister

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

18 Jun 2011, 14:48
Profile ICQ YIM WWW

Nej men det är ju direkt ologist att vi ska ta hit fler invandrare när inte alla svenskar har jobb/försörjning!

Det är ju som att be folk att rösta på SD

18 Jun 2011, 17:05
Profile

Lunsen wrote:

Nej men det är ju direkt ologist att vi ska ta hit fler invandrare när inte alla svenskar har jobb/försörjning!

Du har fel! Svenskar är genetiskt rasister av naturen!

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

18 Jun 2011, 17:09
Profile ICQ YIM WWW

Lunsen wrote:

En röst på SD kan ju också få dig utesluten ur facket och avskedad från jobbet så det blir ju genast lite svårare att försöka måna om arbetsmarknaden i det här landet. "Sköt dig själv och skit i andra" tänkandet tvingas ju fram sakta men säkert. Sverige som land är väl mer eller mindre förlegat, ta bara en titt på nyheterna. Förra sommaren bestämde jag mig för att följa nyheterna på den lokala tidningen och var 4:e nyhet under en månads tid va en artikel om något brott som begåtts. Efter semestern kommer man tillbaka till jobbet och möts av 3 inhyrda med lönebidrag vilket blir bra klirr i kassan för uthyrningsföretaget då de trots detta debiterade oss fullt, 2 personer på s.k arbetsträning som jobbade gratis + en städerska som vi fick betalt för att ha där. Detta på ett företag med 4 anställda på produktionsdelen där alla hamnade. Ska man be om ursäkt för att man är bitter eller ska man bara be alla dra åt helvette?

18 Jun 2011, 17:19
Profile ICQ WWW

Jag kom ut från en IT-utbildning precis och under mitt examensarbetet så spontansökte jag två tjänster och fick intervju och möjlighet till anställning på båda.
Att sitta utan utbildning och hoppas på att få de jobb man vill ha tycker jag är att lägga över ansvaret över sitt eget liv på någon annan. Vill man komma nån vart måste man nå dit själv.

Om man dessutom bor i en ort där det inte finns några jobb så är det ju "bara" att flytta om man hittar det jobb man vill ha någon annanstans.

SD skyller på invandrarna men vilka jobb får invandrarna? Knappast de jobben du vill ha va? Skylla sin egen framtid på andra skapar inga möjligheter.

-------------------------------------------------------------
http://www.rikkelie.com
email: lavrell (at) gmail.com

18 Jun 2011, 17:27
Profile

lavrell wrote:

Jag kom ut från en IT-utbildning precis och under mitt examensarbetet så spontansökte jag två tjänster och fick intervju och möjlighet till anställning på båda.
Att sitta utan utbildning och hoppas på att få de jobb man vill ha tycker jag är att lägga över ansvaret över sitt eget liv på någon annan. Vill man komma nån vart måste man nå dit själv.

Om man dessutom bor i en ort där det inte finns några jobb så är det ju "bara" att flytta om man hittar det jobb man vill ha någon annanstans.

SD skyller på invandrarna men vilka jobb får invandrarna? Knappast de jobben du vill ha va? Skylla sin egen framtid på andra skapar inga möjligheter.

SD skyller på -invandringen- till viss del men jag förstår vad du menar.

18 Jun 2011, 17:31
Profile ICQ WWW

Visst, jag håller med dig. Man skapar sin egna attraktivitet på arbetsmarknaden, men det är nog inte lika lätt att gå 3 år på högskolan när man är 54, då är man 57 när man kommer ut och vem vill anställa någon som bara har 8 år kvar att jobba när man lika gärna kan ta någon som har 30+ år kvar att jobba?

Visst får invandrare ofta "skitjobb", och jag håller med: Man får ta det man får, eller utbilda sig. Jag valde också att utbilda mig och är klar om ett år med en väldigt attraktiv utbildning i ryggen. Frågan är hur attraktiv jag är när jag är 50+ och får sparken i någon lågkonjunktur. Då får man hoppas att man hållit sig up to date och attraktiv.

18 Jun 2011, 18:00
Profile

lavrell wrote:

Nu förstår jag inte....
Politikerna säger ju att alla invandrare är så fruktansvärt välutbildade. Då ska man alltså inte studera eftersom konkurrensen från invandrare är inom yrken som kräver utbildning.

18 Jun 2011, 18:06
Profile ICQ YIM WWW

Lunsen wrote:

Inte konstigt att SD kom in i riksdan!

Ja, det är för att alla svenskar är rasister

"Rasist" är man i Sverige, när man ifrågasätter.

Om man dödar sin egen dotter, för att hon vänslats med fel klanmedlem, vad skall vi kalla det ?
"<font color="red"><font size="4">HEDER</font id="size4"></font id="red">sknyffel" ?

Känns som vi importerar rasism, snarare.

Bortsett från det, tackar jag för lärartipset.
Det är noterat och skall övervägas.

<--->

Försvinn ur min åsikt !!!

18 Jun 2011, 21:15
Profile

Lunsen wrote:

om du slåss om samma jobb som en nyanländ, outbildad somalier som inte kan språket eller våra svenska samhällsnormer så bör du nog vara lite mer självkritisk.
Arbetsgivarna väljer med andra ord att anställa någon som kommer direkt från en lehytta före dig.
Det säger ju allt om din prestationsnivå [^]

19 Jun 2011, 13:21
Profile ICQ YIM WWW

Lunsen wrote:

om du slåss om samma jobb som en nyanländ, outbildad somalier som inte kan språket eller våra svenska samhällsnormer så bör du nog vara lite mer självkritisk.
Arbetsgivarna väljer med andra ord att anställa någon som kommer direkt från en lehytta före dig.

Glöm inte att staten kan betala 80% av lönen för den nyanlände. Det är nog en rätt trevlig sak för arbetsgivaren.
http://www.arbetsformedlingen.se/downlo ... teg_ag.pdf

19 Jun 2011, 13:35
Profile

Wicca wrote:

Emilio wrote:

Lunsen wrote:

Glöm inte att staten kan betala 80% av lönen för den nyanlände. Det är nog en rätt trevlig sak för arbetsgivaren.
http://www.arbetsformedlingen.se/downlo ... teg_ag.pdf

Japp det stämmer. Många företag ser det som skattefinansierad upplärning/utbildning av sin personal. Förr va de ju bara städare och liknande som hade problem med svenskan men idag är det ju även svårt att förstå en läkare.

19 Jun 2011, 15:07
Profile ICQ WWW

lavrell wrote:

Allt det där funkar ju bra om man är 25 bast , men är man runt 50 är det väl inte lika lätt kanske.

Då får man väl 'skylla sig själv' att man inte utbildade sig osv,...

Visst men man får ta hänsy till hur samhället såg ut på 70-80 talet , det var max 2 på 10 som var intresserade av högkolestudier efter gymnasiet , man ville jobba skaffa bil och lägenhet snabbare än idag . Den studiehets och breda utbud på utbildningar fanns inte då. De populäraste yrkena fanns inte ens , tex 'Bloggare'

Det är lätt att vara efterklok.

Arbetsgivare inom IT prioriterar erfarenhet stenhårt framför studier , men bara när du är säg 30-45 , sen är du tyvärr slut trots att du kan prestera 10 ggr mer än en nyutbildad

19 Jun 2011, 15:36
Profile ICQ WWW

Intressant det där med att företag skulle satsa sina kort på bidragsanställda hellre än att anställa på kompetens. Enligt min erfarenhet är det nog snarare så att en del företag tar chansen att prova ett osäkert kort med hjälp av lönebidrag. Smart sätt att prova en tjänst som man tex inte är säker på att man ska ha. Om man dessutom gör en samhällsinsats genom detta är det ju bara så mycket bättre

Det finns säkert en del företag som utnyttjar detta med lönebidrag men att det skulle vara ett större problem tvivlar jag på. Det viktigaste när man anställer folk är att få rätt profil på rätt plats, inte att köpa billigt. Rätt man på rätt plats ger företaget så mycket tillbaka att lönekostnaden inte är ngn större issue. Nu diskuterar vi ju löner på låga nivåer. För högre tjänster är det ju en annan sak men där förekommer det ju inte så mycket konkurrens från de med lönebidrag[;)]

Att ställa flyktingars inträde på arbetsmarknaden mot arbetsläsheten i Slappträsk är däremot bara populism och lättköpt retorik som lyckligtvis bara en krympande del av befolkningen köper.

Som avsluting och för att besvara trådskaparens första inlägg:

beklagar verkligen att du inte får jobb, kan knappt ens tänka mig hur jävligt det måste vara. Är själv 58 nu och ser med bekymmer på ett samhälle där alla över 45 verkar vara spetälska på arbetsmarkanden.

Mitt råd är väl att du ser dig om efter vilket jobb som helst, så att du kommer in på arbetsmarkanden igen. Då har du i alla fall en försörjning medan du söker vidare. Något jobb finns det väl. Gör det inte det bor du antagligen på fel ställe

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Jun 2011, 16:39
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Intressant det där med att företag skulle satsa sina kort på bidragsanställda hellre än att anställa på kompetens. Enligt min erfarenhet är det nog snarare så att en del företag tar chansen att prova ett osäkert kort med hjälp av lönebidrag. Smart sätt att prova en tjänst som man tex inte är säker på att man ska ha. Om man dessutom gör en samhällsinsats genom detta är det ju bara så mycket bättre

Det finns säkert en del företag som utnyttjar detta med lönebidrag men att det skulle vara ett större problem tvivlar jag på. Det viktigaste när man anställer folk är att få rätt profil på rätt plats, inte att köpa billigt. Rätt man på rätt plats ger företaget så mycket tillbaka att lönekostnaden inte är ngn större issue. Nu diskuterar vi ju löner på låga nivåer. För högre tjänster är det ju en annan sak men där förekommer det ju inte så mycket konkurrens från de med lönebidrag[;)]

Att ställa flyktingars inträde på arbetsmarknaden mot arbetsläsheten i Slappträsk är däremot bara populism och lättköpt retorik som lyckligtvis bara en krympande del av befolkningen köper.

Som avsluting och för att besvara trådskaparens första inlägg:

beklagar verkligen att du inte får jobb, kan knappt ens tänka mig hur jävligt det måste vara. Är själv 58 nu och ser med bekymmer på ett samhälle där alla över 45 verkar vara spetälska på arbetsmarkanden.

Mitt råd är väl att du ser dig om efter vilket jobb som helst, så att du kommer in på arbetsmarkanden igen. Då har du i alla fall en försörjning medan du söker vidare. Något jobb finns det väl. Gör det inte det bor du antagligen på fel ställe

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

inom arbeten där det inte krävs någon direkt utbildning som inom industrin så blir det lite annorlunda med arbetsgivare och lönebidragstagare. Lönebidrag hade funkat om vi nu inte hade haft några arbetslösa svenskar, vilket vi nu har mängder av men att selektivt välja en viss grupp människor och ge dessa lönebidrag från dag 1 känns fel då det gör en viss grupp av människor mer attraktiva på arbetsmarknaden. Att sedan folk skyller all arbetslöshet på invandrarna är inte heller riktigt sant, däremot så börjar många lessna på att importera folk rakt in i arbetslöshet. Vi har inte jobb till de som idag vistas i landet och att då släppa in fler kommer ju självklart att skapa spänningar, synd bara att majoriteten av röstarna inte fattat det ännu [;)] När vi nu tagit ytterligare ett steg mot ruinen och börjat skattefinansiera våra kollegors löner och satt det i system så måste väl ändå alla känna någon form av oro eller åtminstone ställa sig lite undrande till hur det kommer hålla i längden?
Arbetslösheten har ju tydligen sjunkit till 6-7% sades det på nyheterna, plocka bort de som är "sysselsatta" genom praktik eller arbetsträning eller de som får sin lön via din och min skatt genom lönebidrag så hamnar vi uppåt 15%.
Googla sedan försörjningsbörda och förutspådd försörjningsbörda och förklara gärna hur det ska lösa sig.
Men man tänker nog annorlunda om man inte har tillräckligt med kontanter för att kunna skippa a-kassa vid eventuell arbetslöshet.

19 Jun 2011, 17:10
Profile ICQ WWW

+ 1 000 000!!! [^]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

19 Jun 2011, 17:38
Profile ICQ WWW

[/quote]

<font color="red">inom arbeten där det inte krävs någon direkt utbildning som inom industrin</font id="red"> så blir det lite annorlunda med arbetsgivare och lönebidragstagare. Lönebidrag hade funkat om vi nu inte hade haft några arbetslösa svenskar, vilket vi nu har mängder av men att selektivt välja en viss grupp människor och ge dessa lönebidrag från dag 1 känns fel då det gör en viss grupp av människor mer attraktiva på arbetsmarknaden. Att sedan folk skyller all arbetslöshet på invandrarna är inte heller riktigt sant, däremot så börjar många lessna på att importera folk rakt in i arbetslöshet. Vi har inte jobb till de som idag vistas i landet och att då släppa in fler kommer ju självklart att skapa spänningar, synd bara att majoriteten av röstarna inte fattat det ännu [;)] När vi nu tagit ytterligare ett steg mot ruinen och börjat skattefinansiera våra kollegors löner och satt det i system så måste väl ändå alla känna någon form av oro eller åtminstone ställa sig lite undrande till hur det kommer hålla i längden?
Arbetslösheten har ju tydligen sjunkit till 6-7% sades det på nyheterna, plocka bort de som är "sysselsatta" genom praktik eller arbetsträning eller de som får sin lön via din och min skatt genom lönebidrag så hamnar vi uppåt 15%.
Googla sedan försörjningsbörda och förutspådd försörjningsbörda och förklara gärna hur det ska lösa sig.
Men man tänker nog annorlunda om man inte har tillräckligt med kontanter för att kunna skippa a-kassa vid eventuell arbetslöshet.
[/quote]

Jag jobbar inom tillverkningsindustri och det krävs massor med utbildning. Automationsnivån har ju ökat otroligt de senaste 15 åren, så nu måste du kunna Siemens, robotar och vara helt vass på styr och reglerteknik. Fast Du kanske menade att dra i 4 hjulbultar på ett löpande band? Dock tror jag inte det finns så många sådana jobba kvar. Tror att företag, även industrin , vill ha driven, kometent personal.

20 Jun 2011, 11:45
Profile ICQ WWW

arbetarpojken wrote:

<font color="red">inom arbeten där det inte krävs någon direkt utbildning som inom industrin</font id="red"> så blir det lite annorlunda med arbetsgivare och lönebidragstagare. Lönebidrag hade funkat om vi nu inte hade haft några arbetslösa svenskar, vilket vi nu har mängder av men att selektivt välja en viss grupp människor och ge dessa lönebidrag från dag 1 känns fel då det gör en viss grupp av människor mer attraktiva på arbetsmarknaden. Att sedan folk skyller all arbetslöshet på invandrarna är inte heller riktigt sant, däremot så börjar många lessna på att importera folk rakt in i arbetslöshet. Vi har inte jobb till de som idag vistas i landet och att då släppa in fler kommer ju självklart att skapa spänningar, synd bara att majoriteten av röstarna inte fattat det ännu [;)] När vi nu tagit ytterligare ett steg mot ruinen och börjat skattefinansiera våra kollegors löner och satt det i system så måste väl ändå alla känna någon form av oro eller åtminstone ställa sig lite undrande till hur det kommer hålla i längden?
[/quote]

Jag jobbar inom tillverkningsindustri och det krävs massor med utbildning. Automationsnivån har ju ökat otroligt de senaste 15 åren, så nu måste du kunna Siemens, robotar och vara helt vass på styr och reglerteknik. Fast Du kanske menade att dra i 4 hjulbultar på ett löpande band? Dock tror jag inte det finns så många sådana jobba kvar. Tror att företag, även industrin , vill ha driven, kometent personal.
[/quote]

Jag diskuterade med min far igår och han sa samma sak som du angående kompetens i industrin. Min far har varit på möte med kommunalpolitiker och försökt förklara för dem att de har svårt att hitta personal med rätt kompetens till företaget. De har försökt rekrytera utomlands men lönerna är för låga och skatterna för höga för att de ska kunna attrahera.
Kan vara värt att tillägga att vi även diskuterade fas3 och instegsjobb, vilka de inte alls använder sig av på företaget då kompetens genererar mer vinst än låg lönekostnad.

Fas3 och instegsjobb är nog den kategori arbeten som inte kräver några större förkunskaper/utbildning.

20 Jun 2011, 13:45
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

arbetarpojken wrote:

[/quote]

Jag diskuterade med min far igår och han sa samma sak som du angående kompetens i industrin. Min far har varit på möte med kommunalpolitiker och försökt förklara för dem att de har svårt att hitta personal med rätt kompetens till företaget. De har försökt rekrytera utomlands men lönerna är för låga och skatterna för höga för att de ska kunna attrahera.
Kan vara värt att tillägga att vi även diskuterade fas3 och instegsjobb, vilka de inte alls använder sig av på företaget då kompetens genererar mer vinst än låg lönekostnad.

Fas3 och instegsjobb är nog den kategori arbeten som inte kräver några större förkunskaper/utbildning.

[/quote]
Lång qoute :)
sant det Du säger.
Tror det finns ngt outalat att industri!!,, ja där trampar de jordgolv o remmar i taket.
Eller för att citera min gode vän Cia 8socionom),,, suck, jag önskar jag jobbade i fabrik så man kunde svetsa o köra lite truck o gå med trassel i fickan.
oj tänker jag då.
Produktionsindustrin i sevrige idag är hårt drivna, därav kan de inte, o vill inte ha fas 3are eller andra "slöfockar" de vill ha , minst 4-årig.
Tror faktiskt inte folk har en aning om vad som hänt senaste åren,, eller alls?
Är du grym på styr o regler,,? Välkommen, annars inte.
Jobbar på SKF, sen finns det ju knep att tillgå för att få kompetent personal, menar givetvis lön, men då hoppar facket in, o de MÅSTE ju värna om jobben, dvs hålla lönen nere. Men vad jag ville säga iaf var att det krävs massor av kompetens inom industri numera.

20 Jun 2011, 15:28
Profile ICQ WWW

Märkligt att ingen kommenterar det grundläggande problemet med att ha folka anställda.

Det är snorigt dyrt att hålla sej med anställda och ännu dyrare att göra sej av med inkompetens.

Nu håller man på med en massar dravel med instegsjobb, differntierade arbetsgivaravgifter mm.

Grundproblemet är att staten vill ha jävligt mycket betalt för varje anställ-slut!

Sedan går det mode i vad man anses ha för kvalifikationer. Nu ska man vara högskoleutbildat för att städa toaletter. Betyg är allt!

För tio år sedan skulle man vara socialt kompetent- vem fan vill ha en målare som står å snacka skit hela dagarna? Eller en nätverkstekninker som fikar hela dagarna? Get the fucking job done!

Utbildning slår sällan lång erfarenhet men det värderas fn inte.
Såg nyligen en rapport där man ansåg att 45+ hade för nära till pension(drygt 20+ år!) samtidigt som man jobbar i mellan 1,5-3 år på varje arbetsplats?!

Tyvärr är det inte alltid som utbildning leder till klokhet och kompetens och definitivt inte till hög arbetsmoral.

20 Jun 2011, 15:51
Profile ICQ WWW

Jo, problemet är ju att folk inte gärna utbildar sig. Jobb finns som ni säger i industrin, men industrijobb kräver kunskap man inte får på estetlinjer eller samhäll.

De jobb som man kan få som outbildad, det är de jobb som alla outbildade svenska konkurrerar med nyanlända om och med 80% betalt är det inte svårt att prioritera en nyanländ.

Om man går på a-kassa eller socialbidrag idag är det väl krav på att söka jobb va?(Har aldrig gjort något av det så jag vet inte.)

Varför inte även kräva att om man inte får jobb inom 6-12 månader så ska man börja på en utbildning med goda jobbutsikter? Alltså inte flumutbildningar utan just sådana som företagen vill ha.

20 Jun 2011, 16:01
Profile

Tobbe z wrote:

Märkligt att ingen kommenterar det grundläggande problemet med att ha folka anställda.

Det är snorigt dyrt att hålla sej med anställda och ännu dyrare att göra sej av med inkompetens.

Nu håller man på med en massar dravel med instegsjobb, differntierade arbetsgivaravgifter mm.

Grundproblemet är att staten vill ha jävligt mycket betalt för varje anställ-slut!

Sedan går det mode i vad man anses ha för kvalifikationer. Nu ska man vara högskoleutbildat för att städa toaletter. Betyg är allt!

För tio år sedan skulle man vara socialt kompetent- vem fan vill ha en målare som står å snacka skit hela dagarna? Eller en nätverkstekninker som fikar hela dagarna? Get the fucking job done!

Utbildning slår sällan lång erfarenhet men det värderas fn inte.
Såg nyligen en rapport där man ansåg att 45+ hade för nära till pension(drygt 20+ år!) samtidigt som man jobbar i mellan 1,5-3 år på varje arbetsplats?!

Tyvärr är det inte alltid som utbildning leder till klokhet och kompetens och definitivt inte till hög arbetsmoral.

Amen på allt det där!

Vad dom dock glömmer bort våran kära regering när dom mellan raderna skiter i dom outbildade som är 45+ är att man inte kommer kunna gå i
pension när man är 65! Då har dom höjt åldern till 70 och undrar
forfarande varför man inte fixat ett jobb! Dom har ju redan nu märkt
att om vi inte jobbar till minst 70 så kommer inte pensionen räcka[:D]

Räcka till vad undrar man ju då!!? Alla vet ju redan nu att man är
körd om man inte privatspar till pensionen...

20 Jun 2011, 16:02
Profile ICQ WWW

På tal om invandrare som konkurrerar om okvalificerade jobb.

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/S ... s-lan.aspx
Efter 9 år har fortfarande över hälften inte ett arbete. Undrar hur stor den siffran är om man räknar med alla de som har ett arbete som på något vis är finansierat av skattepengar.

21 Jun 2011, 08:51
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2