View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 00:56

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Kex eller kex? 
Author Message

Märker du inte det irrationella i att å ena sida säga cheks och att å andra sidan säga chosk? Den senare har ju en extra vokal som bestämmer che-ljudet. Vill du vara konsekvent med ditt språk ska du antingen säga Cheks och Kijosk, eller Kex och Tjåsk. [;)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Nu är inte språk mitt huvududämne, och hela kex-grejen är mest på skoj, även om jag såklart säger cheks eftersom det låter bättre[;)], men: kyrka, kela, kära, kyckling, kines, käpp, kedja, käk...
I rest my case med exempel.

Klart man kan säga båda, och båda är lika "rätt" egentligen enligt mig(och wikipedia iaf, vet inte med SAOL), men cheks låter otvivelaktigt mycket bättre. [:D]

04 Mar 2011, 18:48
Profile

05 Mar 2011, 04:58
Profile

Kan man dra slutsatsen att södra och västra Sverige uttalar det som cheks? Det är nämligen så vi säger i Skåne. Det andra uttalet låter väldigt hårt, som att tänderna ska flyga ur flabben. Det kanske har med klimatet att göra...

05 Mar 2011, 13:36
Profile

Kan inte hålla tyst (är språklärare i Eng och Sv)

1. Kex är ett låneord varpå ni kan snacka hårda och mjuka vokaler hur mycket ni vill.

2. Som någon påpekat är "cakes" förebilden och det ska sålunda uttalas med [k].

Men självklart följer jag SAOLs anvisningar, kommer tillräckligt många svenskar att säga [tjecks] så kommer dom att ändra.

Jfr med "internet" som de flest uttalar med kort vokal i "net" FAST enligt våra skrivregler ska det vara lång.

Hej!

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]

05 Mar 2011, 14:02
Profile ICQ

Hur uttalas kex?

I Språknämndens uttalsordbok är bägge uttalen medtagna, både det med k-ljud och det med ett tj-ljud. Där påstår vi inte att det ena uttalet skulle vara bättre än det andra. Det finns dock en viktig skillnad mellan dem: det med tj-ljud som i köpa har en tydligare regional förankring; det hör främst hemma i södra och västra Sverige. Det med k-ljud som i kapa används inom resten av språkområdet, inklusive svenskan i Finland. Men bägge uttalen är som sagt korrekta.

Det vanligate mönstret i svenskan för k före vokal är att k-ord vars första vokal är e, i, y, ä och ö uttalas med tj-ljud (kind, kika, kedja m.fl.) medan övriga vokaler ger uttal med /k/. Vissa lånord följer originalspråkets uttal, medan andra försvenskas. Och rätt ofta kan båda uttalen förekomma, ett som följer originalspråket (kex med k-ljud som i eng. cakes) och ett som försvenskats (kex med tj-ljud).

Image -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com

05 Mar 2011, 14:05
Profile

FenderBender wrote:

Joshunznera wrote:

kjelle wrote:

Nu säger ju fonetiken att det skall vara kj framför mjuka vokaler och k framför hårda. Som <i>K"]yckling, eller <i>KJ"]yckling (för att föregå alla messerschmittar, stavningen är endast försök till någon sorts fonetisk beskrivning).

Vi som är födda i Götet vet hur det ska uttalas![^]

haha, ni som är födda i götet säger ju Stratta också, hoho [:D]

För övrigt gillar jag Göteborgare, men fonetiken har ni ingen koll på. Den bestäms i hufvudstaden. Runt Årsta/Liljeholmen närmare bestämt[^]

Eller i Kalix [^]

Tjalicks menar du väl[;)][:D]

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

05 Mar 2011, 16:54
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2