|
 |
 |
Nu ska 50-åringen ut på vägarna igen!
| Author |
Message |
|
Svento
|
 Re:
Lemmy wrote: Riktigt läcker, men ta o skruva bort varselljusen i fronten på den, dom ser inte så roliga ut... [:)]
Varselljus är punk.
|
| 01 Jan 2012, 03:16 |
|
 |
|
Tobbe z
|
 Re: Nu ska 50-åringen ut på vägarna igen!
Groth wrote: Idag har jag varit ute på nöjestripp med den, första gången jag kör den på vintern! Den höll bra värme i kupén, immade inte igen, och motorn låg hyfsat stadigt på lagom driftstemperatur. Fick behålla en halv cm choke för att den skulle gå ryckfritt, annars helt utan symptom på att det var kallt.  Om du inte har bestyckat om förgasaren så kan det vara ett tips även för sommarkörningen. Den går förmodligen snålt även på sommaren även problemet förvärras med den syretätare, kalla vinterluften. Energiinnehållet i äldre bensin(om det ens är bensin vi har idag...) var betydligt högre vilket gör att man ofta bör/måste montera större munstycken. I min Caterham som bestyckades runt 90 så har jag fått gå upp två steg både på låg och högfart. Förmodligen behövs ett ytterligare större på huvud. Ett tips för mjukare och trevligare gång.
|
| 01 Jan 2012, 12:30 |
|
 |
|
Groth
|
Tobbe z wrote: Groth wrote: Idag har jag varit ute på nöjestripp med den, första gången jag kör den på vintern! Den höll bra värme i kupén, immade inte igen, och motorn låg hyfsat stadigt på lagom driftstemperatur. Fick behålla en halv cm choke för att den skulle gå ryckfritt, annars helt utan symptom på att det var kallt.  Om du inte har bestyckat om förgasaren så kan det vara ett tips även för sommarkörningen. Den går förmodligen snålt även på sommaren även problemet förvärras med den syretätare, kalla vinterluften. Energiinnehållet i äldre bensin(om det ens är bensin vi har idag...) var betydligt högre vilket gör att man ofta bör/måste montera större munstycken. I min Caterham som bestyckades runt 90 så har jag fått gå upp två steg både på låg och högfart. Förmodligen behövs ett ytterligare större på huvud. Ett tips för mjukare och trevligare gång. Du har säkert rätt att den går för snålt. Kanske därför jag fått för mig att den tjuvluftar lite då, vid spjällaxel eller förgasarfot...  Egentligen borde jag skicka iväg förgasaren på genomgång och i samband med detta då kanske även ombestyckning, frågan är vem som tar på sig såna jobb utan att kosta alltför många skjortor?
|
| 01 Jan 2012, 13:07 |
|
 |
|
Örjan
|
Ett tips för att kolla om den drar tjyvluft är att när motorn står på tomgång ta en flaska med startgas och spraya med den runt förgasarfot, spjällaxlar, slangar med mera ställen där du misstänker att den kan dra tjyvluft, reagerar motorn och går upp i varv när du sprayar på ett visst ställe så drar den tjyvluft där. Kanonfin bil du har Örjan. 
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
|
| 01 Jan 2012, 19:13 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jävligt cool bil. Tycker jag nuförtiden. De var ju jättevanliga när jag var barn på 70-talet och då tyckte man liksom att de var gubb-bilar. Idag är man själv gubbe och gillar dem skarpt. Gillar alla gamla bilar med grill som ser ut som en stor serietidningsmun! Lite förvånad att just du skulle ha en sån där förresten, tänker mig mer att du skulle köra..... Ferrari! 
|
| 04 Jan 2012, 18:06 |
|
 |
|
Groth
|
Örjan wrote: Ett tips för att kolla om den drar tjyvluft är att när motorn står på tomgång ta en flaska med startgas och spraya med den runt förgasarfot, spjällaxlar, slangar med mera ställen där du misstänker att den kan dra tjyvluft, reagerar motorn och går upp i varv när du sprayar på ett visst ställe så drar den tjyvluft där. Kanonfin bil du har Tack Örjan! Det var ett bra tips som jag hade glömt bort! Vinyljunkie wrote: Jävligt cool bil. Tycker jag nuförtiden. De var ju jättevanliga när jag var barn på 70-talet och då tyckte man liksom att de var gubb-bilar. Idag är man själv gubbe och gillar dem skarpt. Gillar alla gamla bilar med grill som ser ut som en stor serietidningsmun! Lite förvånad att just du skulle ha en sån där förresten, tänker mig mer att du skulle köra..... Ferrari!  De var väldigt vanliga, men de flesta har ju rostat bort tyvärr. Därför vill jag knappt blöta ner min... jag tänker mig att om man undviker fukt till 100% förutom vid tvätt så borde den ju inte rosta nämnvärt ens under min resterande livstid. Hah, och jag är egentligen inte så yngwieskadad som man kanske kan tro... 
|
| 04 Jan 2012, 21:44 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Groth wrote: Hah, och jag är egentligen inte så yngwieskadad som man kanske kan tro...  Nä det tänkte jag nog inte heller men jag var ändå tvungen! 
|
| 05 Jan 2012, 13:25 |
|
|