| Author |
Message |
|
blueskalle
|
|
| 24 Nov 2010, 18:19 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jag förstår inte konceptet med att långa ut pengar till en kompis. Behöver en vän pengar så är det bara att ge henne/honom så mycket som behövs. Då slipper man alla bekymmer.
typsikt svenskar att sitta och räkna ner på minsta krona om vem som ska betala vad på en nota.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Nov 2010, 21:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Haraldrig wrote: Jag förstår inte konceptet med att långa ut pengar till en kompis. Behöver en vän pengar så är det bara att ge henne/honom så mycket som behövs. Då slipper man alla bekymmer.
typsikt svenskar att sitta och räkna ner på minsta krona om vem som ska betala vad på en nota.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
Kompis, kan du låna ut din finaste gitarr till mig?[;)] /R  "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 24 Nov 2010, 22:10 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: Jag förstår inte konceptet med att långa ut pengar till en kompis. Behöver en vän pengar så är det bara att ge henne/honom så mycket som behövs. Då slipper man alla bekymmer.
Nu har du missuppfattat det här. För mig har det aldrig handlat om pengar. Däremot vänskap - eller brist på densamma. [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 24 Nov 2010, 22:16 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Jag förstår inte konceptet med att långa ut pengar till en kompis. Behöver en vän pengar så är det bara att ge henne/honom så mycket som behövs. Då slipper man alla bekymmer.
Nu har du missuppfattat det här. För mig har det aldrig handlat om pengar. Däremot vänskap - eller brist på densamma. [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> I detta fall uppenbarligen en respektlös och självisk fjant. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Nov 2010, 22:30 |
|
 |
|
PGW
|
blueskalle wrote: Riktig vänskap går på två håll.
Kalle
Exakt!! [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 25 Nov 2010, 18:29 |
|
 |
|
einarhult
|
Han lär väl ha haft hunden försäkrad förhoppningsvis. Då han äger fullt ansvar för hunden så blir han ersättningsskyldig för eventuellt uppkomna skador på bilen. Då djur är inblandade i olyckor ska alltid polisen inkopplas , så då kan du begära ut rapporten den är säkerligen redan avförd för eventuell utredning och därmed en öppen handling. Då kan du möjligtvis se eventuella anteckningar om försäkringsbolag , troligtvis Agria. Du kan väl anonymt kontakta bolaget och påtala att han inte äger hunden och att det föranligger uppsåt om försäkringbedrägeri. Tala inte om att du är ägare så att du torskar på hela klabbet.
Om det ovan skrivna inte lockar som hämnd eller fungerar så återstår frågan.
Har du förlorat en vän eller Har du fått en ovän.
Om det senare föreligger så finns det personer som kan driva in skulden gratis mot att dom tar räntan för "lånet".
|
| 30 Nov 2010, 21:46 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
einarhult wrote: Han lär väl ha haft hunden försäkrad förhoppningsvis. Då han äger fullt ansvar för hunden så blir han ersättningsskyldig för eventuellt uppkomna skador på bilen. Då djur är inblandade i olyckor ska alltid polisen inkopplas , så då kan du begära ut rapporten den är säkerligen redan avförd för eventuell utredning och därmed en öppen handling. Då kan du möjligtvis se eventuella anteckningar om försäkringsbolag , troligtvis Agria. Du kan väl anonymt kontakta bolaget och påtala att han inte äger hunden och att det föranligger uppsåt om försäkringbedrägeri. Tala inte om att du är ägare så att du torskar på hela klabbet.
Om det ovan skrivna inte lockar som hämnd eller fungerar så återstår frågan.
Har du förlorat en vän eller Har du fått en ovän.
Om det senare föreligger så finns det personer som kan driva in skulden gratis mot att dom tar räntan för "lånet".
Jag har kollat up det där med försäkring och så. Hunden var inte försäkrad över huvud taget. Jag har nu kommit till det läget att jag skiter i pengarna och rättvisan. Som jag ser det spottade han mig i ansiktet och därför har jag vänt honom ryggen. Jag förlorade en vän - och konstigt nog känns det inte så. Jag är ganska likgiltig inför det hela. Hans fru har beklagat sig för min fru, men hon vill inte lägga sig i tvisten. Så bollen ligger nu hos honom. Jag väntar, men förväntar mig ingenting. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 21:53 |
|
 |
|
einarhult
|
[/quote] Jag har kollat up det där med försäkring och så. <font size="4"><font color="red">Hunden var inte försäkrad över huvud taget</font id="red">.</font id="size4"> Jag har nu kommit till det läget att jag skiter i pengarna och rättvisan. Som jag ser det spottade han mig i ansiktet och därför har jag vänt honom ryggen. Jag förlorade en vän - och konstigt nog känns det inte så. Jag är ganska likgiltig inför det hela. Hans fru har beklagat sig för min fru, men hon vill inte lägga sig i tvisten. Så bollen ligger nu hos honom. Jag väntar, men förväntar mig ingenting. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> [/quote] Där har du nog orsaken till att han inte vill/kan betala. Eftersom han enligt lag är skyldig att ersätta bilägaren för eventuella skador uppkomna vid kollisionen.
|
| 30 Nov 2010, 21:58 |
|
|