|
Följd av Alliansens politik
| Author |
Message |
|
Oakman
|
notuern wrote: För övrigt så måste jag tillägga att moderaterna inte är ett arbetarparti alls, det lönar sig inte märkbart mer att arbeta för någon jag känner i nuläget(Nu vet jag att det finns en minoritet som tjänar åp moderaterna.).. däremot så får man genomgå fruktansvärda plågor om man blir arbetslös.
http://www.jobbskatteavdrag.se/Jag uppskattade verkligen att ha ca 1500 kr mer i plånboken när jag knegade på jobb med halvkasst betalt [:)] 
|
| 17 Sep 2010, 19:43 |
|
 |
|
notuern
|
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet ... 7799608.abBiTTeR wrote: vad exakt är det som hänt med dig eftersom du behöver arbetslivsrehabilitering ?
Det är ingenting som har hänt mig, det är något jag alltid har haft problem med.. exakt vad problemet är utelämnar jag av integritetsskäl, men inom 2 år kan jag med 99,9% sannolikhet ta mig ut på den riktiga arbetsmarknaden själv förutsatt att jag får den hjälpen jag behöver för att ta mig dit.. men om Alliansen får bestämma så ska jag sjukpensioneras som 21-åring. BiTTeR wrote: För mig har det lönat sig ekonomiskt de sista 4 åren och då är jag ändå vanlig industriarbetare. Hur kan ett generellt jobbskatteavdrag endast gynna en minoritet menar du ? Jag förstår inte vad det är som helgonförklarar sossestyret vi hade tidigare, folk verkar helt ha glömt hur det va.
Orsaken till att det för många inte märks är för att mycket annat blir dyrare(Läkarbesök t.ex.). Man ser vinsten på lönechecken, men inte i praktiken. Jag helgonförklarar inte sossestyret, verkligen inte.. faktum är att jag tycker att sossarna är dumma i huvudet, men inte riktigt lika dumma i huvudet som alliansen. Själv har jag direkt märkt av konsekvenserna inom försäkringskassan, likaså med en del bekanta som av olika skäl har behövt hjälp på ett eller annat vis. Alliansen bygger på att man ska ha ett så starkt "jag-tänk" som möjligt.. sparka på de som ligger ner, så länge du tjänar en fin hacka på det på ett ungefär. Sedan att många som röstar på Alliansen tycks tro att de som kommer från lägre samhällsklasser är lata, lögnaktiga bidragstagare som lever loppan på socialbidrag är ju bara skrämmande(Jag pekar ett finger åt vissa här i tråden.). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 17 Sep 2010, 20:41 |
|
 |
|
BiTTeR
|
notuern wrote: http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet ... 7799608.abBiTTeR wrote: vad exakt är det som hänt med dig eftersom du behöver arbetslivsrehabilitering ?
Det är ingenting som har hänt mig, det är något jag alltid har haft problem med.. exakt vad problemet är utelämnar jag av integritetsskäl, men inom 2 år kan jag med 99,9% sannolikhet ta mig ut på den riktiga arbetsmarknaden själv förutsatt att jag får den hjälpen jag behöver för att ta mig dit.. men om Alliansen får bestämma så ska jag sjukpensioneras som 21-åring. BiTTeR wrote: För mig har det lönat sig ekonomiskt de sista 4 åren och då är jag ändå vanlig industriarbetare. Hur kan ett generellt jobbskatteavdrag endast gynna en minoritet menar du ? Jag förstår inte vad det är som helgonförklarar sossestyret vi hade tidigare, folk verkar helt ha glömt hur det va.
Orsaken till att det för många inte märks är för att mycket annat blir dyrare(Läkarbesök t.ex.). Man ser vinsten på lönechecken, men inte i praktiken. Jag helgonförklarar inte sossestyret, verkligen inte.. faktum är att jag tycker att sossarna är dumma i huvudet, men inte riktigt lika dumma i huvudet som alliansen. Själv har jag direkt märkt av konsekvenserna inom försäkringskassan, likaså med en del bekanta som av olika skäl har behövt hjälp på ett eller annat vis. Alliansen bygger på att man ska ha ett så starkt "jag-tänk" som möjligt.. sparka på de som ligger ner, så länge du tjänar en fin hacka på det på ett ungefär. Sedan att många som röstar på Alliansen tycks tro att de som kommer från lägre samhällsklasser är lata, lögnaktiga bidragstagare som lever loppan på socialbidrag är ju bara skrämmande(Jag pekar ett finger åt vissa här i tråden.). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Tycker det låter skumt då alliansen är de sista som förtidpensionerar men vi lämnar det. Mina läkarbesök kostar inte mer nu än förr. Angående "jag-tänk" så får man vara lite försiktig, speciellt när du skriver att de sparkar på de som ligger ner då de kan känna det omvända, att de drar runt flera andra. Själv ser jag det som motivation, att man faktiskt får utdelning på slitet. Man ska också vara lite försiktig med att kasta skit på de som tjänar bra, då de faktiskt bidrar mer än någon annan oavsett skatteavdrag. Oavsett om en vanlig arbetare bara får ut 1000-1500:- mer nu än förr så tror jag du skulle bli förvånad om du visste hur många som tidigare saknade just den där tusenlappen i slutet av månaden. Alliansen har ju enormt stöd av vanliga arbetare idag, visst det hamnar folk i kläm hos försäkringskassan men det är inget nytt. Detta landet är väldigt fullt av folk som ska ha saker, som helt enkelt förväntar sig att andra löser ens egna problem för att sedan kalla det solidaritet och det va tack vare det tänkandet som alliansen fick ta över. Eftersom det är populärt att säga att de rika svinen får mest hela tiden och att de spenderar dagarna med att urinera på arbetarklassen så postar jag en klassiker. [quote]10 glada personer går ut för att äta middag tillsammans. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas: - De första fyra (de fattigaste) betalar ingenting - Den 5:e betalar 10 kr - Den 6:e betalar 30 kr - Den 7:e 70 kr - Den 8:e 120 kr - Den 9:e 180 kr - Den 10:e personen (den rikaste) betalar 590 kr De 10 personerna äter middag på restaurangen varje dag och är nöjda med uppgörelsen om 1000 kr. En dag säger restaurangägaren: - â€Â
|
| 17 Sep 2010, 20:55 |
|
 |
|
Blues66
|
Hej!
Vad kan man säga Mr Bitter? Jag tror jag håller med!
Blues66
|
| 17 Sep 2010, 21:53 |
|
 |
|
klaason
|
Det är något fundamentalt fel när varenda debatt skall handla om försäkringskassans regler, sjukersättning och bidrag. Är vi så jävla passiviserade att detta är det absolut viktigaste på dagordningen? Vad är det för fel att ta ansvar över sitt eget liv istället för att lita till farbror staten? Kan man inte jobba återstår socialbidrag eller förtidspension - varför skulle man ha andra val när detta inte existerar i andra länder? Näe, ut och knega era jävlar...
|
| 17 Sep 2010, 22:18 |
|
 |
|
BiTTeR
|
klaason wrote: Det är något fundamentalt fel när varenda debatt skall handla om försäkringskassans regler, sjukersättning och bidrag. Är vi så jävla passiviserade att detta är det absolut viktigaste på dagordningen? Vad är det för fel att ta ansvar över sitt eget liv istället för att lita till farbror staten? Kan man inte jobba återstår socialbidrag eller förtidspension - varför skulle man ha andra val när detta inte existerar i andra länder? Näe, ut och knega era jävlar...
Decennier av sossestyre är ingen man tvättar bort ur psyket på folk utan det får nog fan avlas bort.
|
| 17 Sep 2010, 22:22 |
|
 |
|
Pelle123
|
Det är tjänstemannen på försäkringskassan det är fel på inte alliansen. Om tjänstemannen hade följt läkarnas uppfattning om att denna individ inte kan bli arbetsför så hade detta aldrig uppstått. Med andra ord, skjut tjänstemannen inte Reinfelt.
|
| 17 Sep 2010, 22:49 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
BiTTeR wrote: klaason wrote: Det är något fundamentalt fel när varenda debatt skall handla om försäkringskassans regler, sjukersättning och bidrag. Är vi så jävla passiviserade att detta är det absolut viktigaste på dagordningen? Vad är det för fel att ta ansvar över sitt eget liv istället för att lita till farbror staten? Kan man inte jobba återstår socialbidrag eller förtidspension - varför skulle man ha andra val när detta inte existerar i andra länder? Näe, ut och knega era jävlar...
Decennier av sossestyre är ingen man tvättar bort ur psyket på folk utan det får nog fan avlas bort. Jo, för det funkar ju så jävla bra i länder där man inte haft sossestyre.
|
| 17 Sep 2010, 22:55 |
|
 |
|
Jyda
|
BiTTeR wrote:
Nästa kväll kommer inte den 10:e personen till middagen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt: Det fattas 520 Kr…
Var notan fortfarande på 800kr fast de bara var nio? [:0] Men visst, påhittade sifferhistorier kan vara roliga. [:)] Quote: Tre personer gick på restaurang. Notan gick på 300 kr så de betalade 100 kr var. Efter ett tag inser personen i kassan att notan egentligen skulle varit på 250 kr så hon säger åt servitören att ge tillbaka 50 kr till gästerna. Servitören tycker dock att gästerna varit snåla med dricksen så han stoppar 20 kr i egen ficka och ger varje gäst 10 kr tillbaka.
Nu har gästerna betalat 90 kr var, dvs 270 kr, och servitören tog 20 kr. Tillsammans blir det 290 kr. Var tog den sista tian vägen?
|
| 17 Sep 2010, 23:01 |
|
 |
|
davidihse
|
Lite undrar man att det kan finnas så många människor av våra ca 9000000 som behöver så mycket hjälp att alla som jobbar ska ge en bra bit över hälften av det arbetsgivaren betalar för att betala för det... Jag är stolt över att kunna ta hand om mig själv, jag är också stolt över att när ngt går fel för mig eller mina vänner så är jag eller dom där och hjälper till. Men att av en arbetsgivare utbetalda låt oss säga 130 kr, så får man behålla kanske 60 efter skatt. Över hälften borta... Sen vill jag köpa ngt för mina 60 kronor...moms! Arbetsgivaren betalar mig 130 kronor så att jag kan köpa en 45 kronors grej...Varpå förstås säljaren ska betala skatt. Är svenskar i gemen så usla på att ta hand om sig själva, lider vi alla av depressioner och onda ryggar? Jag vägrar att tro på att det är dåligt att försöka sig på ett nytt system där samhället uppmuntrar folk att vara vuxna och ta hand om sig själva, samtidigt som man försöker sätta ner foten och säga stopp och belägg när 30+ åriga små skitungar är så bortskämda att dom tror att dom rika ska betala för allt! Att arbeta och kunna ta hand om sig själv, eller att gifta sig rikt, är en dygd. Kan man inte ska man få hjälp, men vill man inte ta ett skitjobb som telefonförsäljare för att man läste "vänsterkultur och teater och kultur elitism är ok, men man får bara tjäna pengar om man är Wiehe" programmet, så ska man fan inte börja stjäla andras surt förvärvade slantar! Väx upp, och stå på egna ben! På så sätt finns det hjälp, finanser och utrymme att hjälpa de som behöver hjälp på riktigt! Problemet är inte alliansen, problemet är de tjuvar som gör allt för att vänstern ska styra så dom slipper ta hand om sig själva! Snacka om att köpa röster! Observera nu att jag tydligt skrivit att dom som behöver hjälp ska få det! Jag är också för en ökad invandring! Vill ju gärna att någon ska jobba och betala skatt så jag får en dräglig ålderdom då svenskar inte har fysik och psyke nog. Så för mig är valet solklart! FI i alla väder!
myspace.com/slackervillezoo
|
| 17 Sep 2010, 23:12 |
|
 |
|
Jyda
|
davidihse wrote: Lite undrar man att det kan finnas så många människor av våra ca 9000000 som behöver så mycket hjälp att alla som jobbar ska ge en bra bit över hälften av det arbetsgivaren betalar för att betala för det...
Skatterna går till lite mer än det... Quote: problemet är de tjuvar som gör allt för att vänstern ska styra så dom slipper ta hand om sig själva! Hur många är tjuvarna då?
|
| 17 Sep 2010, 23:21 |
|
 |
|
davidihse
|
quote:Originally posted by davidihse
Lite undrar man att det kan finnas så många människor av våra ca 9000000 som behöver så mycket hjälp att alla som jobbar ska ge en bra bit över hälften av det arbetsgivaren betalar för att betala för det...
Skatterna går till lite mer än det...
ja, jag förstår att barn och äldre behövs ta hand om, men generellt tar föräldrar hand om barn, och betalar nu lite för utbildning utöver skatter. Infra strukturen i sverige är inte bäst inte heller mkt annat! Vi lever lite i en rikemansbubbla, lite som Paris Hilton. Till skillnad frå större delen av jordens befolkning behöver inte jag, jag är så skör...
quote:problemet är de tjuvar som gör allt för att vänstern ska styra så dom slipper ta hand om sig själva!
Hur många är tjuvarna då?
Känner du någon arbetsför person som efter att ha spenderat 40 timmar i veckan på att hitta jobb inte funnit ngt? Känner du någon som inte tillbringat lika mycket tid på att söka arbete som andra gör på att arbeta? Tror du att eftersom vi bor i ivärlden så har vi rätt att inte göra allt i vår makt för att ta hand om oss själva? Så hur många är tjuvarna? Ja, alla som inte känner ngn som "utnyttjat systemet" som det heter, dvs fuskat lite på deklerationen, eller fått sjukbidrag men samtidigt tjänat en slant på att köpa och sälja en effektpedal och ett par gitarrer säg gärna till!. Jag tror att det finns gott om folk som tycker så synd om sig själva, och som tror att någon annan ska betala kalaset. Hade det varit en vetenskap hade vi inte behövt diskutera, men likt invandrarfrågan så är denna fråga så infekterad. 40 timmar i veckan ska man försöka ta hand om sig själv, gör alla det? Eller vill dom ha bidrag så att dom kan behålla sin bostadsrätt mitt i Stockholm? Vill åter igen poängtera, att de som behöver hjälp ska ha det, men tror att mångt mycket fler folk tror sig behöva hjälp, än folk som faktiskt inte kan ta hand om sig själva. Lite ryggrad och solidaritet med jordens fattiga är det jag är ute efter. Tänk så mycket vi kunde hjälpa folk i nöd...
|
| 17 Sep 2010, 23:44 |
|
 |
|
Jyda
|
davidihse wrote: quote:Originally posted by davidihse
Lite undrar man att det kan finnas så många människor av våra ca 9000000 som behöver så mycket hjälp att alla som jobbar ska ge en bra bit över hälften av det arbetsgivaren betalar för att betala för det...
Skatterna går till lite mer än det...
ja, jag förstår att barn och äldre behövs ta hand om, men generellt tar föräldrar hand om barn, och betalar nu lite för utbildning utöver skatter. Infra strukturen i sverige är inte bäst inte heller mkt annat! Vi lever lite i en rikemansbubbla, lite som Paris Hilton. Till skillnad frå större delen av jordens befolkning behöver inte jag, jag är så skör...
quote:problemet är de tjuvar som gör allt för att vänstern ska styra så dom slipper ta hand om sig själva!
Känner du någon arbetsför person som efter att ha spenderat 40 timmar i veckan på att hitta jobb inte funnit ngt? Känner du någon som inte tillbringat lika mycket tid på att söka arbete som andra gör på att arbeta? Tror du att eftersom vi bor i ivärlden så har vi rätt att inte göra allt i vår makt för att ta hand om oss själva? Så hur många är tjuvarna? Ja, alla som inte känner ngn som "utnyttjat systemet" som det heter, dvs fuskat lite på deklerationen, eller fått sjukbidrag men samtidigt tjänat en slant på att köpa och sälja en effektpedal och ett par gitarrer säg gärna till!. Jag tror att det finns gott om folk som tycker så synd om sig själva, och som tror att någon annan ska betala kalaset. Hade det varit en vetenskap hade vi inte behövt diskutera, men likt invandrarfrågan så är denna fråga så infekterad. 40 timmar i veckan ska man försöka ta hand om sig själv, gör alla det? Eller vill dom ha bidrag så att dom kan behålla sin bostadsrätt mitt i Stockholm? Vill åter igen poängtera, att de som behöver hjälp ska ha det, men tror att mångt mycket fler folk tror sig behöva hjälp, än folk som faktiskt inte kan ta hand om sig själva. Lite ryggrad och solidaritet med jordens fattiga är det jag är ute efter. Tänk så mycket vi kunde hjälpa folk i nöd...
Det blev så tokigt quotat så jag orkar inte göra det snyggt. [:)] Vi kanske inte är världens bästa land i alla avseenden, men vi har det rätt bra i alla fall. Kolla t.ex http://www.newsweek.com/feature/2010/the-world-s-best-countries.html. Ska man inte få sälja nån av sina saker om man har sjukbidrag? Eller menar du att man inte ska få äga några saker som man potentiellt skulle kunna sälja? Det är kanske ingen vetenskap, men det har gjorts utredningar. Kolla gärna upp dom. Ett problem med såna här frågor är att många tittar runt i sin egen umgängeskrets och drar slutsatser om hela samhället pga av det. Jag gillar inte heller bidragsfusk, men tycker att man måste se en lite vidare bild. De pengar som betals ut genom bidrag försvinner inte bara i ett svart hål. De kommer fortfarande att användas för konsumtion och stannar i samhället.
|
| 18 Sep 2010, 00:41 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag tror vi lgger mkt nära varandra vad gäller ideologi. Men jag tror samtidigt att vi är så ruskigt bortskämda i Sverige att vi allt för ofta vill att andra ska betala.
|
| 18 Sep 2010, 01:02 |
|
 |
|
linusberg
|
Ja jäklar osså, när man läser den här tråden får man ganska skral tro på männskligheten. Jag känner att det inte skulle ge mycket att debattera med de flesta av er utan känner mest avsky. Den känslan efterföljs efter två sekunder med avsky mot mig själv, för jag önskar verkligen att ni får uppleva i första hand vad som beskrivs i blog'en.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 18 Sep 2010, 10:43 |
|
 |
|
leffje
|
linusberg wrote: Ja jäklar osså, när man läser den här tråden får man ganska skral tro på männskligheten. Jag känner att det inte skulle ge mycket att debattera med de flesta av er utan känner mest avsky. Den känslan efterföljs efter två sekunder med avsky mot mig själv, för jag önskar verkligen att ni får uppleva i första hand vad som beskrivs i blog'en.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
Skriver under på detta Peder- Sen till frågan huruvida detta var sant eller inte (källkritisk granskning) Hur kollar man upp om detta verkligen är verklighet och sanning? http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1817393Ha en skön helg Nu till bröllopsfest och en härlig bakfylla imorgon (därav förtidsröstat i väldigt god tid och NEJ jag kommer inte att ändra min röst)
|
| 18 Sep 2010, 13:26 |
|
 |
|
laros
|
Ni alliansanghängare behöver inte vara oroliga! Moderaterna har ju hittat den perfekta ledaren som gett en mjukare ton än ALLA sina föregångare! Dom som tidigare varit tveksamma, har sedan redan förra valet tagit steget fullt ut och röstat blått! Jag har länge trott att det är verkligen är så men igår fick jag det bekräftat på SVT med rickard Ohlsson. Det var någon sån där förståsepåare som förklarade Moderaternas framgång genom 00-talet. Han både är och ser ut som en nallebjörn men har fortfarande nästan samma värderingar som dom " gamla" moderaterna... Detta är ju en 100% försäljningside... ja menar, jämför med Mona Sahlin!!? Hur många bara här inne gillar henne? även fast jag tycker hon ryckt upp sig rätt bra faktiskt. Tyvärr röstar folk medvetet eller omedvetet ofta på person och inte på parti eller ideologi. Utan det är förtroende eller plånbok och person.. Så det blir GARANTERAT alliansen i 4år till.... ( inget jag vill dock) men så blir det[:)] http://www.remingtonsteele.se
|
| 19 Sep 2010, 14:40 |
|
 |
|
John the Revelator
|
Oakman wrote: notuern wrote: För övrigt så måste jag tillägga att moderaterna inte är ett arbetarparti alls, det lönar sig inte märkbart mer att arbeta för någon jag känner i nuläget(Nu vet jag att det finns en minoritet som tjänar åp moderaterna.).. däremot så får man genomgå fruktansvärda plågor om man blir arbetslös.
http://www.jobbskatteavdrag.se/Jag uppskattade verkligen att ha ca 1500 kr mer i plånboken när jag knegade på jobb med halvkasst betalt [:)]  +1 bästa löneförhöjningen jag fått på många år... <i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]
|
| 19 Sep 2010, 15:06 |
|
 |
|
notuern
|
BiTTeR wrote: Angående "jag-tänk" så får man vara lite försiktig, speciellt när du skriver att de sparkar på de som ligger ner då de kan känna det omvända, att de drar runt flera andra.
Om man anser att man "drar runt" på sjuka människor istället för att se det som att man gör en god gärning så är det något som har varit fundamentalt fel i sin uppväxt. Vad gäller t.ex. socialbidrag så kan jag förstå tanken i viss mån, men även där är det i majoriteten av fallen människor som vill jobba, men av olika skäl inte får/kan. BiTTeR wrote: Själv ser jag det som motivation, att man faktiskt får utdelning på slitet. Man ska också vara lite försiktig med att kasta skit på de som tjänar bra, då de faktiskt bidrar mer än någon annan oavsett skatteavdrag.
Så du ser det som en motivation att du riskerar att bli hemlös om du blir av med jobbet? Nu säger jag inte att detta är normen, men min bror var nära på att bli av med sitt boende under finanskrisen eftersom att akassan inte kom in i tid efter att hans arbetsplats gått i konkurs. BiTTeR wrote: Oavsett om en vanlig arbetare bara får ut 1000-1500:- mer nu än förr så tror jag du skulle bli förvånad om du visste hur många som tidigare saknade just den där tusenlappen i slutet av månaden.
Jag vet hur stor skillnad det gör.. jag har själv märkt skillnad sedan jag fick 400:- extra i månaden(Inte pga. skattesänkningarna dock.), men jag har också märkt skillnaden i hur dålig försäkringskassan har blivit, hur långsam vården har blivit samt hur kulturstödet för ungdomar har minskat. BiTTeR wrote: Alliansen har ju enormt stöd av vanliga arbetare idag, visst det hamnar folk i kläm hos försäkringskassan men det är inget nytt. Detta landet är väldigt fullt av folk som ska ha saker, som helt enkelt förväntar sig att andra löser ens egna problem för att sedan kalla det solidaritet och det va tack vare det tänkandet som alliansen fick ta över.
Och då säger jag att du inte förstår innebörden av ordet solidaritet. Det känns på sättet du skriver precis så som jag tenderar att se på Alliansen i stort(För att dra alla över en kant för en stund.): Jag, jag, jag, mig, mig, mig istället för oss, oss, oss, vi, vi, vi. Jag anser att det är en mänsklig rättighet med en bra skola och vård, det gör _INTE_ Alliansen. BiTTeR wrote: Eftersom det är populärt att säga att de rika svinen får mest hela tiden och att de spenderar dagarna med att urinera på arbetarklassen så postar jag en klassiker.
Ja, det är tyvärr en del som tänker sådär, och jag kan bara hålla med om att det är synd. Själv känner jag flest i arbetarklassen, och jag tycker att alla som kan ska arbeta, jag tycker även att rika har rätt till att vara rika.. MEN jag anser också att man ska ge hjälp till den som behöver den. Jag ser hellre att jag går lite hungrig en månad än att någon tar livet av sig för att de blivit utförsäkrade. BiTTeR wrote: Mest mörkrädd blir jag för förstagånsväljare, framförallt de som aldrig stämplat in en enda dag i sina liv då de ofta har den inställningen att bildade rika är onda och obildade arbetare är offer och de går ofta på diverse valfläsk med lovord om en perfekt värld där alla har precis lika mycket trots att alla borde inse att finansieringen till detta är omöjlig.
Ja, det är skrämmande.. men det gäller inte en majoritet, och det känns verkligen som att du tror att socialdemokraterna är ett kommunistparti och inte ett socialistparti. Självklart är tanken att alla ska leva lika felande, men jag tycker inte att någon ofrivilligt ska lämnas utanför. Gör du ett svårare jobb som kräver mer yrkeserfarenhet så är det självklart att du ska ha mer lön, samtidigt så tycker jag att det är självklart att vi ska hjälpa de som inte har det lika bra upp på fötter. Att sparka på någon som ligger kommer knappast att leda till att denne ställer sig upp snabbare, tvärt om. <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 19 Sep 2010, 17:51 |
|
 |
|
Renfield
|
När jag läser en del inlägg undrar jag om vissa av er tror att folk VILL gå på bidrag. Hur många tror ni föredrar att vara arbetslösa/sjuka och få bidrag istället för att jobba och tjäna sina egna pengar? Om nu någon har missat det lever man på existensminimum om man får socialbidrag, med största sannolikhet med ångest över sin ekonomi. Det kommer alltid att finnas människor som är arbetslösa och/eller för sjuka för att jobba. Att somliga av er tycks tro att detta handlar om att "inte ta sitt ansvar" är bara pinsamt.
|
| 20 Sep 2010, 10:51 |
|
 |
|
PGW
|
Renfield wrote: När jag läser en del inlägg undrar jag om vissa av er tror att folk VILL gå på bidrag. Hur många tror ni föredrar att vara arbetslösa/sjuka och få bidrag istället för att jobba och tjäna sina egna pengar? Om nu någon har missat det lever man på existensminimum om man får socialbidrag, med största sannolikhet med ångest över sin ekonomi. Det kommer alltid att finnas människor som är arbetslösa och/eller för sjuka för att jobba. Att somliga av er tycks tro att detta handlar om att "inte ta sitt ansvar" är bara pinsamt.
Kan bara instämma, jag tror faktiskt inte jag träffat någon enda som inte vill göra rätt för sig själv - att behöva ta emot hjälp har alltid varit & är fortfarande fult i Svenssons ögon. Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url] "You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel
|
| 20 Sep 2010, 11:06 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
PGW wrote: Renfield wrote: När jag läser en del inlägg undrar jag om vissa av er tror att folk VILL gå på bidrag. Hur många tror ni föredrar att vara arbetslösa/sjuka och få bidrag istället för att jobba och tjäna sina egna pengar? Om nu någon har missat det lever man på existensminimum om man får socialbidrag, med största sannolikhet med ångest över sin ekonomi. Det kommer alltid att finnas människor som är arbetslösa och/eller för sjuka för att jobba. Att somliga av er tycks tro att detta handlar om att "inte ta sitt ansvar" är bara pinsamt.
Kan bara instämma, jag tror faktiskt inte jag träffat någon enda som inte vill göra rätt för sig själv - att behöva ta emot hjälp har alltid varit & är fortfarande fult i Svenssons ögon. Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url] "You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel Där håller jag med dig. Till en viss gräns är bidrag något som är fult och något man skäms över. Men faktum är, att när en person tagit emot tillräckligt mycket bidrag så blir det på något sätt ok - även om denne person inledningsvis skämdes. Inställningen förändras med tiden, liksom.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 20 Sep 2010, 11:13 |
|
 |
|
Renfield
|
Den ende jag har träffat som trivs med att inte bidra till samhället på något sätt, han lever på sin pojkväns lön, och sitter hemma och röker på och sexchattar med andra killar är folkpartist.
|
| 20 Sep 2010, 11:26 |
|
 |
|
Krippa
|
laros wrote:
Tyvärr röstar folk medvetet eller omedvetet ofta på person och inte på parti eller ideologi. Utan det är förtroende eller plånbok och person..
Ja, egentligen är ju alla sossar men nu har media lyckats förvrida sinnet på tillräckligt många att alliansen vunnit två val i rad.
|
| 20 Sep 2010, 14:34 |
|
 |
|
spindeln
|
helt omöjligt att vilket system som helst ska kunna fånga upp precis varenda människa som hamnar i trubbel. Kommer alltid vara nån som det går dåligt för, t ex pga ett beslut av nån på försäkringskassan som hade en dålig dag t ex.
Löjligt att skylla detta på alliansen. Sossarna har haft 200 år på sig typ att styra upp välfärden och inte lyckats med det. Att Alliansen på 4 år ska kunna rensa upp efter allt skit som funnits sedan tidigare är omöjligt.
Sen så handlar det ju om hur man anser att välfärden ska tryggas, vänstern vill sätta folk på bidrag och utanför samhället, och alliansen vill att folk ska tillbaka in i samhället och fixa jobb åt dom istället....samt ta ansvar för sitt eget liv.
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 22 Sep 2010, 10:10 |
|
 |
|
PGW
|
spindeln wrote: helt omöjligt att vilket system som helst ska kunna fånga upp precis varenda människa som hamnar i trubbel. Kommer alltid vara nån som det går dåligt för, t ex pga ett beslut av nån på försäkringskassan som hade en dålig dag t ex.
Löjligt att skylla detta på alliansen. Sossarna har haft 200 år på sig typ att styra upp välfärden och inte lyckats med det. Att Alliansen på 4 år ska kunna rensa upp efter allt skit som funnits sedan tidigare är omöjligt.
Sen så handlar det ju om hur man anser att välfärden ska tryggas, vänstern vill sätta folk på bidrag och utanför samhället, och alliansen vill att folk ska tillbaka in i samhället och fixa jobb åt dom istället....samt ta ansvar för sitt eget liv.
Visst kan alla system missa ibland, att inte försöka rätta till misstagen & låta dem upprepas gång på gång är dock oförlåtligt. Tror du det är en tillfällighet att man plötsligt, efter 2 års allians-styre, har dödligt sjuka som ska söka arbeten trots läkares intyg om arbetsoförmåga & princip har dödsdagen inprickad i kalendern. Fallet Holmqvist visade med all tydlighet att de s.k. misstagen fortgår.... Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url] "You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel
|
| 22 Sep 2010, 12:06 |
|
 |
|
Krippa
|
PGW: Tror du att såna saker har börjat hända iom att vi fick en borgerlig regering? Det har hänt genom alla tider, däremot var sossarna duktigare på att sopa det under mattan. Problemet är inte vilken regering vi har, det är att vissa handläggare på försäkringskassan är idioter.
|
| 22 Sep 2010, 12:30 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Krippa wrote: PGW: Tror du att såna saker har börjat hända iom att vi fick en borgerlig regering? Det har hänt genom alla tider, däremot var sossarna duktigare på att sopa det under mattan. Problemet är inte vilken regering vi har, <font color="blue"><b>det är att vissa handläggare på försäkringskassan är idioter.</b></font id="blue">
just i detta fallet handlade det ju knappast om att handläggarna var idioter. Däremot är det ju tänkbart att det är ngt fel på upplägget och rutinerna om det nu är så att den sjuke inte alls kan jobba. Därför är det ju bra att ärendet överklagas så att ev. fel får rättas till. ----------------- 
|
| 22 Sep 2010, 14:10 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Krippa wrote: PGW: Tror du att såna saker har börjat hända iom att vi fick en borgerlig regering? Det har hänt genom alla tider, däremot var sossarna duktigare på att sopa det under mattan. <font color="red">Problemet är inte vilken regering vi har, det är att vissa handläggare på försäkringskassan är idioter.</font id="red">
Handläggare på F-kassan gör inget annat än följer de direktiv som delats ut av sittande regering. Stelt, opolitiskt och opersonligt och utan att behöva ta några konsekvenser av besluten. Men tro inte för en dag att dessa handläggare många gånger mår dåligt över de beslut de fattat. Även de är människor, även om man kan ha svårt att tro det. [:0]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 22 Sep 2010, 14:33 |
|
 |
|
Krippa
|
Tror du på allvar att regeringen sitter och tänker "Nu har vi äntligen hittat en sjuk kärring som mår för dåligt för att klaga, henne ska vi jävlas med"? Regeringen har aldrig någonsin sagt att folk som är för sjuka för att jobba ska tvingas ut i arbetslivet. Det handlar om att vissa handläggare tolkar regler och direktiv på ett korkat sätt, det hände under sossarna och det händer nu.
|
| 22 Sep 2010, 15:24 |
|
|