View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 19:53

Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Dricker ni whisky bojjare? 
Author Message

Laphroaig cask strength. Brorsan har en Springbank 100 proof (även den cask strength) som var förbaskat god i början men har antagligen varit öppen för länge o har tappat stinget. <font color="blue"><b>Smakade som havsvatten när den var ny,</b></font id="blue"> lite annorlunda.

märkligt det där, folk köper Springbank och ostron för dyra pengar och tycker att det är prisvärt trots att det smakar havsvatten[:D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Sep 2010, 17:36
Profile WWW

jävla ruggväder här och dessutom ska jag inte göra ngt mer idag annat än att spela gitarr och kolla Costello på TV, så jag tar och unnar mig en Bowmore 12a [:)]

-----------------

10 Sep 2010, 17:38
Profile WWW

Mackmyra slinker ner den med förstås.

10 Sep 2010, 17:46
Profile

Favoriterna är nog Glenfiddich, Glenmorangie och en liten outsider som heter The Speyside.

Gillar inte allt för rökiga sorter och inte heller irländsk whiskey av någon anledning, kan dock inte sätta fingret på det.

Sen är jag mycket för att blanda whiskey med cola när jag festar, dock blir det blendedsorter som Grant´s, Black Velvet och Jack Daniels(Ja, jag vet, det är en burbon).

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com

10 Sep 2010, 17:56
Profile

Dalwinnie gick förr.

har en oöppnad föpackning med Mackmyra 03 i skåpet hemma. Den är det nog snart samlarvärde på[:)] Dricka Mackmyra är däremot ingen fröjd ännu så länge IMO

-----------------

10 Sep 2010, 18:18
Profile WWW

glassfinger wrote:

Dalwinnie gick förr.

har en oöppnad föpackning med Mackmyra 03 i skåpet hemma. Den är det nog snart samlarvärde på[:)] Dricka Mackmyra är däremot ingen fröjd ännu så länge IMO

-----------------

Är den från 2003? Jag kan för lite om dom. Jag har nog bara druckit 2009 men den va fin. [:)]

10 Sep 2010, 18:25
Profile

Joshunznera wrote:

glassfinger wrote:

Dalwinnie gick förr.

-----------------

Är den från 2003? Jag kan för lite om dom. Jag har nog bara druckit 2009 men den va fin. [:)]

har inte så bra koll på dessa, men jag antar att 03an är den som är 3 år gammal. Vet inte när de började hälla på flaska, vad jag däremot är rätt säker på är att den inte kan smaka ngt vidare, så jag låter nog röret vara obrutet i ett antal år till och säljer det till nån tokfaan till samlare sedan[:)]

-----------------

10 Sep 2010, 18:42
Profile WWW

Att sitta och smutta på en rökig malt är en av livets höjdpunkter.

Jag tror dock att man måste lära sig att just inte dricka. Man måste smutta. Vill bara förklara att jag varken vill framstå som förmer eller någon kultur-snobb, men att som en del, dricka 5-6 whisky funkar helt enkelt inte för mig. Något som heller inte funkar för mig är den amerikanska majs-whiskyn, typ Jack Daniels. UUrrkkk[V][V]

För att svara på frågan så är favoriterna Lagavulin, Ardbeg och Laphroaig. Vi pratar tjära, tång och rök [;)]

P.S. Det är så härligt om man vaknar på natten när man smuttat på en rökig maltwhisky kvällen innan; det är bara att slicka sig lite runt munnen, så kommer den där angenäma smaken tillbaka och så somnar man om med ett leende på läpparna.....

Image

10 Sep 2010, 20:14
Profile ICQ WWW

Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se

10 Sep 2010, 21:00
Profile

tar gärna en Makers Mark![:)]

Gillar du makers så måste du prova Knobs Creek!

myspace.com/slackervillezoo

10 Sep 2010, 21:22
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Quote:
<i>Originally posted by glassfinger"]

Dalwinnie gick förr.

har en öppnad föpackning med preludium Mackmyra 03 (några andra också tyvärr)i skåpet hemma. Dessa är det nog snart samlarvärde på[:)] NOT... Dricka dessa tidiga Mackmyra är ingen fröjd ännu så länge IMO

samlarvärde .... då får du vänta. Köpte bla Mackmyra Preludium 03 på auktion och kan bara säga att den är skräp single malt. Whisky måste få tid på sig att mogna. Preludium serien är trevlig som ett dryckeskulturellt inslag inte mer. Mackmyra börjar börjar bli bra fr o m special 04 kanske t o m special 03

jo jag gav 59 euro för preludium 03 på http://www.whiskyauction.com just nu finns hela preludium serien att köpa. den är tyvärr bara dyr , smaken är tyvärr inget vidare. du får en 18 årig Highland Park (som är ohyggligt god) för samma pris som 3 årig skräp mackmyra.

Pelle

10 Sep 2010, 21:28
Profile ICQ YIM WWW

VIP wrote:

tar gärna en Makers Mark![:)]

Gillar du makers så måste du prova Knobs Creek!

har inte provat men tack för tipset :-)

10 Sep 2010, 21:54
Profile

Köpte en Lagavauhlin 16 årig destilerarens val, som var fin.
Det gick åt snabbt,
Den var helt i min smak[;)]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem
http://www.myspace.com/eldghost
http://www.myspace.com/johancottino
http://www.myspace.com/jadeloners

10 Sep 2010, 22:20
Profile WWW

i princip allt från öa och lite från norra "fastlandet" går ner

<b>Favolist</b>
Laphroaig [:p][:p][:p][:p][:p]
Caol ila [:p][:p][:p][:p]
Ardbeg [:p][:p][:p][:p]
Lagavulin [:p][:p][:p]
Bruichladdich [:p][:p][:p]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

10 Sep 2010, 22:48
Profile

Joshunznera wrote:

Quote:
<i>Originally posted by glassfinger"]

Dalwinnie gick förr.

har en öppnad föpackning med preludium Mackmyra 03 (några andra också tyvärr)i skåpet hemma. Dessa är det nog snart samlarvärde på[:)] NOT... Dricka dessa tidiga Mackmyra är ingen fröjd ännu så länge IMO

samlarvärde .... då får du vänta. Köpte bla Mackmyra Preludium 03 på auktion och kan bara säga att den är skräp single malt. Whisky måste få tid på sig att mogna. Preludium serien är trevlig som ett dryckeskulturellt inslag inte mer. Mackmyra börjar börjar bli bra fr o m special 04 kanske t o m special 03

jo jag gav 59 euro för preludium 03 på http://www.whiskyauction.com just nu finns hela preludium serien att köpa. den är tyvärr bara dyr , smaken är tyvärr inget vidare. du får en 18 årig Highland Park (som är ohyggligt god) för samma pris som 3 årig skräp mackmyra.

Pelle

du quotar lite slarvigt men om du läser längre ner i tråden ser du att jag inte har några som helst förhoppningar om att en treårig whisky kan gå att dricka, så varför skulle jag öppna den...

Samlarvärde har inget med smaken att göra , speciellt inte i fallet Mackmyra. Mackmyra har sålt bra som fanken från dag ett och inte beror det på att det är en njutbar whisky inte[;)]

-----------------

10 Sep 2010, 23:01
Profile WWW

Har också smakat Mackmyra, vet inte vilken sort det var, men den var fan inte god. Förstår inte riktigt hypen men det är väl för att det är svensk whisky.
Föredrar då hellre nån single malt typ Highland Park eller Laphroig eller kanske en Bowmore eller nåt sånt. Är ingen direkt whisky-kännare, och den enda single malt'en som finns i hushållet för tillfället är Aberlour (eller vad den nu heter), men visst är det gott ibland [:)]

10 Sep 2010, 23:21
Profile

Har varit en storkonsument av whisky, men lugnat mig lite. Närå, ingen fara, dricker inte för mycket, men har handlat en hel del, och gillar att kunna bjuda vänner på rikligt med bra whisky.

Favoriterna:

Islay: Port Ellen 18yr, Lagavulin distillers ed (vanliga 16yr är också bra), Caol Ila 18yr. Har lite kvar av en Ardbeg från det numera nedlagda gamla destilleriet
Annan ö-whisky: Talisker, gärna 18yr, Highland Park 18yr
Highland: Oban destillers (den blå) naturligtvis, en stram Glenlivet 12/18yr eller Glen Farclas 17yr (10yr är rätt vass i smaken). Edradour (det minsta av dem alla), Cragganmore, Brora är andra lite mer udda i det stora Highland utbudet.
Speyside, en liten del av Highland runt Elgin, har flera bra highlands som är speciellt runda i smaken: Glen Moray, Linkwood m.fl.

Jag har tidigare legat på +50 sorter men håller på att "tömma slattarna" och ligga på ett mindre antal favoriter. Skulle jag endast välja en (hemska tanke) blev det nog en bra Talisker, hyfsat rökig och lite stramare, torrare. Flera Islay ligger bra till också, men passar bättre senare på kvällen. Higland Park av bättre årgångar är också en kandidat.

Whisky är en högklassig dryck, som jag föredrar framför en konjak efter maten, eller i princip alltid. Majswhsiky går inte hem hos mig, söt kvalmig smak som jag inte gillar.
Vissa sorter kräver en del vatten för att komma till sin rätt. Aberlour är ett typexempel, utan vatten ingen höjdare, men med en rejäl skvätt fräscht vatten riktigt god. Gäller även flera Islay sorter, som dock klarar sig även utan vatten.

Image

11 Sep 2010, 01:24
Profile WWW

Vissa sorter kräver en del vatten för att komma till sin rätt.

Ibland räcker det med tre droppar vatten. Vet inte varför men det är som om whiskyn liksom öppnar upp sig. Och detta gäller bara skotsk single malt. Man ska inte ha vatten i blended. Och inte heller i bourbon.

11 Sep 2010, 06:54
Profile

kjelle wrote:

Vissa sorter kräver en del vatten för att komma till sin rätt.

Ibland räcker det med tre droppar vatten. Vet inte varför men det är som om whiskyn liksom öppnar upp sig. Och detta gäller bara skotsk single malt. Man ska inte ha vatten i blended. Och inte heller i bourbon.

viktigt att det är ett <b>bra</b> vatten också.Jag köpte med mig en god single malt en gång för att ha i skåpet i New York. Det var en cask strength som definitivt måste ha en skvätt vatten. Tänkte inte utan slog i en skvätt kranvatten och sen var det ju bara att hälla ut drycken i slasken. Single malt med klor var ingen höjdare[^]. Efter denna incident är jag noga med vad jag slår i för vatten i denna ädla dryck. Det finns förbluffande många kranar i Sverige som erbjuder illasmakande vatten..

-----------------

11 Sep 2010, 09:05
Profile WWW

Viktigt också vad man eventuellt intar till whiskyn. Vid en improviserad provning serverades det chilinuts. Efter en näve sådana kände ingen av oss någon större skillnad på en bättre singel malt och en Mac Scott, som tagits med som jämförelse på kul. Intressant upplevelse, men inget att rekommendera.

Image

11 Sep 2010, 11:50
Profile WWW

Ytterligare en whiskybetraktelse: Min polare i Bangkok har för vana att ta med sig en present från Thailand, nämligen det billigaste i alkoholväg som går att hitta i Bangkok. Senast var det den fantastiska "whiskyn" Black Thai, som betingade ett literpris på ung. hälften av Coca Cola. Efter att ha smakat på den, ett måste naturligtvis, hällde jag ut den. Skulle inte ens stå ut med att känna doften som spolarvätska!

Image

11 Sep 2010, 11:53
Profile WWW

Sprättade just en 12-årig Balvenie Doublewood. Hade glömt hur förbenat god den är! Den seglade just upp på topp 3!

För övrigt kan en Mackmyra visst vara bra. Jag går och väntar på mitt egna fat på rökt malt lagrad på svenskt ekfat. Inget man häller i sig mängder av. Den har en jävla karaktär![:p]

11 Sep 2010, 19:01
Profile

Sprättade just en 12-årig Balvenie Doublewood. Hade glömt hur förbenat god den är! Den seglade just upp på topp 3!

För övrigt kan en Mackmyra visst vara bra. Jag går och väntar på mitt egna fat på rökt malt lagrad på svenskt ekfat. Inget man häller i sig mängder av. Den har en jävla karaktär![:p]

Mackmyra kan säkert vara bra. Men min 03a kan faan inte vara bra. Det vore ju en sensation om man kan få en god whisky efter endast tre år på fat[:0]

För övrigt sitter jag just och smuttar på en limited edition av året Innis&Gunn Highland Cask, så när whisky man kan komma när man dricker öl[8D]

-----------------

11 Sep 2010, 19:14
Profile WWW

helmik wrote:

Mackmyra kan säkert vara bra. Men min 03a kan faan inte vara bra. Det vore ju en sensation om man kan få en god whisky efter endast tre år på fat[:0]

För övrigt sitter jag just och smuttar på en limited edition av året Innis&Gunn Highland Cask, så när whisky man kan komma när man dricker öl[8D]

Det blir ju viss skillnad om man lagrar på 30-liters fat istället för 200-liters.

11 Sep 2010, 19:31
Profile

Joshunznera wrote:

helmik wrote:

Det blir ju viss skillnad om man lagrar på 30-liters fat istället för 200-liters.

möjligen, men menar du alltså att 03an är en njutbar dryck? och är i så fall 01an också det? No offense, jag försöker bara lära mig[^]

-----------------

11 Sep 2010, 19:59
Profile WWW

Ytterligare en whiskybetraktelse: Min polare i Bangkok har för vana att ta med sig en present från Thailand, nämligen det billigaste i alkoholväg som går att hitta i Bangkok. Senast var det den fantastiska "whiskyn" Black Thai, som betingade ett literpris på ung. hälften av Coca Cola. Efter att ha smakat på den, ett måste naturligtvis, hällde jag ut den. Skulle inte ens stå ut med att känna doften som spolarvätska!

Image

Har du smakat dom riktigt "fina" sorterna Lao Kao och Wai Wai? [:D]
Tror t.o.m fotogenlampor skulle spotta ur sig den sörjan [:D]

11 Sep 2010, 21:58
Profile

Halloj alla
Jag själv är en WHISKY ÄLSKARE och har haft whisky som hobby i 8-9 år, och just nu är uppe i exakt 98 flaskor just nu. Nu tror ni säkert att jag inte dricker nåt utan bara samlar på livets nektar men så är inte fallet.
Jag hinner helt enkelt inte konsumera så mycket som jag köper whisky.
Jag har alltid 5 till 7 flaskor öppnade. Alltid när jag dricker upp en whisky, så öppnar jag därefter en ny.

Jag har allt från Mackmyra Preludium 1-6 + alla special utgåvor (Vilket för övrigt är dålig whisky, men ändå kul att äga) till gamla Port Ellens, en underbar Ardbeg samling (säkert över 30 pavor av olika sorter) och en jäkla massa gamla och unga speysideare, amerikanare, japanare osv osv....

Det finns ju inget bättre än en kall höst/vinter fredag/lördags kväll, med en tänd brasa och sitta framför tvn med en whisky i handen. Mmmm va mysigt.

Jag älskar dessutom all whisky, dvs allt från skottland, irland, japan, amerika osv.
Favoriterna är Aberlour - A'bunadh (Man bara måste ha minst en sån hemma helatiden, så god är den), Ardbeg - Corryvreckan och många andra, Yamazaki 18, Wild Turkey 101 (vilket förövrigt är en jätte god och prisvärd amerikansk whiskey på 50,5%) och många andra sorter. Listan kan göras lång.

Vilka här ska föresten på Stockholm öl och whisky mässan? Jag själv ska dit (5 året i rad), så det skulle vara kul att träffa bojjers där.

Hade alla whisky lovers

11 Sep 2010, 23:25
Profile ICQ YIM WWW

menar du alltså att 03an är en njutbar dryck? och är i så fall 01an också det? No offense, jag försöker bara lära mig[^]

Det vet jag inte. Har faktiskt ingen aning om hur de tillverkats och lagrats.

Men jag tror nog du gör rätt i att vara misstänksam. Det torde ju ha funnits en hyfsat stor likviditetsbrist när dessa såldes. Likviditetsbehov brukar ofta innebära att man tillåter sig att tulla på kvalitetskraven.

Exempelvis var jag på studiebesök på Box Whisky nu i veckan. Om jag fattade rätt (hoppas jag har fel) så hade man planer på att sälja nyspriten som man börjar tillverka om en månad...

12 Sep 2010, 00:36
Profile

Image

12 Sep 2010, 01:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next