View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Jun 2026, 09:23

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Äntligen har svinet avslöjats! 
Author Message

Man gör det väldigt lätt för sig om man avfärdar alla resonemang som inte bygger på grottmänniskoskänslor som "politiskt korrekta".

Jag upprepar: jag har förståelse för känslorna, men poängterar att man inte kan konstruera samhället på den typen av resonemang.

06 Sep 2010, 14:37
Profile ICQ WWW

Fender.
Jag e med dig å ser kort att det inte riktigt talas om samma sak här.

Tycker i ljuset av vad du upplevt att du skall ta dig rätten att blåsa ut ånga.Du har all rätt i världen att göra det i din sits,så även på ett publikt forum.
Just den biten handlar om allt annat än att vara politiskt korrekt eller balanserad och den kan vara mycket viktig för de anhöriga.
Vidare tror jag det e mycket viktigt att man hör de anhöriga som utomstående JUST för att det inte skall få andra konsekvenser.
Som sagt,mänskligt.

Kan inte annat än säga att jag känner med dig.
Du vet tösen de söker i Stenungsund strax norr om Gbg?
Marina?
Det e en mycket mycket god vän till mig sen ung 7 år tillbaka å jag e helt övertygad om att hon e mördad samt det av sitt ex.
Jag har i affären suttit i förhör som anhörig mm.
Så..nej...jag önskar inte den lille knarkande grisen hon höll ihop med ngt som helst gott.Förstår till 100 vad du talar om där.
Bla då även följt de fantastiska " deckarnas arbete" via FB...*hångarvar*
Jaja.
Tankarna har denna tid varit MÅNGA,å jag försöker verkligen ha innerligt förtroende för att Gbgs polisen e så duktiga på sitt jobb som de ändå är.
Men mycket riktigt förändrar det inte en bokstav av vad jag känner.
Å ingen man kan dömas för vad han känner.

Kort sagt.
Jag här dig.
Vråla dig trött,det hjälper.

jesper@gofastparts.se

Tack för dom orden. Det ÄR väldigt svårt att försöka vara perfekt i en imperfekt värld... Så mycket ilska och frustration som lösgjordes i morse när jag nåddes av nyheten. Det var som att riva upp alla gamla sår som man trott varit läkta i över 20 år. Ska jag vara ärlig så blev jag mest rädd själv, tror jag, när jag kände mina reaktioner komma.

När jag tänker tillbaka på händelsen, så minns jag hur meningslöst man tyckte att det var. Jag och Carina gick i samma klass i grundskolan. Hon var en snäll, blyg och försynt flicka som alltid var artig och snäll mot sin omgivning. Aldrig gjort något väsen av sig. Helt plötsligt är hon bara borta - därför att en person VALT att plocka bort henne bara för att hon inte längre passade in i hans planer.

Jag hade mördaren Eliasson som befäl i lumpen. Jag, och alla mina lumparkompisar, upplevde honom som ett sadistiskt svin - så till den milda grad att han till slut fick en säck över huvudet och åkte på kompanismörj. Jag minns att jag funderade över vad Carina kunde se hos den där snubben. Hur kan ett sånt svin attrahera en så skör flicka som henne?

Glädjen var enorm när han till slut erkände och dömdes för mord. När han fördes ur rättsalen fick han syn på mig. Han spottade på mig och sa "du är på tur din jävel". Ett år senare fick vi veta att han skrivits ut och var en fri man. Och döm om allas förvåning när han återvände till Övik för att begära vårdnaden om sin son... Lite väl magstarkt tycker jag!?

Nåväl, jag har fått skriva av mig lite till. Tack för det!

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

06 Sep 2010, 14:53
Profile ICQ WWW

De allra flesta brottslingarna i denna kategori verkar vara så kallade återfallsförbrytare.

Är det där sant? Vilken kategori?
[?]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

06 Sep 2010, 15:12
Profile

FenderBender wrote:

De allra flesta brottslingarna i denna kategori verkar vara så kallade återfallsförbrytare.

[?]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

I kategorin män som våldför sig på kvinnor.

06 Sep 2010, 15:18
Profile ICQ WWW

Marshall wrote:

FenderBender wrote:

Vet inte om det är mördare eller pyskiskt sjuka brottslingar som avses, men jag tvivlar på någondera gruppen har särskilt hög återfallsfrekvens. Hittar ingen statistik vid en snabb googling men en uppgift jag hittar är att återfallsfrekvensen för mord och dråp var 2 procent mellan 1966 och 1983.

Och här uppges att "Mindre än 10 procent av förstagångsmördarna gör det en gång till": http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

Tror påståendet är ett allmänt antagande/hitte-på-statistik. "Verkar vara" är ju en rätt svag grund.

Edit: Återfallsfrekvensen för kvinnomisshandel tycks å andra sidan vara rätt hög, så där har du nog rätt. Men att använda reonsemanget "Vi vet ju inte om han lyckats begå andra brott under de här 25 åren och kommit undan med det" funkar ju inte.

/D

06 Sep 2010, 15:25
Profile ICQ WWW

Quote:
För det tredje så tycker jag att extremt våldsbenägna mördare på något vis diskvalificerat sig från möjligheten att få en ny identitet och omstart i livet. De allra flesta brottslingarna i denna kategori verkar vara så kallade återfallsförbrytare.

Tänker du efter lite och läser det där igen så kanske du kan lägga ihop 1 och 1 och inse att det kan finnas ett samband mellan att nekas omstart i livet och återfallsförbrytare. Förstår hur du resonerar men då återstår ju bara dödsstraff vilket jag själv personligen är för men är du det?

06 Sep 2010, 19:52
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Jag håller helt och fullt med marcusss här.

Jag begriper inte hur man kan resonera som så att "äntligen har svinet avslöjats" och att man ska fira, när detta slår livet i spillror för ytterligare en familj. Men ryggmärgsreaktioner är ju sällan logiska (eller särskilt användbara för hur man bygger upp ett (rätts-)samhälle).

Har man kritik mot hur domstolar (för 25 år sen!) och vårdinstitutioner tillämpade lagstiftningen om rättspykiatrisk vård är det en helt annan fråga. Men att kritisera hur ett system (som sedan förändrats i grunden) såg ut för 25 år sen är nog ändå inte särskilt nyttigt.

Kvällstidnings- och Flashbackflockarna vittrar såklart blod i sådana här lägen, men då är det oftast nyttigt att stanna upp och fundera istället för att dras med.

Billigare att skjuta dem utan rättegång

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

06 Sep 2010, 20:18
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är ju det logiska följdresonemanget till vissa av ideerna som framförs här. "Direkträttvisa" och allt vad som bluddrades om. Det har tydligen varit lite för lite lynchmobbar det senaste seklet.

06 Sep 2010, 20:27
Profile ICQ WWW

Förstår inte - fick han ett års vård för att ha mördat en människa?

06 Sep 2010, 21:09
Profile

Han fick sluten psykiatrisk vård som vanligen är 8-10 år. Sen utvecklade han en relation med den kvinnliga anstaltchefen och fick henne att skriva ut honom efter ett år - så att de skulle kunna ha ett normalt liv. Men istället drog han och försökte få vårdnaden om sin son, vars mamma han tidigare mördat. Kvinnan fick sparken och hela systemet för utskrivningar gjordes om så att det aldrig är upp till en person att friskriva någon. Senare etablerade han sig i södra Sverige och har levt gott där fram tills nu.

En synnerligen osannolik histora som dessvärre är helt sann...

06 Sep 2010, 21:16
Profile ICQ WWW

no16 wrote:

Han fick sluten psykiatrisk vård som vanligen är 8-10 år. Sen utvecklade han en relation med den kvinnliga anstaltchefen och fick henne att skriva ut honom efter ett år - så att de skulle kunna ha ett normalt liv. Men istället drog han och försökte få vårdnaden om sin son, vars mamma han tidigare mördat. Kvinnan fick sparken och hela systemet för utskrivningar gjordes om så att det aldrig är upp till en person att friskriva någon. Senare etablerade han sig i södra Sverige och har levt gott där fram tills nu.

Låter ju helt sjukt. Men okej, rättvisan har kanske hunnit ifatt aset nu då. Har aldrig förstått det där med vård faktiskt. Personligen är jag inte intresserad av att vårda folk som har mördat, våldtagit eller förgripit sig. FInns inget att vårda. Jag är inte särskilt nyanserad när det gäller brott.

06 Sep 2010, 21:23
Profile

FenderBender wrote:

no16 wrote:

Låter ju helt sjukt. Men okej, rättvisan har kanske hunnit ifatt aset nu då. Har aldrig förstått det där med vård faktiskt. Personligen är jag inte intresserad av att vårda folk som har mördat, våldtagit eller förgripit sig. FInns inget att vårda. Jag är inte särskilt nyanserad när det gäller brott.

Alla ska helt enkelt ha livstid utan tidsbestämning enligt dig alltså? Eller till och med kanske dödsstraff?

06 Sep 2010, 21:39
Profile

no16 wrote:

FenderBender wrote:

[quote="no16"]

Alla ska helt enkelt ha livstid utan tidsbestämning enligt dig alltså? Eller till och med kanske dödsstraff?
[/quote]

vad gör man med en hund som bitit en människa [?]

och vad är då skillnaden [?]

kul tråd [xx(]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

06 Sep 2010, 21:42
Profile

har läst igenom tråden nu och kan inte låta bli att förundras..

väldtäktsmän och mördare borde avlivas på fläcken, då spar vi en massa besvär åt samhället och onödigt lidande för de drabbade, samtidigt som de anhöriga får sin omedelbara hämnd tillgodosedd..

Och förresten, eftersom det ju faktiskt inte går att rehabilitera ngn människa är det väl för övrigt helt logiskt att avliva alla som bryter mot lagen?

Har vi verkligen inte kommit längre än så här i vårt moderna samhälle?

jisses[:0]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Sep 2010, 21:51
Profile WWW

"<i>Har vi verkligen inte kommit längre än så här i vårt moderna samhälle?

jisses"]" = +1

Och här dog hela rättssamhället.......: "<i>Jag anser även att direkträttvisa är nödvändig då Polis och rättsinstanser fullkomligt ignorerar små och för individen stora brott som drabbar sk "vanligt folk". Jag tillhör dessutom dom som ställer upp om någon behöver hjälp eller känner sej hotad och sitter inte hemma och tycker en massa PK saker."]"

Scary!/ H

06 Sep 2010, 22:44
Profile

Läst egenom tråden och den springande punkten tycks vara att han kom ut tidigare än vad som förväntades och detta pågund av en kvinna i beslutande position som tydligen också hade ett förhållande med brottsförövaren och nu ville pöbeln straffa honom pågrund av en kvinnas bristfälliga "beslut"...som i förlängningen enbart kunde ske pågrund av ett bristfälligt reglemente...

Nu är "pöbelns straff" utdömt i och med att han fick sluta sitt jobb, sin antagligen söndertrasade familjesituation och blev "belyst" både i press och diverse forum etc... och allt detta trots att han HAR sonat sitt brott (inte som pöbeln önskade) enligt de regler som fanns då när detta utspelade sej...

Man kan ju undra vad pöbelns nästa steg ska bli?

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

06 Sep 2010, 23:10
Profile

Läst egenom tråden och den springande punkten tycks vara att han kom ut tidigare än vad som förväntades och detta pågund av en kvinna i beslutande position som tydligen också hade ett förhållande med brottsförövaren och nu ville pöbeln straffa honom pågrund av en kvinnas bristfälliga "beslut"...som i förlängningen enbart kunde ske pågrund av ett bristfälligt reglemente...

Nu är "pöbelns straff" utdömt i och med att han fick sluta sitt jobb, sin antagligen söndertrasade familjesituation och blev "belyst" både i press och diverse forum etc... och allt detta trots att han HAR sonat sitt brott (inte som pöbeln önskade) enligt de regler som fanns då när detta utspelade sej...

Man kan ju undra vad pöbelns nästa steg ska bli?

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

För den som jobbat inom psykiatrin förefaller det dessutom fullständigt otroligt att en ensam "anstaltschef" skulle kunna fatta beslut om friskförklaring och utskrivning. Så länge som jag kan komma ihåg så har sådana saker istället skötts av en särskild utskrivningsnämnd eller motsvarande.
Möjligheten att mannen faktiskt var frisk efter ett års terapi verkar inte trådskaparen ha ägnat en tanke.

Tvi vale!

06 Sep 2010, 23:20
Profile

Möjligheten att mannen faktiskt var frisk efter ett års terapi verkar inte trådskaparen ha ägnat en tanke.

Jag tror att många i denna typ av historier ifrågasätter att förövaren var sjuk, och därför ter sig "vård" som nån form av undvikande av straff.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

06 Sep 2010, 23:24
Profile

Jag förstår om jag rör om i grytan för en del liberalister nu,men jag anser stenfast att det skjuts för lite i det här landet.
Empati i all ära,men sanningen e som jag ser det en annan.
Världen e kort sagt ingen snäll plats och att tro att man kan "vårda" allt till ngt friskt eller resonera med alla e mig direkt naivt.

Pax romana.
I det följer att när påtände Sten lubbar in på SE banken med det avsågade hagelblåset anser jag verkligen att han skall skjutas rätt ner -av tex polis.
Inget förhandlande,inget jidder,ingen pardon.
I det aktuella situationen har han förverkat all rätt till dialog i min bok å anledningen till att jag anser att han skall skjutas rätt ner e INTE för att skada eller ev döda honom utan för att brådraskt hindra honom från att självpåtaget utgöra en fortsatt fara för andra.
Där och då.
Som sagt,pax romana.

Likaledes e jag utan minsta tvivel för dödsstraff.
Inget att snacka om då vi precis som alla andra stater har ett antal riktigt samhällsfarliga dårar. Tacksamt nog är de dock få.
Jag ursäktar mig inte en sekund för att jag de facto e totalt empatilös för om de haft höga trösklar å taskig marmelad hemma.
Sorry...inte intresserad.

Men...
De jag då avser e människor av tex Anders Eklunds natur som våldtog å mördade 10 åriga flickan Engla.
I min värld skall en sådan människa tas bort.
Rakt av-om än inte utan prövning.
Bödel?
Jajamen..ge hit AKn...faktiskt.
Tro vad ni vill om det påståendet.

Jag menar...Flink...*skakar på skallen*
Åmsele morden...
..and the list goes on...

Anledningen e inte hämnd utan att landets samlade terapikår kan enat uttrycka att de tror att tex Eklund kan programmeras om..
Möjligt.
Jag litar inte på dem,å upplever att det INTE ligger inom rimlighetens ramar att det finns garantier för att en människa av den staturen inte upprepar sitt ohyggliga brott.
Mao skall en sådan människa tas av daga för att i ngn mån till större grad kunna garantera att det inte upprepas eftersom EN av de saker vi föder på våra anstalter e mer brott i samband med frigivning.
Statistik ger jag i det läget inte ett vitten för iom att statistiken inte ger för handen HUR brottet begåtts vilket naturligtvis skall vävas in i de lärdes dom å omdöme.
De facto a det direkt avgörande tex vid misstanke om mord.
Det är STOR skillnad på ngn som begått mord a´la Eklund vs ngn som tagit ngn av daga i affekt.
Det senare ngt jag mkt väl kan förstå å se som gravt tragiskt,men denne ngn behöver absolut inte vara "mördare" för det.

Samtidigt e jag absolut av uppfattningen att man för de allra flesta brott skall genuint kunna ha sonat sitt straff,å för alla er här på bojen utan praktiskt insikt kan jag meddela att så e INTE fallet i Sverige.
En gång alltid dömd,ngt annat e rena floskler.
Löpsedel snack.
Efter 20 år som övervakare inom kriminalvården anser jag mig definitivt luttrad nog att säga det.
Du milde tid...jag har sett våre skattepengar gå åt till att häkta folk för cykelstöld!!
Nej...inte organiserad brottslighet,utan en enstaka cykel.
Anledningen e att den misstänkte haft det man kallar "gamla papper".
Hur gamla...sorry...men det har visat sig oväsentligt.

Så...den världen vi snackar om där e ALLT annat än svart eller vit.

Icke desto mindre finns det en STOR skara brottsoffer efter tyngre brott i det här landet som knappt kommer till tals då det av olika anledningar inte e humant eller whatever att ge uttryck för vad som e högst mänskliga reaktioner.?
Förlåt mig,men vad fan pågår?
Var e empatin då?

Som min vän Marina.
Jag känner henne VÄL.
Det finns absolut INGET som ger mandat för att hon skall ha förtjänat att mördas,men så e det som jag ser det.
Å lika garanterat e jag övertygad om att hennes X e skyldig.

Så Fender....
Skrik du.
Det ligger som jag ser det i din rätt.
Skrik allt du orkar tills du e mätt på det.

jesper@gofastparts.se

07 Sep 2010, 00:17
Profile

Ja, jäsiken...som sagt...

07 Sep 2010, 00:33
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Ja, det är ju det logiska följdresonemanget till vissa av ideerna som framförs här. "Direkträttvisa" och allt vad som bluddrades om. Det har tydligen varit lite för lite lynchmobbar det senaste seklet.

Inte utan att man undrar om en del hade gillat att hänga med KKK på något "uppdrag" under 30-talet eller så[:D]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

07 Sep 2010, 01:00
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Det är svensk domstol som är satt att bedöma hur brott ska bestraffas. Efter avtjänat straff så är man per definition fri från skuld och ska självklart ha rätt att bygga upp ett nytt liv.

Sanning med modifikation , bara för att man avtjänat straffet är men inte fri från ansvaret för det brott man begått , ex om man tagit någons liv med berått mod så är man inte tillbaka på ruta 1 efter att ha avtjänat några år i fängelse. Dvs att brottet inte skett.

Starta nytt liv i frihet javisst, men du kan inte stryka ett streck över vad som skett , det är en historia som personen får bära med sig och kan försöka dölja, men om det kommer fram i ljuset får han stå för vad han gjort. Spelar ingen roll om det gått 200 år.

07 Sep 2010, 08:38
Profile ICQ WWW

Intressant att flera Bojare lägger sig bortom Sverigedemokraterna i sin syn på rättsväsendet (eller tom ND om man vill ha dödsstraff):
Quote:
- Till skillnad från regeringen anser sverigedemokraterna att straffen för grova och upprepade brott är så låga att en radikal skärpning måste till. Andra för oss prioriterade frågor såsom slopandet av mängdrabatten på brott, införandet av obligatorisk utvisning av utländska medborgare som begår grövre brott i Sverige och införandet av verklig livstid utan möjlighet till tidsbestämning eller benådning, nämner regeringen inte överhuvudtaget. Det är uppenbart att de väljare som vill se en lagstiftning som är i samklang med den allmänna rättsuppfattningen bör välja andra alternativ än den borgerliga alliansen, säger Jimmie Åkesson.
Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... nde-366848

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

07 Sep 2010, 08:56
Profile

För den som jobbat inom psykiatrin förefaller det dessutom fullständigt otroligt att en ensam "anstaltschef" skulle kunna fatta beslut om friskförklaring och utskrivning. Så länge som jag kan komma ihåg så har sådana saker istället skötts av en särskild utskrivningsnämnd eller motsvarande.

Tvi vale!

Nu "tviar" du mot bättre vetande. För de jag känner som jobbat inom psykiatrin (min fru har arbetat 25 år inom psykiatrin) förefaller det <u>fullständigt orimligt</u> att en sadistisk psykopat och notorisk kvinnomisshandlare skulle vara rehabiliterad - frisk blir man aldrig - efter ett år. Det finns något som heter kroniska sjukdomar, där symptomen kan medicineras, men själva sjukdomen försvinner aldrig. [xx(] Tvärtom, det faktum att han det första han gjorde när han blivit utskriven var att återvända till Själevad för att försöka få vårdnaden om det barn vars mamma han mördat. För mig och de jag känner som jobbat inom psykiatrin tyder detta på att han fortfarande levde i förnekelse inför det han gjort. Om han hade haft insikt om sitt dåd, hade han aldrig vågat sig komma i närheten av brottsplatsen igen. [^]

För min egen del är det säkert så att jag har en "skruvad" inställning i just det här fallet. Jag befinner mig i den ogynnsamma situationen att jag kände både offret och förövaren och jag är naturligtvis färgad av min personliga uppfattning om framförallt förövaren. Det som ger mig dåligt samvete är, att varje gång han misshandlat Carina pratade vännerna om att han nog en dag skulle slå ihjäl henne. Men vi gjorde inget åt det, för det var ingen som vågade. Vi var unga och oerfarna. I retrospektiv känner jag mig som en stor jävla fegis som inte vågade agera innan det var för sent...

Jag är normalt den förste att hylla rättvisans gång. Men i just det här fallet kan jag helt enkelt inte göra det. Just i det här fallet tycker jag att man hade kunnat låsa in honom och slänga bort nyckeln. Men det är som sagt mina egna känslor som talar just nu och jag känner ett starkt behov att att skriva av mig. Det är så många minnen och känslor som legat förtryckta i så många år - och som nu frigjorts över en natt. Det är svårt att kontrollera den ilska som att mynnar ut i. [:(!]

Ilska, skuld, frustration...

Jag konstaterar att när våld och död knackar på din dörr, så slänger man lagboken i soptunnan och hänger sig åt bitterhet. Det är ingen rolig insikt att komma till för en medelålders man. [:I]

07 Sep 2010, 09:27
Profile ICQ WWW

Jag köper som sagt var din rent personliga frustration, FenderBender, och tycker du genom tråden uttryckt att du efter lite funderande accepterar att man inte kan låta de resonemangen styra hur samhället ska fungera. Det tyder ju på viss insikt till skillnad från en del andra i tråden. Det finns oftast en poäng i att tänka ett varv till eller ett steg längre.

07 Sep 2010, 09:40
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jag är normalt den förste att hylla rättvisans gång. Men i just det här fallet kan jag helt enkelt inte göra det. Just i det här fallet tycker jag att man hade kunnat låsa in honom och slänga bort nyckeln.

Så du tycker man ska göra undantag i rättvisan och lagen? Alla ska inte vara lika inför lagen, med andra ord?
Tänk efter innan du skriver, det blir så tokigt annars.

Image

Marcusssssssss, om du hade bemödat dig att läsa mitt inlägg så hade (även du) förstått att jag själv förvånats av konflikten mellan rationalitet och känslor. Ibland tar känslorna över, så är det bara. Men det händer bara om man faktiskt har känslor. Den som inga känslor har kan inte förstå detta.

07 Sep 2010, 09:43
Profile ICQ WWW

Jag köper som sagt var din rent personliga frustration, FenderBender, och tycker du genom tråden uttryckt att du efter lite funderande accepterar att man inte kan låta de resonemangen styra hur samhället ska fungera. Det tyder ju på viss insikt till skillnad från en del andra i tråden. Det finns oftast en poäng i att tänka ett varv till eller ett steg längre.

Precis. Och om det inte redan framgått så är jag en känslomänniska! [^]

07 Sep 2010, 09:45
Profile ICQ WWW

Det är lätt att tycka sig betrakta tex utstuderat mord nyktert från distans och håll.
Det är ngt helt annat att på något vis emotionellt ha tagit del av det.
Ordet höga hästar kommer till sinnes beträffande att man belackar dina uttryck.
Till dem som gör säger jag med ödmjukhet att jag hoppas att de aldrig ställs inför den situationen själva för det KOMMER att påverka deras synesätt.
Att vara politiskt korrekt då är kort sagt att begära för mycket.

Samtidigt är det mkt viktigt att ha förtroende för rättvisan och mkt riktigt skall rättvisan vara blind.
Något som heller allt som oftast inte är fallet.
Våra svenska tingsrätter handlar MYCKET om "korridorsnack".
Helt klart,vilket vem som helst kan skriva under på som närvarat vid ett antal rättegångar.
Istället för lag blir det ofta i den instansen en hel del tyckande.

Medborgargarden å liknande i sin tur e minst lika kriminellt som mördare å liknande de vill straffa och skall i min mening därför mötas med exakt samma mynt.

Om vi därefter kostar på oss att vara empatiska inför tex Englas föräldrar kan jag inget annat än konstatera att jag hoppas att svenska interner tids nog ser till att lösa vad rättssystemet inte gjorde vad avser Anders Eklund.
Rätt som resonemang?
Nej.
Men mycket mänskligt,å en lag behöver finna förankring i folkmoral för att vara en BRA lag.

jesper@gofastparts.se

07 Sep 2010, 13:43
Profile
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next