View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2026, 03:26

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hypotetisk försörjningsfråga 
Author Message

mitt inlägg blev raderat av admin....men jag tycker man ska arbeta eller plugga efter gymnasiet....inte låta andra försörja en, som en pinsam liten parasit

15 Aug 2010, 00:52
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">mitt inlägg blev raderat av admin....</font id="red">men jag tycker man ska arbeta eller plugga efter gymnasiet....inte låta andra försörja en, som en pinsam liten parasit

Om du pluggar in en av dina LAVA-kablar innan du börjar skriva inlägg, så kanske det kommer ut en god ton[:D][:D]Inge illa ment, bara på skoj...

Håller med Spindeln och andra som förespråkar vidareutbildning. Jag är lärare i grundskolan och tjatar på mina elever att de ska kämpa på så att de håller alla dörrar öppna och kan själva välja , inte bli tvungna att ta nåt bara för att, eller behöva söka samhällsstöd.
Sen passar inte utbildningssystemet alla och det finns ju många som det gått bra för ändå, men man ska komma ihåg att det inte bara är de rena faktiska kunskaperna man får i en utbildning. Social kompetens, disciplin, hårt arbete, uthållighet, samarbetsförmåga-listan kan göras lång och det är också sånt som uppskattas på arbetsmarknaden.

Man kan också gå andra vägar, själv var jag grymt skoltrött efter grundskolan och efter en tvåårigt gymnasieutbildning, lumpen, lite resor så tog jag mig i kragen och sökte KOMVUX. Ett av mina bästa år, mötte så många olika intressanta människor med olika livsöden. Kan rekommenderas. Jag fick ta studielån, men det var det värt.

Men är alla som inte fixar detta parasiter/slöfockar och odugligt patrask? Knappast, men här har väl du som förälder det största ansvaret. Att lagtexten säger en sak om försörjningsplikten är rent nonsens, man slutar <u>aldrig</u> vara förälder. Hanslar inte bara om pengar, ju.

Matte

mslcases@gmail.com

15 Aug 2010, 08:39
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2