| Author |
Message |
|
zeta
Joined: 11 Oct 2005, 09:18 Posts: 688 Location: Strax väster om Stockholm
|
I mångt och mycket handlar det om att best ämma sig för vad MAN VILL HA: (1) En vanlig enkel och billigt (tråkig bil, billig försäkring och bensinsnål samt relativt ny). Normalt ganska billig och bekymmerslös men åker man på något "surt" exemplar kan det snabbt bli dyrt. Funkar i stort sett varje dag.
(2) Roligare "sportigare/äldre/festligare" vilket innebär att det krävs att man lägger lite mer tid på skruvande/engagemang (med lite sunt förnuft och ett garage (mekplats) och en nomal verktyglåda kan man både få isär och ihop det mesta som man behöver fixa på en bil). Dessutom har försäkringsbolagen en "elak" förmåga att straffa alla unga pojkar som vill ha en kul bil med hiskiliga premier. Kanske blir stående en 14 dagar pga reparation/leveranstid av delar. Dessutom har det en förmåga att övergå till en hobby (kostar mycket pengar samt att behovet av bil typ 1 (ovan) behövs). I de flesta fall får man balansera mellan ålder och arbetsinsats.
Bil av typ 2 ska man nog bara köpa om man har ett intresse av att skruva på bilar eller har gott om pengar (som man inte har lagt på gitarrer).
Om du har "behov"/sug av kul bil skulle jag råda dig till att spara en slant (5-10 kkr) till en bruksbil som tar dig dit du vill när du behöver alt till renoveringsbudget.
Låter j-vligt trist, men bättre att veta förutsättningarna än att sitta i skiten och vara besviken och utan pengar.Har själv passerat 40 och lagt drömmarna om Aston Martin etc. bakom mig efter 17 år med ett antal entusiatbilar samt "råttsoffor" och 4574 timmar i garaget.
|
| 21 May 2010, 21:14 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Vill egentligen ha en liten krav spec. men....
*Problemfritt men tråkigt: Mazda, Toyota oavsett modell!
*Roligt men aningens opraktisk och ostort sett problemfri: Mazda Miata! Blande roligaste och mest välbalancerade som finns oavsett pengar.
Volvo,Saab,Audi mfl blippar i lamor, konstiga lösningar sedan flera modellgenerationer,konstiga fel och dristörningar som är mellan svåra till omöjliga att lösa. Europeer som står ut i tillförlitlighet är Porsche(lite överkant i budgeten?) VW Golf och Polo samt vissa årgångar av BMW- tyvärr inte M modelerna som är en bra grogrund till ekonomisk ruin(M3orna är trevliga annars). Har absolut inget över för Europeiska Prestigemärken, däremot är dom ofta väldigt duktiga på att bygga in en solid känsla, men resten....[xx(]
Bara min lilla erfarenhet efter att försökt att hålla eländena vid liv som yrkesman. Kunderna brukar inte dela min uppfattning utan leka strutsar och glömma alla gamla fel så fort plånboken är fylld igen-märkligt...
//Z
|
| 22 May 2010, 09:24 |
|
 |
|
spindeln
|
Golf, köp en golf
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 22 May 2010, 10:23 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Kolla om biltema har delar till den bil du väljer så blir det billigare när du ska repa.
Lillefar
|
| 22 May 2010, 11:21 |
|
 |
|
christian-h
|
Oj, jädrar vad det tog fart i tråden![:)]
Sen ska jag vara helt ärlig så är nog en s60 något som tilltalar mig, även om den har gubbstämpel. Har nämligen en strata och en tele, om någon undrar...
Det jag först och främst är ute efter är en pålitlig bil, med låg bensinförbrukning, eller låg och låg...Inte jätte hög i alla fall.
Jag kommer troligtvis fara och flänga genom vårat avlånga land till hösten, eftersom att studenten ligger nära, därför kommer det bra till hand med en sådan bil. Tror jag?
Det jag söker är alltså:
- Inte jätte törstig. - Bekväm att köra. - Pålitlig. - Halv tuff/gubbig enligt vissa.
Något jag dock har noll koll på är vad det kommer kosta i försäkring o.s.v...
Mvh christian
Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.
|
| 22 May 2010, 12:19 |
|
 |
|
bjoel
|
S60 är en trevlig bil att köra, och vad jag sett av kollegor som haft S60/V70 som tjänstebilar så verkar de OK kvalitetsmässigt även om alla fått göra en del reparationer genom åren. 2.4T/2.5T-motorn är trevlig. Glöm bara inte att spara pengar för ev reparationer i budgeten (men det gäller ju alla bilmärken). S60/S80 var ju volvos återgång till Amazonens fina linjer, så jag tycker de är bland de volvobilar som ser bäst ut på flera decennier. Angående försäkring: Kolla runt på de stora försäkringsbolagens webbsidor, du får mata in bilmodell + lite uppgifter om dig själv (personnummer, adress etc) + vilken försäkring du vill ha (hel, halv, trafik) så får du pris direkt. Du kommer förmodligen se att det skiljer <b>mycket</b> mellan bolagen. För mig är Folksam alltid, jämt och ständigt, utan undantag dyrast när jag jämför, medans det ofta är jämt skägg mellan resten. [:)] (ang att skriva bilen på din morsa - om du skulle smälla kan försäkringsbolaget bråka om de tycker det är uppenbart att bilen är din. Det är väl lättare komma undan med om du fortfarande bor hemma iofs). När du väl ska köpa bilen, se till att få med dig en bilkunnig kompis som hjälper dig leta efter fel. Ett M-test hos Motormännen kan vara väl investerade pengar. http://www.motormannen.se/mm1/site/04_M ... testa.html------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 22 May 2010, 12:38 |
|
 |
|
Wicca
|
Med dina krav hade jag kollat på japanska alt. franska bilar också. Franska bilar är ju kända för sin komfort och om du inte är ute efter någon galen körglädje så kan det vara ett säkert kort. Japanska bilar är ju överlag väldigt driftsäkra vilket är väldigt kul, dock har dom väl en tendens att vara lite väl tråkiga tycker jag. En stor sak som du borde ta ställning till är huruvida du vill ha en stor, mittimellan eller liten bil. S60 som du nämner är ju en ganska tilltagen bil om än ingen bjässe. "behöver" du verkligen en så stor bil? Själv körde jag en Ford scorpio kombi mitt första år som bilist. 90% av tiden skuffade jag runt på mig själv(fast utrymmet kom ju till pass då och då såklart) och hade mycket hellre haft en mindre(=mindre törstig) och framför allt smidigare bil. Stora bilar inne i stan när man är en ovan förare(vilket du kommer att vara de närmaste 2-3 åren iaf) är inte så kul. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 23 May 2010, 13:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: Med dina krav hade jag kollat på japanska alt. franska bilar också. Franska bilar är ju kända för sin komfort och om du inte är ute efter någon galen körglädje så kan det vara ett säkert kort. Japanska bilar är ju överlag väldigt driftsäkra vilket är väldigt kul, <u>dock har dom väl en tendens att vara lite väl tråkiga tycker jag</u>. En stor sak som du borde ta ställning till är huruvida du vill ha en stor, mittimellan eller liten bil. S60 som du nämner är ju en ganska tilltagen bil om än ingen bjässe. "behöver" du verkligen en så stor bil? Själv körde jag en Ford scorpio kombi mitt första år som bilist. 90% av tiden skuffade jag runt på mig själv(fast utrymmet kom ju till pass då och då såklart) och hade mycket hellre haft en mindre(=mindre törstig) och framför allt smidigare bil. Stora bilar inne i stan när man är en ovan förare(vilket du kommer att vara de närmaste 2-3 åren iaf) är inte så kul. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com Nissan Skyline eller dylik japansk bil ingår inte i den kategorin. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 23 May 2010, 15:29 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote: Wicca wrote: Med dina krav hade jag kollat på japanska alt. franska bilar också. Franska bilar är ju kända för sin komfort och om du inte är ute efter någon galen körglädje så kan det vara ett säkert kort. Japanska bilar är ju överlag väldigt driftsäkra vilket är väldigt kul, <u>dock har dom väl en tendens att vara lite väl tråkiga tycker jag</u>. En stor sak som du borde ta ställning till är huruvida du vill ha en stor, mittimellan eller liten bil. S60 som du nämner är ju en ganska tilltagen bil om än ingen bjässe. "behöver" du verkligen en så stor bil? Själv körde jag en Ford scorpio kombi mitt första år som bilist. 90% av tiden skuffade jag runt på mig själv(fast utrymmet kom ju till pass då och då såklart) och hade mycket hellre haft en mindre(=mindre törstig) och framför allt smidigare bil. Stora bilar inne i stan när man är en ovan förare(vilket du kommer att vara de närmaste 2-3 åren iaf) är inte så kul. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com Nissan Skyline eller dylik japansk bil ingår inte i den kategorin. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause Absolut inte, det anser jag vara underförstått när killen uttryckligen söker efter en "gubbig" bil . Desutom så skulle den vara pålitlig och en sportbil för 60k är knappast pålitlig. En vis människa sa en gång: "En bil kan vara pålitlig, billig och häftig/snabb, men bara två åt gången." Jag vågar påstå att det ligger någonting i det uttalandet. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 23 May 2010, 16:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Enkelt, om du vill ha en S60 så köp en sån... du kommer de närmaste åren byta bil ett antal ggr så börja med en
|
| 23 May 2010, 16:21 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Wicca wrote: Haraldrig wrote: Wicca wrote: Med dina krav hade jag kollat på japanska alt. franska bilar också. Franska bilar är ju kända för sin komfort och om du inte är ute efter någon galen körglädje så kan det vara ett säkert kort. Japanska bilar är ju överlag väldigt driftsäkra vilket är väldigt kul, <u>dock har dom väl en tendens att vara lite väl tråkiga tycker jag</u>. En stor sak som du borde ta ställning till är huruvida du vill ha en stor, mittimellan eller liten bil. S60 som du nämner är ju en ganska tilltagen bil om än ingen bjässe. "behöver" du verkligen en så stor bil? Själv körde jag en Ford scorpio kombi mitt första år som bilist. 90% av tiden skuffade jag runt på mig själv(fast utrymmet kom ju till pass då och då såklart) och hade mycket hellre haft en mindre(=mindre törstig) och framför allt smidigare bil. Stora bilar inne i stan när man är en ovan förare(vilket du kommer att vara de närmaste 2-3 åren iaf) är inte så kul. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com Nissan Skyline eller dylik japansk bil ingår inte i den kategorin. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause Absolut inte, det anser jag vara underförstått när killen uttryckligen söker efter en "gubbig" bil . Desutom så skulle den vara pålitlig och en sportbil för 60k är knappast pålitlig. En vis människa sa en gång: "En bil kan vara pålitlig, billig och häftig/snabb, men bara två åt gången." Jag vågar påstå att det ligger någonting i det uttalandet. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com Miatan är pålitlig även om den är 15 år OCH billig-lixom undantaget. Dessutom är den välbalanserad, snabb(iaf på en räserbana och på den riktigt krokiga vägen) och ruskigt rolig att köra. Den är billg, pålitlig och snabb. Dock inte speciellt häftig men istället desto sötare - fyra av fyra![^] Men nu ville han ha en Gubbbil så den går bort iaf.
|
| 24 May 2010, 08:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Blir ju bara smulor kvar vid en ev olycka.
Eller tänker jag fel?
|
| 24 May 2010, 09:01 |
|
 |
|
HRJ
|
Tobbe z wrote: Miatan är pålitlig även om den är 15 år OCH billig-lixom undantaget. Dessutom är den välbalanserad, snabb(iaf på en räserbana och på den riktigt krokiga vägen) och ruskigt rolig att köra. Den är billg, pålitlig och snabb. Dock inte speciellt häftig men istället desto sötare - fyra av fyra![^]
Men nu ville han ha en Gubbbil så den går bort iaf.
+1 på allt om Miata. Kör den hårt och länge så förstår man. Går liksom inte att döma efter utseendet eller faktabladet.
|
| 24 May 2010, 09:10 |
|
 |
|
bishop
|
Om man har pengar på backup-kontot:
Mazda RX7 Peugeot 406 Coupé BMW 635 CSI
Ack så vackra bilar...
|
| 24 May 2010, 11:44 |
|
 |
|
MullBenkt
|
http://www.blocket.se/helsingborg/Golf_ ... a=1_11&w=3Golf GTi är bekväm, relativt bensinsnål och rolig att köra! Bra kvalitet dessutom. MullBenkt
|
| 24 May 2010, 12:26 |
|
 |
|
Jyda
|
Mike Leaf wrote: Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Eller tänker jag fel?
Alla kanske inte har råd att köpa en hyfsat ny V70 till sina ungar?
|
| 24 May 2010, 13:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Skulle vara kul att höra vad försäkringspremien ligger på dom här för en 18-årig stockholmskille, jag köpte själv en Gti när jag var 20 på det glada 80-talet, den kostade typ 10 ggr mer att försäkra en GL modellen [:D] fick sälja den efter en månad redan....
|
| 24 May 2010, 15:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jyda wrote: Mike Leaf wrote: Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Eller tänker jag fel?
Alla kanske inte har råd att köpa en hyfsat ny V70 till sina ungar? Nä självklart är det så.... men ändå kvarstår ju faktum att de som är mest skadevållande och utsatta i trafiken åker i de sämsta bilarna... Inte bra. Tror jag i alla fall skulle kräva airbag och låsningsfria bromsar som ett minimum samt bra däck.
|
| 24 May 2010, 15:36 |
|
 |
|
spindeln
|
Mike Leaf wrote: Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Eller tänker jag fel?
mina barn ska få maserati när dom tar körkort. _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 24 May 2010, 15:49 |
|
 |
|
Jyda
|
Mike Leaf wrote: Jyda wrote: Mike Leaf wrote: Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Eller tänker jag fel?
Alla kanske inte har råd att köpa en hyfsat ny V70 till sina ungar? Nä självklart är det så.... men ändå kvarstår ju faktum att de som är mest skadevållande och utsatta i trafiken åker i de sämsta bilarna... Inte bra. Tror jag i alla fall skulle kräva airbag och låsningsfria bromsar som ett minimum samt bra däck. Tror inte att jag skulle vilja att de mest skadevållande åker i stora SUV:ar. [:D] Nej, jag förstår vad du menar. Dock är det väl mest vanligt att ungdomar får köpa sin egen bil och då blir det ju en rätt gammal och billig sådan.
|
| 24 May 2010, 16:47 |
|
 |
|
klaason
|
Jag håller med om att Toyota överlag är en vettig bil. Dock är nog detta märke lite gubbig som första vrålåk. Min första bil var en blå Volvo 244 och den rullar på fortfarande (såld till min kusin) Du skall dock passa på att testa så många modeller och märken du kan fram- över. Det skall vara lite körglädje och "ös" i början...
|
| 24 May 2010, 20:28 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Eller tänker jag fel?
så är det ju ofta. Och samma sak med andrabilen i familjen som gärna blir en liten en (som mest körs av hustrun) Men det går ju faktiskt att få en bra säker bil utan att det kostar skjortan, en SAAB 9-3 tex, eller en äldre S70/V70 -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 24 May 2010, 20:53 |
|
 |
|
Jyda
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: Funderade på detta häromdan, hur kommer det sig att de flesta själva åker i en hyfsat ny och säker bil (ex Volvo V70, eller SUV på landet) men när ungarna fyller 18 och skall lära sig köra (mao är livsfarliga i trafiken) så köper man en gammal rosthög utan Airbag låsningsfria bromsar osv som 'första bil' åt dom. Nån gammal rutten Fiesta eller Polo typ... Det är ju egentligen orimligt resonerat.
Eller tänker jag fel?
så är det ju ofta. Och samma sak med andrabilen i familjen som gärna blir en liten en (som mest körs av hustrun) Men det går ju faktiskt att få en bra säker bil utan att det kostar skjortan, en SAAB 9-3 tex, eller en äldre S70/V70 -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Det värsta är nog det unga paret som fått sitt första barn och kör omkring i en risig, gammal Nissan Sunny. Finns en hel del såna.
|
| 24 May 2010, 22:29 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Det är klart det ska vara en kul bil! Bara för att en bil är pigg & glad betyder det ju inte att den är usel vid en eventuell krock. tex: http://www.blocket.se/angelholm/Ford_st ... ?ca=12&w=3/Bengt "Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk" - Platon
|
| 25 May 2010, 07:48 |
|
 |
|
abarth
|
Några tankar ang. bilköp:
- Ju dyrare bil du köper, desto mer tappar den i värde. Undantag: Ovanlig modell som kommer öka i värde
- Köper du en billig bil så får du ha pengar redo för reparationer, vare sig du gör dom själv eller får lämna bort det
Jag brukar ha för vana att fråga besiktningsmännen vad som är de bästa bilarna och toyota är populära, men den mest hållabara bilen är en Volvo 940!
Efter mitten på 90-talet så blir bilarna alldeles för datoriserade för min egendel, dvs jag kan göra mindre och mindre på dom själv därför håller jag mej där runt om kring.
Vad har jag själv för bilar!? Volvo 855 -95 årsmodell, gått 41500 mil, går säkert 10000 till om jag renoverar den lite i motor och chassi. Då får man fråga sig om det är värt det...
Mvh Thomas
|
| 31 May 2010, 16:39 |
|
 |
|
K-G
|
äh va faen...köp en sådan häringa bil [:D] http://www.youtube.com/watch?v=wMjoEONse_whttp://www.youtube.com/watch?v=cElQuzLPwI8[url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 06 Jun 2010, 20:41 |
|
 |
|
faellman
|
Tobbe z wrote:
*Problemfritt men tråkigt: Mazda, Toyota oavsett modell! Har absolut inget över för Europeiska Prestigemärken, däremot är dom ofta väldigt duktiga på att bygga in en solid känsla, men resten....[xx(]
Håller med Tobbe Z till fullo, tyvärr den krassa sanningen. Men jag lägger gärna till fler Japanska märken på plus-listan om man ser till hur mycket BIL MAN FÅR FÖR PENGARNA. MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 06 Jun 2010, 22:16 |
|
 |
|
christian-h
|
Tack än en gång för tipsen[:)].
Sen kan jag även glatt meddela att jag nu har fixat körkoret[:D].
62/65 på skrivningen och inga anmärkningar på körningen(första försöken), så det känns riktigt bra. Självklart äger jag en strata och en tele, därför underskrids hastigheterna något kopiöst och ni bör inte vara oroliga i trafiken.
I morgon hägrar studenten, god dryck och sen köpte jag även dyra kubaner till mig själv. Inte nog med det, en strata rullar troligtvis in också, om den nu finns kvar, i present till mig själv alltså.
Tjolahopp / en riktigt munter christian
Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.
|
| 10 Jun 2010, 23:52 |
|
 |
|
bjoel
|
Grattis!
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 11 Jun 2010, 07:36 |
|
|