| Author |
Message |
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1860 Location: skaraborg
|
Joshunznera wrote: Vi vet ju alla att du sannolikt har <b>ngn slags eftergymnasial kurs</b> i bagaget, du behäöver inte påminna om detta längre[;)] Svenska för nysvenskar [?] [;)] <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 15 Mar 2010, 20:07 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Stupid Fingers wrote: Om du talar lika bra som du skriver så är säkert dina gästföreläsningar i retorik underhållande. Var brukar du hålla dem?
[:D][:D][:D]
|
| 16 Mar 2010, 01:17 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Stupid Fingers wrote: Haraldrig wrote:
Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit.
Om du talar lika bra som du skriver så är säkert dina gästföreläsningar i retorik underhållande. Var brukar du hålla dem? <i>Probably the worst guitarist in the world."] Jag utgår ifrån att du är en expert på textbindning! Även om jag faktiskt glömde ett "och" så är budskapet klart och tydligt för den som har någorlunda läsförmåga samt kunskap i sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion).. Svenska sjukan når nya höjder på Bojen[xx(] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 02:00 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: Stupid Fingers wrote: Haraldrig wrote:
Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit.
Om du talar lika bra som du skriver så är säkert dina gästföreläsningar i retorik underhållande. Var brukar du hålla dem? <i>Probably the worst guitarist in the world."] Jag utgår ifrån att du är en expert på textbindning! Även om jag faktiskt glömde ett "och" så är budskapet klart och tydligt för den som har någorlunda läsförmåga samt kunskap i sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion).. <font color="blue"><b>Svenska sjukan når nya höjder på Bojen</b></font id="blue">[xx(] http://www.guitarshowsouth.seoch svaren på de svåra frågorna uteblir.. (Ville du inte ha några åhörare på dina föreläsningar?) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Mar 2010, 07:02 |
|
 |
|
Stupid Fingers
Joined: 25 Jan 2009, 18:44 Posts: 510 Location: Stockholm
|
Haraldrig wrote:
Även om jag faktiskt glömde ett "och" så är budskapet klart och tydligt för den som har någorlunda läsförmåga samt kunskap i sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion)..
Svenska sjukan når nya höjder på Bojen[xx(]
Det är inte slarvfelen jag menar. Sådana gör vi alla - även om just det här är lite kul med tanke på det ämne du vill undervisa oss andra i: Haraldrig wrote:
1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka 2. sluta blanda ihop de/dem/dom
Det är när du tror att du imponerar på någon genom att skriva sånt här som du blir verkligt komisk: Haraldrig wrote: Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext.
<i>Probably the worst guitarist in the world."]
|
| 16 Mar 2010, 08:16 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Så, så, ta det lite lugnt nu... För att återgå till ursprungsinläggets intention så kan jag bjuda på denna rubrik hämtad från dagens Upsala Nya Tidning (från lärdomsstaden ni vet) http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... ?from=puff Quote: Nu gör dem upp i tingsrätten Det kommer förhoppningsvis att ändras under dagen. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 16 Mar 2010, 08:22 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Stupid Fingers wrote: Haraldrig wrote:
Även om jag faktiskt glömde ett "och" så är budskapet klart och tydligt för den som har någorlunda läsförmåga samt kunskap i sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion)..
Svenska sjukan når nya höjder på Bojen[xx(]
Det är inte slarvfelen jag menar. Sådana gör vi alla - även om just det här är lite kul med tanke på det ämne du vill undervisa oss andra i: Haraldrig wrote:
1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka 2. sluta blanda ihop de/dem/dom
Det är när du tror att du imponerar på någon genom att skriva sånt här som du blir verkligt komisk: Haraldrig wrote: Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext.
<i>Probably the worst guitarist in the world."] Vad i helvete gnäller du då för? Det finns jävligt många här på bojen som har allvarliga problem med de/dem och dom. Varför inte försöka lära dem? Det kan de ha nytta av i andra sammanhang också. Man undrar ju lite varför Joshnushenusnuzenuss tog bort sitt inlägg om att det var en bra tråd (vilket var det första svaret i tråden)med hänvisning till samma resonomang? Svenska sjukan äcklar mig[xx(] Svenskar är fan inte glada och nöjda om de inte får gnälla och klaga lite och anse sig ha rätt i allt. Pinsamt folk. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 09:49 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Stupid Fingers wrote: [quote="Haraldrig"]
Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit.
Om du talar lika bra som du skriver så är säkert dina gästföreläsningar i retorik underhållande. Var brukar du hålla dem? <i>Probably the worst guitarist in the world."] Jag utgår ifrån att du är en expert på textbindning! Även om jag faktiskt glömde ett "och" så är budskapet klart och tydligt för den som har någorlunda läsförmåga samt kunskap i sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion).. <font color="blue"><b>Svenska sjukan når nya höjder på Bojen</b></font id="blue">[xx(] http://www.guitarshowsouth.seoch svaren på de svåra frågorna uteblir.. (Ville du inte ha några åhörare på dina föreläsningar?) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong [/quote] Åhörarna var på plats. Den som var seriöst intresserad kunde fått en inbjudan via PM. Jag kommer förövrigt att hålla några föreläsningar om japanska guror och basar när jag kommit tillbaka från Holland. Den kan du få besöka. Då får du även en föreläsning av Jörgen på Twang på köpet. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 09:56 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: <font color="red">Svenska sjukan </font id="red"> når nya höjder på Bojen[xx(]
Nu är ju jag i och för sig född i går... Spanska sjukan har jag hört talas om, men <b>svenska sjukan</b> känner jag kräver en utveckling... <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 16 Mar 2010, 10:00 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: <font color="red">Svenska sjukan </font id="red"> når nya höjder på Bojen[xx(]
Nu är ju jag i och för sig född i går... Spanska sjukan har jag hört talas om, men <b>svenska sjukan</b> känner jag kräver en utveckling... <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> Det är ett särdrag hos många svenskar över 30. Kända symtom är: avudnsjuka på grannens bil, prata skit om folk för att sen när personen kommer vara glad och vänlig, tjafs för tjafsets skull, tycka illa om de som går sin egen väg, tycka illa om de som vill något med sitt liv, trycka ner ambitioner och visioner hos folk och framförallt tjafsa om sånt de inte kan något om. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 10:08 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: <font color="blue"><b>Man undrar ju lite varför Joshnushenusnuzenuss</b></font id="blue"> tog bort sitt inlägg om att det var en bra tråd (vilket var det första svaret i tråden)med hänvisning till samma resonomang? Svenska sjukan äcklar mig[xx(] Svenskar är fan inte glada och nöjda om de inte får gnälla och klaga lite och anse sig ha rätt i allt. Pinsamt folk. http://www.guitarshowsouth.seAnledningen att jag tog bort det inlägget var att jag raljerade med ditt inlägg (eftersom det inte var korrekt skrivet) och jag tyckte några timmar senare att det var onödigt att hacka[:)] Mitt inlägg om att jag håller med dig i sak finns kvar i tråden. Jag håller med om att det finns anledning till självransakan när det gäller det skrivna svenska språket. Jag tillhör också dem ([;)]) som tycker att det ser illa ut att skriva "dem" i fel sammanhang eller att skriva "mej" och "dej". VAd som däremot blir komiskt är när vi BOJare blir pådyvlade kunskaper som vi inte har bett om och när detta dessutom sker utan den minsta gnutta självironi och från en förmodat oantastilg källa[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Mar 2010, 10:24 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: Det är ett särdrag hos många svenskar över 30. Kända symtom är: avudnsjuka på grannens bil, prata skit om folk för att sen när personen kommer vara glad och vänlig, tjafs för tjafsets skull, tycka illa om de som går sin egen väg, tycka illa om de som vill något med sitt liv, trycka ner ambitioner och visioner hos folk och framförallt tjafsa om sånt de inte kan något om. http://www.guitarshowsouth.seAha! Nu förstår jag. Du hade tagit en språklig genväg (eller slaktat) och frångått den trestaviga gramatiska uppbyggnaden av en vedertagen menig i det svenska språket som alla och envar förstår. [:)] Du refererade till uttrycket <b>Den svenska avundsjukan</b>! [:D] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 16 Mar 2010, 10:35 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Quote: Svenskar är fan inte glada och nöjda om de inte får gnälla och klaga lite och anse sig ha rätt i allt.
Vem är det som gnäller och klagar, och anser sig ha rätt i allt? Sociolongvistik[:D]
|
| 16 Mar 2010, 10:40 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
danix wrote: Quote: Svenskar är fan inte glada och nöjda om de inte får gnälla och klaga lite och anse sig ha rätt i allt.
Vem är det som gnäller och klagar, och anser sig ha rätt i allt? Sociolongvistik[:D] JAg gnäller i alla fall inte över att jag stavar fel[;)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 10:50 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Haraldrig wrote: sociolongvistik (förövrigt ett ämne jag förutsätter man har koll på om man ger sig in i en sån här diskussion)..
Jag tror jag identifierat problemet i den här diskussionen. "Sociolongvistik" är rimligen en egen, lokalt hässleholmsk vetenskapsdisciplin som inte riktigt är applicerbar på övriga landet. Därav förvirringen, såklart. Busenkelt. Mer seriöst så håller jag med Josh om att ämnet är högst relevant. Även jag blir väldans irriterad på den här typen av språkliga fel. Sedan har jag, just på grund av den språkliga kontexten, mycket större överseende i hur folk hanterar språket på ett nätforum än i exempelvis seriösa jobbsammanhang. Men visst, diskussionen är viktig. Problemet är ju bara att du som vanligt lägger upp det hela med ett övermått av självgodhet och vilja att höja dig själv till skyarna, samt en önskan att skriva andra på näsan vilket tar sig uttryck i en nedlåtande ton mot de du försöker "utbilda". Sånt tas inte emot med glädje varken i Sverige eller någon annanstans, och tyvärr kan man på det sättet misslyckas även med de bästa intentioner. Det handlar inte om svensk avundsjuka eller jantelag, det handlar helt enkelt om lite vanligt hyfs; att uttrycka sig med respekt för andra och ett visst mått av ödmjukhet. Svårare än så är det inte. /D
|
| 16 Mar 2010, 11:17 |
|
 |
|
Jyda
Joined: 10 Jan 2004, 12:09 Posts: 1927 Location: Stockholm
|
Ersmarker wrote: Mer seriöst så håller jag med Josh om att ämnet är högst relevant. Även jag blir väldans irriterad på den här typen av fel i språket. Sedan har jag, just på grund av den språkliga kontexten, mycket större överseende i hur folk hanterar språk på ett nätforum än i jobbsammanhang. Men visst, diskussionen är viktigt. Problemet är ju bara att du som vanligt lägger upp det hela med ett övermått av självgodhet och vilja att höja dig själv till skyarna, samt en önskan att skriva andra på näsan vilket tar sig uttryck i en nedlåtande ton mot de du försöker "utbilda". Sånt tas inte emot med glädje varken i Sverige eller någon annanstans, och tyvärr kan man på det sättet misslyckas även med de bästa intentioner. Det handlar inte om svensk avundsjuka eller jantelag, det handlar helt enkelt lite vanligt hyfs; att uttrycka sig med respekt för andra och ett visst mått av ödmjukhet. Svårare än så är det inte.
/D
Bra sagt. Om man ska "lära ut" någonting så kan ett visst mått av pedagogik vara på sin plats. Att försöka distansera sig från den grupp som man tillhör ("Svenskar är fan inte glada och nöjda om de inte får gnälla och klaga lite och anse sig ha rätt i allt. Pinsamt folk.") och sen gnälla på gruppen får nog anses vara rätt taktlöst. Frågan är vad som anses ha påvisat jantelag och avundsjuka i den här tråden? Att någon kan skilja på de och dem?
|
| 16 Mar 2010, 11:33 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: JAg gnäller i alla fall inte över att jag stavar fel[;)]
Hörru, du får inte glömma att det faktiskt finns Bojare som är dyslektiker. De kämpar så gott de kan och bör, enligt mig, ha samma rätt att ventilera kunskap och åsikter som oss andra - även om de kanske levereras med diverse stav- och gramatiska fel. [:)] Minns med värme att vi fick några bekännelser sist den här diskussionen var uppe. Här är det musik och musikinstrument som står i centrum. Inte svenska språket! [:0] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 16 Mar 2010, 11:52 |
|
 |
|
MrBlues
Joined: 05 Jun 2006, 06:59 Posts: 922 Location:
|
Quote: Här är det musik och musikinstrument som står i centrum. Inte svenska språket! +1 http://www.nobodies.sehttp://ebu.alturl.com/
|
| 16 Mar 2010, 12:36 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: JAg gnäller i alla fall inte över att jag stavar fel[;)]
Hörru, du får inte glömma att det faktiskt finns Bojare som är dyslektiker. De kämpar så gott de kan och bör, enligt mig, ha samma rätt att ventilera kunskap och åsikter som oss andra - även om de kanske levereras med diverse stav- och gramatiska fel. [:)] Minns med värme att vi fick några bekännelser sist den här diskussionen var uppe. Här är det musik och musikinstrument som står i centrum. Inte svenska språket! [:0] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> Givetvis får man ursäkta dyslexi MEN att inte kunna skilja på de/dem och dom är inte ett drag av dyslexi. Dock så finns det en fara med att "ursäkta" dyslexi. Att ha ett handikapp är ingen anledning att inte sträva efter att bli bättre. Hård träning och hjälpmedel kan göra under. Att sedan en sådan här tråd i allmänhet aktuelliserar och blottar svenskarnas generella oförmåga att tänka utanför lådan gör ju inte saken bättre[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 16 Mar 2010, 12:42 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Njae, inte i OFF TOPIC väl..[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Mar 2010, 12:48 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: Haraldrig wrote: JAg gnäller i alla fall inte över att jag stavar fel[;)]
Hörru, du får inte glömma att det faktiskt finns Bojare som är dyslektiker. De kämpar så gott de kan och bör, enligt mig, ha samma rätt att ventilera kunskap och åsikter som oss andra - även om de kanske levereras med diverse stav- och gramatiska fel. [:)] Minns med värme att vi fick några bekännelser sist den här diskussionen var uppe. Här är det musik och musikinstrument som står i centrum. Inte svenska språket! [:0] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> Givetvis får man ursäkta dyslexi MEN att inte kunna skilja på de/dem och dom är inte ett drag av dyslexi. Dock så finns det en fara med att "ursäkta" dyslexi. Att ha ett handikapp är ingen anledning att inte sträva efter att bli bättre. Hård träning och hjälpmedel kan göra under. <font color="blue"><b>Att sedan en sådan här tråd i allmänhet aktuelliserar och blottar svenskarnas generella oförmåga att tänka utanför lådan gör ju inte saken bättre</b></font id="blue">[:)] http://www.guitarshowsouth.sedu trollar ju för fanken! ..och jag mitt nöt går på det varenda gång[:D] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Mar 2010, 12:51 |
|
 |
|
ChronicTown
Joined: 31 Oct 2004, 23:23 Posts: 4429 Location:
|
Haraldrig wrote: Att sedan en sådan här tråd i allmänhet aktuelliserar och blottar svenskarnas generella oförmåga att tänka utanför lådan gör ju inte saken bättre[:)]
Det där ju såklart ett lite väl enkelt argument för att avfärda alla som argumenterar emot en. Ett argument som man inte behöver exemplifiera eller underbygga, utan man säger helt enkelt att "för MIG är det uppenbart att ni tänker för inskränkt, men eftersom ni just är inskränkta kan jag inte heller förklara närmre för er på vilket sätt ni gör det". /D
|
| 16 Mar 2010, 12:57 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Att sedan en sådan här tråd i allmänhet aktuelliserar och blottar svenskarnas generella oförmåga att tänka utanför lådan gör ju inte saken bättre[:)]
Det där ju såklart ett lite väl enkelt argument för att avfärda alla som argumenterar emot en. Ett argument som man inte behöver exemplifiera eller underbygga, utan man säger helt enkelt att "för MIG är det uppenbart att ni tänker för inskränkt, men eftersom ni just är inskränkta kan jag inte heller förklara närmre för er på vilket sätt ni gör det". /D +1 Man får för sig att trådskaparen anser sig stå över alla andra vad gäller det svenska språket - och att vi andra bär på en oförmåga att uttrycka sig på ett sätt som han förstår. I akademiska ordalag, kan man fundera. Men jag har lagt mina fyra akademiska år bakom mig och tänker inte hemfalla till det sättet att uttrycka mig! [;)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 16 Mar 2010, 13:01 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
Haraldrig wrote: Till de berörda (en hel del här). 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka 2. sluta blanda ihop de/dem/dom Så här fungerar det: Dom är talspråk men kan användas i text. Dock förutsätter det att man är konsekvent och enbart använder "dom". I korrekt skriven svenska så ska man använda "de" respektive "dem".Det ska man göra eftersom de har olika betydelse. De = subjektsform, dvs den i meningen som utför handlingen. Dem = objektsform, dvs den som blir "utsatt" för något i meningen. Ex: <u>De</u> bor inte här (De = subjekt). Ex: Jag har inte sett <u>dem</u> (dem = objekt, jag = subjekt). Subjektet kan även utgöras av en längre fras: <u>De som har mössa på vintern</u> fryser inte Ursäkta besserwisserfasonerna men det här är bra att ha koll på. Både för läsare och skribent. http://www.guitarshowsouth.seArbetslös eller?[B)][:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 16 Mar 2010, 19:12 |
|
 |
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1948 Location: Stockholm
|
Dom flesta förstår nog vad som avses. Och dom som inte gör det lider säkert inte nämnvärt. Men visst finns det dom som retar upp sig på petitesser i vissa personers språkbruk och då tycker jag lite synd om dom. Vet inte om mina lärare lever längre...men dom är nog lyckliga ändå. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]  [/url] sir.realistic(snabel)hotmail.com
|
| 16 Mar 2010, 23:05 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Sir Realistic wrote: Dom flesta förstår nog vad som avses. Och dom som inte gör det lider säkert inte nämnvärt. Men visst finns det dom som retar upp sig på petitesser i vissa personers språkbruk och då tycker jag lite synd om dom. Vet inte om mina lärare lever längre...men <font color="blue"><b>dom är nog lyckliga ändå. </b></font id="blue"> <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]  [/url] sir.realistic(snabel)hotmail.com Det heter "dem är nog lyckliga ändå".. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Mar 2010, 23:22 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
[:D][:D][:D] De ändrade men har gjort fel igen: Quote: Nu gör de upp i tingsrätten I en tingsrätt måste det väl heta <b>dom</b>?[B)][;)] /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 16 Mar 2010, 23:45 |
|
 |
|
hottahejti
Joined: 15 Apr 2008, 01:21 Posts: 1200
|
Det var väl det sista man förväntat sig här i livet,att få en spåklektion av en skåning [:D]
|
| 16 Mar 2010, 23:58 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
hottahejti wrote: Det var väl det sista man förväntat sig här i livet,att få en spåklektion av en skåning [:D]
Spåkstraff [:)]
|
| 17 Mar 2010, 09:34 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
hottahejti wrote: Det var väl det sista man förväntat sig här i livet,att få en spåklektion av en skåning [:D]
+1 Skåningar och Pitebor går bort när man ska ta fram språkmedianen i Sverige! [^] [;)] Ps. Hänger ut vissa genitalier åt räven nu, eftersom jag är gift med en Pitebo... [B)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 17 Mar 2010, 11:04 |
|
|