View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 23:08



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tågförseningar 
Author Message

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post 
Renegade wrote:

Hur är det i vårt grannland Finland?

Tydligen ungefär som här: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3462020

<i>Probably the worst guitarist in the world."]


23 Feb 2010, 18:25
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post 
Ersmarker wrote:

Jesperado wrote:
Med extremväder menar jag mer oförutsägbara väderhändelser som stormar och liknande. Vinter blir det mer eller mindre varje år, och metereologerna är hyfsat duktiga på att förutspå hur kallt det blir och hur mycket nederbörd som kommer.


Att det blir vinter varje år kan vi nog vara överens om, men vi har ju nyss konstaterat att en SÅN HÄR vinter blir det kanske ett par gånger per sekel. Att vintern blir kallare och mer snörik än den varit på sisådär ett halvsekel, det menar du alltså inte är oförutsägbart?

Om man inte har den extrema överkapacitet i infrastrukturen som krävs för att klara en extrem vinter som denna, vad spelar det då för roll om meteorologerna förutspår förhållandena en dag, en vecka eller ens en månad i förväg? Ska man snabbt slänga ut andra typer av växlar, lägga ut mer spår, anställa mer personal och köpa in andra typer av tåg?

Faktum kvarstår alltså, är du beredd att betala för den överkapacitet som skulle krävas?

Quote:
Och som sagt, resten av världen med liknande klimat har inga direkta problem...


Vad baserar vi det antagandet på? Att javelin70 åkt tåg i Schweiz en gång och det funkade bra?

Quote:
Behövs det så mycket överkapacitet egentligen? Om problemet är att det finns för lite folk som kan snöröja och hacka is så sätt några av våra socialbidgragstagare i arbete. De kan få 100 meter tågräls eller fem växlar var att hålla rena och snygga varje dag, annars inget bidrag den månaden. En man från Banverket och fyra socialare i varje arbetslag så har man femdubblat kapaciteten utan någon extra utgift.


Det är knappast ett seriöst förslag. Eller, det är dessvärre säkert ett seriöst förslag...men anledningarna till att det inte går att, eller bör, genomföras är rätt många.

/D


Visst är det mer vinter än vanligt och visst har det varit så längre än vanligt, men just det är det jag egentligen ser som ett problem. Om det plötsligt kommer en jävla massa snö tycker jag som sagt att det kan vara acceptabelt med lite förseningar, men när det varit såhär i månader borde man kunnat lösa problemen.
Jag hörde på radion idag att man skulle kalla in värnpliktiga till att röja snö och is. Det är en bra idé, men varför gjorde man inte det direkt när man insåg att man inte kunde lösa problemen?

Förslaget med socialbidragstagarna var bara halvseriöst. Seriöst så till vida att jag gott tycker att de kan hjälpa till så att de som jobbar ihop pengarna till deras bidrag kan komma till jobbet, men inte seriöst så till vida att jag tyvärr inte tror det skulle funka i praktiken. Hur som helst, är det bara folk till snöröjning som behövs så finns det folk att tillgå på ett eller annat sätt...


23 Feb 2010, 19:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Stupid Fingers wrote:

Renegade wrote:

Hur är det i vårt grannland Finland?

Tydligen ungefär som här: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3462020

<i>Probably the worst guitarist in the world."]



NEEEEJ! Kom inte dragande med fakta mitt i flammkriget! [;)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


23 Feb 2010, 19:45
Profile

Joined: 25 Jan 2009, 18:44
Posts: 510
Location: Stockholm
Post 
bjoel wrote:

Stupid Fingers wrote:

Renegade wrote:

Hur är det i vårt grannland Finland?

Tydligen ungefär som här: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3462020

<i>Probably the worst guitarist in the world."]


NEEEEJ! Kom inte dragande med fakta mitt i flammkriget! [;)]


Ooops, tänkte mig inte för. [:I]

Å andra sidan är det ju inte alla här som låter sig påverkas av fakta och såna aptrista grejer.

Och Schweiziska bundesbahn kanske tar sig genom snövallar men lite koskit fixar de minsann inte: http://www.austriantimes.at/news/Around_the_World/2009-10-07/17042/Poodunnit


<i>Probably the worst guitarist in the world."]


23 Feb 2010, 20:14
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post 
Problem med tågen? Jo jag tackar jag...

Var på morsans begravning i göteborg igår. Hade bokat tågbiljett ner på måndagen och upp idag för flera veckor sedan. Fick efter att jag fått röstmeddelande från sj att jag får återköpa biljetterna tillslut hyra bil på statoil och köra ner istället.

Jag tycker att dom borde vara bättre rustade för snö på spåren. Sätt plog på tågen för fan!

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com


24 Feb 2010, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Jag måste haft en j-a tur. Resan från Uppsla till Norrköping i förrgår var 1½ timme sen(OK med hänsyn till omständigheterna och jag var ute i gpd tid och tog buss till Stockholm)och resan tillbaka idag gick på tidtabell.[:0]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


24 Feb 2010, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Jag tillhör dom tråkmånsarna som tycker att alla har lite rätt och lite fel. Vi har en ovanligt sträng vinter i Sverige i år, inte extrem, men ovanlig. frågan är nu om vi verkligen ska satsa miljarder på att hålla oss förberedda på att det kan komma en vinter som denna, eller om vi ska hålla en lägre och därmed billigare beredskaps nivå, och sen ta miljardsmällen när en vinter som denna kommer. Alternativ ett blir dyrare, men vi kan alltid åka tåg, alternativ 2 blir billigare, men vi får lida några ggr i våra liv. Att sen SJ och banverket och andra inte gjort det bästa är väl en sak. Men dom är inte det stora problemet, snön och kylan är det stora problemet. Det är alltid lätt att säga att folk ska sparkas, men vad är alternativet? Socialdemokratin, vår största politiska rörelse leds av Sahlin, toppen av snöhögen så att säga. Maud sitter i Sveriges högsta styrande organ. Jan Danielsson var Statsministerns viktigaste man. Holmér ledde jakten på Kurderna, (ska ha haft något med mordet på Palme sas det...) Om det är dessa människor vi finner absolut längst upp i hierarkin, vad finner vi då på SJ och Banverket. Vi är numer ett svagt och ynkligt folk som inte vet att välja ledare och som inte har vett nog att reagera före, utan vi bara klagar efter...
Så visst sparka på, det blir ändå bara en ny meningslös person som sitter och gör andra eller samma misstag.
Tänk och begrunda, de som var aktiva i olika politiska ungdoms förbund när vi gick i skolan, det är dom fjantarna som styr oss nu!

myspace.com/ihse


25 Feb 2010, 00:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.