Jesperado wrote:
Med extremväder menar jag mer oförutsägbara väderhändelser som stormar och liknande. Vinter blir det mer eller mindre varje år, och metereologerna är hyfsat duktiga på att förutspå hur kallt det blir och hur mycket nederbörd som kommer.
Att det blir vinter varje år kan vi nog vara överens om, men vi har ju nyss konstaterat att en SÅN HÄR vinter blir det kanske ett par gånger per sekel. Att vintern blir kallare och mer snörik än den varit på sisådär ett halvsekel, det menar du alltså inte är oförutsägbart?
Om man inte har den extrema överkapacitet i infrastrukturen som krävs för att klara en extrem vinter som denna, vad spelar det då för roll om meteorologerna förutspår förhållandena en dag, en vecka eller ens en månad i förväg? Ska man snabbt slänga ut andra typer av växlar, lägga ut mer spår, anställa mer personal och köpa in andra typer av tåg?
Faktum kvarstår alltså, är du beredd att betala för den överkapacitet som skulle krävas?
Quote:
Och som sagt, resten av världen med liknande klimat har inga direkta problem...
Vad baserar vi det antagandet på? Att javelin70 åkt tåg i Schweiz en gång och det funkade bra?
Quote:
Behövs det så mycket överkapacitet egentligen? Om problemet är att det finns för lite folk som kan snöröja och hacka is så sätt några av våra socialbidgragstagare i arbete. De kan få 100 meter tågräls eller fem växlar var att hålla rena och snygga varje dag, annars inget bidrag den månaden. En man från Banverket och fyra socialare i varje arbetslag så har man femdubblat kapaciteten utan någon extra utgift.
Det är knappast ett seriöst förslag. Eller, det är dessvärre säkert ett seriöst förslag...men anledningarna till att det inte går att, eller bör, genomföras är rätt många.
/D