|
poliser som jobbar extra i T-banan
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Haraldrig wrote: Det värsta med det systemet är att det korrumperar. Dett innebär att förbättring är inte det primära målet utan att behålla sitt jobb. Utan pundare och alkisar skulle antalet socialsekreterare minska drastiskt varför det inte finns något intresse i att göra något åt problemet.All offentlig verksamhet korrumperar på så vis varför det är bättre att låta samhället löpa över till anarkokapitalismen.
Socialarbetare är ju bland det minst glamorösa och mest underbetalda jobben. Ditt vilt fabulerande inlägg är rent förolämpande mot dessa hårt strävande människor som knappast får ett tack från sina "klienter", när dom räddar livet på utslagna människor. Haraldrig wrote: I Sverige fungerar offentliga jobb så att de offentligt anställda inte gör ett bra jobb för då skulle en stor del av dem bli arbetslösa.
Återigen en saga utan grund eller vetande om offentliga jobb. Den offentliga sjukvården är en offentlig inrättning. Sjuksjöterskor t.ex. sliter hårt, med fler patienter och färre i personalen. Det har du ingen aning om. Haraldrig wrote: Vi kan ju börja med att kräva att vi ska ha internationella valövervakare i höst. Ju mer man tittar i den svenska demokratins kärna desto mörkräddare blir man.
Jag tror att polisens agerande till stor del beror på de politiskt styrande. Polisen jobbar ju åt regeringen så att säga. Jämför man med poliser i andra länder så är det tyvärr så att min erfarenhet av svensk polis stämmer bra överens med beskrivnigar av Kinas och andra enväldestaters poliskårer.
Du bara vräker ur dig konspirationsteoretiska floskler utan några grunder! I Kina, Iran med flera enväldesstater hade det knackat olycksbådande på din dörr vid det här laget. Du kanske kan ge exempel på likheter mellan kinesiskt polisvälde och den svenska poliskåren? Eller exemplevis motivera varför Sverige skulle behöva internationella valövervakare?  Till att börja med: Läs Susanna Alakoskis â€Â
|
| 17 Feb 2010, 06:59 |
|
 |
|
davidihse
|
Utsatta för eventuella inbrott, eller andra brott så som stöld av gitarrer, misshandel, trafikolyckor med smitare osv hoppas innerligt att vissa av ovanstående inte ringer till polisen. Att vi har enormt låga dödsfall i trafiken kan vi också säga farväl till, hellre fler döda människor i trafiken än fascistsnutar som kollar så vi följer trafikreglerna.
myspace.com/ihse
|
| 17 Feb 2010, 09:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
davidihse wrote: Utsatta för eventuella inbrott, eller andra brott så som stöld av gitarrer, misshandel, trafikolyckor med smitare osv hoppas innerligt att vissa av ovanstående inte ringer till polisen. Att vi har enormt låga dödsfall i trafiken kan vi också säga farväl till, hellre fler döda människor i trafiken än fascistsnutar som kollar så vi följer trafikreglerna.
myspace.com/ihse
Tänk att i England så håller polisen lag och ordning utan att vara oförskämda, misshandla eller maktmissbruka. Men det kanske är för mycket begärt att den poliskår vi betalar för ska behandla oss respektfullt. Men visst, jag ser hellre att poliskåren avregleras och privatiseras för att finansieras via försäkring. De brott du radade upp är ju också typiska brott som polisen inte gör något åt. Tex så är ju chansen att komma undan med inbrott och misshandel väldigt hög. Ute i trafiken verkar de mest vara när statistiken ska snyggas till. Polisens insats för trafiksäkerheten är nära på obefintlig. Dessutom kan ju svenska polisen stoltsera med att de faktiskt löser i alla fall 6-36% (beroende på vilken sorts brott) av alla anmälda brott! Men vi kanske inte ska vara kritiska för 6-36% är väl inte dåligt? Råkar du ut för ett så kallat "vardagsbrott" kan du räkna med att det inte blir löst. Till och med Polisen själv är kritisk: http://www.dn.se/opinion/debatt/polisen ... t-1.366378http://www.guitarshowsouth.se
|
| 17 Feb 2010, 09:55 |
|
 |
|
Jyda
|
marcusss wrote:
Måhända är det inte olagligt att filma polisen men jag uppfattar det som oförskämt utan dess like att filma någon utan att be om lov först. Ungefär på samma sätt som att vifta med näven framför någons ansikte och barnsligt uttrycka "luften är fri, luften är fri".
Innan den här dagen är slut så har jag nog blivit filmad av minst 10 kameror som polisen har tillgång till. Kommer inte ihåg att någon frågat mig om lov. Om man inte får granska de som har makt utan att man blir svartmålad som oförskämd, eller värre; att man hotas till att radera resultatet av granskningen, så blir balansen i samhället väldigt ojämn. Quote: Det är nog sannerligen ingen dans på rosor att jobba som polis och behöva beblanda sig med samhällets bottenskikt. Tvi vale. Det är nog inte heller någon dans på rosor att tillhöra samhällets bottenskikt utan att kunna försvara sig mot maktmissbruk.
|
| 17 Feb 2010, 10:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jyda wrote: marcusss wrote:
Måhända är det inte olagligt att filma polisen men jag uppfattar det som oförskämt utan dess like att filma någon utan att be om lov först. Ungefär på samma sätt som att vifta med näven framför någons ansikte och barnsligt uttrycka "luften är fri, luften är fri".
Innan den här dagen är slut så har jag nog blivit filmad av minst 10 kameror som polisen har tillgång till. Kommer inte ihåg att någon frågat mig om lov. Om man inte får granska de som har makt utan att man blir svartmålad som oförskämd, eller värre; att man hotas till att radera resultatet av granskningen, så blir balansen i samhället väldigt ojämn. Quote: Det är nog sannerligen ingen dans på rosor att jobba som polis och behöva beblanda sig med samhällets bottenskikt. Tvi vale. Det är nog inte heller någon dans på rosor att tillhöra samhällets bottenskikt utan att kunna försvara sig mot maktmissbruk. Dessutom vill polisen förlita sig mer på övervakningskameror för att lösa fler brott[:)] Vi kanske ska avsätta polisen och istället ha kameror överallt som sedan granskas av chipsätande soffsittare[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 17 Feb 2010, 10:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Jyda wrote: marcusss wrote:
Innan den här dagen är slut så har jag nog blivit filmad av minst 10 kameror som polisen har tillgång till. Kommer inte ihåg att någon frågat mig om lov. Om man inte får granska de som har makt utan att man blir svartmålad som oförskämd, eller värre; att man hotas till att radera resultatet av granskningen, så blir balansen i samhället väldigt ojämn. Quote: Det är nog sannerligen ingen dans på rosor att jobba som polis och behöva beblanda sig med samhällets bottenskikt. Tvi vale. Det är nog inte heller någon dans på rosor att tillhöra samhällets bottenskikt utan att kunna försvara sig mot maktmissbruk. Dessutom vill polisen förlita sig mer på övervakningskameror för att lösa fler brott[:)] <font color="blue"><font size="2"><b>Vi kanske ska avsätta polisen och istället ha kameror överallt som sedan granskas av chipsätande soffsittare</b></font id="size2"></font id="blue">[:)] http://www.guitarshowsouth.se[:D] Ja, den ide´n har ju lanserats av flera författare redan för 50 år sedan -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Feb 2010, 10:46 |
|
 |
|
bjoel
|
Haraldrig wrote: Dessutom vill polisen förlita sig mer på övervakningskameror för att lösa fler brott[:)] Vi kanske ska avsätta polisen och istället ha kameror överallt som sedan granskas av chipsätande soffsittare[:)]
Tja, det är ju vad man gör i England. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 17 Feb 2010, 10:54 |
|
 |
|
Jyda
|
marcusss wrote: Jyda wrote: marcusss wrote:
Innan den här dagen är slut så har jag nog blivit filmad av minst 10 kameror som polisen har tillgång till. Kommer inte ihåg att någon frågat mig om lov. Om man inte får granska de som har makt utan att man blir svartmålad som oförskämd, eller värre; att man hotas till att radera resultatet av granskningen, så blir balansen i samhället väldigt ojämn. Jaha, menar du att du blir fångad av en fartkamera om du kör för fort? Eller filmad av övervakningskameror som finns till för att främja brott? Ser inte likheten med det och en polis som i en stressad situation försöker göra ett ingripande och samtidigt blir trakasserad av en datanörd med youtube-kändisdrömmar. Fartkameror filmar först när ett regelbrott begåtts så de har jag inga problem med i sig. Jag antar att du menar stävja brott, inte främja? [;)] Kameror som ständigt filmar oskyldiga människor i deras vardagliga liv anser jag vara betydligt mer oförskämt än att ta fram sin mobil om man ser ett misstänkt brott. Om de inte varit poliser då, utan några som rånade ungdomarna? De svarade faktiskt inte på hans fråga om de var poliser. Jag ser inga tecken på att killen trakasserade polisen, men det får väl utredningen utvisa. Däremot är det väl ett ganska udda beteende av poliserna att tvinga honom att radera bilderna och filmen? De borde väl vara utmärkta bevis på hur trakasserade de verkligen var?
|
| 17 Feb 2010, 11:13 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Haraldrig wrote: Det värsta med det systemet är att det korrumperar. Dett innebär att förbättring är inte det primära målet utan att behålla sitt jobb. Utan pundare och alkisar skulle antalet socialsekreterare minska drastiskt varför det inte finns något intresse i att göra något åt problemet.All offentlig verksamhet korrumperar på så vis varför det är bättre att låta samhället löpa över till anarkokapitalismen.
Socialarbetare är ju bland det minst glamorösa och mest underbetalda jobben. Ditt vilt fabulerande inlägg är rent förolämpande mot dessa hårt strävande människor som knappast får ett tack från sina "klienter", när dom räddar livet på utslagna människor. Haraldrig wrote: I Sverige fungerar offentliga jobb så att de offentligt anställda inte gör ett bra jobb för då skulle en stor del av dem bli arbetslösa.
Återigen en saga utan grund eller vetande om offentliga jobb. Den offentliga sjukvården är en offentlig inrättning. Sjuksjöterskor t.ex. sliter hårt, med fler patienter och färre i personalen. Det har du ingen aning om. Haraldrig wrote: Vi kan ju börja med att kräva att vi ska ha internationella valövervakare i höst. Ju mer man tittar i den svenska demokratins kärna desto mörkräddare blir man.
Jag tror att polisens agerande till stor del beror på de politiskt styrande. Polisen jobbar ju åt regeringen så att säga. Jämför man med poliser i andra länder så är det tyvärr så att min erfarenhet av svensk polis stämmer bra överens med beskrivnigar av Kinas och andra enväldestaters poliskårer.
Du bara vräker ur dig konspirationsteoretiska floskler utan några grunder! I Kina, Iran med flera enväldesstater hade det knackat olycksbådande på din dörr vid det här laget. Du kanske kan ge exempel på likheter mellan kinesiskt polisvälde och den svenska poliskåren? Eller exemplevis motivera varför Sverige skulle behöva internationella valövervakare?  Till att börja med: Läs Susanna Alakoskis â€Â
|
| 17 Feb 2010, 13:21 |
|
 |
|
PGW
|
Ersmarker wrote: PGW wrote: 1 : kan man undra om det är rätt & riktigt att poliser ska få extraknäcka - när det gäller de flesta andra yrkesgrupper, utom läkare förstås, står det klart & tydligt i anställningsavtalet att man på fritiden inte får syssla med verksamhet som kan inverka menligt på arbetet - oavsett om det gäller trötthet, skador, jäv eller illojalitet. Gäller såväl extraknäck som korpfotboll eller svampplockning, om ledningen väljer att se mellan fingrarna är en annan 5:a.
2 : för egen del skyller jag den uppkomna situationen på uppluckrad moral i samhället i nästan alla sammanhang. 2 vuxna & förmodligen vältränade karlar behöver inte ta till våld mot ett par tonåringar - det gör man i så fall för att man får chansen att förnedra. Bura in kartskallarna - det är iaf min åsikt.
Vad pratar du om? "Extraknäcka"? "Bruka våld mot tonåringar"? Vad har de två sakerna att göra med situationen som diskuteras här? Läs 1:a stycket i artikeln, tycker inte mer behöver tilläggas - med reservation för att det inte tydligt framgår i artikeln om de faktiskt var i tjänst (som poliser vill säga) eller inte. Jag tolkade det iaf som att de inte var i tjänst = på extraknäck. Vad gäller filmandet hade det ju vid första anblicken kunnat röra sig vilka knarkare som helst som hotade pojkarna - på bilderna ser de inte direkt ut som samhällets stöttepelare, snarare som några av min alkoholiserade kusins polare.... Vad jag vet finns det ingen lag som förbjuder medborgare att föreviga brott eller att överhuvud taget filma för privat bruk på allmän plats - eller har vi hamnat i Sovjet så statens hantlangare har monopol på göra som de vill? You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 17 Feb 2010, 15:01 |
|
 |
|
bishop
|
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3449481Nu är förundersökning inledd mot poliserna. Ofredande, egenmäktigt förfarande, alternativt tjänstefel. Intressant och se om det leder nånvart.
|
| 17 Feb 2010, 15:12 |
|
 |
|
ChronicTown
|
PGW wrote: Läs 1:a stycket i artikeln, tycker inte mer behöver tilläggas - med reservation för att det inte tydligt framgår i artikeln om de faktiskt var i tjänst (som poliser vill säga) eller inte. Jag tolkade det iaf som att de inte var i tjänst = på extraknäck.
Du tror alltså seriöst att poliserna, när de inte var i tjänst som poliser, "extraknäckte" som ngn sorts biljettkontrollanter på uppdrag av MTR eller SL? Förutom att det borde vara uppenbart att så inte var fallet, så framgår det de flesta artiklar i ärendet. Oriktiga antaganden är liksom ingen bra grund för att tycka till om saker och ting... Quote: Vad gäller filmandet hade det ju vid första anblicken kunnat röra sig vilka knarkare som helst som hotade pojkarna - på bilderna ser de inte direkt ut som samhällets stöttepelare, snarare som några av min alkoholiserade kusins polare.... Vad jag vet finns det ingen lag som förbjuder medborgare att föreviga brott eller att överhuvud taget filma för privat bruk på allmän plats - eller har vi hamnat i Sovjet så statens hantlangare har monopol på göra som de vill?
Du pratade om att någon "brukat våld mot tonåringar". Vem hade gjort det? /D
|
| 17 Feb 2010, 15:14 |
|
 |
|
ChronicTown
|
|
| 17 Feb 2010, 15:15 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Se där, vi är överens för en gångs skull[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 17 Feb 2010, 16:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
tror att dom flesta är överens om att denna typ av påstådda övergrepp ska synas ordentligt. Övervåld och myndighetsmissbruk måste självfallet beivras, inte minst med tanke på alla poliser därute som faktiskt sköter sitt jobb by the book I detta fall har vi ju ingen aning om vad som faktiskt har hänt, eftersom vi ännu bara har den ena sidans syn på saken. Troligen klarar dom sig väl oavsett om dom är skyldiga eller ej, så brukar det ju bli. Och det är för övrigt ett av grundproblemen anser jag, att kårandan gör att poliser inte vågar sätta ned foten i tillräcklig omfatting när de bevittnar kollegors övertramp. Eller att de ljuger i förundersökningar för att skydda sina kollegor. Sånt skapar polisförakt i allmänhet och drabbar sedan alla de poliser som dagligen försöker och lyckas göra ett bra jobb där ute i skiten bort med rötäggen bara och i det sammanhanget är det mycket bra med alla mobiltelefoner som kan ta upp dialogen med polisen eller filma vad som händer. Det finns många som har fått smaka på den nya teknikens "avvigsidor". Från främlingsfientliga politiker i valstugorna, via regeringspolitiker som glömt stänga av telefonen till rötäggspoliser som filmas under sina dunkla utflykter i rättvisans skumma utkanter -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Feb 2010, 17:56 |
|
 |
|
PGW
|
Ersmarker wrote: PGW wrote: Läs 1:a stycket i artikeln, tycker inte mer behöver tilläggas - med reservation för att det inte tydligt framgår i artikeln om de faktiskt var i tjänst (som poliser vill säga) eller inte. Jag tolkade det iaf som att de inte var i tjänst = på extraknäck.
Du tror alltså seriöst att poliserna, när de inte var i tjänst som poliser, "extraknäckte" som ngn sorts biljettkontrollanter på uppdrag av MTR eller SL? Förutom att det borde vara uppenbart att så inte var fallet, så framgår det de flesta artiklar i ärendet. Oriktiga antaganden är liksom ingen bra grund för att tycka till om saker och ting... Quote: Vad gäller filmandet hade det ju vid första anblicken kunnat röra sig vilka knarkare som helst som hotade pojkarna - på bilderna ser de inte direkt ut som samhällets stöttepelare, snarare som några av min alkoholiserade kusins polare.... Vad jag vet finns det ingen lag som förbjuder medborgare att föreviga brott eller att överhuvud taget filma för privat bruk på allmän plats - eller har vi hamnat i Sovjet så statens hantlangare har monopol på göra som de vill?
Du pratade om att någon "brukat våld mot tonåringar". Vem hade gjort det? Det här är ju rena vi i 5:an[;)] På fråga a: Ja, annars sponsrar ju skattebetalarna SL eller MTR, vilket torde vara otillbörligt gynnande eller något liknande. Alla andra transportföretag får betala för sin egen övervakning vad jag vet - se ex.vis pengatransporter. Fråga b: citat ur 1:a stycket i artikeln "På väg genom spärrarna på Hornstulls tunnelbanestation ser jag hur två vuxna män trycker upp två 12-14-åriga pojkar i ett hörn bakom biljettbåset." Att "trycka upp" eller hålla fast någon kallas för våld numera oavsett om det är poliser eller privatpersoner - sedan kan det vara befogat eller inte, jag tolkar texten som att det inte var befogat. F.ö. håller jag med Joshunznera i senaste inlägget till 100%. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 17 Feb 2010, 19:56 |
|
 |
|
ChronicTown
|
PGW wrote: På fråga a: Ja, annars sponsrar ju skattebetalarna SL eller MTR, vilket torde vara otillbörligt gynnande eller något liknande. Alla andra transportföretag får betala för sin egen övervakning vad jag vet - se ex.vis pengatransporter.
Vem tror du äger SL? Men oavsett det...enligt de uppgifter som finns tillgängliga har en särskild grupp inom polisen, som arbetar med ungdomsbrottslighet, utfört kontroller av ungdomar i tunnelbanan där de också kollat färdbevis. SL och MTR har ställt sig frågande till varför detta skett, eftersom det vanligtvis inte är en uppgift för polisen utan just en fråga för dessa bolag själva. Följaktligen verkar det som om dessa poliser och ett antal andra, i tjänsten och troligen på uppdrag av sina överordnade, utfört uppgifter som kanske egentligen inte ryms inom deras vanliga uppdrag men med all säkerhet inom deras befogenheter. Att lyckas vantolka den informationen så att din självsäkra slutsats är att dessa poliser på något sätt "extraknäckt" som biljettkontrollanter utom tjänsten, det förtjänar nog någon sorts pris. Quote: F.ö. håller jag med Joshunznera i senaste inlägget till 100%.
Det gör jag också.
|
| 17 Feb 2010, 22:39 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: PGW wrote: På fråga a: Ja, annars sponsrar ju skattebetalarna SL eller MTR, vilket torde vara otillbörligt gynnande eller något liknande. Alla andra transportföretag får betala för sin egen övervakning vad jag vet - se ex.vis pengatransporter.
Vem tror du äger SL? Men oavsett det...enligt de uppgifter som finns tillgängliga har en särskild grupp inom polisen, som arbetar med ungdomsbrottslighet, utfört kontroller av ungdomar i tunnelbanan där de också kollat färdbevis. SL och MTR har ställt sig frågande till varför detta skett, eftersom det vanligtvis inte är en uppgift för polisen utan just en fråga för dessa bolag själva. Följaktligen verkar det som om dessa poliser och ett antal andra, i tjänsten och troligen på uppdrag av sina överordnade, utfört uppgifter som kanske egentligen inte ryms inom deras vanliga uppdrag men med all säkerhet inom deras befogenheter. Att lyckas vantolka den informationen så att din självsäkra slutsats är att dessa poliser på något sätt "extraknäckt" som biljettkontrollanter utom tjänsten, det förtjänar nog någon sorts pris. Quote: F.ö. håller jag med Joshunznera i senaste inlägget till 100%.
Det gör jag också. Lite OT men idag så var det två poliser som var biljettkontrollanter på tåget jag åkte från Lund. Det har hänt ganska några gånger sedan årskiftet att polisen agerat biljettkontrollanter på Skånetrafikens tåg. På sätt och viss så känns det aningen kränkande av olika anledningar. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 17 Feb 2010, 22:52 |
|
 |
|
HemmaIommi
|
Tack Kjelle för ditt inlägg ovan, kan bara hålla med dig till 100%. Följt denna tråden med stort intresse, ditt inlägg gör att jag sparar mitt tangentbord avsevärt...... [:)]
|
| 18 Feb 2010, 13:15 |
|
 |
|
Jyda
|
Varför inte ta steget fullt ut och låta militären agera biljettkontrollanter? [:o)]
|
| 18 Feb 2010, 14:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Haraldrig wrote: kjelle wrote: Haraldrig"]
Det värsta med det systemet är att det korrumperar. Dett innebär att förbättring är inte det primära målet utan att behålla sitt jobb. Utan pundare och alkisar skulle antalet socialsekreterare minska drastiskt varför det inte finns något intresse i att göra något åt problemet.All offentlig verksamhet korrumperar på så vis varför det är bättre att låta samhället löpa över till anarkokapitalismen.
Socialarbetare är ju bland det minst glamorösa och mest underbetalda jobben. Ditt vilt fabulerande inlägg är rent förolämpande mot dessa hårt strävande människor som knappast får ett tack från sina "klienter", när dom räddar livet på utslagna människor. [quote="Haraldrig wrote: I Sverige fungerar offentliga jobb så att de offentligt anställda inte gör ett bra jobb för då skulle en stor del av dem bli arbetslösa.
|
| 18 Feb 2010, 15:57 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: Vidare handlar inte ointresset om att göra sig själv arbetslös om sagor utan vanlig mänsklig logik. Man biter inte den hand som föder en helt enkelt.
Så om en socialsekretetare eller läkare specialiserad på alkoholproblem bara gjorde sitt jobb ordentligt och faktiskt hjälpte personer som kommer till dem, då skulle det framöver inte komma fram några nya personer i samhället som behövde deras hjälp? Hur tänkte du att det skulle ske? Quote: Du anser inte att vi har ett problem med demokratin när det bevisligen är nepotism och pengar ger företräde till maktpositioner?
Det är rätt skabbigt debattknepp att slå fast att saker är otvetydiga, eller som i det här fallet "bevisligen" på ett visst sätt, när så inte alls är fallet. Det är dessutom ett extremt brett påstående. Hur har vi "bevisligen" detta problem? Och vad är det för maktpositioner du avser? Politiska eller i näringslivet? Är det ett problem att pengar ger företräde till maktpositioner i näringslivet, eller för den delen "nepotism"? Quote: Och jag hoppas att det inte framstår som en nyhet att exempelvis arbetarklassen tappar mer och mer kapital mot medel- och överklass som bla visar sig i minskad möjlighet att delta i samhället och ha inflytande över sin situation.
Återigen extremt breda och säkra uttalanden som egentligen inte säger någonting. Quote: Förövrigt kan du ju leka med tanken att det inte är någon större skillnad på en enpartistat som Kina och en stat som Sverige vars större partier blir mer och mer lika för varje val.
Det är ju i så fall just en konskvens av det demokratiska utfallet. Hade den demokratiska opinionen velat ha något annat ahde vi också haft det. Så vad är problemet? Quote: Jag förespråkar upplösandet av staten och införande av anarkokapitalism då frihet är viktigare för mig än allt annat.
Prosit! Quote: Degraderingen av samhället sker i samförstånd med alla de som sitter tyster och tycker att vi har det bra.
Huruvida det är en degradering eller inte är din egen åsikt, den övriga delen av det uttalanden är återigen en effekt av demokratin. Quote: De fri- och rättigheter som folk före oss köpte med blod, svett och tårar är inte dyrare än att den kan köpas med tystnad.
"Inte dyrare än att den köpas med tystnad"? Jag förstår inte ett ljud av ved du vill säga med den här meningen. Quote: Tänk att man i en demokrati som Sverige kan spekulera vilt med pengar, förlora dem och ändå vara säker eftersom skattebetalarna står för kalaset. Visst är det en fin frihet kapitalet har på bekostnad av medborgarna.
Problemet där ligger ju i så fall i att man låter vissa privata institutioner få en så pass stark position att samhället är beroende av dem, och därför inte kan våga låta dem falla. Quote: Eller dra en parallell till Hitler som hyllades av de flesta innan han blev tokig på allvar. Man vägrade helt enkelt se de tendenser som fanns eftersom Hitler innebar en ekonomisk uppsving i Europa och framförallt Tyskland.
Vilken paralell menar du ska vi dra till Hitler? Slutsatsen blir att du häver ur dig 10% vettigt kritisk syn på samhället, 30% tvärsäkra uttalanden utan grund, 30% floskler och 30% rena felaktigheter. Ungefär din vanliga fördelning. /D
|
| 18 Feb 2010, 16:49 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Motbevisa istället för att kalla saker flosker! Fast det krävs klart lite "balls" och hjärna för att våga sig på riktiga äventyr. Samhällsvetenskap är humanoria och humanoria handlar om åsikter och ståndpunkter hellre än rätt och fel. Men det är ungefär som under medeltiden: bränn alla som tycker annorlunda. Sen i slutändan så har historien visat att det är de som vågar trotsa "etablissemanget" och de allmänt gällande normerna som vunnit. Betänk att vi ser ner på feodalsamhället som något dåligt medans för de som levde i det samhället var det så saker och ting var. Hur tror du männisor kommer att se på vårt samhälle om 400 år? Think about it. Förövrigt anser jag fortfarande att upplösandet av nationalstaten är det enda som gäller men det skrämmer de som vet att de aldrig skulle klara sig själva utan någon som styr deras liv (eller tydligare: de flesta vågar inte vara ansvariga för sina misslyckanden utan föredrar att ha samhället att "skylla på"). Edit: parallelen till Hitler drog jag med referens till den okritiska syn omvärlden hade på honom i början. Tendenserna fanns där redan från början men han genererade pengar vilket alltid kommer före allt annat i den västerländska världsuppfattningen. Det var inte förrän han började kriga man idiotförklarade honom. Det hade varit hälsosammare att stoppa honom från början baserat på den inre kritiken som kom från Tyskland samt de tendenser han visade ganska fort. De flesta tenderar att se på samhället vi lever i som "det bästa av världar" har att erbjuda utan att bekymra sig om mycket mer än att de ska kunna köpa en ny TV eller supa på lördag. Sverige har gått från ett förhållandevis enat och öppet samhälle till ett mer segregerat och stängt samhälle (vilken dagstidningarna när på dagligen bekräftar)utan att folk klagar. Man accepterar att partierna fuskar på olika sätt, man accepterar justitiemord, man tolererar att staten övervakar nära på allt man gör, man accepterar att staten trampar på individen etc. Tänk på det ironiska i att arbetare röstar på M som i sin tur har en ekonomisk rådgivare som hävdar att lönegapet måste öka. Kollektiv psykos eller?[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 18 Feb 2010, 17:32 |
|
 |
|
Jyda
|
Haraldrig wrote: Eller dra en parallell till Hitler som hyllades av de flesta innan han blev tokig på allvar.
Grattis! Du blev först med att uppfylla [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law"]<u>Godwins lag</u>[/url]. [;)]
|
| 18 Feb 2010, 18:00 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Quote: <i>Haraldrig postade en ny post med"] 10% vettigt kritisk syn på samhället, 30% tvärsäkra uttalanden utan grund, 30% floskler och 30% rena felaktigheter.
Svara på frågorna jag ställde istället för att dra en ny harang. Du påstår en massa saker om samhället - innan du presenterat någon grund för dessa påståenden kan du inte gärna kräva att jag ska motbevisa något... [;)] /D
|
| 18 Feb 2010, 18:25 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jyda wrote: Haraldrig wrote: Eller dra en parallell till Hitler som hyllades av de flesta innan han blev tokig på allvar.
Grattis! Du blev först med att uppfylla [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law"]<u>Godwins lag</u>[/url]. [;)] [:D][:D][:D] Någon som är förvånad?
|
| 18 Feb 2010, 18:25 |
|
 |
|
spindeln
|
Jyda wrote: Haraldrig wrote: Eller dra en parallell till Hitler som hyllades av de flesta innan han blev tokig på allvar.
Grattis! Du blev först med att uppfylla [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law"]<u>Godwins lag</u>[/url]. [;)] adolf haraldrig har varit tokig från början _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 18 Feb 2010, 18:32 |
|
|