|
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Husvagnstråden
Husvagn, är inte det lite sjuttiotal?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 May 2012, 00:48 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Är husvagn inte lite folkhemmet, ut i friska luften och sitta mycket runt husvagnen? Jag får en känsla att det blir ett visst fokus på måltiderna och (host) tillbehören?.. /Ulf
|
| 27 May 2012, 02:07 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Abe Normal wrote: Är husvagn inte lite folkhemmet, ut i friska luften och sitta mycket runt husvagnen? Jag får en känsla att det blir ett visst fokus på måltiderna och (host) tillbehören?.. /Ulf Hehe, jag tror du lyckades fånga själva essensen i husvagnslivet Uffe!  Eftersom vi säsongskampar sedan många år, så blir det en väldigt sammansvetsad gemenskap. Mycket friskluft och mycket... tillbehör...  Men nu ska förtältet upp. Elen ska kopplas in och kylarna och frysen ska startas upp. Det blir en lång dag idag - ska även försöka hinna med att svänga förbi päronen för att uppvakta min kära mor på hennes dag. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 27 May 2012, 12:08 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ja då var förtältet på plats, liksom kyl, frys och möblemang som hör till förtältet. Det blev en riktig brottningsmatch - att resa förtält på egen hand i kastbyar är ingen lek. Men man fick en halvdag ute i solen, vilket känns. Nu kan sommaren komma! 
|
| 27 May 2012, 20:15 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Ja då var förtältet på plats, liksom kyl, frys och möblemang som hör till förtältet. Det blev en riktig brottningsmatch - att resa förtält på egen hand i kastbyar är ingen lek. Men man fick en halvdag ute i solen, vilket känns. Nu kan sommaren komma!  Jamen, den viktiga frågan: Varför parkera ett hus på hjul på en permanent plats? Erkännes direkt, den enda gången jag gillat husvagn var på Fårö för mer än 25 år sedan, då mitt tält blåste sänder i regnstormen, och en kompis rulla in på campingen med sin farsas husvagn på släp. Gudasänd! Men, meningen med husvagn är väl ändå att kunna åka till olika platser, visserligen i snigelfart men ändå, med boendet fixat?
| 28 May 2012, 00:09 |
|
 |
|
FenderBender
|
kjelle wrote: FenderBender wrote: Ja då var förtältet på plats, liksom kyl, frys och möblemang som hör till förtältet. Det blev en riktig brottningsmatch - att resa förtält på egen hand i kastbyar är ingen lek. Men man fick en halvdag ute i solen, vilket känns. Nu kan sommaren komma!  Jamen, den viktiga frågan: Varför parkera ett hus på hjul på en permanent plats? Erkännes direkt, den enda gången jag gillat husvagn var på Fårö för mer än 25 år sedan, då mitt tält blåste sänder i regnstormen, och en kompis rulla in på campingen med sin farsas husvagn på släp. Gudasänd! Men, meningen med husvagn är väl ändå att kunna åka till olika platser, visserligen i snigelfart men ändå, med boendet fixat? En mycket bra fråga, Kjelle. Saken är den att vi gjorde just det när ungarna växte upp. Kuskade runt och slog läger där det passade. Men när barnen vuxit upp och tappat intresset för familjecamping, så tappade vi motivationen att kuska runt. Så vi fann säsongscampingen som en "ny" injektion. Vi har den som "sommarstuga"/kolonilott (typ). Vi älskar husvagnen och enkelheten den erbjuder - lättstädat, lättskött, mysigt och ombonat. När jag gick in i väggen var husvagnen som terapi, min väg ut ur mörkret. 
|
| 28 May 2012, 10:37 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
husvagn uppställd permanent är ju bara ett billigt substitut för ett riktigt fritidshus. Ingen ont i det, men det verkar vara svårt för många husvagnsägare att medge denna enkla förklaring. Ett alternativ som inte bara är billigare utan också medger väldigt fina platser om man har lite flyt. Jag har svågern som granne till campingen i Färjestaden. Där finns det en del (ganska många) som har sin permanenta plats på första parkett mot Kalmarsund till ett pris som inkl husvagn torde ligga på en 100-del av vad de som har samma utsikt från villan får punga ut med Jag brukar, i socialrealismens namn, ta en tur genom campingen varje sommar och förvånas över de övermöblerade 15kvm-tomterna med staket, överdådiga blomsterlåddor, lyktor och brevlådor. Packade gäng som dricker 7.2 och skrålar sig rödnästa innan barnen ens har badat klart för dagen. Förvånas gör jag även av den trångboddhet som råder, såväl inom som utomhus. Men uppenbarligen finns det många som gillar detta liv i grill-os och dansbandsmusik och då har det väl sitt berättigande SSjälv har jag husvagnat en helg i mitt liv, hyrde en fetkärra och åkte ner till Joggersö utanför Oxelösund en helg när dottern var liten. Fy håken för att dra husvagn! På det sättet förstår jag varför ni helst vill ha den parkerad 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 May 2012, 14:38 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: husvagn uppställd permanent är ju bara ett billigt substitut för ett riktigt fritidshus. Ingen ont i det, men det verkar vara svårt för många husvagnsägare att medge denna enkla förklaring. Ett alternativ som inte bara är billigare utan också medger väldigt fina platser om man har lite flyt. Jag har svågern som granne till campingen i Färjestaden. Där finns det en del (ganska många) som har sin permanenta plats på första parkett mot Kalmarsund till ett pris som inkl husvagn torde ligga på en 100-del av vad de som har samma utsikt från villan får punga ut med Jag brukar, i socialrealismens namn, ta en tur genom campingen varje sommar och förvånas över de övermöblerade 15kvm-tomterna med staket, överdådiga blomsterlåddor, lyktor och brevlådor. Packade gäng som dricker 7.2 och skrålar sig rödnästa innan barnen ens har badat klart för dagen. Förvånas gör jag även av den trångboddhet som råder, såväl inom som utomhus. Men uppenbarligen finns det många som gillar detta liv i grill-os och dansbandsmusik och då har det väl sitt berättigande SSjälv har jag husvagnat en helg i mitt liv, hyrde en fetkärra och åkte ner till Joggersö utanför Oxelösund en helg när dottern var liten. Fy håken för att dra husvagn! På det sättet förstår jag varför ni helst vill ha den parkerad  Jag skriver under på det mesta du nämnde, men min främsta ursäkt för att bo i husvagn är att jag sover som en stock i den. Mycket bättre än hemma, faktiskt! Men i grund och botten tror jag det är en fråga om val av livsstil, snarare än budgettänk. 
|
| 28 May 2012, 14:56 |
|
|