View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Jun 2026, 07:36

Reply to topic  [ 218 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Könsneutrala äktenskap 
Author Message

FenderBender wrote:

"Det är möjligt att jag slutar vara bög nån gång i framtiden, men just nu känns det här som min grej och då vill jag inte dömas för det". Dom orden kommer från en homosexuell man jag talade med - och jag tänkte, vad i h-e är det här??? En "grej"??? [:0]

Men allvarligt, om vi lägger Bibeln och juridiken åt sidan, ponera att det är fullt accepterat att män ligger med män och kvinnor ligger med kvinnor. Vad skulle hända med mänskligheten då? [;)]

Människan skapades för ett enda syfte: <b>Fortplantning</b>. Sug på den ni! I rest my case! [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

Meningen med livet är väl lite mer komplex för en varelse som själv kan välja att fortplanta sig eller till och med mellan liv och död.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

02 Nov 2008, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

Att förbjuda tittande på barnporr kan bli lite knepigt.
Jag har stött på sånt en gång på nätet och anmälde det då MEN hade det varit illegalt att titta på så hade jag sällan anmält det för då hade jag riskerat mitt eget skinn.

Ofrivilligt tittande kan aldrig bli straffbart och det behövs inte mycket till datakunskaper för att bevisa en "popupscreen". Så där behöver du nog inte vara orolig. Pedofili är nog den mest avskyvärda avarten inom sexuella avvikanden. Om dessa personer visste vilka skador de åsamkar de stackars barn de våldför sig på... Det måste röra sig om fullständigt samvetslösa människor!

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

Likväl var det helt normal i bla den gamla grekiska kulturen.

Ibland gör man saker svårare om man förbjuder dem. Kolla bara prostitutionen. Mycket svårare för polisen att håla koll på det nu.

Min Email:

02 Nov 2008, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

Blotta tanken på homofila äktenskap är avstötande. Varför skapa en man och en kvinna och ge dem uppdraget att fortplanta sig? Bibeln är också klar vad gäller sådana saker.

Bibeln...[xx(] ständigt denna källa till trångsynthet.

Image
http://www.anakronfilm.se

02 Nov 2008, 13:04
Profile WWW

Jag e helt med på att ex vis homosexuella har förtryckts under mkt lång tid.
Köper det.
Anser att medeltiden e förbi på alla vis.

Det som i min mening gör det hela lite löjligt e att vi på nått sätt nått en punkt där man som homosexuell kan ställa sig med ett plakat på tex götaplatsen som säger att man e bög/flata,å det e då samhällsvärdesmässigt.
Men..om jag som heterosexuell gör samma sak,med ett plakat som säger att jag i mina gener gillar att köra styret i kvinnor e jag en grottman som kommer anmälas å låsas in.
Jag e sexistisk å gud vet vad annars.

Var e jämnställdheten i det?

Förstå mig rätt,för tex har jag nära homosexuella vänner.
Mkt nära vänner rent av.
Att de skall ha samma sociala rättigheter som alla andra ser jag som en ren självklarhet,men hela minoritets biten går överstyr i min mening.
De e INTE ngn form av andra klassens medborgare.
Min erfarenhet e att de ofta e livsödmjuka mkt pga den "uppförsbacke" de har att tas med socialt.
På ren svenska-trevliga å öppna till sinne å själ.

För min egen högst subjektiva del skiter jag totalt i om ngn har ett "måste" i att knulla ståendes på huvud i en tunna utför en vild fors,men det jag reagerar på e....

Var blir det mitt problem eller min ensak?
Newsflash,men var har den homosexuelle fått för sig att jag SKALL bry mig?
Ngn e bög...vad har jag med det att skaffa?
Skiter väl jag i lika stor som jag är.
Varför denna mediala täckning till leda?
Vi e ju framme,å kom inte dragandes med att det e ngn form av "rasism" eller särskiljande med att inte tillåta homo äktenskap.
Jidder.
Finns INGET inom kyrkan som säger att de skall ta emot allt idag,å vill för sakens skulle nämna att jag INTE är religiöst bunden i ngn form.
Mao skiter jag faktiskt till större grad i vilket där med.

Som sagts innan,man ser det även ur det homosexuella perspektivet mkt trångsynt i min mening å jag kan inte utan att förundrat ställa mig frågan om det handlar om religion eller viljan till att socialt accepteras med ett sketet vigselbevis.

Som sagts,det hela går för långt till den grad att det bara blir löjeväckande i min mening-å iom det slår man ju till slut dövörat till.

Samma med det med att homosexuella adopterar barn.
E det NÅGON som ställt sig frågan om hur BARNET kommer att behöva tugga sig igenom både det ena å andra under sin uppväxt -utifrån- pga av sociala dogmer?
Som föräldrar sett anser jag inte att det finns NÅGOT som skulle göra homosexuella föräldrar till det minsta sämre dito,men med rådande sociala dogmer...who cares...
Seriöst.
Homosexuella KAN inte fortplanta sig.
Av en anledning,å att då adoptera i strid med naturen PÅ SITT SÄTT så anser jag att man går stick i stäv i samma ögonblick man blundar för det som BARNET garanterat kommer utsättas för.
Barn kan i sitt umgänge som bekant vara MYCKET grymma mot varandra,å incitamentet torde väl ändå vara BARNETS väl-å inte vems som e förälder.
De skadorna är för livet vad avser acceptans osv.

Sanningen e att den större delen av befolkningen e HETEROsexuell.
Det här e 2008,get with the F-in program.

02 Nov 2008, 13:28
Profile

Intressant tråd!
Lycka till!
Image

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

02 Nov 2008, 13:29
Profile ICQ WWW

Oakman wrote:

Det e väl ändå den som försöker visa en poäng som har bevisbördan... det lät som nåt väldigt påhittat, men vad vet jag [:p]

Nu var ju aldrig min poäng att bevisa på något vis att homosexuella är defekta, utan snarare att det spelar ingen roll om de så är det.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... i_17884162
http://www.livescience.com/health/ap_05 ... mones.html

Det var inte samma artiklar jag läste(Orkar inte supergoogla.), men de tycks ju innehålla mer eller mindre samma information.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

02 Nov 2008, 13:58
Profile ICQ WWW

Intressant tråd!
Lycka till!

[:D]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

02 Nov 2008, 14:06
Profile

Galanti wrote:

Äsch det är helt ok att gifta sig med vem eller vad man vill, en bög, ett får eller en blomkruka ... bara man blir lycklig och båda mår bra av det. Om att äkta får eller blomkrukor står det väl inget om i bibeln heller va?

Funderade Galanti

gitarrmissbrukare och vänsterflummare

DU SKALL ICKE LIGGA VID ETT FÅR SÅSOM DU LIGGER VID EN PIGA, TY JAG ÄR HERREN!

02 Nov 2008, 16:24
Profile ICQ WWW

Eftersom bibeln används som rättesnöre i denna fråga, måste väl hela boken som sådan gälla. För inte kan man väl bara ta de bitar som passar, eller?

Så, var ska vi börja...

Den orörda kvinna som blir våldtagen måste gifta sig med våldtäktsmannen....

Nä, den var lite lam.

Den om huru föräldrar till envisa och rebelliska avkommor skall föra dessa till stadens äldste för att, av dess, stenas till döds.

Ähh, den är lite mesig va

Jag nöjer med den här:

"skall du ta en syl och sticka den genom hans öra in i dörren. Sedan skall han vara din slav för alltid. På samma sätt skall du göra om det gäller en slavinna.
"

Apropå hur man lämpligast märker upp sina slavar.

//Patrik

02 Nov 2008, 18:33
Profile

bibeln <3

02 Nov 2008, 18:41
Profile ICQ WWW

Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

02 Nov 2008, 19:40
Profile WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Att gifta sig handlar i min värld i första hand om att knyta ett juridiskt band mellan sig och sin partner. I andra hand handlar det om att stadfästa sitt förhållande på ett officiellt sätt och att visa sin omgivning att man planerar en framtid tillsammans

Gifta sig kan man göra borgerligt eller i sin respektive kyrka om man nu är lagd åt det hållet. Gör man det borgerligt blir det plötsligt allas vår angelägenhet och där tycker jag självfallet att alla partners som vill och är myndiga ska få gifta sig vem dom vill, oavsett kön, sexuell läggning etc. Om det ska heta äktenskap eller inte är ingen stor fråga för mig, det kan lika gärna heta partnerskap vad mig anbelangar. Kanske vore den lättaste lösningen: att ta bort ordet äktenskap ur lagen och därmed få slut på denna kvasidebatt

Min åsikt är vidare att det ENDAST ska vara borgerlig vigsel som gäller juridiskt. Vill man gifta sig i sin kyrka, vare sig kyrkan befolkas av mormoner, judar, muslimer eller Guds barn , får man göra det bäst man vill. Men då har det inget med det juridiska att göra..

Därmed kan jag ju knappast ha ngn åsikt om vad präster i den ena eller andra kyrkan bör tycka, helt ointressant i min religionsfria livsåskådning

Och alla dom där argumenten om att man inte ska få gifta sig om man inte kan få barn rent biologiskt är ju rena rama snurren. Det skulle ju utesluta en massa människor från äktenskap, hetero som homo.

Så jag hoppas att vi mycket snart kommer att få en verklighet där alla vuxna par som vill gifta sig får göra det. Bögar, transor, flator eller whatever, bara det handlar om vuxna människor som har en gemensam önskan om att få ingå partnerskap. För mig får det dessutom gärna heta äktenskap, men det är som sagt inte centralt

och, det tål att understrykas, <b>ett äktenskap ska ENDAST få ingås borgerligt för att gälla juridiskt</b>. Resten kan ni tramsa med i era kyrkor ni som tycker sånt är viktigt. Där kan ni dessutom ha era egna regler, bara ni håller er inom lagens råmärken

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Hmmm...Tänk att det finns de som vill att vi ska styra över våra egna liv. Kyrkan är ju sepererad från staten så jag ger dig ytterligare ett argument.

JAg och tjejen gifte oss Shinto-Buddhistiskt men för att det skulle gälla även inför lagen så var vi tvungna att ge oss ner till statskontoret och registrera oss som gifta.

Min Email:

02 Nov 2008, 19:50
Profile ICQ YIM WWW

Varför överhuvud taget bry sig om vad någon tycker?

Känns det bra så bara kör på!

Men acceptera att vissa människor tycker motsatsen, eftersom "smaken är som baken", och att det inte är så konstigt att de inte kan få barn, eftersom detta ju är en ganska naturlig konsekvens av förhållandets art.

Jag gick ur kyrkan för många år sedan eftersom jag tyckte det var lite dumt att betala mer än nödvändigt i skall,av min surt förvärvade magra inkomst, speciellt med tanke på att jag inte nyttjar tjänsten. Lika lycklig ändå!!

Notera att detta <u>ej</u> är någon reklam för HBT-förhållanden. Tycker bara, att om någon vill vara bitch/butch istället för den allmänt accepterade varianten, så är det väl ok.

Undrar bara varför så många mediapersoner i landet verkar spela på fel planhalva?

lostincepancake@hotmail.com

02 Nov 2008, 20:29
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Att gifta sig handlar i min värld i första hand om att knyta ett juridiskt band mellan sig och sin partner. I andra hand handlar det om att stadfästa sitt förhållande på ett officiellt sätt och att visa sin omgivning att man planerar en framtid tillsammans

Gifta sig kan man göra borgerligt eller i sin respektive kyrka om man nu är lagd åt det hållet. Gör man det borgerligt blir det plötsligt allas vår angelägenhet och där tycker jag självfallet att alla partners som vill och är myndiga ska få gifta sig vem dom vill, oavsett kön, sexuell läggning etc. Om det ska heta äktenskap eller inte är ingen stor fråga för mig, det kan lika gärna heta partnerskap vad mig anbelangar. Kanske vore den lättaste lösningen: att ta bort ordet äktenskap ur lagen och därmed få slut på denna kvasidebatt

Min åsikt är vidare att det ENDAST ska vara borgerlig vigsel som gäller juridiskt. Vill man gifta sig i sin kyrka, vare sig kyrkan befolkas av mormoner, judar, muslimer eller Guds barn , får man göra det bäst man vill. Men då har det inget med det juridiska att göra..

Därmed kan jag ju knappast ha ngn åsikt om vad präster i den ena eller andra kyrkan bör tycka, helt ointressant i min religionsfria livsåskådning

Och alla dom där argumenten om att man inte ska få gifta sig om man inte kan få barn rent biologiskt är ju rena rama snurren. Det skulle ju utesluta en massa människor från äktenskap, hetero som homo.

Så jag hoppas att vi mycket snart kommer att få en verklighet där alla vuxna par som vill gifta sig får göra det. Bögar, transor, flator eller whatever, bara det handlar om vuxna människor som har en gemensam önskan om att få ingå partnerskap. För mig får det dessutom gärna heta äktenskap, men det är som sagt inte centralt

och, det tål att understrykas, <b>ett äktenskap ska ENDAST få ingås borgerligt för att gälla juridiskt</b>. Resten kan ni tramsa med i era kyrkor ni som tycker sånt är viktigt. Där kan ni dessutom ha era egna regler, bara ni håller er inom lagens råmärken

+1

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

02 Nov 2008, 20:37
Profile ICQ WWW

Bilton wrote:

MoFo wrote:

När två av samma kön gängar sig är det fel någonstans.
Hur svårt är det att fatta.

Basta.

Morgan

hoMofobi?[;)]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

Jag må vara Homofob, (kul koppling till nicket[;)])men det är nog den enda fobi jag i så fall skäms minst över. Värre är det med höjder....[:0]

Men lite sjukt är det kanske eftersom jag inte låter en man klippa mitt hår...[:o)]Det måste vara en kvinna, eller så får det vara oklippt. Ingen jävla man kladdar i mitt hår....[:(!]

02 Nov 2008, 20:51
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

+1

+1 (Och nu har ju till och med kd kommit till den insikten, även om dom stofilerna envisas med att pordet "äktenskap" skall vara förbehållet man+kvinna).

Vad jag har lite svårt att förstå är att HBT personer så gärna vill vara en del i samfälligheter som inte tar emot dom.

Image

02 Nov 2008, 21:08
Profile WWW

MoFo wrote:

Bilton wrote:

MoFo wrote:

När två av samma kön gängar sig är det fel någonstans.
Hur svårt är det att fatta.

Basta.

Morgan

hoMofobi?[;)]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

Jag må vara Homofob, (kul koppling till nicket[;)])men det är nog den enda fobi jag i så fall skäms minst över. Värre är det med höjder....[:0]

Men lite sjukt är det kanske eftersom jag inte låter en man klippa mitt hår...[:o)]Det måste vara en kvinna, eller så får det vara oklippt. Ingen jävla man kladdar i mitt hår....[:(!]

Jag har en gammal kompis som är fikus. Han har som partytrick att dra dom mest oväntade ut ur garderoben när dom fått en pilsner.
Låter nästan som om du skulle vara en bra kandidat...

02 Nov 2008, 21:09
Profile ICQ WWW

_jesper_ wrote:

Bra poäng bjoel, jag tänkte inte på det juridiska (är knappt medveten om det). Det är ju en anledning förstås.

Sen förstår jag fortfarande inte varför man skulle vara kristen som homosexuell... de (förvisso ganska få) kristna jag känner är väldigt trångsynta (ett par exempel ovan) och gammalmodiga. ... vilket kanske fler homosexuella kristna kan ändra på... men jag vet inte.. det förvånar mig att religionerna inte dött ut än.

Varför kan man inte vara kristen och homosexuell på samma gång? Jag känner i varje fall EN präst som är öppet homosexuell.

Vägra elgitarr!

02 Nov 2008, 21:29
Profile ICQ WWW

Molle wrote:

_jesper_ wrote:

Bra poäng bjoel, jag tänkte inte på det juridiska (är knappt medveten om det). Det är ju en anledning förstås.

Sen förstår jag fortfarande inte varför man skulle vara kristen som homosexuell... de (förvisso ganska få) kristna jag känner är väldigt trångsynta (ett par exempel ovan) och gammalmodiga. ... vilket kanske fler homosexuella kristna kan ändra på... men jag vet inte.. det förvånar mig att religionerna inte dött ut än.

Varför kan man inte vara kristen och homosexuell på samma gång? Jag känner i varje fall EN präst som är öppet homosexuell.

Vägra elgitarr!

Lite min tanke också. Man måste väl kunna tro på diverse gudar eller liknande oavsett sexualitet.

Man måste ju också ha i åtanke att bibeln skrevs för lääääänge sedan när människor var allmän oupplysta och det präglar ju vad som står i den.

Personligen anser jag att kristendomen behöver uppdaters till version 2008 och anpassa sig efter samhället eller sakta tyna bort.

Min Email:

02 Nov 2008, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Eftersom bibeln används som rättesnöre i denna fråga, måste väl hela boken som sådan gälla. För inte kan man väl bara ta de bitar som passar, eller?

Så, var ska vi börja...

Den orörda kvinna som blir våldtagen måste gifta sig med våldtäktsmannen....

Nä, den var lite lam.

Den om huru föräldrar till envisa och rebelliska avkommor skall föra dessa till stadens äldste för att, av dess, stenas till döds.

Ähh, den är lite mesig va

Jag nöjer med den här:

"skall du ta en syl och sticka den genom hans öra in i dörren. Sedan skall han vara din slav för alltid. På samma sätt skall du göra om det gäller en slavinna.
"

Apropå hur man lämpligast märker upp sina slavar.

//Patrik

Att citera Bibeln utan hänvisning är inte just, vi vill kunna hänga med och fördjupa oss! [:D]

02 Nov 2008, 22:31
Profile ICQ WWW

Det där önskar jag att jag skrivit själv! [:D]

02 Nov 2008, 22:33
Profile ICQ WWW

och, det tål att understrykas, <b>ett äktenskap ska ENDAST få ingås borgerligt för att gälla juridiskt</b>. Resten kan ni tramsa med i era kyrkor ni som tycker sånt är viktigt. Där kan ni dessutom ha era egna regler, bara ni håller er inom lagens råmärke

+1

Wööörd

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

02 Nov 2008, 23:26
Profile WWW

Äktenskap, partnerskap, registrering... - kärt barn har många namn.
Vad är problemet?
Som en del belyst här handlar det om att skydda sig mot händelse av de juridiska krumpukter som kan uppstå vid ett eventuellt dödsfall eller så. Självklart ska väl alla kunna åtnjuta det juridiska skydd som ett "äktenskap" innebär oavsett sexuell läggning.
Vi lever på tjugohundratalet - kom igen nu...
Låt de som vill leva med varandra göra det oavsett kön eller läggning.

Känner både flator och bögar, några av dem är "gifta" med sina respektive. Ett par flator har just fått barn (har inte frågat om "detaljerna" - jag bryr mig inte) och de är sååå lyckliga.
Har varit ihop med en flata(bi?) som till slut bestämde sig helt för kvinnor, vi är fortfarande vänner.
Känner en bög(bi?) som klev ut ur garderoben och blev hetro - han är numera gift med en kvinna.
Jag har idag hjärtligt kramat om två kompisar som råkar vara bögar, no problemos.

Det "problem" som en del verkar se är nog dessvärre inget annat än nojor. Den Bibel det hänvisas till av en del är inte min lärobok, får nog kalla mig ateist där trots att jag fortfarande är inskriven i Svenska Kyrkan (betalar gärna skatt för att kyrkor som arkitektur ska få fortleva).

Puss på er å God Natt... [:X] [:I]

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

03 Nov 2008, 00:21
Profile

Den Bibel det hänvisas till av en del är inte min lärobok, får nog kalla mig ateist där trots att jag fortfarande är inskriven i Svenska Kyrkan (betalar gärna skatt för att kyrkor som arkitektur ska få fortleva).

Kyrkorna får några hundra miljoner om året av dina vanliga skattepengar för just detta ändamål...

http://www.svenskakyrkan.se/tcrot/kyrko ... ndex.shtml

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

03 Nov 2008, 08:38
Profile

Man måste ju också ha i åtanke att bibeln skrevs för lääääänge sedan när människor var allmän oupplysta och det präglar ju vad som står i den.

Personligen anser jag att kristendomen behöver uppdaters till version 2008 och anpassa sig efter samhället eller sakta tyna bort.

Hm... Ja, det har ju dykt upp en del olika sexualiteter sedan kristendomen & Bibeln kom till. Vissa är äldre men täcks inte in ändå.
Jag tycker att nekrofiler bör få gifta sig kyrkligt. Monogamt och bra.[V]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

03 Nov 2008, 09:57
Profile

Jag tycker att KD kunde har kompromissa och krävt att samkönade vigslar måste ske i kyrkan [:D]

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

03 Nov 2008, 10:34
Profile

FenderBender wrote:

Blotta tanken på homofila äktenskap är avstötande. Varför skapa en man och en kvinna och ge dem uppdraget att fortplanta sig? Bibeln är också klar vad gäller sådana saker.

Bibeln...[xx(] ständigt denna källa till trångsynthet.

Image
http://www.anakronfilm.se

Vad baserar du det uttalandet på? Om bibeln gjort sig känd för någonting så är det väl att öppna människors sinnen. [V]

03 Nov 2008, 11:42
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next