View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 05:59

Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lex Stålmannen 
Author Message

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

De kräver att man ska ha en universitetsexamen och att man ska försörja sig själv. De insåg väl att en generös invandringspolitik leder till Ghetto, arbetslöshet och utanförskap. En invandrare som har jobb integreras i samhället. Men detta hör inte till diskussionen.

Finland är ett exempel nära oss. Tills för några år sedan tog man inte emot invandrare över huvud taget. Nu gör man det, men med mycket hårda restriktioner.

När jag och min familj skulle flytta till Barbados, fanns det tre möljigheter att få beviljat visum och arbetstillstånd: 1) Föra in motsvarande en miljon i pengar, 2) Etablera en rörelse som gav minst 5 arbetstillfällen för lokalbefolkningen, eller 3) ha ett intyg som styrkte att man hade fast arbete minst tre år framåt.

Men, jag anser att det är svårt att "välja" invandrare (läs flyktingar) utan att göra intrång på den personliga integriteten.

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
Numera str Barbados på min lista över länder med bra invandringspolitik. Det ska ju inte bara kosta pengar att släppa in invandrare. Meningen är ju att de ska bidra till sig själva och samhället. Annars är ju invandring meningslös. Flyktingar hjälper man bäst genom att inte föra rutten utrikespolitik i stil med EU och USA samt att man slopar alla handelsbarriärer med de fattiga länderna.

29 Jul 2008, 01:07
Profile ICQ YIM WWW

Jag skulle ju ha avslutat min del i denna debatt, men känner mig tvungen att förklara mig lite ytterligare

När du berättar om en incident och känner det nödvändigt att informera om förövarens etniska, kulturella och religiösa bakgrund antar jag att du anser att detta har relevans för händelsen i fråga. Detta innebär att du, medvetet eller omedvetet, sprider en föreställning/fördom om att denne â€Â

29 Jul 2008, 10:58
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Fan Josh, det där var så jala vackert skrivet att jag nästan blev gråtfärdig...
Ungdomsbrottslighet föds ur den miljö barnet växt upp i - inte ur det etniska ursprunget. Nu förhåller det sig tyvärr på det sättet att de flesta invandrarbarnen växt upp i segregerade "ghetton" där hopplöshet och förtvivlan driver ungdomarna till att göra dumheter. Bunta ihop svenska barn i liknande "ghetton" och du får garanterat samma effekt!
Klassamhället börjar växa fram igen på ett obehagligt sätt. [}:)]
Huh... Klassamhälle, segregation... Nu börjar det rycka i Progg-benet igen! [V]

I Barbados har man sedan ett tiotal år tillbaka börjat publicera namn och bild på alla som grips av polisen oavsett förseelse. Tanken var att det skulle få en preventiv effekt. Det fick det, men inte för den grova brottsligheten. Däremot upphörde ungdomsbrottsligheten nästan helt efter ett par år!
Kanske en lärdom att dra från tredje världen? [:)]

Lite förvånande kanske, men jag får nog säga att jag instämmer nästan fullständigt i vad FenderBender säger här.

(Men stort undantag för Barbados-storyn, eftersom det verkar fullständigt kontraproduktivt att publicera bilder på folk redan när de bara gripits. Och även om det gäller när de faktiskt dömts så känns det som ett mycket underligt sätt att stigmatisera folk för lång tid framöver. Där snackar vi tanförskap...)

/D

29 Jul 2008, 11:49
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

FenderBender wrote:
Fan Josh, det där var så jala vackert skrivet att jag nästan blev gråtfärdig...
Ungdomsbrottslighet föds ur den miljö barnet växt upp i - inte ur det etniska ursprunget. Nu förhåller det sig tyvärr på det sättet att de flesta invandrarbarnen växt upp i segregerade "ghetton" där hopplöshet och förtvivlan driver ungdomarna till att göra dumheter. Bunta ihop svenska barn i liknande "ghetton" och du får garanterat samma effekt!
Klassamhället börjar växa fram igen på ett obehagligt sätt. [}:)]
Huh... Klassamhälle, segregation... Nu börjar det rycka i Progg-benet igen! [V]

I Barbados har man sedan ett tiotal år tillbaka börjat publicera namn och bild på alla som grips av polisen oavsett förseelse. Tanken var att det skulle få en preventiv effekt. Det fick det, men inte för den grova brottsligheten. Däremot upphörde ungdomsbrottsligheten nästan helt efter ett par år!
Kanske en lärdom att dra från tredje världen? [:)]

Lite förvånande kanske, men jag får nog säga att jag instämmer nästan fullständigt i vad FenderBender säger här.

(Men stort undantag för Barbados-storyn, eftersom det verkar fullständigt kontraproduktivt att publicera bilder på folk redan när de bara gripits. Och även om det gäller när de faktiskt dömts så känns det som ett mycket underligt sätt att stigmatisera folk för lång tid framöver. Där snackar vi tanförskap...)

/D

"<font color="blue">Och även om det gäller när de faktiskt dömts så känns det som ett mycket underligt sätt att stigmatisera folk för lång tid framöver. Där snackar vi tanförskap...)"
</font id="blue">

Men om det sänkte antalet brott bland ungdomar så borde det vara värt att analysera. Jag tycker det är fel om de går ut med de som inte dömts MEN har de väl blivit dömda så ska de ta konsekvenserna. Det stora problemet i Sverige är att man tycker synd om brottslingar. Rejäla och kännbara straff med en effektiv rehabilitering och utbildning.

29 Jul 2008, 12:39
Profile ICQ YIM WWW

/D

Barbados är en liten ö med en liten befolkning. Alla känner alla och talesättet "if you sneeze they say you cough" regerar. Rykten florerar hela tiden och det är sällan att ryktena stämmer. Om man INTE publicerat brottslingar hade de ändå dömts mycket hårdare ryktesvägen. Samtidigt som den preventiva effekten på ungdomsbrottsligheten blev påtaglig så fick folk veta fakta istället för att lyssna på illvilligt skvaller. Innan var det många som blev "dömda" i folks ögon trots att de var helt oskyldiga. Modellen skulle dock inte passa Sverige. För vi har inte samma problem med skvaller här.

När vi bodde i Barbados, åkte jag iväg till Bridgetown (huvudstaden) ensam för att göra en shoppingtur. När jag kom hem fyra timmar senare visste min fru exakt vart jag varit och vad jag köpt. Det ni! [:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

29 Jul 2008, 13:00
Profile ICQ WWW

Tycker det är skrämmande att vissa sitter på så sjukt höga hästar och rabblar skit. Hur kan man tycka att en människa är bättre än nån annan för att de är högskoleutbildade? Ja jag fattar inte det resonemanget, men det är kanske för att jag inte har utbildat mig mer än på gymnasial nivå. [xx(]

29 Jul 2008, 13:23
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ersmarker wrote:

/D

Barbados är en liten ö med en liten befolkning. Alla känner alla och talesättet "if you sneeze they say you cough" regerar. Rykten florerar hela tiden och det är sällan att ryktena stämmer. Om man INTE publicerat brottslingar hade de ändå dömts mycket hårdare ryktesvägen. Samtidigt som den preventiva effekten på ungdomsbrottsligheten blev påtaglig så fick folk veta fakta istället för att lyssna på illvilligt skvaller. Innan var det många som blev "dömda" i folks ögon trots att de var helt oskyldiga. Modellen skulle dock inte passa Sverige. För vi har inte samma problem med skvaller här.

När vi bodde i Barbados, åkte jag iväg till Bridgetown (huvudstaden) ensam för att göra en shoppingtur. När jag kom hem fyra timmar senare visste min fru exakt vart jag varit och vad jag köpt. Det ni! [:D]

"<font color="blue">För vi har inte samma problem med skvaller här.</font id="blue">"

Vilken grotta i skogen bor du i[?][;)]

HAr du aldrig läst Aftonbladet? Eller ännu hellre Sexpressen och Skvallerbladet?

29 Jul 2008, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

"<font color="blue">För vi har inte samma problem med skvaller här.</font id="blue">"

Vilken grotta i skogen bor du i[?][;)]

HAr du aldrig läst Aftonbladet? Eller ännu hellre Sexpressen och Skvallerbladet?

Tro mig, vi har <font color="orange"><b>INTE</b></font id="orange"> samma problem med skvaller här som de har i Barbados. Inte ens i närheten grabben! [:D]

29 Jul 2008, 14:27
Profile ICQ WWW

Tänk att människor kan läsa och läsa utan att förstå hur saker fungerar. Kanske dags att lyfta näsan ur boken och se sig omkring istället. Bokstavstro.

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

29 Jul 2008, 19:55
Profile ICQ WWW

Tycker samtidigt att det är lite knepigt att det anses helt galet att ange ursprunget på nidingarna... Tycker snarare att det är VÄLDIGT knepigt att till varje pris undvika att nämna eventuella förövares ursprung... Som t.ex våra svenska tidningar konsekvent envisas med...

Kan förövrigt nämna att vid en vistelse på ett av våra svenska fängelser för några år sedan var 75% av de intagna av utomnordiskt ursprung... De övriga jag delade logi med var en hög med nazister... En mkt. intressant vistelse i övrigt men ack så långtråkig i längden...

29 Jul 2008, 20:16
Profile ICQ WWW

JohnnyGreed wrote:

Tycker samtidigt att det är lite knepigt att det anses helt galet att ange ursprunget på nidingarna... Tycker snarare att det är VÄLDIGT knepigt att till varje pris undvika att nämna eventuella förövares ursprung... Som t.ex våra svenska tidningar konsekvent envisas med...

Kan förövrigt nämna att vid en vistelse på ett av våra svenska fängelser för några år sedan var 75% av de intagna av utomnordiskt ursprung... De övriga jag delade logi med var en hög med nazister... En mkt. intressant vistelse i övrigt men ack så långtråkig i längden...

Har en polare som satt inne och berättade exakt samma sak.

En annan bekant jobbar som väktare i centrala Malmö och han sa att nästan uteslutande så är det utomnordiska personer som ställer till med skit. En bekants bekant som hade samma yrke i samma stad hade exakt samma sak att berätta.

Men det är väl så att det är rasistiskt i Sverige att berätta sanningen. Dessutom vet väl de stora partierna att de skulle förlora många röster till SD om sådana här nyheter kom ut.

29 Jul 2008, 20:26
Profile ICQ YIM WWW

Det är väl fan ingen hemlighet att det sitter invandrare på våra anstalter. Men varför skulle man vilja skriva artiklar om det? För att få fler smygrasistiska svennar? Vart vill du komma Haraldrig?

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

29 Jul 2008, 21:02
Profile WWW

Oakman wrote:

Det är väl fan ingen hemlighet att det sitter invandrare på våra anstalter. Men varför skulle man vilja skriva artiklar om det? För att få fler smygrasistiska svennar? Vart vill du komma Haraldrig?

Efter staten satt munkavel på media så måste det finnas en anledning.
Jag vill veta vilka intentioner de har.

29 Jul 2008, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

29 Jul 2008, 21:40
Profile WWW

Oakman wrote:

Om man tror att staten har makt att sätta munkavle på media - ta i vilket västland som helst inklusive Sverige - är man långt ute på bryggan och hojar, den saken är säker.

Media vill sälja sina nyheter. Det är helt enkelt så att vi svenskar är så urbota trötta på hela skiten att vi inte gitter köpa tidningar eller titta på program som tar upp rasfrågor. Många av oss väljer därför att istället umgås med våra goda invandrar vänner och ge fingret åt etablissemanget.

29 Jul 2008, 22:06
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

Oakman wrote:

Om man tror att staten har makt att sätta munkavle på media - ta i vilket västland som helst inklusive Sverige - är man långt ute på bryggan och hojar, den saken är säker.

Media vill sälja sina nyheter. Det är helt enkelt så att vi svenskar är så urbota trötta på hela skiten att vi inte gitter köpa tidningar eller titta på program som tar upp rasfrågor. Många av oss väljer därför att istället umgås med våra goda invandrar vänner och ge fingret åt etablissemanget.

Tror du verkligen att staten inte kontrollerar vad som släpps ut i media? Kanske det blir bättring om press-stödet slopas. JAg tror inte på reptiler som David Icke men jag tror definitivt att staten håller koll och har sina metoder att få sin vilja igenom (framförallt press-stödet gör ju att många tidningar inte vågar tryck vad de vill).

Som jag brukar säga lite skämtsamt; "den markanta skillnaden mellan Sverige och Kina är att i Kina FÅR MAN LOV att tjäna pengar".
JAg har erfarenhet av både Sverige och Kina och det är inte så stor skillnad för gemene man i respektive land. Vi klagar på tex att Kina tvångsflyttar folk inför OS, Älmhults kommun gjorde samma sak mot en markägare när IKEA ville bygga nytt lager. Här är det legaliserat medans i Kina spelar det ingen roll för det finns bara ett parti.

29 Jul 2008, 22:35
Profile ICQ YIM WWW

Oakman wrote:

Vad får dig att tro att de gjort det

Bla press-stödet.
Skulle inte vara bra för sittande partier om det blir officiell sanning att de ljugit för skattebetalarna om invandringen. Ja, invandringen handlar om att hålla arbetslösheten på rätt sida av 4% strecket och inte solidaritet som de vill att vi ska tro.

29 Jul 2008, 22:38
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Så Haraldrig, få se nu om jag har fattat detta rätt, du är på fullt allvar säker på att regeringen drar in det statliga presstödet till den tidning som inte skriver som regeringen vill?

[:0][:0][:0]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Om ja ginte minns helt fel så har de hotat med att dra in det för någon tidning. Skall ut och leta referenser.

Lita aldrig på en människa som har makt. Det är ett tips.

29 Jul 2008, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
JAg har erfarenhet av både Sverige och Kina och det är inte så stor skillnad för gemene man i respektive land.

Den du... Jag tror nog det sista av trovärdigheten rök där.
[8D]

29 Jul 2008, 23:17
Profile ICQ WWW

29 Jul 2008, 23:23
Profile WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:
JAg har erfarenhet av både Sverige och Kina och det är inte så stor skillnad för gemene man i respektive land.

Den du... Jag tror nog det sista av trovärdigheten rök där.
[8D]

HAr du bott i Kina eller ens varit där?

Ps. JAg menar ju förstås inte att de har samma levnadsstandard som oss utan deras politiska situation är inte så långt ifrån vår.

Vi har två stora dominerande partier som blir mer och mer lika varandra för varje år, då kan man lika gärna ha ett jätestort parti. Finns fler likheter, som att Kineser inte får flytta som de vill medans vi i Sverige tvingas flytta från familj och vänner ifall det bjuds jobb långt borta (ifall man inte vill förlora alla sina ersättningar mm). Vad är skillnaden i realiteten? Det är precis samma skrot och korn. All makt korrumperar oavsett om landet heter Sverige, Kina eller Långtbortistan.

29 Jul 2008, 23:27
Profile ICQ YIM WWW

Hur fan kan någon som läst så mkt, rest så mkt, talar så många språk och har så fantastiskt mycket erfarenheter från alla världens hörn ha så otroligt dålig slutledningsförmåga?

Kan bara dra en slutsats - Alltihopa är ett skämt. Haraldrig ljuger antingen så han snart inte vet var han bor, eller så har han total koll på sina lögner och skrattar högt varje gång någon hugger emot.

Det är bara för mkt parodi för att kunna vara på riktigt

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

29 Jul 2008, 23:37
Profile ICQ WWW

HAr du bott i Kina eller ens varit där?

Ps. JAg menar ju förstås inte att de har samma levnadsstandard som oss utan deras politiska situation är inte så långt ifrån vår.

Nu måste jag bara ta bladet från munnen... Jag kan inte tänka mig att en vuxen man på fullaste allvar kan hävda att det politiska klimatet i Kina och Sverige är jämförbara. Det är helt enkelt inte friskt att hävda en sån sak. Lika osunt är det att öppet vädra en åsikt om att staten kontrollerar media i Sverige. Då kan jag upplysa om att tryckfrihetsförordningen gäller och PO och PON är rättsliga instanser som ser till att den efterföljs.

När det gäller det politiska klimatet i Kina, skulle jag placera in det för svensk jämförelse någonstans under andra hälften av 1800-talet.

Nej min slutsats är också att Haraldrig driver med oss och har hjärtligt roligt åt våra mothugg. Nåt annat är helt enkelt uteslutet. [:D]

30 Jul 2008, 00:07
Profile ICQ WWW

Ja, han måste driva med oss (även om det inte är speciellt roligt[V]). Att skriva så nedsättande om fosterlandet och ledande makthavare m.m. hade lett till ett "försvinnande" på nolltid i Kina.

Image

30 Jul 2008, 00:32
Profile WWW
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2