View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:21

Reply to topic  [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vänsterflummare 
Author Message

bjoel wrote:

Du ser inte en koppling mellan de där två målen?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

det är stor skillnad mellan att utveckla system som underlättar för människor att göra sitt jobb och att utveckla system som ersätter dem o placerar dem i arbetslöshetskön... jag väljer att avstå från att vara delaktig i projekt som har till syfte at bli av med folk...

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

13 Oct 2008, 20:46
Profile ICQ WWW

det är stor skillnad mellan att utveckla system som underlättar för människor att göra sitt jobb och att utveckla system som ersätter dem o placerar dem i arbetslöshetskön..

Göra sitt jobb bättre = effektivisering = färre resurser och personer går åt för att göra jobbet.

Alternativt

Göra sitt jobb bättre = konkurrensfördel = andra företag kan tvingas säga upp folk när de blir utkonkurrerade.

etc etc.

-------------

13 Oct 2008, 22:06
Profile

Galanti wrote:

Kan man rösta på dig i nästa val Slowhand [:)]

gitarrmissbrukare och vänsterflummare

haha hej Galanti! Allt väl med dig hoppas jag... rösta på slow... nähä Slow håller på att inta en anarkostil på senare år så han skulle aldrig kunna bli politiker...

Men vi pratar nu om mer än politisk färg... vi pratar om etik i olika frågor. När Harald tycker att japaner har en högre arbetsmoral än svenskar så målar han en bild av en verklighet såsom han skulle vilja se det. jag ser det annorlunda. Jag tycker tvärtom att det är otroligt att arbetarklassen har varit så trogen och lojal. Det finns alltid rötägg på alla nivåer men jag fascineras av att folk med låga löner orkar jobba i samma företag som folk som fyller fickorna med bonusar och att de ändå fortsätter att känna en samhörighet!

jag minns ett sånt praktfall som jag själv blev vittne utav. På en tidigare arbetsplats hade vi, personalen en förmån... kaffebröd till fredags fika... Alla tyckte att det var trevligt särskilt de som inte hade annat som förmån. en vacker dag stod vår vice VD i trappan ovanför oss och hade samlat ihop oss för att tala om att tiderna var sådana att han tyvärr fick fatta ett beslut... Vi skulle sluta med kaffebrödet till fredagsfikat.

Många tyckte att det var tråkigt men de flesta hade förståelse för att såna beslut måste man våga fatta när tiderna kärvar [:D]... eller hur...
Det de däremot inte visste var att Vice VD:n hade precis inkasserat ett bonus på 250.000 :- som tack för bra business...

Ser man detta med egna ögon så kanske man tappar en del av sin illusion om att etik är något som skulle genomsyra våra affärsmän. Det visar snarare att girighet verkar vara deras drift och det är också det som har fått blomma ut utan skam under den blåa regeringen.

mvh/Slowhand2
Image

13 Oct 2008, 22:13
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Jag förstår ungefär vad du menar och känner viss sympati för den inställningen

Å andra sidan är det ju...

hmm Josh det är förstås såsom du skriver också. Jag är inte emot en teknisk utveckling jag arbetar dessutom dagligen i denna tekniska värld men det jag menar är att etik ska alltid väga tungt. Jag hat tröttnat på snacket "gör inte vi det så gör nån annan det"...

Jag är nog romantiker men jag kommer aldrig att jobba med systemutveckling åt företag som tillverkar vapen eller snus för att jag helt enkelt inte skulle må bra att dagligen bli påmind att jag var delaktig i ett system som går ut på att skada folk och tjäna pengar på det. Kalla det att vara naiv men jag tycker att vi behöver mer av dessa etiska frågor i vår kalla technovärld.

Att man sedan kan också utveckla teknik som är till gagn för folk är den goda sidan av medaljongen och där har jag inga negativa kommentarer kring...

mvh/Slowhand2
Image

13 Oct 2008, 22:32
Profile ICQ WWW

Slowhand2 wrote:

Galanti wrote:

Kan man rösta på dig i nästa val Slowhand [:)]

gitarrmissbrukare och vänsterflummare

haha hej Galanti! Allt väl med dig hoppas jag... rösta på slow... nähä Slow håller på att inta en anarkostil på senare år så han skulle aldrig kunna bli politiker...

Men vi pratar nu om mer än politisk färg... vi pratar om etik i olika frågor. När Harald tycker att japaner har en högre arbetsmoral än svenskar så målar han en bild av en verklighet såsom han skulle vilja se det. jag ser det annorlunda. Jag tycker tvärtom att det är otroligt att arbetarklassen har varit så trogen och lojal. Det finns alltid rötägg på alla nivåer men jag fascineras av att folk med låga löner orkar jobba i samma företag som folk som fyller fickorna med bonusar och att de ändå fortsätter att känna en samhörighet!

jag minns ett sånt praktfall som jag själv blev vittne utav. På en tidigare arbetsplats hade vi, personalen en förmån... kaffebröd till fredags fika... Alla tyckte att det var trevligt särskilt de som inte hade annat som förmån. en vacker dag stod vår vice VD i trappan ovanför oss och hade samlat ihop oss för att tala om att tiderna var sådana att han tyvärr fick fatta ett beslut... Vi skulle sluta med kaffebrödet till fredagsfikat.

Många tyckte att det var tråkigt men de flesta hade förståelse för att såna beslut måste man våga fatta när tiderna kärvar [:D]... eller hur...
Det de däremot inte visste var att Vice VD:n hade precis inkasserat ett bonus på 250.000 :- som tack för bra business...

Ser man detta med egna ögon så kanske man tappar en del av sin illusion om att etik är något som skulle genomsyra våra affärsmän. Det visar snarare att girighet verkar vara deras drift och det är också det som har fått blomma ut utan skam under den blåa regeringen.

mvh/Slowhand2
Image

<font color="red">"När Harald tycker att japaner har en högre arbetsmoral än svenskar så målar han en bild av en verklighet såsom han skulle vilja se det. jag ser det annorlunda. Jag tycker tvärtom att det är otroligt att arbetarklassen har varit så trogen och lojal."</font id="red">

Jag tror att du får lära känna den japanska kulturen och mentaliteten innan du börjar yra.

Som sagt, i Japan så får alla anställda i företaget bonus.
2-3 månadslöner är inte helt ovanligt.

Japan är traditionellt mycket mer kollektivt än oss. De ser alltid till helheten och gruppens bästa (även om det finns fifflare där också förstås). Det som populärt kallas "förlora ansiktet" är en del av den kulturen.

Vidare får man ju berömma dem för deras stränga straff vid fiffel.
Politiker som fifflar förlorar genast jobb, lön, pension och blir återbetalningsskyldig.

som jag ser det så är det inte den genuine företagaren som är den "onda". De flesta som driver företag driver små företag och ofta med stor kärlek till det de gör.

Ekonomisk vinning utan att producera något är i mina ögon fult.
Produktion kan vara att man säljer blommor, gör datorspel, glädjer människor med musik etc. Ickeproduktivt är att låna ut pengar och sedan kräva tillbaka mer än man lånade ut. Givetvis så är detta förenklat.

Nu när bankerna knakar i fogarna och direktörerna förlorar miljoner så öppnar staten plånboken. X-antal miljarder finns till förfogande.
Var finns dom pengarna när landets infrastruktur behöver rustas upp?

13 Oct 2008, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Harald... jag tänker inte hacka på Japan för de är nog ok i sammanhanget. Vi pratar kanske mer om de "nya marknaderna" där kapitalister från vår sida av jordklotet röjer obehindrat och kammar hem stora vinster tack vare många människors lidande.

mvh/Slowhand2
Image

13 Oct 2008, 23:10
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Om alla får en bonus är det ingen bonus utan en lön. Särskilt om den är så absolut, fast och alltid utfallande som du tycks göra gällande. Då har den uppenbarligen inget med den anställdes arbetsinsats att göra. (Faller den dessutom i princip alltid ut har den rimligen inte heller någon koppling till företagets lönsamhet, men så är trots allt inte fallet såvitt jag förstår efter lite googlande.)

Slutsatsen är att ordet bonus säkert är jättebra, men att det (om det är som du beskriver) helt enkelt rör sig om en högre grundlön. Vilket i sin tur för oss tillbaka till gunrdargumentet: att en bonus betalas ut säger inget om hur välbetalda folk är.

Sedan bör det väl påpekas att Japan är ett av endast två-tre länder där fenomenet karoshi (arbeta ihjäl sig) faktiskt är ett verkligt och erkänt begrepp. Arbetsmoral och effektivitet har alltid en baksida.

/D

13 Oct 2008, 23:31
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Om alla får en bonus är det ingen bonus utan en lön. Särskilt om den är så absolut, fast och alltid utfallande som du tycks göra gällande. Då har den uppenbarligen inget med den anställdes arbetsinsats att göra. (Faller den dessutom i princip alltid ut har den rimligen inte heller någon koppling till företagets lönsamhet, men så är trots allt inte fallet såvitt jag förstår efter lite googlande.)

Slutsatsen är att ordet bonus säkert är jättebra, men att det (om det är som du beskriver) helt enkelt rör sig om en högre grundlön. Vilket i sin tur för oss tillbaka till gunrdargumentet: att en bonus betalas ut säger inget om hur välbetalda folk är.

Sedan bör det väl påpekas att Japan är ett av endast två-tre länder där fenomenet karoshi (arbeta ihjäl sig) faktiskt är ett verkligt och erkänt begrepp. Arbetsmoral och effektivitet har alltid en baksida.

/D

Bonusen är baserad på hur det går för företaget.
En anledning varför så Toyota är så populärt.

Karoshi är ett ganska förlegat begrepp som tillhör en äldre generation. Dagens unga Japaner har inte alls den där "samma företag livet ut" inställningen.
Sen är det ju också intressant att i Japan så är arbetstiderna lagstadgade till 40h/vecka precis de samma som i Sverige....

13 Oct 2008, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Bonusen är baserad på hur det går för företaget.
En anledning varför så Toyota är så populärt.

Faktum kvarstår att om den faller ut till samtliga anställda skulle den lika gärna kunna hanteras som en vanlig lön, om än till viss del resultatberoende.

Quote:
Karoshi är ett ganska förlegat begrepp som tillhör en äldre generation. Dagens unga Japaner har inte alls den där "samma företag livet ut" inställningen.

Förhoppningsvis är det så. Den ses ju dock som en effekt av just den sammanhållning och lojalitet du talade om. Är det också så att "bonusen" inte är personlig utan baserad på det allmänna resultatet förstärker det naturligtvis detta.

Quote:
Sen är det ju också intressant att i Japan så är arbetstiderna precis de samma som i Sverige....

En underligt uppgift med tanke på att den genomsnittliga arbetstiden i Japan är ungefär 500 timmar högre per år än i Sverige, eller ungefär 39% högre än den svenska.

Genomsnittsjapanen arbetar ungefär två timmar övertid per dag, som regel obetalt.

14 Oct 2008, 00:15
Profile ICQ WWW

Nu när bankerna knakar i fogarna och direktörerna förlorar miljoner så öppnar staten plånboken. X-antal miljarder finns till förfogande.

<font color="red">Var finns dom pengarna när landets infrastruktur behöver rustas upp?</font id="red">

På välfyllda bankkonton i Schweiz! [:D]

Personligen drar jag mig för att köpa produkter tillverkade i Asien eftersom risken att arbetsförhållandena (och i vissa fall åldern på arbetskraften) är under all kritik. Japan möjligen undantaget där då...

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

14 Oct 2008, 07:34
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

<font color="blue"><b>Ekonomisk vinning utan att producera något är i mina ögon fult.</b></font id="blue">

Hur går detta tänkande ihop med din omfattande import och försäljning av japanska gitarrer, tro?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

[/quote]

oops bulleyes... den nya ekonomin handlar alltför mycket om att sälja luft... om man nu ska försköna de gamla kapitalisterna så producerade dem någonting i begynnelsen, idag är det mycket köp o sälj luft och att bli himla "orolig" som "marknaden" blir regelbundet så att fluktuation i värdet på luften gör att man kan kamma hem dollares när luften är hög (sälja) och plocka hem när luften är låg (köpa)... men produktionen, kvalité, etik... äähh sånt är larvigt

mvh/Slowhand2
Image

14 Oct 2008, 08:46
Profile ICQ WWW

Produktion kan vara att man säljer blommor, gör datorspel, glädjer människor med musik etc. Ickeproduktivt är att låna ut pengar och sedan kräva tillbaka mer än man lånade ut. Givetvis så är detta förenklat.

Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt? Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin?

Har du dina egna sparpengar på ett konto utan ränta av samma skäl?

För de som verkligen inte gillar ränta finns ju t.ex. JAK (http://www.jak.se) som både lånar in och lånar ut utan ränta.

-------------

14 Oct 2008, 09:53
Profile

bjoel wrote:

Haraldrig wrote:

Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt? Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin?

För de som verkligen inte gillar ränta finns ju t.ex. JAK (http://www.jak.se) som både lånar in och lånar ut utan ränta.

-------------

Mitt tips är "tänk utanför lådan".
JAK använder numera sig av räntesystem eftersom storbankerna tryckte på regeringen att ändra reglerna. Däremot är JAK förbannat mycket bättre än de stora hajarna.

JAg lånar ALDRIG pengar när jag ska köpa något. Alltid kontant.
HAr man någon ränta på vanliga konton?

14 Oct 2008, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

Slowhand2 wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

<font color="blue"><b>Ekonomisk vinning utan att producera något är i mina ögon fult.</b></font id="blue">

Hur går detta tänkande ihop med din omfattande import och försäljning av japanska gitarrer, tro?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

oops bulleyes... den nya ekonomin handlar alltför mycket om att sälja luft... om man nu ska försköna de gamla kapitalisterna så producerade dem någonting i begynnelsen, idag är det mycket köp o sälj luft och att bli himla "orolig" som "marknaden" blir regelbundet så att fluktuation i värdet på luften gör att man kan kamma hem dollares när luften är hög (sälja) och plocka hem när luften är låg (köpa)... men produktionen, kvalité, etik... äähh sånt är larvigt

mvh/Slowhand2
Image

[/quote]

Vad är oetiskt med att handla av Japaner? Sen är det inte att sälja luft när man säljer tex bil, gitarr, böcker etc. Du ger den som handlar något.

Bankerna däremot. Där kan vi prata luft.

14 Oct 2008, 17:32
Profile ICQ YIM WWW

bjoel wrote:

Haraldrig wrote:

-------------

JAK använder numera sig av räntesystem eftersom storbankerna tryckte på regeringen att ändra reglerna. Däremot är JAK förbannat mycket bättre än de stora hajarna.

Du svarade inte på frågan:

<b>Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt? Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin? </b>

-------------

14 Oct 2008, 17:39
Profile

bjoel wrote:

Haraldrig wrote:

bjoel wrote:

[quote="Haraldrig"]

-------------

Du svarade inte på frågan:

<b>Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt? Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin? </b>

-------------
[/quote]

Det är inte värt att låna pengar för att du får betala så mycket mer än det du får. Köp gärna en gitarr på MB cia den fantastiska avbetalningen så får du se[;)] Därför handlar jag allt kontant.

Dessutom så är det bara luft. Sen bankirerna fick bort guldvärdet från papperspengarna så är pengar och ränta inte mer än en illusion.
Du vet, förr så kunde man tex ta en näve dollars och traska över till Fort Knox och dem inbytta mot guld (lite förenklat men principe stämmer).

14 Oct 2008, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Det är inte värt att låna pengar för att du får betala så mycket mer än det du får. Köp gärna en gitarr på MB cia den fantastiska avbetalningen så får du se[;)] Därför handlar jag allt kontant.

Inte heller jag köper gitarrer på avbetalning men det var inte det frågan gällde. Försök igen!

-------------

14 Oct 2008, 18:14
Profile

bjoel wrote:

Haraldrig wrote:

Inte heller jag köper gitarrer på avbetalning men det var inte det frågan gällde. Försök igen!

-------------

Du missade kanske det som står under.
Läs om läs rätt[:(!]

Människro[xx(]

14 Oct 2008, 18:24
Profile ICQ YIM WWW

Människro[xx(]

Klart jag såg ditt snack om guldmyntfoten men det verkar ju ha ännu mindre med saken att göra. Du får ett tredje försök, sen ger jag upp:

Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt?

Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin?

-------------

14 Oct 2008, 18:35
Profile

bjoel wrote:

Haraldrig wrote:

Människro[xx(]

Klart jag såg ditt snack om guldmyntfoten men det verkar ju ha ännu mindre med saken att göra. Du får ett tredje försök, sen ger jag upp:

Förtydliga gärna, på vilket sätt är låneverksamhet icke-produktivt?

Är det inte värt något att få låna pengar till att bygga ett hus eller köpa en maskin?

-------------

Eftersom du verkar ha grava perceptionsproblem så.............

14 Oct 2008, 19:18
Profile ICQ YIM WWW

Kan inte somna här och ögnade igenom lite[:D]. Självklart att man anser att dessa siffror skulle va uppblåsta som du skriver bjoel, Skulle väl va pinsamt annars eller[;)]. Mvh Daffyd
bjoel wrote:

När det gäller det s.k. "skattefelet" som nämns här på 100-200 miljarder bör väl kanske den uppmärksamme debattören uppmärksamma att senaste siffran från Skatteverket är 133 miljarder - och den har fått stark kritik för att vara uppblåst och felaktig. Bland annat har man tydligen ansett att svartarbetande privatpersoner och vissa kriminiella ska räknas som småföretag och att de olagliga varorna därför borde momsas.

Även skatteverket själva säger att en ganska stor del av summan är "ärliga misstag" eftersom reglerna är snåriga i många fall.

-------------

Först så lever man, sen dör man!

15 Oct 2008, 02:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9