View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:25

Reply to topic  [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Vänsterflummare 
Author Message

De e synd att du enbart relaterar till det som skulle va lite ironi i sammanhanget[;)]! För sånt gillar ju tydligen du om man tittar på dina tidigare inlägg. Jo Josh! Jag har tillräckligt med kunskap och en stor portion livserfarenhet som säger mig att när någon kommer och lägger fram ett sådant här vansinnigt förslag. Bör de finnas en eller flera personer som räcker upp handen och säger. "men e detta verkligen en sån bra idè?". De e klart att vi ska få info, men den ska banne mig inte va marknadsmässig!
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!

10 Oct 2008, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

De e klart att vi ska få info, men den ska banne mig inte va marknadsmässig!
Mvh Daffyd

Hur skulle du gjort i stället?

Vad menar du med "marknadsmässig"?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

10 Oct 2008, 12:32
Profile

daffyd wrote:

Jag har tillräckligt med kunskap och en stor portion livserfarenhet som säger mig att när någon kommer och lägger fram ett sådant här vansinnigt förslag. Bör de finnas en eller flera personer som räcker upp handen och säger. "men e detta verkligen en sån bra idè?". De e klart att vi ska få info, men den ska banne mig inte va marknadsmässig!

Några snabba frågor som infinner sig är exempelvis:

- Tro du verkligen inte att utformning, kostnad, medieval, bakgrund etc till kampanjen ifråga stötts och blötts internt innan ett baslut om genomförande fattas?

- Är det informationskampanjen som är vansinnig? Kostnaden för den? Mediet den utförs i?

/D

10 Oct 2008, 12:34
Profile ICQ WWW

Svaret på dina bägge frågor! En infokampanj ska inte kunna misstolkas så till den grad, att det för många tolkas som en ren reklamkampanj. Mvh Daffyd
bjoel wrote:

daffyd wrote:

De e klart att vi ska få info, men den ska banne mig inte va marknadsmässig!
Mvh Daffyd

Hur skulle du gjort i stället?

Vad menar du med "marknadsmässig"?

-------------

10 Oct 2008, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

daffyd wrote:

Svaret på dina bägge frågor! En infokampanj ska inte kunna misstolkas så till den grad, att det för många tolkas som en ren reklamkampanj. Mvh Daffyd

Fair enough, om det nu är ett stort problem.
Men om det är så är ju alltså inte kostnaden som är problemet, utan uttryckssättet i materialet? Känns som en rätt marginell fråga i sammanhanget.

10 Oct 2008, 13:19
Profile ICQ WWW

Det hoppas jag verkligen! Eftersom jag inte e politiker så har jag förmågan att svara på dina frågor så här[;)]. Nej. ja absolut! ja.
Ersmarker wrote:

daffyd wrote:

Jag har tillräckligt med kunskap och en stor portion livserfarenhet som säger mig att när någon kommer och lägger fram ett sådant här vansinnigt förslag. Bör de finnas en eller flera personer som räcker upp handen och säger. "men e detta verkligen en sån bra idè?". De e klart att vi ska få info, men den ska banne mig inte va marknadsmässig!

Några snabba frågor som infinner sig är exempelvis:

- Tro du verkligen inte att utformning, kostnad, medieval, bakgrund etc till kampanjen ifråga stötts och blötts internt innan ett baslut om genomförande fattas?

- Är det informationskampanjen som är vansinnig? Kostnaden för den? Mediet den utförs i?

/D

10 Oct 2008, 13:21
Profile ICQ YIM WWW

Sorry, det var ett icke-svar. Försök igen. [:)]

-------------

10 Oct 2008, 13:54
Profile

Racing wrote:

(Professorer i logistik-hur fan man nu blir det? Professor i att förflytta ting...mmm...verkar ju vettigt att vi betalt ngn ggn det med)

Du är emot forskning och utbildning?

Nja.
Som relativt tungt bildad akademiker själv å i sin tur uppväxt i en dito familj har jag kanske lite svårt för att vara emot forskning å utbildning.Snarare e jag av motsatt åsikt under förutsättning att forskning å utbildning e till allmänt gagn.
E nog snarare det att jag kanske inte riktigt ser att man behöver klyva hår.
Vad gäller en professur i logistik tror jag med sannolikhet att den tillkommit av hierariska skäl istället för rent praktiska,å det e därför jag ifrågasätter det.
Självklart.
Växte upp med föräldrar som var just professorer i medicin,å japp...motiverat då det i tex deras fall räddar liv.
Logistik?.
Nja.
Ser inte riktigt varför det normala hierariska systemet skall tillämpas där med påföljande kostnader.

Finns dock professur i just logistik vid ex vis Chalmers.

Med en stor portion ironi(!!!!!NB!!!!),vad e nästa steg.?
Professur i bananers krökningsvinkel?

Med det sagt,ja..jag anser det lite patetiskt å urvattnat att man idag i princip kan skapa en professur i mer eller mindre vad som helst.
Men...det e kanske att glida från huvudfrågan.[:D]

10 Oct 2008, 19:42
Profile

Så ni som tycker att Fkassan inte ska driva in dessa 30 MSEK tycker sannolikt inte heller att samhället ska driva in ngt i andra delar av landet heller, säskilt inte i ert län, kanske?

Ber dig ödmjukt att inte misstolka det jag skriver nu,men jag kunde uppriktigt inte skita mer i vilket än jag gör.
Som egen anställd står jag liksom utanför iaf eftersom det F-kassan ev skulle kunna bidra med om jag blev riktigt sjuk(vilket jag inte varit på 24 år)e en piss i missisippi mot firmans omkostnader.
Därför e på gott å ont det enda alternativet i mitt fall privata företagsförsäkringar.

Det du skriver uppfattar jag dock som en insinuation som en del säkert kan misstolka.

10 Oct 2008, 19:50
Profile

med det inlägget ska du nog vara tacksam om ingen hakar på

Tja.
The beuty of the internet[:D].
Indeed a marvelous thing.[:)]

Ngn hade ju redan postat bilden med det där om "...still a retard."
Kan va så...kan va så...[:D]

10 Oct 2008, 19:52
Profile

Tror nog ingen här inne på forumet tycker att de e okej att fuska med våra skattemedel. Det som gör mig upprörd är att man nånstans dömer medborgare på förhand och att man sparkar på dom som redan ligger ner. Klart att man ska sätta dit fuskare! Du skriver att man sparar 30 miljoner genom att ha 50 anställda som undersöker fusket. Jag va inne och tittade lite på hur momsfusket ser ut i vårt land. Hittade dessvärre bara en sajt från kristdemokraterna som inte e mina kompisar direkt. http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... Ju410.aspx
Men siffror är ju de enda politiker förstår sig på, har jag fått höra några ggr under min livstid. Titta på dessa siffror och nu pratar vi dessutom mörkertal oxå. Tycker bara att vi börjar i helt fel ända, för jämfört med dessa siffror i förlorade skatteintäkter så framstår ju F-kassans fusk som rena timpengen. Skulle va kul och veta om KD gör nåt åt detta nu när dom har chansen[:D].

10 Oct 2008, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

kjelle wrote:

Haraldrig wrote:

[quote="kjelle"]

[quote="Ersmarker"]

[quote="Haraldrig"]
Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?

Men visst skulle vi kunna implementera deras skattesystem. Det vore toppen att få nästan allt man tjänar själv.

Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D]

Jisses... [:p]

/D

Kort minne hos somliga:

"Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i <font color="blue"><font size="4">Japan</font id="size4"></font id="blue"> MEN får bättre samhällsservice där." (Citat Haraldrig)

[:D]

Image

JAg syftade inte på tidigare inlägg.
Utan enbart det som jag skrev sist.
I vilket jag inte skrev ett ord om Japan..

Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!]

Gör om gör rätt[:(!]
[/quote]

[?][?][?] I min värld har du jämfört skatterna m.m. i Sverige med motsvarande i Japan ovan. Inte lätt att titta ett obekant antal inlägg uppåt för att hänga med i dina tankebanor.

Men skit samma, den här tråden har gått så många varv nu att jag bara orkar "märka ord". [:o)] Men ändå svårt att låta bli att läsa, uppenbarligen.

Thank God it's Friday!

Image
[/quote]

"Inte lätt att <font color="red">titta</font id="red"> ett obekant antal inlägg....."

Nu är det lågvattenmärke men jag kan inte låta bli[;)]
[/quote]

OK, det var sent och jag var trött, men vad är det för fel på det? Jag skev titta och menade titta, visserligen bildligt men du får väl tänka lite själv.

Men det är fredag, o ja e inte bitter...[8D]

Image

10 Oct 2008, 21:30
Profile WWW

Det som rent allmänt får mig att reagera e att man mer å mer offrar begrepp som integritet på div altare för att "jag har inget att dölja" grejen.
Personlig integritet å att bli tilltrodd e DESSVÄRRE sådana abstrakta ting som många tar för självklart.

Se på England.
Snart kameror i varenda hörn.

Fan,jag kan inte gå in på ett lokalt statoil utan å bli filmad,å kalla mig grottman/gammaldags,men i min bok e det inte ok längre.
JAG skall få lov att välja om ngn fotograferar mig.

Ta det med F-kassan.
Anledningen till att det finns utredare e ju ganska uppenbar.
Där finns ett problem att hantera-iaf högst sannolikt,då det annars knappast hade funnits utredare.

Mer än ngt annat e kanske det jag efterlyser just lite respekt för gammaldags värderingar,å i det vet jag att jag inte e ensam.

Den enkla sanningen e att vi får vad vi föder,å vidare e sanningen att ngn utredare från F-kassan tex faktiskt inte SKALL behövas.
Om ngt kommer vi som jag ser det ner till att implimentera värderingar som av etiska å moraliska skäl visat sig fungera.
Som förälder ett tung ansvar för att styra saker å ting på rätt köl tex.

Nope.
Jag e allt annat än religös,men de som e har en poäng i att man skall behandla andra som man vill bli behandlad själv.

Som jag skrev tidigare,jag ÄR konservativ,bara det att jag inte är så ur ett typiskt svenskt perspektiv.

En av mina gamla chefer skrev en bok(av flera.
Den heter;
"To ride,shoot straight and speak the truth."
Ja..jo...kanske e jag född 100 år för sent....
(Vilket gud förbjude hade undanhållit mig från att hugga fatt i en LesPaul å lira blues å rock från hjärtat å ut!!!![:D])

10 Oct 2008, 21:33
Profile

Ett angiveri samhälle utan respekt för integritet fanns på andra sidan den här skylten jag fotograferade i somras.(För 4e ggn i mitt liv)

Image

Ngt jag under 80talets senare hälft upplevde effekterna av själv.
Tycker vi ser till att den attityden dog med att skylten omplacerades till att bli en turist attraktion.[;)]

10 Oct 2008, 21:41
Profile

Helt enig! Tittade du på siffrorna?
Skål på dig Josh! Kom inget till gretschen[V]? E de skickat.
Josh D Ztorsion wrote:

daffyd wrote:

Tror nog ingen här inne på forumet tycker att de e okej att fuska med våra skattemedel. Det som gör mig upprörd är att man nånstans dömer medborgare på förhand och <font color="blue"><b>att man sparkar på dom som redan ligger ner</b></font id="blue">. Klart att man ska sätta dit fuskare! Du skriver att man sparar 30 miljoner genom att ha 50 anställda som undersöker fusket. Jag va inne och tittade lite på hur momsfusket ser ut i vårt land. Hittade dessvärre bara en sajt från kristdemokraterna som inte e mina kompisar direkt. http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... Ju410.aspx
Men siffror är ju de enda politiker förstår sig på, har jag fått höra några ggr under min livstid. Titta på dessa siffror och nu pratar vi dessutom mörkertal oxå. Tycker bara att vi börjar i helt fel ända, för jämfört med dessa siffror i förlorade skatteintäkter så framstår ju F-kassans fusk som rena timpengen. Skulle va kul och veta om KD gör nåt åt detta nu när dom har chansen[:D].

en som jobbar heltid svart (och ibland vitt) och samtidigt uppbär sjukersätttning är inte "den som redan ligger". Det är en skitstövel som snor dina pengar och självklart ska sättas dit

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Oct 2008, 22:05
Profile ICQ YIM WWW

Tror nog ingen här inne på forumet tycker att de e okej att fuska med våra skattemedel. Det som gör mig upprörd är att man nånstans dömer medborgare på förhand och att man sparkar på dom som redan ligger ner. Klart att man ska sätta dit fuskare! Du skriver att man sparar 30 miljoner genom att ha 50 anställda som undersöker fusket. Jag va inne och tittade lite på hur momsfusket ser ut i vårt land. Hittade dessvärre bara en sajt från kristdemokraterna som inte e mina kompisar direkt. http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... Ju410.aspx

När jag var yngre ([:D]) sa man ofta: "om det finns ett system så går det också att knäcka". Jag tror att det ligger lite i svenskens mentalitet att "lura staten på pengar". Jag tror också att många får någon slags tillfredsställelse av att "roffa åt sig" extra pengar som man inte har rätt till. Om dessa personer växer i antal så ökar också problemet i kronor och ören som staten (vi) förlorar. Typ... [:o)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

10 Oct 2008, 23:46
Profile ICQ WWW

Idag är högerflummarna värre än vänsterflummarna.

11 Oct 2008, 02:38
Profile

Josh...din önskan e naturligtvis min lag[;)]
Ordnat.

Quote:
Jag tror att det ligger lite i svenskens mentalitet att "lura staten på pengar"

Knappast speciellt svenskt.

Med ett leende drar jag mig tex till minnes byggnads stadga i Italien under 70 å 80 talet.
Man betalade inte skatt på sitt hus innan huset var klart.
Iom de...kunde man resa runt i Italien som utlänning å förundras över varför de "idiotiska" italienarna alltid hade en kortsida kvar av kåken att spika upp.

..eller..
När vi på resa genom Frankrike insåg att det inte fanns folk i tullbåsen på motorvägarna.
Tog upp detta med en fransman vi kom i slang med,å på typiskt "svenskt" maner la vi huvudet lite på sne å ondgjorde oss i empati med den strejkande tullbås personalen.
Fransosen titta på oss som vi var från en annan planet å sa;
"-Skiter väl fullständigt i deras lönekrav,men det e ju skitbra att man kan ta sig fram gratis på autoroute-"

11 Oct 2008, 09:56
Profile

Vad är det för skillnad på en höginkomsttagare som nolltaxerar och en låginkomsttagare som fuskar till sig extra bidrag från statskassan? [;)]

PS. Fick för mig att du fått för dig att jag är högerflummare? Hehe, Jag betackar mig för att bli associerad med ett politiskt block jag aldrig sympatiserat med! [:I]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

11 Oct 2008, 13:47
Profile ICQ WWW

Ingen! Båda får mer pengar än vad dom ska ha[:D][:D][:D]!
FenderBender wrote:

Uncle Fred wrote:

Vad är det för skillnad på en höginkomsttagare som nolltaxerar och en låginkomsttagare som fuskar till sig extra bidrag från statskassan? [;)]

PS. Fick för mig att du fått för dig att jag är högerflummare? Hehe, Jag betackar mig för att bli associerad med ett politiskt block jag aldrig sympatiserat med! [:I]

11 Oct 2008, 15:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next