| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Kan du knyta din fluga eller kör du med snutslips? (kultu)
så här i Jul och Nyårs-tider är det ju också flugtider. Ja inte fluga som i flygfä då utan fluga som i bowtie Hur är det med BOJsen, kör ni med fluga ngn gång eller är det bara läderbrallor och T-shirt som gäller även till fest? Till dig som gärna vill knyta upp dig inför helgerna kan jag tipsa om en bra flugknytarinstruktion på YT: http://www.youtube.com/watch?v=OoUre0ugkmIOch den som inte tycker att fluga är Rock nRoll, bör fräscha upp sina kunskaper lite. Tex genom att kolla på denna : http://www.youtube.com/watch?v=HBp3FUHWr4k
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 Dec 2012, 14:20 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Kan du knyta din fluga eller kör du med snutslips? (kult
Tack! Precis den instruktion jag behövde.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 18 Dec 2012, 15:09 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Aldrig propeller för mig. Och då menar jag ALDRIG...
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Dec 2012, 15:14 |
|
 |
|
P90
|
FenderBender wrote: Aldrig propeller för mig. Och då menar jag ALDRIG... +1, fullständigt meningslöst plagg och t.o.m. fulare än den vanliga strypsnaran slipsen. 
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 18 Dec 2012, 15:42 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kultur grabbar, kultur 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 18 Dec 2012, 21:23, edited 1 time in total.
|
| 18 Dec 2012, 16:02 |
|
 |
|
helmik
|
Använde under många år en gräslig grönaktig julfluga med inbyggd eletronisk speldosa som misshandlade "Jinglebells". Så länge barnen var små så uppskattades den högeligen. Men på senare år har den istället lett till absolut flugförbud.
|
| 18 Dec 2012, 16:40 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: så här i Jul och Nyårs-tider är det ju också flugtider. Ja inte fluga som i flygfä då utan fluga som i bowtie Hur är det med BOJsen, kör ni med fluga ngn gång eller är det bara läderbrallor och T-shirt som gäller även till fest? Till dig som gärna vill knyta upp dig inför helgerna kan jag tipsa om en bra flugknytarinstruktion på YT: http://www.youtube.com/watch?v=OoUre0ugkmIOch den som inte tycker att fluga är Rock nRoll, bör fräscha upp sina kunskaper lite. Tex genom att kolla på denna : http://www.youtube.com/watch?v=HBp3FUHWr4kTill fracken - ja. Till nyårssmokingen - ja (fast det inträffar väldigt sällan  ). Måste erkänna att den färdigknutna oftast åker fram. I övrigt har jag aldrig fluga men det är rätt coolt på rätt person vid rätt tillfälle. På en person som inte kan bära upp det blir det lätt väldigt, väldigt fel - ser bara 'tomtigt' ut. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 18 Dec 2012, 17:04 |
|
 |
|
DrSlim
|
Det ser ju faktiskt ganska bögigt ut med tygpropeller...
_________________ Gud finns inte.
|
| 18 Dec 2012, 19:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
DrSlim wrote: Det ser ju faktiskt ganska bögigt ut med tygpropeller... japp, det krävs att man är säker i sin roll om man ska bära fluga Och Renegade: och visst kan det bli fel med fluga också. Rätt tillfälle och rätt look i övrigt är ju ett måste. En för dåligt sittande skjorta eller fel kavaj och allt faller platt. Väldigt många som bär slips därute borde aldrig ens kommit på ide´n. En slips på arbetsdagen i Sverige indikerar ju bara att du antingen jobbar i direktionen på SHB eller ska träffa ngn som gör det. Alternativt att du ska ha businessmöte med en jänkare. Alternativt att du är en kontorsmaskinförsäljare med dålig smak. Eller så har du en snygg slips till rätt kavaj vid rätt tillfälle, då blir det snyggt. Sällan man ser det numera dock Här har du en snygg ensemble för söndagsbrunchen 
|
| 18 Dec 2012, 21:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Här DrSlim har du lite att vila ögonen på 
|
| 18 Dec 2012, 21:32 |
|
 |
|
Joshunznera
|
VacuumVoodoo wrote: Tack! Precis den instruktion jag behövde. härligt med rörpulare som förstår att utsidan är det viktigaste 
|
| 18 Dec 2012, 21:35 |
|
 |
|
SlowDad
|
Joshunznera wrote: kultur grabbar, kultur  Cool grabb det här... +1
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 18 Dec 2012, 22:43 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Joshunznera wrote: VacuumVoodoo wrote: Tack! Precis den instruktion jag behövde. härligt med rörpulare som förstår att utsidan är det viktigaste  Kläder gör mannen sägs det ju... 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 19 Dec 2012, 00:42 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Fluga används regelbundet, men jag har ännu inte börjat knyta dom själv... Kostym med väst och fluga är ett fullgott alternativ till slips. Omges av idel män i kostym med trist slips, vill gärna kunna skiljas från mängden. 
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 19 Dec 2012, 07:53 |
|
 |
|
Thomas
|
Har använt slips sedan 16 års ålder, fick en fluga av en tant i en affär om jag kunde knyta den själv. Vilket jag lärde mig efter 30 minuter eller så. Skulle gärna använda fluga ofta om jag inte hade problem med att det sitter åt i halsen (tycker inte om känslan efter en AIK supporter inte uppskattade mig och tog stryptag på mig i arbetet för många år sedan, luft är trevligt att andas  ) Har en original fluga från -50 talet med ettiket från NK, sån där smal sak. Plus några svarta, plus en vit frackfluga. Under åren har det blivit en hel låda med slipsar dessutom från 30 talet och frammåt.
_________________Jag sponsrar LjudbojenThe Rocketmen Sampletons
|
| 19 Dec 2012, 09:00 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
ok då... jag har haft fluga en gång typ 1962 när lillbrorsan och jag var tvungna att ta porträttbilder slips hade jag senast (oxå tvång) när jag muckade från lumpen 26/5 1977 nästa gång blir väl på min egen begravning då....
_________________ tligen
|
| 19 Dec 2012, 10:44 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Jag samlade länge på slipsar och flugor som var 'colour- and/or shapewise challenged', läs 'asfula'. Den samlingen gav idén att börja med 'formell fredag' på kontoret. Höll på med det i flera år. Sedan kom frun in i bilden och då förvann det mesta av den där samlingen på nåt sätt.
Men, jo, nog kan jag knyta en fluga.
|
| 19 Dec 2012, 11:23 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Snobbtråd! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 Dec 2012, 11:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Snobbtråd!  Nej snobbism är ngt helt annat (och har inte alls med kläder att göra som en del tycks tro). Detta handlar om kultur och tradition 
|
| 19 Dec 2012, 11:48 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: DrSlim wrote: Det ser ju faktiskt ganska bögigt ut med tygpropeller... japp, det krävs att man är säker i sin roll om man ska bära fluga Och Renegade: och visst kan det bli fel med fluga också. Rätt tillfälle och rätt look i övrigt är ju ett måste. En för dåligt sittande skjorta eller fel kavaj och allt faller platt. Väldigt många som bär slips därute borde aldrig ens kommit på ide´n. En slips på arbetsdagen i Sverige indikerar ju bara att du antingen jobbar i direktionen på SHB eller ska träffa ngn som gör det. Alternativt att du ska ha businessmöte med en jänkare. Alternativt att du är en kontorsmaskinförsäljare med dålig smak. Eller så har du en snygg slips till rätt kavaj vid rätt tillfälle, då blir det snyggt. Sällan man ser det numera dock Här har du en snygg ensemble för söndagsbrunchen Passform är A och O när det gäller kläder - det finns inga genvägar. Detsamma gäller materialet. Sedan måste kläderna passa personligheten annars kan det bli tokfel. Och rätt plagg vid rätt tillfälle. Och kunna föra sig i de kläder man har. Det borde inte vara så svårt men dagligen ser man en eller flera 'brister'. En del tror att man kan köpa sig till stil - det kan man inte.  Man kan ta apan ur djungeln men inte djungeln ur apan så att säga. Vad gäller slips under arbetsdagen borde, som du skrev, fler överväga att lämna den hemma men samtidigt finns det många som borde ha slips som inte har det; det kan se 'halvklätt' ut. Många kan bära slips men endast få kan bära en fluga med hedern i behåll. (Det är väl inte fasaner på slipsen!  ) /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 19 Dec 2012, 12:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: (Det är väl inte fasaner på slipsen!  ) /R Jo det är nog fasaner! Men obs att detta inte är mina kläder, bara en illustration 
|
| 19 Dec 2012, 19:26 |
|
 |
|
arinihsd
|
Snygga kläder nedan. Men ingen fluga i sikte för egen del. Och i helgen blev det inte ens slips. Trots släktträff med barndop. Det blev en undanflykt, rutig skjorta, med mönster som en flanellskjorta. Har sett sådana med slips, men det ser värre ut än utan. Annars är det för min del så att slips i jobbet kommer fram vid möten med exportkunder, inte bara USA. Det är snarare så att amerikaner verkar vana vid svenska kontor, medan man får bättre respons från utomeuropeiska kunder med "uppklädd" approach. Det varierar säkert från bransch till bransch. Jag behöver nog nya skjortor. Det blir allt svårare att hitta skjortor som jag kan knappa ihop i halsen. Och som gubbe blir det ibland svårt att överhuvudtaget hitta halsen. Joshunznera wrote: DrSlim wrote: Det ser ju faktiskt ganska bögigt ut med tygpropeller... japp, det krävs att man är säker i sin roll om man ska bära fluga Och Renegade: och visst kan det bli fel med fluga också. Rätt tillfälle och rätt look i övrigt är ju ett måste. En för dåligt sittande skjorta eller fel kavaj och allt faller platt. Väldigt många som bär slips därute borde aldrig ens kommit på ide´n. En slips på arbetsdagen i Sverige indikerar ju bara att du antingen jobbar i direktionen på SHB eller ska träffa ngn som gör det. Alternativt att du ska ha businessmöte med en jänkare. Alternativt att du är en kontorsmaskinförsäljare med dålig smak. Eller så har du en snygg slips till rätt kavaj vid rätt tillfälle, då blir det snyggt. Sällan man ser det numera dock Här har du en snygg ensemble för söndagsbrunchen 
|
| 19 Dec 2012, 23:01 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: (Det är väl inte fasaner på slipsen!  ) /R Jo det är nog fasaner! Men obs att detta inte är mina kläder, bara en illustration  Jag blir lättad.  Observera att det till denna lantgreve-wannabe-outfit hör en slips, inte fluga.  En fluga signalerar för mig akademiker, gärna en professor vid Oxford eller Harvard. Psykologi, humaniora eller en nördig fysiker.  Sedan kan en och annan pajas till arkitekt ta på sig en fluga. Vem mer bär fluga med stil? /R
|
| 20 Dec 2012, 05:53 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Jag blir lättad.  Observera att det till denna lantgreve-wannabe-outfit hör en slips, inte fluga.  En fluga signalerar för mig akademiker, gärna en professor vid Oxford eller Harvard. Psykologi, humaniora eller en nördig fysiker.  Sedan kan en och annan pajas till arkitekt ta på sig en fluga. Vem mer bär fluga med stil? /R Guy Clark ovan tycker jag bär sin fluga med stil. Jo, akademikerfluga är ju känt. Speciellt i högskolevärlden på 70-talet och tidigare. Nu är det nya tider och fluga passar bra till den som passar i fluga. Och vid rätt tillfälle. Tex till julaftonsmiddagen Och nej, fasanslipsar bäres inte av undertecknad. Har i stort sett aldrig slips. Däremot ofta tweed och stickad väst. Lantgreve or not Jag inser naturligtvis att många tycker att denna tråd är fjantig och kan till viss del hålla med. Jag lärde mig knyta min egen fluga för några år sedan när jag för första gången på flera år skulle bära fluga. Uppskattade skillnaden i look mot den så vanliga färdigknutna modellen att jag nu ville dela med mig av detta inför julen. Därav trådskapandet och länken till YT-instruxen
|
| 20 Dec 2012, 06:57 |
|
 |
|
DrSlim
|
Tweed (-kavaj) är underskattat, och faktiskt cool på ett understatementvis. Synd bara att det för tillfälligt inte görs treknappars. Eller finns det någon konservativ tillverkare någonstans som gör det?
|
| 20 Dec 2012, 07:51 |
|
 |
|
Joshunznera
|
DrSlim wrote: Tweed (-kavaj) är underskattat, och faktiskt cool på ett understatementvis. Synd bara att det för tillfälligt inte görs treknappars. Eller finns det någon konservativ tillverkare någonstans som gör det? En riktig Tweedkavaj ska alltid ha en tyg i Harris Tweed och företrädesvis vara tillverkad i England. De flesta av dessa kavajer är två-knappars, men är sydda så att de enkelt kan göras om till tre-knappars. Nu ska ju iofs en kavaj ha två knapper, men med eftergift för modets nycker kanske man ibland vill ha tre knappar ändå Jag har två Harris Tweed-kavajer, den ena i grövre tyg avsedd för fiske eller fritidsbruk. Den har två knappar som standard, medan den andra är för normalt bruk och har två knappar Här har du tre bra länkar: (där du även kan få ändrat och modifierat till bra priser) http://www.bookster1uk.com/ http://www.tweed-jacket.com/http://www.bespokemears.com/index.php/v ... ducts.html
|
| 20 Dec 2012, 10:26 |
|
 |
|
Rock_N_Ron
|
Underbart nördig tråd. I like... Jag kör med "riktig" knytfluga till smokingen på nyår & andra tillfällen när det "ska vara så". Det är inte så svårt när man väl fått häng på det. Ungefär som en rosett, faktiskt! Jag har det mest för att jag gillar "slacker"-looken framåt natten när man kan knyta upp den & ha den hängande...
_________________ = = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =
|
| 20 Dec 2012, 10:54 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Rock_N_Ron wrote: Jag har det mest för att jag gillar "slacker"-looken framåt natten när man kan knyta upp den & ha den hängande... +1! där har du själva essensen i flugbärandet! Ville inte ta upp detta själv, jag måste ju hålla på min nördframtoning och nördar är aldrig slackers 
|
| 20 Dec 2012, 12:41 |
|
 |
|
Rock_N_Ron
|
Joshunznera wrote: Rock_N_Ron wrote: Jag har det mest för att jag gillar "slacker"-looken framåt natten när man kan knyta upp den & ha den hängande... +1! där har du själva essensen i flugbärandet! Ville inte ta upp detta själv, jag måste ju hålla på min nördframtoning och nördar är aldrig slackers  Det är min gamla rebell-själ som ändå inte vill vara för up-tight, typ... Sen är det ju lite sexigt när ens kvinna knyter upp den när man kommer hem om man skött sig på kvällen (om man hållit den knuten hela tiden vill säga)... 
_________________ = = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =
|
| 20 Dec 2012, 13:47 |
|
 |
|
DrSlim
|
Joshunznera wrote: DrSlim wrote: Tweed (-kavaj) är underskattat, och faktiskt cool på ett understatementvis. Synd bara att det för tillfälligt inte görs treknappars. Eller finns det någon konservativ tillverkare någonstans som gör det? En riktig Tweedkavaj ska alltid ha en tyg i Harris Tweed och företrädesvis vara tillverkad i England. De flesta av dessa kavajer är två-knappars, men är sydda så att de enkelt kan göras om till tre-knappars. Nu ska ju iofs en kavaj ha två knapper, men med eftergift för modets nycker kanske man ibland vill ha tre knappar ändå Jag har två Harris Tweed-kavajer, den ena i grövre tyg avsedd för fiske eller fritidsbruk. Den har två knappar som standard, medan den andra är för normalt bruk och har två knappar Här har du tre bra länkar: (där du även kan få ändrat och modifierat till bra priser) http://www.bookster1uk.com/ http://www.tweed-jacket.com/http://www.bespokemears.com/index.php/v ... ducts.htmlDet där med två eller tre knappar på kavajer verkar ju skifta sådär vart femte år. Så hälften av ens kavajer är ju alltid i fas med rådande mode. Men på något sätt så känns det mer värdigt med tre knappar på just en tweedkavaj. Kanske för att min Tweed Deluxe har tre rattar...
|
| 20 Dec 2012, 14:30 |
|
|