View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:06

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
ni som spelar våldsamma dator-spel, förklara gärna 
Author Message

Post ni som spelar våldsamma dator-spel, förklara gärna
Till att börja med kan jag erkänna att jag är total novis på datorspel. Jag hade ett TV-spel som kopplades till TVns UHF-uttag och som simulerade "tennis" på 70-talet. Jag spelade Berzerk på min första Macintosh SE i början på 80-talet och lite Lemmings och Prince of Persia i slutet v samma årtionde, thats it

Däremot är jag lite intresserad av fenomenet och varför det är så intressant för så många. Olika krigsspel där man smyger omkring och kastar handgranater, krypskjuter och knivdödar. Igår snubblade jag över en webannons som pushade för ett spel som jag tror heter Mafia (tror jag) och som beskrevs ungefär så här: börja i gathörnen och jobba dig uppåt, eliminera konkurrerande maffia-mailjer och bli till slut Don i din egen familj

Så nu undrar jag vad det är som drar i dessa spel och som inte kan fås i andra spel? Varför är det så intressant att hugga huvudet av en motståndare ackomanjerad av sprutande blod? Varför är det så intressant att spela att man säljer knark till ungdomar i Spanish Harlem?

Jag inser att jag säkert är gammal och mossig här, men jag vill verkligen förstå. Detta inlägg är inte avsett att klanka ner på er lustmördare :wink: Jag vet mycket väl att det finns spelare i alla läger och åldrar, det är detta som gör mig så förbryllad. Det hade varit enklare att förstå om det bara var tonåriga granbbar som spelade.

Finns det inga våldsfria spel som ger spänning i klass med nätverkskrigande?

i all välmening..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 May 2012, 07:56
Profile WWW

Post Re: ni som spelar våldsamma dator-spel, förklara gärna
Det är samma vällustiga känsla som när man förnedrar en motspelare i Fia med knuff som du gjorde/gör?

16 May 2012, 08:47
Profile ICQ WWW

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

16 May 2012, 08:47
Profile ICQ WWW

Jag har Colin Mcrae rally och en guitar hero gitarr, ingen konsol däremot.

Provat Sims? :D

16 May 2012, 09:01
Profile WWW

Våldet eller andra etiska osmakligheter ger inte än bättre spelupplevelse men används säkert för att få spelet omtalat. Det är en djungel och man måste på något sätt få sin produkt omtalad för att sälja och överleva.

Kolla Postal t.ex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Postal_2

16 May 2012, 09:01
Profile

rifle wrote:
Det är samma vällustiga känsla som när man förnedrar en motspelare i Fia med knuff som du gjorde/gör?

jomen den känslan förstår jag såklart, så varför måste det lämlästas kroppar och spruta blod? Är det en bättre känsla än att knuffa ner FIA-pjäsen i golvet?

Att vinna är ju alltid att på sätt och vis förnedra, allt det där förstår jag mycket väl. Jag är själv en obotligt vinnarskalle som hellre bryter benen än förlorar. Jag undrar sledes inte över själva känslan att vinna och erövra, jag undrar mest över det här med våldet

16 May 2012, 09:05
Profile WWW

Eftersom du inte förstår så kommer du nog inte att göra det heller, oavsett om någon försöker förklara det för dig.

Men spelet Mafia som du nämner, det drar ju till sig samma typ av människor som gillar Gudfadern-filmerna och Sopranos - dock, mer specifikt de individer som gillar dator/tv-spel istället för film/tv. Eller både och för den delen.

Finns det folk som gillar krigsfilmer då? Jo min gamle pensionerade far till exempel. Hade han varit intresserad av datorspel hade han garanterat lirat Call of Duty eller nåt liknande.

Själv finner jag en djup fascination i att slakta zombies, så jag spelar lite Resident Evil ibland på min PS2, och för kanske 6-7 år sen spelade jag en hel del Half Life 2 på min dator. Det är inte "riktiga" zombies men spelet är så pass bra att det funkar för mig ändå. "We don't go to Ravenholm", fantastisk bana!

Jag gillar då också, föga förvånande, zombiefilmer väldigt mycket. Gärna Romeros ursprungliga "of the" filmer (utom möjligen den första som är lite lam) men även modernare verk som "28 days later " och "28 weeks later" som jag tycker är väldigt bra. Jag tror inte att det är en slump att jag dras till spelen när jag alltid har gillat filmerna.

16 May 2012, 10:52
Profile

Jag har själv inget till övers för spel av den kategorin, men mina söner har kört GTA rätt länge, och det är väl av samma kategori. Mina söner är väldigt långt från våldsmän i verkligheten, så någon koppling mellan våld i verkligheten och spelen kan inte jag rapportera om. Vad det verkar som är att den tuffa jargongen och just det overkliga i att leva i en "undre värld", som en slags verklighetsflykt, är det som lockar.

För egen del är det bara en slags spel som lockar, nämligen racingspel. Riktigt bra körsimulatorer, som inte gräver sig ner i för mycket bilinställningar, är helt enkelt skitkul! Med en bra ratt, i mitt fall Logitech G27, blir det riktigt bra! Ut och rejsa, mot datorn eller andra spelare, och sen är det färdigt.
Strategispel och liknande, hur f-n orkar man? Sönerna spelar såklart WOW, och ena sonen basar för en av dom bättre guilderna. Jag tror att det faktiskt är en hyfsat bra chefsträning, seriöst. Det är schemaläggning, fördelning av uppgifter efter skills, allvarliga samtal med dom som inte följer strategin vid sidan om, dra upp nya strategier m.m. Men som sagt, hur fan orkar dom? Långsiktigt och tidskrävande, till skillnad från att dra ett par race. 8)

16 May 2012, 11:12
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Däremot är jag lite intresserad av fenomenet och varför det är så intressant för så många.

Om du tog bort ALLA filmer som innehåller action och våld, hur många filmer finns då kvar?

Hur många kollade på action/våldsfilmer innan år 1900 och hur många spelade våldsamma datorspel för trettio, fyrtio år sedan?...Svar noll, att leka ”cowboys och indianer” är lika gammalt som mänskligheten självt. Min poäng är att människan är sig lik medan lekarna eller upplevelseformen ser olika ut över tid.

Vill du leka ”cowboys” så är dataspel suveränt bra, vill du leka "cowboys" i coop-form så är pang-pang-dataspel helt överlägset bra. Jag har spelat datorspel (då) men spelar inget överhuvudtaget idag förutom att testa olika spel för att se vad som har hänt på spelfronten. Min son 12 år, lirar däremot med sina kompisar och dom umgås också via nätet. Egentligen precis som vi fast dom istället samtalar via headset. Min dotter som är något yngre game’ar inte alls men hon kan däremot Skypa i timmar.

Spel utan våld? …Sonen har under vintern lirat spelet Mindcraft med olika kompisar. Ett spel där man i coop-form bygger, gräver gångar och bygger upp små städer, iof kan det hända att någon förstör det man byggt upp. Spelet som har en simpel pixelgrafik har ändå lockat jättemånga yngre spelare fast våldet är helt sekundärt.

Om du kollar på filmen Heat 1995 med Pacino & Niro. Hade man kunnat göra den filmen utan att någon blev ”dödad” och om man ändå väljer att ”döda” i filmen måste man då behöva se blod? Det går ju faktiskt att råna en bank UTAN att någon dör eller blod flyter. Jag tror på samma sätt som man väljer att visa hemskheter i tex. film för effektens skull, på exakt samma sätt lägger man in hemska effekter i dataspel, för att helt enkelt göra det mer tillspetsat.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 16 May 2012, 13:30, edited 1 time in total.

16 May 2012, 11:35
Profile

Jag fattar inte heller.....men alla är vi ju olika :D

Jag gillar inte lagidrott eller sällskapsspel. Blir bara orolig och rastlös av sällskapspel och dataspel och liknande.

Med ett visst motorintresse och kampsportsintresse så har jag prövat en del bil, MC och fajtingspel efter tips från spelnördar att "det här precis som på riktigt"- jäääärajt.

Guitarhero vs riktig gitarr
F1 spel vs egna Räserbilen
Mc spel vs en tur i Enduroskogen eller X-banan.
Fajtingspel vs någon timme i Dojon

Inte ens i närheten!
Kommer inte mina misstag resultera i ett fett blåmärke så kommer nog inte spelen bli min grej

IRL är på riktigt!

16 May 2012, 12:25
Profile ICQ WWW

Groth wrote:
Eftersom du inte förstår så kommer du nog inte att göra det heller, oavsett om någon försöker förklara det för dig.

så är det nog :oops:

Groth wrote:
[b]Själv finner jag en djup fascination i att slakta zombies,[/b]

:mrgreen: :mrgreen:

16 May 2012, 13:12
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:
Däremot är jag lite intresserad av fenomenet och varför det är så intressant för så många.

Om du tog bort ALLA filmer som innehåller action och våld, hur många filmer finns då kvar?

Hur många kollade på action/våldsfilmer innan år 1900 och hur många spelade våldsamma datorspel för trettio, fyrtio år sedan?...Svar noll, att leka ”cowboys och indianer” är lika gammalt som mänskligheten självt. Min poäng är att människan är sig lik medan formen för hur lekarna eller upplevelsen tar form ser bara olika ut över tid.

Vill du leka ”cowboys” så är dataspel suveränt bra, vill du leka "cowboys" i coop-form så är pang-pang-dataspel helt överlägset bra. Jag har spelat datorspel (då) men spelar inget överhuvudtaget idag förutom att testa olika spel för att se vad som har hänt på spelfronten. Min son 12 år, lirar däremot med sina kompisar och dom umgås också via nätet. Egentligen precis som vi fast dom istället samtalar via headset. Min dotter som är något yngre game’ar inte alls men hon kan däremot Skypa i timmar.

Spel utan våld? …Sonen har under vintern lirat spelet Mindcraft med olika kompisar. Ett spel där man i coop-form bygger, gräver gångar och bygger upp små städer, iof kan det hända att någon förstör det man byggt upp. Spelet som har en simpel pixelgrafik har ändå lockat jättemånga yngre spelare fast våldet är helt sekundärt.

Om du kollar på filmen Heat 1995 med Pacino & Niro. Hade man kunnat göra den filmen utan att någon blev ”dödad” och om man ändå väljer att ”döda” i filmen måste man då behöva se blod? Det går ju faktiskt att råna en bank UTAN att någon dör eller blod flyter. Jag tror på samma sätt som man väljer att visa hemskheter i tex. film för effektens skull, på exakt samma sätt lägger man in hemska effekter i dataspel, för att helt enkelt göra det mer tillspetsat.

Min poäng är även om man väljer att kolla på tex. Heat eller andra actionfilmer så behöver man för det inte vara en morbid personlighet, lika litet som när någon spelar actionspel över nätet.

/Ulf

Jag gillar filmen Heat, jag gillar dessutom "Maffiafilmer" och jag har inget problem med våld i filmer bara sammanhanget är rätt och våldet inte får ett egenvärde

Så ett krigsspel där det lönar sig att skjuta skallen av motståndaren så att blodet sprutar istf att gömma sig har jag lite svårt för. I Verkligheten skulle ju de flesta valt en annan väg, när det fanns en sån, än att skjuta skallen av motståndaren

Och det där med indaner och cowboys har jag såklart inga problem med (jag var oftast Hoss eller Sitting Bull f.ö) men det är ju inget vuxna håller på med (väl?)

Att tonåringar håller på med detta har jag lätt att förstå, lite svårare är det att förstå att 40-åriga familjefäder gillar att slakta folk över nätverk. Men som sagt, jag kan nog aldrig förstå detta :)

16 May 2012, 13:18
Profile WWW

Gillar att spela, just nu mest Battlefield (multiplayer). Väldigt kul att spela och tävla mot andra. I övrigt så spelar det ingen roll om det är blod eller inte så länge det är ett bra genomtänkt spel.

Om jag skjuter någon i huvudet i ett spel så tycker inte jag det är motbjudande eftersom det just är ett spel. Ärligt så tänker man väl inte ens på det sättet, känslan är samma som om jag petar ut nån i Fia.

Nu spelar jag väl inte så mycket kanske, 30-60 min någon kväll i veckan som skön avkoppling :)

16 May 2012, 13:21
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

Jag gillar inte lagidrott eller sällskapsspel. Blir bara orolig och rastlös av sällskapspel och dataspel och liknande.

Med ett visst motorintresse och kampsportsintresse så har jag prövat en del bil, MC och fajtingspel efter tips från spelnördar att "det här precis som på riktigt"- jäääärajt.

Inte ens i närheten!
Kommer inte mina misstag resultera i ett fett blåmärke så kommer nog inte spelen bli min grej

IRL är på riktigt!

+ på detta, jag har kört såväl enduro och motocross, samt gocart och formelbil (Nåja Formel Ford..) och kastat folk i golvet och jag blir lika förvånad varje gång ngn demar ett nytt spel på värsta datorn på jobbet och imponeras av hur "bra grafik!" det är. Bra grafik är när det ser ut som på bio IMO och så bra grafik har då aldrig jag sett i ett datorspel.

Nu läser man om att det ska komma (eller finns redan) handskar som man kan ta på för att smeka den virtuella 3D-Barbaran. Nästa steg blir väl att trä på en elektronikmanick på snorren också :D

Näe, ge er ut på stan och ragga istället ungdomar

16 May 2012, 13:25
Profile WWW

Va? Kan man spela på en dator? Jag som trodde datorn var ett arbetsredskap... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:

16 May 2012, 13:26
Profile ICQ WWW

MrBlues wrote:
Gillar att spela, just nu mest Battlefield (multiplayer). Väldigt kul att spela och tävla mot andra. I övrigt så spelar det ingen roll om det är blod eller inte så länge det är ett bra genomtänkt spel.

Om jag skjuter någon i huvudet i ett spel så tycker inte jag det är motbjudande eftersom det just är ett spel. Ärligt så tänker man väl inte ens på det sättet, känslan är samma som om jag petar ut nån i Fia.

Nu spelar jag väl inte så mycket kanske, 30-60 min någon kväll i veckan som skön avkoppling :)

Man kanske skulle testa att spela lite ändå. Ngn som har tips på ett avkopplande spel där strategi och hjärna lönar sig bättre än snabba fingrar?

16 May 2012, 13:29
Profile WWW

Måste bara tillägga att jag annars tycker att Fifa12 är det bästa spelet, men då på konsol som jag i dagsläget inte har. Sparar stålar till en Indienresa men efter det blir det att köpa Playstation :D

16 May 2012, 13:39
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Att tonåringar håller på med detta har jag lätt att förstå, lite svårare är det att förstå att 40-åriga familjefäder gillar att slakta folk över nätverk. Men som sagt, jag kan nog aldrig förstå detta :)

Vuxna håller på med tågbanor spelar gitarr eller what ever. Det är först och främst en lek, det finns väl ingen åldersgräns för ”lek”? Folk kollar på Tv in i döden, då kan man väl lika gärna game’a som dessutom (när det är bra) är mycket mer interaktivt och kreativt.

Dom mest påkostade spelen idag är actionspel som tex. Battlefield och jag skulle vilja påstå att spelen närmar sig mer o mer filmen. Fast du interagerar i spel vilket du inte gör med film (fast man har provat).

Jag tror att interaktion i olika former (typ dator, spel) hör framtiden till. Vem sitter här på forumet och slökollar på Tv? Jag kollar i princip aldrig på TV om det inte är riktat typ en bra match etc.

/Ulf

16 May 2012, 13:43
Profile

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:

Vuxna håller på med tågbanor spelar gitarr eller what ever. Det är först och främst en lek, det finns väl ingen åldersgräns för ”lek”? Folk kollar på Tv in i döden, då kan man väl lika gärna game’a som dessutom (när det är bra) är mycket mer interaktivt och kreativt.

Dom mest påkostade spelen idag är actionspel som tex. Battlefield och jag skulle vilja påstå att spelen närmar sig mer o mer filmen. Fast du interagerar i spel vilket du inte gör med film (fast man har provat).

Jag tror att interaktion i olika former (typ dator, spel) hör framtiden till. Vem sitter här på forumet och slökollar på Tv? Jag kollar i princip aldrig på TV om det inte är riktat typ en bra match etc.

/Ulf

du missar min poäng. Jag gillar att leka jag också, kör gärna miniracing eller bygger lego. Eller bygger fritidshus. Men jag leker inte att jag halshugger folk, det slutade jag med redan som barn.

Interaktivitet är bra och hör äkert framtiden till, men för min del utan lustmord och våldtäkter då.

Som jag skrev inledningsvis; jag har inga problem med att folk spelar våldsspel, var och en är salig i sitt, jag är bara nyfiken på vilken kick de får i detta som de inte kan få någon annanstans.

men som Groth sa ovan, jag kommer nog aldrig att förstå detta :)

16 May 2012, 14:52
Profile WWW

Jag tycker det är toppen att det finns möjlighet för folk att leva ut sina aggressioner, löpa amok och slakta hej vilt utan att behöva få hembesök av nationella insatsstyrkan. :wink:

16 May 2012, 15:03
Profile

Tobbe z wrote:

Inte ens i närheten!

IRL är på riktigt!

Om du förväntat dig att datorspel skall vara som IRL, keep on dreaming. Vi andra vanliga dödliga, som inte har någon räserbil, kan ha rätt kul framför en bra körsimulator. Adrenalinet kan pumpa rätt bra även framför datorskärmen!

Vi som lirar gitarr, dissar nog guitarhero eftersom det snarare hämmar än belönar att kunna lira. Speciellt i sångdelen. Fightingspel har även jag svårt att ta till mig.

16 May 2012, 15:18
Profile WWW

Joshunznera wrote:

du missar min poäng. Jag gillar att leka jag också, kör gärna miniracing eller bygger lego. Eller bygger fritidshus. Men jag leker inte att jag halshugger folk, det slutade jag med redan som barn.

Interaktivitet är bra och hör äkert framtiden till, men för min del utan lustmord och våldtäkter då.

Som jag skrev inledningsvis; jag har inga problem med att folk spelar våldsspel, var och en är salig i sitt, jag är bara nyfiken på vilken kick de får i detta som de inte kan få någon annanstans.

men som Groth sa ovan, jag kommer nog aldrig att förstå detta :)

Det primära är inte att fiktivt hugga huvudet av någon i Battlefield, lika lite som att någon blöder i filmen Heat. Ett spel blir inte bra för att någon fiktivt lider likaväl som en film inte bara kan bygga på att huvuden flyger av. Det finns mängder med filmer där folk dör i massor, gick inte filmen ’Den siste samurajen’ i helgen där dog krigare i massor och blodet sprutade åt alla håll?

Det finns alltid saker eller skeenden som upprör. Läste om en kille från norra Sverige, som på typ ’40 > ’50 talet lyssnade på jazz under täcket eftersom det var en sådan ”hemsk” musik.

Jag tycker man får skilja på fiktion och verklighet, bara för att man ser filmen Scarface med Pacino så innebär inte det att man går ut på stan och gör hemskheter och samma sak gäller för dataspel.

Våldtäkter och lustmord? Finns väl i alla möjliga sammanhang, finns ju massor med skitfilmer som tar upp det temat, för att inte tala om alla förnedrande porrfilmer som visas i olika filmkanaler varje kväll.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 16 May 2012, 15:37, edited 1 time in total.

16 May 2012, 15:24
Profile

kjelle wrote:
Tobbe z wrote:

Inte ens i närheten!

IRL är på riktigt!

Om du förväntat dig att datorspel skall vara som IRL, keep on dreaming. Vi andra vanliga dödliga, som inte har någon räserbil, kan ha rätt kul framför en bra körsimulator. Adrenalinet kan pumpa rätt bra även framför datorskärmen!

Vi som lirar gitarr, dissar nog guitarhero eftersom det snarare hämmar än belönar att kunna lira. Speciellt i sångdelen. Fightingspel har även jag svårt att ta till mig.

Jag förväntar med inte att spel ska var som the real shit- stör mej däremot när så påstås.
Bilspelen är förvisso bra att lära sej nya banor men skillnaden mellan spelen och köra på riktigt är lika stor som mellan GuitarHero och riktig gitarr.

Jag får bara ingen kick av denna typ av spel eller i princip inte av någon typ av spel.

16 May 2012, 15:32
Profile ICQ WWW

Jag har lirat en del FPS (First Person Shooters) ända sen jag var runt 13 bast...
Det är som många poängterat en typ av tävling..och inget annat, iaf inte för mig...snarare är krigstemat en fräck miljö att tävla i. att det regnar kroppsdelar o sprutar blod hit o dit, nja det brukar det väl inte göra så mycket i de högkvalitativa spelen? (battlefield, call of duty etc)

Nåt jag inte fattar däremot, som kanske inte är just särskilt våldsammt är World of Warcraft som många människor viger all sin fritid åt. Sitta timme efter timme, dag efter dag i en virtuell värld känns rätt.....Lame :D

16 May 2012, 15:39
Profile

Som ett exempel kan man titta på God of War. (rekommenderas!)
Spelserien som skildrar berättelser från den grekiska mytologin.

Redan i sitt ursprung är det mycket våldsamma historier som fängslat människor i tusentals år.
Det som händer i dagsläget är att man får en möjlighet att vara interaktiv i en alternativ historia.
Om än på en förutbestämd bana får man ta del av en berättelse av samma snitt som mytologin.

Som jag ser det är spelandet en mer avancerad berättarform utav en historia.
Detta tänkandet kan ju givetvis anpassas på väldigt många krigsspel och jämföras med storydrivna filmer, romaner etc. med den skillnaden att man just kan interagera med händelseförloppet och även få sig en audiovisuell upplevelse presenterad.
Inte konstigare än att få en makaber presentation av en krigssituation i bokform, där kan ju fantasin flöda fritt utan remverk. I spelen finns ju egentligen en begränsning, det du ser är det du får.

16 May 2012, 18:28
Profile

P90 wrote:
Jag tycker det är toppen att det finns möjlighet för folk att leva ut sina aggressioner, löpa amok och slakta hej vilt utan att behöva få hembesök av nationella insatsstyrkan. :wink:

Hörde ett tips från en som redogorde för vad en arbetskonsult/konsulent eller något liknande hade sag:. Varje arbetsplats bör ha ett avskilt rum med en chefsdocka som personalen kunde avreagera sig på, allt för att minska irritation och konflikter på arbetslatsen.

Nu har jag ingen aning om det fungerar men kanske är det så med våldsamma spel kan det vara ett sätt att avreagera sig på - funkar det och ingen kommer till skada är det väl i sin ordning. :roll:

/R

16 May 2012, 22:49
Profile

Renegade wrote:

Nu har jag ingen aning om det fungerar men kanske är det så med våldsamma spel kan det vara ett sätt att avreagera sig på - funkar det och ingen kommer till skada är det väl i sin ordning. :roll:

/R

jag avreagerar mig med powerackord via en Marshallstack i en gammal replokal som jag fortfarande disponerar. Bättre sätt att avreagera sig finns inte IMO

16 May 2012, 23:38
Profile WWW

Jag gillar och spela call of duty på nätet
spec hardcore mode där färre kulor dödar

jag ser det där emot som en reaktions tävling
att med precision föra upp siktet mot en liten vital del ( huvudet )
så snabbt som möjligt

tänker inte alls på att det ska symbolisera människor

fast jag föredrar mest stealth spel
såsom metal gear solid eller hitman
där man kan välja på att mejja ner allt och alla
eller smyga sig fram till sitt mål

det är ännu större utmaning

17 May 2012, 17:51
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

jag avreagerar mig med powerackord via en Marshallstack i en gammal replokal som jag fortfarande disponerar. Bättre sätt att avreagera sig finns inte IMO

Så arg vet jag inte om jag varit. :wink: Jag vrider upp disten på pedalen och lite extra volym - men powerchord är ett måste. 8)

/R

18 May 2012, 08:16
Profile

Jag tycker du ska gå å köpa dig de första maffia, kostar väl en femtiolapp idag. Där finns på både racing och strategier. Du börjar som taxichaffis och jobbar dig uppåt. Detta har jag varvat en gång i tiden när jag spelade en del. Nuförtiden blir de aldrig nåt spelande. Ett annat roligt spel e ju Return to the castle of Wolfenstein. Dom två va mina favoritspel och dom rekomenderar jag om du vill prova och detta kör du på din PC. Lycka till!
Mvh Daffyd

18 May 2012, 15:27
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next