View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:30

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
STIM-sicka idioter!!! 
Author Message

Post STIM-sicka idioter!!!
Jävla ryckarsvin!! :evil:

STIM har idag visat mig sin rätta sida. Som bekant anordnar vi med jämna mellanrum privata fester för inbjudan vänner å bekanta där vi lirar....live. För att vi tycker det e kul. Det går alltså inte en jävla spänn i detta,å framför allt....banden som e med....vet vad som gäller. Å inte bara det,utan vi e alla nöjda å glada för att de omkring oss faktiskt verkar tycka att det vi gör...gör vi iaf hyggligt bra.

Nåja.
Nu e det samtidigt så...att för att göra en sådan grej utomhus så krävs polistillstånd iom att vi väsnas så tungt som vi gör,å eftersom jag ansvarar för marken å eftersom vi självklart vill ha alla papper iordning...så finns det tillstånd. Självklart.
Men....
Se där har intresseORGANISATIONEN (alltså inte lagstadgad myndighet eller liknande) nästlat sig in i polisen register...å HELT Å TILL 100% SJÄLVPÅTAGET utsett mig till kommersiellt drivande verksamhet.
Där ligger alltså....idag när jag kommer hem ett brev från STIM. Där de KRÄVER pengar av mig...för att VI skall lira VÅR EGEN MUSIK PRIVAT INFÖR VÅRA VÄNNER!!????!!!!

Öhh???

Jo.
Jag har skrivit ett mail i retur till STiM. Faktiskt. Å eftersom jag i så måtto med det jag skriver här i FÖRSTA hand vill påvisa vilka jävla maffiametoder STIM använder sig av i vad som HELT uppenbarligen ENBART handlar om att sko sig på andra människors kreativitet å arbete...så kan man säga att mitt svar...osar en smula svavel.

Att musiken som Vulture,vi,Cold å Stackhouse mfl skapat skall betalas för att framföras av oss själva? Vår egen musik? Öhhh??
Nej? :shock: :lol:

-"Väl hemkommen nu ikväll har jag ett brev från Er där ni anser att jag av ngn outgrundlig anledning skall betala licensavgift för att vi i vårt hobbyband lirar musik?
Helt allvarligt?

Ni anser alltså att när vi som 4-5 göteborgsband som lirar VÅR EGEN HÅRDROCK gör det för våra vänner,alltså de som i olika former ställt upp för banden-familjer/vänner å allt vad det e,så skall NI ha betalt för att vi lirar VÅR egen musik? Privat?! Här har tamigfan inte betalts varken det ena eller det andra i "entre" ,å för vår egen del e det vi gjort där INGET ANNAT än en enda stor backaffär sett ur perspektivet ekonomi. Ni begriper bergreppet privat fest va? Eller e jag för sublim å oklar i den beskrivningen?

I all respekt,förstår ni hur dumt detta låter? Det e ju lika illa som att tvångsansluta ngn till en fackförening för jösse namn! Nåja,jag har inget som helst intresse av att betala ngn licens för att lira musik som VI skapat till en organisation/företag som uppenbarligen vill sko sig på andras kreativitet å arbete. Något som nu framstår med all önskvärd tydlighet!
Inte heller finns det mig veterligen något lagstadgat TVÅNG om stim medlemskap som "tonsättare". Vi e ett gäng hobbyband som håller ihop,å vad ni har med den saken att skaffa i NÅN JÄVLA RIKTNING e mig FULLSTÄNDIGT förbi.
Om ni uppfattar min ton som förbannad...så e det helt korrekt!!! Idioter!!

Med all förståelse för att ni UPPENBARLIGEN fått för er att det vi gjort där e något plankat kommersiellt,i vilket fall jag kan ha VISS förståelse för ert brev,så kan ni till nästa gång kanske sätta er in i FAKTA innan ni skickar iväg den formen av indrivarförsök. Lagliga jävla maffiafasoner!
Ni vet...att 4 band drar ihop 150 pers bland familjer å vänner....newsflash...det e liksom inget onormalt. Snarare...e den siffran nog fan i underkant,vi känner bra fan mkt mer folk än så som gjort oss gott under åren,men ånyo...vad FAN ni har att skaffa med att vi å våra vänner i de andra banden lirar VÅRA EGNA LÅTAR??? PRIVAT!!!!
ENDA anledningen till att vi sökt tillstånd hos Polisen e för att man SKALL det för att väsnas till den grad vi gör utomhus ÄVEN VID PRIVATA FESTER!!!

Vv berätta för mig vad det e jag missat?

Att grundat i detta vara så förbannat förmäten att man beskickar mig med ett referens/kundnummer? Ni kanske vill ha betalt för att jag lirar hemmavid när jag tränar med? Eller när vi repar med ngt av banden? Kanske kostar licens att jag äger 22 gitarrer? Kanske ligger straffavgifter på att jag rent av tillverkar mina egna rörförstärkare? Asså...detta skall fan tas upp på div forum....*asg*....ni e ju så puckat förmätna så de e så klockorna stannar för fan!

Å för sakens skull....jag skiter i detta nu TOTALT i ett ev medlemskap med. Om någon nu mot all jävla förmodan skulle vilja planka våran musik,be my fuckin guest. Jag har detta som hobby å har med det sagt ett vanligt hyggligt jobb jag trivs med som det är tack- å har inga som helst jävla planer på att bli yrkesmusiker eller dra in en jävla krona på vår musik.

Helt ärligt? Dra så åt helvete det bara e möjligt.

Högaktningsfullt;

Jesper Karlsson"-

29 Mar 2012, 22:15
Profile

Ni har inte kört en massa 'bakgrunds eller pausmusik' då som är stimmat?

Annars kan jag inte förstå detta alls, hur Kan STIM kräva pengar på musik som de inte känner till (är stimmat)

Känns i så fall skruvat ....

29 Mar 2012, 22:20
Profile ICQ WWW

Post Re: STIM-sicka idioter!!!
Helt ärligt? Detta e för min del jävligt mkt "u have me mistaken for someone that actualy gives a flying fuck",å som sagt....det e en PRIVAT fest. Där det liras VÅR musik.
Det e så jävla självpåtaget att det tamigfan osar om det.

STIM kan vad mig beträffar dra så åt helvete att det inte ens kan beskrivas. Om jag nånsin haft planer på ett medlemskap kan jag GARANTERA att ngr sådana inte finns längre.

Som sagt. Vår musik. Privat fest. Finns inget som e oklart i det. Vi har bara försökt följa lagens rättesnöre,å den säger att vi e skyldiga att anhålla om tillstånd för att väsnas på det vis vi gör utomhus.
Om nu ngn utomstående stått å lyssnat på det utanför avgränsning e det knappast mitt problem.

Vad e nästa steg? Skall de in i privata hem på privata fester i folks hem å hus å gapa om STIM avgifter med? Jävla maffiafasoner.

29 Mar 2012, 22:25
Profile

Men vad stod det i brevet från STIM då? :D

29 Mar 2012, 22:38
Profile

Kort sagt att vi skulle betala för att lira musik. Vår musik. Vid en privat fest.

29 Mar 2012, 22:49
Profile

Racing wrote:
Kort sagt att vi skulle betala för att lira musik. Vår musik. Vid en privat fest.

Jag menar förstås bokstavligen.

29 Mar 2012, 22:50
Profile

granis wrote:
Jaha, men varför inte bara ringa upp och reda ut den uppkomna situationen?

Du menar att jag skall lägga pengar å energi på att reda ut ngt som ett FÖRETAG/organisation självpåtaget fått för sig?

För att? VAD e jag på ngt vis skyldig STIM?

29 Mar 2012, 22:54
Profile

varva ner lite broder,
jag tror om du hade lagt den energin i din post här på att ringa dom direkt och förklara så kanske det gått att reda ut,
annars så tror dom ju bara att du är en festivalarrangör som vilken annan som helst har kommerciellt intresse som bara försöker slingra sig (dom finns) ,

maila är inte alltid den rätta vägen i sådana här lägen , är det en fest tillställning och det även spelas paus musik är det en dock svårt att undvika det du hamnat i iomed att det räknas som en tillställning då myndigheter kontaktats,

Men kom ihåg det är en intresse organisation för oss låtskrivare/ musiker inget "företag" som försöker rippa dig , jag tror du fått det o bakfoten, dom flesta som jobbar där är Musiker själva ända upp i ledningen,

dom allt från gamla hårdrockare till schlager kungar :wink: , men dom är hårda mot fest arrangörer som försöker slingra sig , det är nog där du hamnat utan o tänka på det, med såna tillställning föjer massa krångel tyvärr så är det för alla,

/Stim är MKT bra för folk som livnär sig på musik ,,själv medlem i stim som låtskrivare,, lägger du tex ut låtar på nätet och dom är stimmade och dom är spelas på nätet så kan du tjäna pengar på din musik som dom tillvaratar åt dig , glöm inte att detta för våran skull,
har ni gjort egna låtar är det bara korkat o inte va medlem och stimma musiken , imho

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

29 Mar 2012, 23:36
Profile

Det e mkt enkelt,eftersom jag uppenbart e oklar.
Det finns inget att reda ut.

Detta e STIMs initiativ å självpåtagna idéer. Ett mail kostar mig totalt inte ett jävla öre,å det e precis vad deras agerande e mig värt.

Å må så då vara att jag e korkad som inte e medlem å inte har ngt som helst intresse i att bli med musiken som skrivs. KUNDE inte skita mer i vilket än jag gör. Detta e min hobby.

Att du e medlem...more power to u å i det e jag dig gärna solidarisk om jag kan,men att som i detta fallet från en intresseORGANISATION ta sig i ton mot vanligt hyggligt folk e ren definierad dårskap. Var å varför skall jag ha förståelse för deras agerande? Var fan blir jag skyldig STIM ett jävla vitten en gång? I någon som helst form?

Som sagt,livemusik. Privat fest. Bra där. Vad e oklart? STIM har brett ut sig ngt så fruktansvärt jävla osmidigt att det finns ju inte en gång.

I en mening? STIM kan bokstavligt talat kyssa mig i röven.

29 Mar 2012, 23:45
Profile

"felet" du gjorde va att du sökte tillstånd för en musik-tillställning,
,, ska man köra "offside fest" så ere no no liksom, då blir du skriven som arrangör med medföljande krav,,
hobby eller inte f.ö dom flesta ideela rock och blueföreningar tjänar heller ingenting på sin verksamhet

men visst ,,more power to you too åxå dårå :mrgreen:

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

30 Mar 2012, 00:17
Profile

Men snälla....agerandet från STIMs sida e ju så jävla osmidigt att det fanimig skulle vara straffbart.

Jag följer alltså lagen. Därav tillstånd. Vi kommer göra detta till en årlig grej e det tänkt,så det kommer sökas fler tillstånd.

Å...uppenbarligen har ju nått grönpucko till prao på STIM kunnat läsa min adress från ansökan...newsflash igen....för på samma ansökan står mitt privata mobilnummer.
Å då det ligger i DERAS intresse,inte mitt,med detta så skulle väl det minsta man kan begära vara att de de facto slår en signal. Hör sig för. Du vet...du kan väl ringa,knapparna lyser så fint i mörkret. :mrgreen: :mrgreen:

Men icke då. Istället kliver man på med rena myndighetsfasoner å en ton som e riktad med hela handen...för HÄR skall Rickard Rättrådig från STIM minsann sätta åt svinen som inte gör rätt för sig!!
Mmm....eller huuuuuuuuur... NOOOOOOOOOOOOOT

Man har alltså på nå ingrott kontor i Stkhlm bestämt sig för att man kan vada över min RÄTT till integritet vad avser när jag ställer till fest eller inte?
Öhh.... Fuck them. In fact,fuck them,their familys ,the dog and the god damn horse they rode in on-and then some.

Fö.
Inte det minsta förbannad. Som sagt,jag postar detta...för att andra Bojare kan få ta del av hur den organisation som skall tillvarata deras intressen agerar.

30 Mar 2012, 00:55
Profile

Blir inte så förvånad. STIM är nog bra men ibland blir det fel.
Hörde häromåret att deras broderorganisation i England försökte belägga en lokal instrumentbutik med avgift för att det "förelåg risk att kunder spelade upphovsskyddad musik vid test av instrument". Handlaren tog det till rätta och jag tror ärendet avskrevs redan vid förprövningen och upphovsrättsorganisationen fick skämmes lite.

30 Mar 2012, 13:38
Profile

jasså wrote:
Blir inte så förvånad. STIM är nog bra men ibland blir det fel.
Hörde häromåret att deras broderorganisation i England försökte belägga en lokal instrumentbutik med avgift för att det "förelåg risk att kunder spelade upphovsskyddad musik vid test av instrument". Handlaren tog det till rätta och jag tror ärendet avskrevs redan vid förprövningen och upphovsrättsorganisationen fick skämmes lite.

Image

30 Mar 2012, 14:11
Profile

Jag fattar inte, varför skriva ett långt mail med diverse osammanhängande förolämpningar istället för att enkelt och tydligt förklara varför du menar att ingen ersättning ska betalas (att alla endast framför egenskriven musik, ingen är med i STIM och därför finns ingen skyldighet att betala någon ersättning)? Vore inte det senare lite mer effektivt? Nu lär du ju istället tvingas förklara det på en och två gånger till.

Och vad är du egentligen förbannad på, att STIM har möjligheten att försöka kräva in ersättningar, eller att de gjorde misstaget att utgå från att musiken som framfördes på er tillställning kunde ha skrivits av någon som har rätt till ersättning via STIM? Det första kan du väl inte göra så mycket åt, det andra är nog en rimligt utgångspunkt för dem att ha.

Sen har jag också råkat ut för en del underliga krav från STIM, men jag tror sällan man löser missförstånd genom att vara otrevlig och otydlig... :|

30 Mar 2012, 15:34
Profile ICQ WWW

Skriv en låt om STIM vetja. 8)

/R

30 Mar 2012, 18:16
Profile

Renegade wrote:
Skriv en låt om STIM vetja. 8)

/R

God tanke.
Nidingsvisor e alltid lika roligt.

30 Mar 2012, 19:17
Profile

Lite missriktad energi kan man tycka, men ibland blir man ju bara så förbannad på idioti att det brister.. :mrgreen:
Nu lugnar vi ned oss, andas genom näsan och tar en till pilsner, det är helg! :wink:

30 Mar 2012, 21:08
Profile

Mycket väsen för ingenting.

30 Mar 2012, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

STIM och NCB är bland de mest osympatiska lobbyorganisationer jag har haft det ytterst tvivelaktiga nöjet att ha att göra med.

03 Apr 2012, 12:54
Profile WWW

Bara så du vet så hänger minst en av Stim bossarna här, så där har du nog svaret :wink:
Vet att några av dom också är vintage talibaner :lol:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

04 Apr 2012, 08:08
Profile WWW

Må vara.
Står bakom vartenda ord jag skrivit. Beteendet e så jävla osmidigt att det fanimig skulle vara straffbart. Rätt upp å ner.
Till god ton å vanlig hederlig vandel kan man väl LUGNT säga att har man vett på det ena har man vett på det andra.
Dvs,har man haft vett på att ragga fram min adress har man fanimig vett på att ta telefon numret från samma handling med å helt sonika ringa mig. Kollade kuvertet...10 spänn i avgift till posten. 10 spänn e en jävla massa telefontid för en "semi" ideell organisation det!!

Det finns ingenting i detta som på ngt vis gör att jag skall kontakta STIM med kostnader,oavsett hur små,som effekt för min räkning.

Att självpåtaget sätta sig i ton å position som STIM uppenbarligen gör...vet hut tamigfan!! Sen skiter jag TOTALT i "hur sannolikt" det e att musik inte e STIM;ad. Det e fanimig inte mitt problem utan deras.

Om nu ngn av STIM;s företrädare läser denna tråden,dess bättre!!!! Ta åt er för helvete å se till att dämpa ert intryck i 1a vändan!!! Det hör LUGNT sagt till vanligt hederligt uppträdande å god ton,kanske framför allt ifrån en organisation.

Musiker ger sig på musiker.... :evil: :evil: . Det e så jävla lågt att det finns ju bara inte...
STIM....som företagsamhet sett.... *skakar på skallen*....jodu. Det e ju åxå ett sätt att marknadsföra sig. Idioter.

04 Apr 2012, 09:55
Profile

Racing wrote:
Må vara.
Står bakom vartenda ord jag skrivit. Beteendet e så jävla osmidigt att det fanimig skulle vara straffbart. Rätt upp å ner.
Till god ton å vanlig hederlig vandel kan man väl LUGNT säga att har man vett på det ena har man vett på det andra.
Dvs,har man haft vett på att ragga fram min adress har man fanimig vett på att ta telefon numret från samma handling med å helt sonika ringa mig. Kollade kuvertet...10 spänn i avgift till posten. 10 spänn e en jävla massa telefontid för en "semi" ideell organisation det!!
Det finns ingenting i detta som på ngt vis gör att jag skall kontakta STIM med kostnader,oavsett hur små,som effekt för min räkning.
Att självpåtaget sätta sig i ton å position som STIM uppenbarligen gör...vet hut tamigfan!! Sen skiter jag TOTALT i "hur sannolikt" det e att musik inte e STIM;ad. Det e fanimig inte mitt problem utan deras.
Om nu ngn av STIM;s företrädare läser denna tråden,dess bättre!!!! Ta åt er för helvete å se till att dämpa ert intryck i 1a vändan!!! Det hör LUGNT sagt till vanligt hederligt uppträdande å god ton,kanske framför allt ifrån en organisation.
Musiker ger sig på musiker.... :evil: :evil: . Det e så jävla lågt att det finns ju bara inte...
STIM....som företagsamhet sett.... *skakar på skallen*....jodu. Det e ju åxå ett sätt att marknadsföra sig. Idioter.

Jag ser fortfarande ut som en fågelholk här. Är problemet nu att de skickade brev istället för att jaga dig per telefon? Hade du inte kunnat bli lika irriterad på det? Eller är det någon formulering i brevet du lackar på? Eller är problemet att du behöver svara, och drog på dig någon sorts kostnad för att skicka ett (visserligen sjukt långt) mail? Eller är du arg för att STIM finns? Eller är du arg för att de har som utgångspunkt att musiken som skulle framföras föll inom ramen för STIM:s uppdrag från sina medlemmar?

Försöker verkligen begripa, men jag är antingen för dum...eller så framgår det inte riktigt tydligt vad problemet är.

04 Apr 2012, 10:47
Profile ICQ WWW

Då skall jag göra detta kortfattat å begripligt.

Det jag stör mig något så in i helvete på e STIM;s i fallet attityd å ton i det brev de skickat mig.
DET e problemet.
Det har ingenstans ens varit aktuellt från STIM;s sida när man läser innantill att det vi sysslar med inte e STIM anslutet. Man har resolut bara förutsatt att "alla" å "all" musik är så, varför kontentan när man läser innantill inte e ifall jag ÄR skyldig STIM pengar utan bara hur MYCKET pengar.

Mao en lugnt sagt självpåtagen å väldigt förmäten attityd.

Sen får jag säga att rent etiskt,moraliskt å praktiskt så e JAG av uppfattningen att...STIM tyvärr behövs. E inget att snacka om,men när de håller på å skall dra in pengar från småtterier så får jag säga att "the bottom is nådd". Jävla trams rent ut sagt.

Grejen i min mening e...
Om man klyver hår så skall vartenda svartbetalt litet covergig eg STIM avgiftsbeläggas. Ok. I det läget kan det giget inte längre vara "svart",vilket...like it or not de flesta gigs för de flesta småband e. För att vara rak å säga sanningen.

Ok. Isf skall ALLA skatter å arbetsgivaravgifter mm betalas åxå,annars e det inte svart,...å snart nog e det där giget på "Åkes 50 års fest" inte längre en fråga om 6-8 lappar utan e uppe i 30´ vilket helt enkelt innebär att det inte blir ngt gig. Allt för att STIM "minsann" skall jaga det som jagas kan.
Vänder man på kakan så e det alltså så att STIM genom sitt eget handlande i ett sådant fall arbetar EMOT gräsrots gigande,vilket jag tycker e uppseendeväckande fel i sammanhanget. Kort sagt arbetar man genom en sådan förhållning EMOT grogrund för nya betalande medlemmar å medmusiker.
Kort sagt anser jag därför att man för SMIDIGHETENS skulle borde göra så...som FÖRSLAG att man tex sätter en nedre gräns för antal besökare där man rent ut sagt skiter i vilket. Behövs ingen lag för att implementera den biten,bara sunt förnuft.
Som exempel; gigs med mindre än 200 eller 300 betalande...who gives a shit...

När det sen handlar om helt EGEN musik i sin tur så kan man som jag ser det mkt mkt starkare ifrågasätta handlandet. För det första e det ingenstans belagt att egen musik e STIM anslutet (eller rättare sagt person)-som i fallet ovan. För det andra vet de flesta med mig att i storstäder iaf e det mycket mycket sällan gigs med egen musik ger bandet en endaste jävla krona,å eftersom det handlar om en hobby för de allra flesta av oss...so be it.
STIM kan som jag ser det,som företrädare för MUSIKER,göra nytta OAVSETT medlemskap när det tex handlar om ogina krögare...som bara har för intresse att göra pengar på musikers arbete...DÄR kan de verkligen göra skillnad.
Men. Det kräver i sin tur att man åxå tar arslet ur vagnen å sätter sig in i specifika gigs i kanske ngn minut-för sina medlemmars skull.
I mitt fall ovan har man alltså inte det,utan som en ångvält bara förutsatt saker å ting. Å...det e för min del helt enkelt inte ok.

04 Apr 2012, 11:19
Profile

Racing wrote:
Då skall jag göra detta kortfattat å begripligt.
Det jag stör mig något så in i helvete på e STIM;s i fallet attityd å ton i det brev de skickat mig.
DET e problemet.
Det har ingenstans ens varit aktuellt från STIM;s sida när man läser innantill att det vi sysslar med inte e STIM anslutet. Man har resolut bara förutsatt att "alla" å "all" musik är så, varför kontentan när man läser innantill inte e ifall jag ÄR skyldig STIM pengar utan bara hur MYCKET pengar.
Mao en lugnt sagt självpåtagen å väldigt förmäten attityd.
Sen får jag säga att rent etiskt,moraliskt å praktiskt så e JAG av uppfattningen att...STIM tyvärr behövs. E inget att snacka om,men när de håller på å skall dra in pengar från småtterier så får jag säga att "the bottom is nådd". Jävla trams rent ut sagt.
Grejen i min mening e...
Om man klyver hår så skall vartenda svartbetalt litet covergig eg STIM avgiftsbeläggas. Ok. I det läget kan det giget inte längre vara "svart",vilket...like it or not de flesta gigs för de flesta småband e. För att vara rak å säga sanningen.
Ok. Isf skall ALLA skatter å arbetsgivaravgifter mm betalas åxå,annars e det inte svart,...å snart nog e det där giget på "Åkes 50 års fest" inte längre en fråga om 6-8 lappar utan e uppe i 30´ vilket helt enkelt innebär att det inte blir ngt gig. Allt för att STIM "minsann" skall jaga det som jagas kan.
Vänder man på kakan så e det alltså så att STIM genom sitt eget handlande i ett sådant fall arbetar EMOT gräsrots gigande,vilket jag tycker e uppseendeväckande fel i sammanhanget. Kort sagt arbetar man genom en sådan förhållning EMOT grogrund för nya betalande medlemmar å medmusiker.
Kort sagt anser jag därför att man för SMIDIGHETENS skulle borde göra så...som FÖRSLAG att man tex sätter en nedre gräns för antal besökare där man rent ut sagt skiter i vilket. Behövs ingen lag för att implementera den biten,bara sunt förnuft.
Som exempel; gigs med mindre än 200 eller 300 betalande...who gives a shit...
När det sen handlar om helt EGEN musik i sin tur så kan man som jag ser det mkt mkt starkare ifrågasätta handlandet. För det första e det ingenstans belagt att egen musik e STIM anslutet (eller rättare sagt person)-som i fallet ovan. För det andra vet de flesta med mig att i storstäder iaf e det mycket mycket sällan gigs med egen musik ger bandet en endaste jävla krona,å eftersom det handlar om en hobby för de allra flesta av oss...so be it.
STIM kan som jag ser det,som företrädare för MUSIKER,göra nytta OAVSETT medlemskap när det tex handlar om ogina krögare...som bara har för intresse att göra pengar på musikers arbete...DÄR kan de verkligen göra skillnad.
Men. Det kräver i sin tur att man åxå tar arslet ur vagnen å sätter sig in i specifika gigs i kanske ngn minut-för sina medlemmars skull.
I mitt fall ovan har man alltså inte det,utan som en ångvält bara förutsatt saker å ting. Å...det e för min del helt enkelt inte ok.

Okidok. Någonstans här börjar det framgå vad du stört dig på... Antar att det även var lite oklart för STIM när de fick ditt svar, vad din invändning var samt vad det var du störde dig på i brevet. Du gillar inte att att brevet kommer som ett kravbrev istället för en förfrågan. Det kan jag förstå, men jag antar att de sett över tid att det är effektivare än att bara be om information. Du gillar inte heller att de skickar brev för mindre arrangemang, det kan jag också förstå. Noterar att ni skulle behövt betala sisådär 155 spänn till STIM för ert arrangemang, enligt deras website, om ni följt reglerna fullt ut. Det kan jag hålla med om är mycket administration för lite pengar...men kanske är det inte heller så mkt att tjafsa om?

Och har STIM i övrigt uttryck sig otrevligt i brevet är det ju såklart kasst. En "attityd" är väl dock alltid "självpåtagen", eller? Tycker nog också fortfarande att det är lämpligt att de skickar brev istället för att jaga dig per telefon. Och att svara dem per mail med en kort förklaring, utan förolämpningar och långa haranger om ingenting, borde inte tagit många minuter = problemet förhoppningsvis ur världen, och blodtrycket kvar på hanterbar nivå... :wink:

04 Apr 2012, 14:04
Profile ICQ WWW

Men det e ju just det som e grejen. För vårt arrangemang,varför skulle det betalas en enda krona?
Allt det står förklarat ovan.
Man förutsätter det!! Japp!! Wham bam thank you ma´m!! Åsså e det klart liksom.

Problemet e...att beslutet e inte deras att ta som jag ser det.

Å grejen e...om man nu bortser ifrån mig å mina tankar utan som jag tar upp ovan ser det mer generellt... Oki. Låt då säga att det handlar om 155 spänn för ett covergig.
Låt säga det för sakens skull. Varför göra sig det helt löjliga besväret in absurdum för de skitstålarna? Jaa...må vara att det kanske rör sig om 100 såna gig varje helg i Sverige..låt vara...det e fortfarande skitpengar. Som alltid gäller det som jag ser det att bibehålla perspektiv.(Även om det säkert finns de som anser att jag saknar grundat i ovan-deras problem isf)
För om jag fattat det rätt e det till den grad att EGENTLIGEN utgår STIM avgift för när en pizzeria har radion på. När en taxi chaffis lyssnar på radio inför sina kunder osv osv.
Ner till att man faktiskt,som jag fattat det,skulle kunna ställa det till spets å kräva in STIM avgifter tex i en musikaffär-eftersom andra lyssnar på det som spelas å det högst sannolikt e STIM anslutet i nån form.
-"Ja,men det gör man inte."- Ok. Det gör man inte,men var finns skyddet för att den MÖJLIGHETEN inte/aldrig missbrukas?
Bevisligen missbrukar man ju mandatet,som jag ser det,tex i fall som mitt ovan så vad e det som säger att man inte kan göra det när det kommer till det som e ännu "mindre".?
Därav att jag tex föreslår det ovan. Sätt en nedre gräns för när STIM avgift utgår för live musik. Säg 300 pers,å var i det dynamisk. Ingen gillar en petimeter typ.
Jag säger rakt av att av de som gigar...ALLA har fått betalt svart för den tjänsten nån gång. Finns säkert undantag,men generellt sett....å det VET fan folket på STIM med. Något annat e helt uteslutet varför jag återigen...ingen gillar de som klyver hår.

Nej. Jag anser att STIM;s agerande i sak luktar skit lång väg å som sagt...den dagen musiker jagar musiker e det JÄVLIGT högt vatten.
Ngt jag iaf reagerat på mkt starkt e den heder som råder de flesta musiker emellan. Ta bara som alla transaktioner som sker i samband med köp/sälj/byte här via Bojen,GF eller Diskant.
Mkt mkt mkt sällan falerar det och det grundat endast i 2 personers verbala överenskommelse. Tycker jag personligen e världens grej,en sed och vandel värd att måna om, å inom rimliga gränser har jag INGA som helst probs med att betro ngn från Bojen. Inte en sekund rent av.
Å med det sagt undrar jag då varför STIM helt plötsligt slår an en annan ton i sammanhanget? Vart försvann en annan ände av den delen jag talar om ovan.? Eller e det så att herrarna på STIM inte e typerna som betror oss andra som lirar?
Självklart...gör de det,varför jag ställer mig ÄNNU mer frågande till varför man rent schablonmässigt skickar iväg den formen av "standard brev" som jag tog emot med avsändare organisationen i sig.

Ja.
Om det någonstans inte framgått tydligt nog tog jag förbannat illa vid. Själva grejen...*skakar på skallen*. Så gör iaf inte jag affärer,å nu e naturligtvis folk olika men jag kan utan vidare säga att jag hade MYCKET hellre fått ett trevande telefonsamtal.
Uttryckt på ett annat sätt,det enkla faktum att där faktiskt är sökt ett officiellt polistillstånd för en privat fest säger väl det mesta om vad vi som vred runt detta-var vi står.
Å grundat i det...finns det som jag ser det andra slutsatser att dra.

Vi kommer högst sannolikt ansöka om tillstånd till privat fest igen. För att man skall. För att lagen egentligen kräver det,å dessvärre skulle det fan inte förvåna mig om jag 10-11 månader senare ånyo får den där formen av standardiserat skitsnack i brevlådan.
Jag säger det igen. För MIG e det ett övertramp. Kortfattat e detta för mig att "någon"(läs-STIM) vill ha betalt för att jag umgås med mina vänner,å där går gränsen. På allvar. Jag gillar inte när nån form av organisation eller storebror börjar lägga sig i det de inte har att skaffa med,å som sagt...som jag e uppväxt frågar man först...alltid. Kostar ingenting å kan ge massor tillbaka just i goodwill. Något man tydligen inte tagit till sig för fem flata ören på STIM.

Jag säger det igen,STIM kan kyssa mig i arslet. Jävla kardinalpucko beteende vad mig beträffar!!
Har aldrig HAFT nytta av dem personligen å lär knappast nånsin FÅ...men det e jag personligen det.
Däremot kan jag ställa mig solidarisk med tex TC7 här ovan inför hans STIM medlemskap. Absolut,men det innebär inte att jag böjer mig framåt i andra änden för det.

04 Apr 2012, 23:33
Profile

:lol:

Har ingen aning om vad du egentligen skrev, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag gillar det närmast poetiska ansaget i dina texter. Att "böja sig framåt i andra änden" är en formulering värd ett pris!

05 Apr 2012, 00:21
Profile ICQ WWW

Jag kan inte säga att Stim har högt förtroende hos mig. Att de missbrukar sin självutnämnda monopolställning är inget nytt. Minns fortfarande tjaffset runt Rosa Honung för ca 15 år sen. Minns hur de en gång på en mässa blåljög för mig om regler och lagar.

Skönt att nån tar bladet från munnen! Kör hårt TS!

10 Apr 2012, 12:17
Profile

Ersmarker wrote:
:lol:

Har ingen aning om vad du egentligen skrev, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag gillar det närmast poetiska ansaget i dina texter. Att "böja sig framåt i andra änden" är en formulering värd ett pris!

:D

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Apr 2012, 18:52
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next