| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Vad tar era band i gage
Blev nyfiken då jag ställde den frågan i en annan tråd. Coverbandet jag spelar i har hyfsat stort Pa inga lån på det så vi brukar nöja oss med 1000kr per skalle. Vi är fem st.
|
| 18 Nov 2011, 21:00 |
|
 |
|
DrSlim
|
 Re: Vad tar era band i gage
Jag tycker att ni är för billiga. 1000 spänn per skalle är väl okej om man lirar på nån polares fest, men inte annars. Det är ju faktiskt ett jobb ni utför. Ni har lagt ner en massa tid på att repa in materialet, och ni utför arbetet under en tid på dygnet då de flesta andra inte skulle dröma om att jobba. Vad tror ni att det skulle kosta att anlita t.ex. en rörmokare under samma tid på dygnet?
_________________ Gud finns inte.
|
| 18 Nov 2011, 21:29 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
En tusenlapp per skalle är ju snudd på prisdumpning!  Under förutsättning att arrangören har öppen kommersiell bar, bör gaget ligga på minimum 3000 kr per skalle. Tusenlappen lirar man för åt bekanta, eller ideella föreningar (i mån av tid).  Många ställen tar in artistgagen på garderoben. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Nov 2011, 21:34 |
|
 |
|
Marko
|
FenderBender wrote: En tusenlapp per skalle är ju snudd på prisdumpning!  Under förutsättning att arrangören har öppen kommersiell bar, bör gaget ligga på minimum 3000 kr per skalle. Tusenlappen lirar man för åt bekanta, eller ideella föreningar (i mån av tid).  Många ställen tar in artistgagen på garderoben.  Hur många är ni i bandet och i vilka städer lirar ni, och ni får 3000 spänn på fickan när det är skattat och klart var? Ni ligger runt 24000-30000 per gig?
_________________ /Marko
|
| 18 Nov 2011, 21:42 |
|
 |
|
FenderBender
|
Marko wrote: FenderBender wrote: En tusenlapp per skalle är ju snudd på prisdumpning!  Under förutsättning att arrangören har öppen kommersiell bar, bör gaget ligga på minimum 3000 kr per skalle. Tusenlappen lirar man för åt bekanta, eller ideella föreningar (i mån av tid).  Många ställen tar in artistgagen på garderoben.  Hur många är ni i bandet och i vilka städer lirar ni, och ni får 3000 spänn på fickan när det är skattat och klart var? Ni ligger runt 24000-30000 per gig? Gaget är 3000 kr per skalle. Fem i bandet = 15000. Sen dras skatten. Var fick du "på fickan" ifrån? 
|
| 18 Nov 2011, 21:59 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Marko wrote: FenderBender wrote: En tusenlapp per skalle är ju snudd på prisdumpning!  Under förutsättning att arrangören har öppen kommersiell bar, bör gaget ligga på minimum 3000 kr per skalle. Tusenlappen lirar man för åt bekanta, eller ideella föreningar (i mån av tid).  Många ställen tar in artistgagen på garderoben.  Hur många är ni i bandet och i vilka städer lirar ni, och ni får 3000 spänn på fickan när det är skattat och klart var? Ni ligger runt 24000-30000 per gig? men då får man ju en scenshow som saknar motstycke, med guldfärgade byxor och allt  sorry, kunde faan inte motstå 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 Nov 2011, 22:04 |
|
 |
|
Marko
|
Marko wrote: Hur många är ni i bandet och i vilka städer lirar ni, och ni får 3000 spänn på fickan när det är skattat och klart var? Ni ligger runt 24000-30000 per gig? Gaget är 3000 kr per skalle. Fem i bandet = 15000. Sen dras skatten. Var fick du "på fickan" ifrån?  [/quote] Tror bara att Bbenderman menar att han har 1000 spänn i fickan efter ett gig.... Gäller att tala samma skattespråk bara!  Men ni är ju 6 i bandet, lr får inte du nåt?
_________________ /Marko
Last edited by Marko on 18 Nov 2011, 22:09, edited 1 time in total.
|
| 18 Nov 2011, 22:08 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: men då får man ju en scenshow som saknar motstycke, med guldfärgade byxor och allt sorry, kunde faan inte motstå  Oranga brallor, pysen. Oranga! 
|
| 18 Nov 2011, 22:09 |
|
 |
|
FenderBender
|
Marko wrote: Marko wrote: Hur många är ni i bandet och i vilka städer lirar ni, och ni får 3000 spänn på fickan när det är skattat och klart var? Ni ligger runt 24000-30000 per gig? Gaget är 3000 kr per skalle. Fem i bandet = 15000. Sen dras skatten. Var fick du "på fickan" ifrån?  Tror bara att Bbenderman menar att han har 1000 spänn i fickan efter ett gig.... Gäller att tala samma skattespråk bara!  Men ni är ju 6 i bandet, lr får inte du nåt?[/quote] Där ser man. Jag gjorde tolkningen att gaget är tusen kronor per skalle. Hade han menat i fickan, så hade han nog klargjort det misstänker jag. Jag utgick ialla fall ifrån det. 
|
| 18 Nov 2011, 22:11 |
|
 |
|
helmik
|
Vi lirar enbart för att vi tycker att det är kul. Ingen av oss behöver pengarna. Så vi har bestämt att vi ska ha 5-6000 spänn efter skatt. Dessa pengar går rakt in i en bandkassa som används till nya gemensamma prylar. PA, keyboard, etc.
|
| 18 Nov 2011, 22:15 |
|
 |
|
Marko
|
jaja, vad menar Bbenderman med 1000 spänn, är det i fickan lr tar skattmasen hälften av det... 
_________________ /Marko
|
| 18 Nov 2011, 22:17 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Jag menar tusen i fickan med eller utan skatt sedan går det ett minst ett par tusen till orkesterkassan som är ett måste Då det oftast går sönder något. Vist har vi spelat på dörren och dragit in mycket mer men sådana uppgörele gör man oftast bara en gång per arrangör. Vi spelar helst inte på kalas men på slutet så har vi inte varit så pryda. Vi har spelat i hopa i tjugo år nu så det låter ganska bra men inget högfjällsgäng som ligger med på topplistan.
|
| 18 Nov 2011, 22:34 |
|
 |
|
arinihsd
|
Bbenderman wrote: Blev nyfiken då jag ställde den frågan i en annan tråd. Coverbandet jag spelar i har hyfsat stort Pa inga lån på det så vi brukar nöja oss med 1000kr per skalle. Vi är fem st. 1000 kr/person är ett mycket humant pris. Jag är medlem i ideell en förening som arrangerar 1-2 spelningar/år. Under senare år har vi nog betalat 1200-2000/person. Tror att vi ligger i snitt närmare 1500/person. Och då har vi band som kan spela och spelar musik som vi gillar. En del har nog spelat ihop lika länge som Bbenderman band och då brukar det bli bra.
|
| 18 Nov 2011, 22:57 |
|
 |
|
Marko
|
arinihsd wrote: Bbenderman wrote: Blev nyfiken då jag ställde den frågan i en annan tråd. Coverbandet jag spelar i har hyfsat stort Pa inga lån på det så vi brukar nöja oss med 1000kr per skalle. Vi är fem st. 1000 kr/person är ett mycket humant pris. Jag är medlem i ideell en förening som arrangerar 1-2 spelningar/år. Under senare år har vi nog betalat 1200-2000/person. Tror att vi ligger i snitt närmare 1500/person. Och då har vi band som kan spela och spelar musik som vi gillar. En del har nog spelat ihop lika länge som Bbenderman band och då brukar det bli bra. Där vill vi spela, vi kan köra på 1500/skalle plus resa och sovplats... 
_________________ /Marko
|
| 18 Nov 2011, 23:06 |
|
 |
|
Shoeshine
|
"Gaget är 3000 kr per skalle. Fem i bandet = 15000."
Redan från första spelningen imorgon! Bra jobbat!
H
|
| 18 Nov 2011, 23:37 |
|
 |
|
FenderBender
|
Shoeshine wrote: "Gaget är 3000 kr per skalle. Fem i bandet = 15000."
Redan från första spelningen imorgon! Bra jobbat!
H Nu är du ute och cyklar, grabben. Det bandet du refererar till hoppade jag av för en månad sedan. 
|
| 18 Nov 2011, 23:46 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Ok trodde det var det på bilden ovan och mindes vad Ni hette och Googlade litet (det är ju nästgårds =alltid bra att veta ).Tänkte att Ni måste ha kommit igång bra för att ta dessa summor redan nu. Vilka spelar Du med nu?
|
| 18 Nov 2011, 23:53 |
|
 |
|
FenderBender
|
Shoeshine wrote: Ok trodde det var det på bilden ovan och mindes vad Ni hette och Googlade litet (det är ju nästgårds =alltid bra att veta ).Tänkte att Ni måste ha kommit igång bra för att ta dessa summor redan nu. Vilka spelar Du med nu? Ja det var synd. Ändrade jobbförhållanden och övriga åtaganden gjorde att jag tvingades prioritera om. Det blev helt enkelt "sist in - först ut" på musikfronten. Jag lämnade två seriösa band. För närvarande har mitt musicerande begränsats radikalt, kan man säga. Efter "utrensningen" har jag två hobbyprojekt kvar, Roundabout (tribute) och Umami (rock/blues/progg). Inget av de banden är speciellt aktiva, vilket passar mig rätt bra. 
|
| 19 Nov 2011, 10:44 |
|
 |
|
laros
|
Till skillnad mot en del andra här tycker jag inte alls 1000 spänn är för lite i gage! Dessutom spelar man för sitt höga nöjes skulle är det nästan lite i överkant. Ja menar vilka får betalt för att jaga rådjur eller nåt? ( bergis så är det typiskt nog någon  ) Vad man bör ta betalt för är just grejor och allt konkande.. ni hade ju betalt av allt erat men ändå så borde ni ta betalt för allt ni lagt ut på det och sen bära skiten och köra skiten fram o tebax... Spelar man på ett ställe där allt står ..får man idagsläget vara glad om man får något betalt överhuvudtaget. Allvarligt talat...gillar man inte läget finns det typ hundra andra som står i kö...speciellt covergrejen. Man får inte glömma bort att det är en hobby-passion om man nu inte har tagit ett beslut att vara heltidsmusiker.. ... ...då blir livet mycket jävligare 
|
| 19 Nov 2011, 16:46 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Ni som postar priser kan väl nämna om det är på hobbybasis eller om det är ett etablerat "heltidsband"?
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 19 Nov 2011, 18:07 |
|
 |
|
kjelle
|
1000-1500 per medlem är för mig OK, men då snackar vi amatörarvoden, d.v.s. på hobbybasis. Jag förstår mycket väl att proffsen vill och skall har mer betalt. Jag tror inte heller att vi konkurrerar, det är två olika divisioner liksom. Företagsgig, då tar vi mer betalt, och alla tycker att det är OK. Ibland lirar vi för en spottstyver, eller på bärsen och det blir kanske inte så mycket. Många mindre pubar säljer helt enkelt inte så mycket bärs o sprit, och snacket om att dom tar in det på garderoben tror jag inte på, gäller möjligtvis för en större nattklubb. Dessa gånger ser vi det som att vi får betalt för att repa offentligt, och bärsen och käket samt PA ska ingå. D.v.s. så lite tråkigt jobb som möjligt. Privata tillställningar, där handlar det väl oftast om betalningsförmåga. Direktören i Danderyd/Täby, eller t.o.m. Djursan, får helt enkelt betala mer, och det är sällan några problem med det. Den ensamstående morsan, som ställer till 50-årskalas för när och kära, betalar så gott det går (d.v.s. oftast +5000kr. Det händer att det blir betydligt lägre, men då ser vi det som en god gärning, och ser till att ha kul själva). När man tänker efter, kör vi väl med någon sorts socialanpassad policy, och hjälper de mindre bemedlade till lite sköj! 
| 19 Nov 2011, 18:10 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
kjelle wrote: När man tänker efter, kör vi väl med någon sorts socialanpassad policy, och hjälper de mindre bemedlade till lite sköj!  Men kör ni då? http://www.youtube.com/watch?v=ZGoWtY_h4xo
|
| 19 Nov 2011, 18:27 |
|
 |
|
Flukather
|
Som jag sa i den andra tråden 1000kr är på tok för lite. 1500kr per skalle svart bör man ha även om man inte är särskilt etablerade, släng till en 500-1000kr om man är etablerade, eller ännu mer om man är "stora"  Jag tycker det kvittar om man spelar för nöjes skull eller har det som ett jobb. Ett arbete utfört är ett arbete utfört, och det ligger hysteriska summor i utrustning och många timmars förarbete bakom för att bli musiker. När man giggar så går det ju minst 6-8 timmar åt från det att man lämnar hemmet till att man kommer tillbaka, plus tidigare nämnda förarbete för att bli musiker och alla pengar man investerat i utrustning. 1000kr känns helt plötsligt inte riktigt i proportion till allt det andra 
|
| 19 Nov 2011, 19:07 |
|
 |
|
FenderBender
|
Flukather wrote: Som jag sa i den andra tråden 1000kr är på tok för lite. 1500kr per skalle svart bör man ha även om man inte är särskilt etablerade, släng till en 500-1000kr om man är etablerade, eller ännu mer om man är "stora"  Jag tycker det kvittar om man spelar för nöjes skull eller har det som ett jobb. Ett arbete utfört är ett arbete utfört, och det ligger hysteriska summor i utrustning och många timmars förarbete bakom för att bli musiker. När man giggar så går det ju minst 6-8 timmar åt från det att man lämnar hemmet till att man kommer tillbaka, plus tidigare nämnda förarbete för att bli musiker och alla pengar man investerat i utrustning. 1000kr känns helt plötsligt inte riktigt i proportion till allt det andra  +1 Då är man hellre hemma med familjen.
|
| 19 Nov 2011, 19:20 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
FenderBender wrote: Flukather wrote: Som jag sa i den andra tråden 1000kr är på tok för lite. 1500kr per skalle svart bör man ha även om man inte är särskilt etablerade, släng till en 500-1000kr om man är etablerade, eller ännu mer om man är "stora"  Jag tycker det kvittar om man spelar för nöjes skull eller har det som ett jobb. Ett arbete utfört är ett arbete utfört, och det ligger hysteriska summor i utrustning och många timmars förarbete bakom för att bli musiker. När man giggar så går det ju minst 6-8 timmar åt från det att man lämnar hemmet till att man kommer tillbaka, plus tidigare nämnda förarbete för att bli musiker och alla pengar man investerat i utrustning. 1000kr känns helt plötsligt inte riktigt i proportion till allt det andra  +1 Då är man hellre hemma med familjen. håller inte alls med. De få gånger jag har spelat för publik de senaste åren har det varit gratis. Lite gratis-bärs och så men inget annat. Men jag har ju inga guldbyxor iofs så scenshowen blir ju inte riktigt samma sak 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Nov 2011, 19:40 |
|
 |
|
kjelle
|
Lite för smörig för vår stil, försöker styra in på Deep Purple / Thin Lizzy och lite rockigare om det går. Men innehållet, javisst! 
| 19 Nov 2011, 21:53 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: (quote="Flukather")Som jag sa i den andra tråden 1000kr är på tok för lite. 1500kr per skalle svart bör man ha även om man inte är särskilt etablerade, släng till en 500-1000kr om man är etablerade, eller ännu mer om man är "stora"  Jag tycker det kvittar om man spelar för nöjes skull eller har det som ett jobb. Ett arbete utfört är ett arbete utfört, och det ligger hysteriska summor i utrustning och många timmars förarbete bakom för att bli musiker. När man giggar så går det ju minst 6-8 timmar åt från det att man lämnar hemmet till att man kommer tillbaka, plus tidigare nämnda förarbete för att bli musiker och alla pengar man investerat i utrustning. 1000kr känns helt plötsligt inte riktigt i proportion till allt det andra  (/quote]) +1 Då är man hellre hemma med familjen. håller inte alls med. De få gånger jag har spelat för publik de senaste åren har det varit gratis. Lite gratis-bärs och så men inget annat. Men jag har ju inga guldbyxor iofs så scenshowen blir ju inte riktigt samma sak  Om man nu enbart ser det som ett jobb, stanna då hemma hos familjen, om inte gaget är tillräckligt. Själv ser jag det som ett rent och skärt nöje för det mesta, och som ett bra tillfälle att ha kul med grabbarna, samtidigt som man glädjer andra, och tjänar ihop pengar till bandet, eller sig själv. Jag har inte heller några guldbyxor och kan således inte ta gage därefter. 
| 19 Nov 2011, 21:59 |
|
 |
|
Flukather
|
Jag anar en viss bitterhet i tråden 
|
| 19 Nov 2011, 22:02 |
|
 |
|
kjelle
|
Flukather wrote: Jag anar en viss bitterhet i tråden  Vaddå, för att vi inte har några guldbyxor? 
| 19 Nov 2011, 22:14 |
|
 |
|
Flukather
|
kjelle wrote: Flukather wrote: Jag anar en viss bitterhet i tråden  Vaddå, för att vi inte har några guldbyxor?  Nej nej, det är för att ni inte har: 
|
| 19 Nov 2011, 22:20 |
|
|