View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:44

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson för billig 
Author Message

Post Gibson för billig
Varför kostar den här modellen inte mer

http://www.blocket.se/gavleborg/Gibson_les_paul_60_s_tribute_goldtop_34161494.htm?ca=7&w=3

Prylgalen

31 May 2011, 10:58
Profile WWW

Därför att de kostar ännu mindre på Thomann?

Jag har en liknande (fast sunburst 50s) och det är då inget fel på den guran. Men visst finns det förbättringspotential. Den behövde en hel del drag med fret-filen och elektroniken borde man nog byta ut för att lindra brummet en aning..

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 May 2011, 11:32
Profile WWW

Därför att ....

1 Det är en budgetmodell av förenklat slag

2 Dollarn är låg

31 May 2011, 14:37
Profile ICQ WWW

Det är en studiomodell. Just de här verkar vara extra billiga. Klämde på en på Börsen (eller 4sound som de numera kallar sig). Inte gold top utan sunburst, men annars samma gitarr. Den skulle de ha 7 lök för, ny.
Jag var inte allt för imponerad. Vikten på den var sådär för lätt som budgetpållar kan vara. Den var inte jätteresonant i kroppen, inte jätteskön i halsen osv. Inte dålig, men långt ifrån bra.

31 May 2011, 18:21
Profile WWW

Är inte studio tribute ett av gibsons försök att etablera sig på budgetsektionen?

01 Jun 2011, 14:48
Profile ICQ WWW

Jag har varit i kontakt med Marcelo Pineda på Gibson Customer Service Europe och enligt honom tillverkar Gibson inga gitarrer i Kina.

Jag kan säga att jag numera inte är riktigt säker på att hans svar har varit helt sanningsenliga eller möjligen så har verkligheten förändrats sedan dess. <i><b>"Who's fooling who?"</b>"]

//BoB

01 Jun 2011, 18:06
Profile

BlueOnBlue wrote:

Jag har varit i kontakt med Marcelo Pineda på Gibson Customer Service Europe och enligt honom tillverkar Gibson inga gitarrer i Kina.

Är det någon som påstått det i den här tråden?

01 Jun 2011, 18:58
Profile ICQ WWW

BlueOnBlue wrote:

Ingen har påstått det men tanken poppar upp att vi kanske köper Kina tillverkade "äkta" Gibson utan att veta om det. Det är känt att kineserna inte tvekar att sätta Made In USA på sina guror. Kanske har Gibson anammat konceptet i den mördande konkurrensen. Som sagt - <i><b>"Who's fooling who?" </b>"]

Med anledning av frågeställningen i trådens början "Varför kostar den här modellen inte mer" så är frågan inte obefogad.

//BoB

01 Jun 2011, 19:08
Profile

BlueOnBlue wrote:

Ersmarker wrote:

BlueOnBlue wrote:

Ingen har påstått det men tanken poppar upp att vi kanske köper Kina tillverkade "äkta" Gibson utan att veta om det. Det är känt att kineserna inte tvekar att sätta Made In USA på sina guror. Kanske har Gibson anammat konceptet i den mördande konkurrensen. Som sagt - <i><b>"Who's fooling who?" </b>"]

Med anledning av frågeställningen i trådens början "Varför kostar den här modellen inte mer" så är frågan inte obefogad.

//BoB

Gibson skulle mycket väl kunna tillverka gitarrer i Kina, men de skulle i så fall göras främst för den inhemska marknaden , och man skulle inte skriva 'Made in Usa' på dom , det kan jag sätta min hatt på!

Däremot är dom ju sluga det ska medges, vad som troligen skulle ske är att man först tog bort 'Made in Usa' på de USA tillverkade gitarrerna... sen kör utan märkning på huvudena.

Då skulle man inte på sikt helt lätta kunna veta var gitarrerna produceras.

03 Jun 2011, 08:47
Profile ICQ WWW

BlueOnBlue wrote:

Ersmarker wrote:

[quote="BlueOnBlue"]

//BoB

Gibson skulle mycket väl kunna tillverka gitarrer i Kina, men de skulle i så fall göras främst för den inhemska marknaden , och man skulle inte skriva 'Made in Usa' på dom , det kan jag sätta min hatt på!

Däremot är dom ju sluga det ska medges, vad som troligen skulle ske är att man först tog bort 'Made in Usa' på de USA tillverkade gitarrerna... sen kör utan märkning på huvudena.

[/quote]

Funkar inte riktigt så:

USA har lag på ursprungsmärkning, dvs det måste stå var produkten är tillverkad för att få säljas på deras inhemska marknad.

Sverige har inte lag på ursprungsmärkning. Anledningen till att det står "Made in..." på en massa produkter här är helt enkelt en följd av att många andra (och större) länder kräver ursprungsmärkning och därför gör man, av kostnadsskäl bl.a, inte en speciell produkt för lilla marknaden Sverige där det INTE står "Made in..

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]

03 Jun 2011, 10:49
Profile WWW

faellman wrote:

Mike Leaf wrote:

BlueOnBlue wrote:

[quote="Ersmarker"]

[quote="BlueOnBlue"]

//BoB

[/quote]

Funkar inte riktigt så:

USA har lag på ursprungsmärkning, dvs det måste stå var produkten är tillverkad för att få säljas på deras inhemska marknad.

Sverige har inte lag på ursprungsmärkning. Anledningen till att det står "Made in..." på en massa produkter här är helt enkelt en följd av att många andra (och större) länder kräver ursprungsmärkning och därför gör man, av kostnadsskäl bl.a, inte en speciell produkt för lilla marknaden Sverige där det INTE står "Made in..

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]
[/quote]

Låter ju bra , men jag kan inte komma på mig att det står 'Made in Usa' på någon av Fenders AV eller CS reissues ?

Stod inte 'Made in Usa' heller på Gibsons under många år, men detta kanske är en ny regel?

03 Jun 2011, 11:37
Profile ICQ WWW

Det räcker med en klisterlapp eller dylikt, bara det framgår var den är tillverkad när konsumenten köper "produkten i paketet". På gitarrer hänger det väl oftast papperstags när man köper dom nya? Har iaf gjort det på dom jag köpt.

Däremot kan det vara andra bullar som gäller om produkten endast är monterad i i USA av delar från utlandet, där är jag mer osäker. Men jag tror att det också måste framgå (typ "mounted in USA" eller nåt).

Om vi pratar vissa leksaker för mycket unga barn t.ex. får man inte ha klisterlappar, t.ex. att den utgör fara för barnet (barnet kan få den i halsen etc..), men det är en helt annan regelbok. USA har generellt hårdare regler för barnprodukter än Sverige.

Jag vet inte hur länge det varit krav på ursprungsmärkning i USA, men det har funnits så länge jag exporterat dit iaf och det är väl c:a 6år nu.
MVH
faellman

03 Jun 2011, 14:09
Profile WWW

Kanske detta är ett av de första tecknen på att det har blivit ett problem för Gibson med Kina-kopior.

Kanske är det inte ett problem för folk som vill ha en bra gitarr och inte ett creddigt märke på skallen.

Kanske är denna tråd i fel forumsdel.

03 Jun 2011, 18:01
Profile

jag är lite intreserad av ett vittnesmål från ngn som har sett dessa lågpris-gibbar monteras i fabriken (Nashville). Ni som varit där på sistone, såg ni några Melody Makers tex? Med tanke på hur många såna som verkar ha pumpats ut så vore det ju märkligt om inte ngn sett en MM på "bandet" i Nashville...

03 Jun 2011, 19:13
Profile WWW

FYI "mounted in USA" betyder "bestigen i USA" [;)]

03 Jun 2011, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

jag är lite intreserad av ett vittnesmål från ngn som har sett dessa lågpris-gibbar monteras i fabriken (Nashville). Ni som varit där på sistone, såg ni några Melody Makers tex? Med tanke på hur många såna som verkar ha pumpats ut så vore det ju märkligt om inte ngn sett en MM på "bandet" i Nashville...

Du menar att med tanke på hur billiga MM blev för några år sen så verkar det troligt att de INTE är gjorda i Nashville?

04 Jun 2011, 11:41
Profile

Joshunznera wrote:

Du menar att med tanke på hur billiga MM blev för några år sen så verkar det troligt att de INTE är gjorda i Nashville?

jag ärnog bara konspiratorisk, men frågan kvarstår: Har ngn sett dessa på "bandet". Jag har sett alla möjliga gibson-gitarrer i Nashville och Memphis, men aldrig några lågbudget[:)]

04 Jun 2011, 19:54
Profile WWW

faellman wrote:

Det räcker med en klisterlapp eller dylikt, bara det framgår var den är tillverkad när konsumenten köper "produkten i paketet". På gitarrer hänger det väl oftast papperstags när man köper dom nya? Har iaf gjort det på dom jag köpt.

Däremot kan det vara andra bullar som gäller om produkten endast är monterad i i USA av delar från utlandet, där är jag mer osäker. Men jag tror att det också måste framgå (typ "mounted in USA" eller nåt).

Om vi pratar vissa leksaker för mycket unga barn t.ex. får man inte ha klisterlappar, t.ex. att den utgör fara för barnet (barnet kan få den i halsen etc..), men det är en helt annan regelbok. USA har generellt hårdare regler för barnprodukter än Sverige.

Jag vet inte hur länge det varit krav på ursprungsmärkning i USA, men det har funnits så länge jag exporterat dit iaf och det är väl c:a 6år nu.
MVH
faellman

Ok , då innebär det ju att Gibson kan ta bort märkningen på huvudet då. Och skriva det på en hang tag istället, som sen tas bort direkt av köparen, eller återförsäljaren

05 Jun 2011, 17:28
Profile ICQ WWW

Vad jag menade med att dom är 'lite sluga' är ex att man tidigare listade LP's som att ha '1-piece mahogany body' , detta ändrades utan att någon reagerade på det till 'solid mahogany body'

Kort därefter dök det upp 2-delade kroppar på vissa LP.

Som svar på kritiken från många handlare gjorde man en 'spin' på det och uppfann begreppet 'bookmatched backs' som om det skulle vara något positivt.

först hade man AAA och AA toppar på CS reissues , sen tog man bort det och plötsligt hade de som tidigare hade AAA toppar bara AA toppar, förklaringen var att det var mer 'historical correct' vilket är 'sales BS' dom fick inte tag i tillräckligt med flammig lönn...

05 Jun 2011, 17:36
Profile ICQ WWW

faellman wrote:

MVH
faellman

Ok , då innebär det ju att Gibson kan ta bort märkningen på huvudet då. Och skriva det på en hang tag istället, som sen tas bort direkt av köparen, eller återförsäljaren

Javisst av köparen, men osannolikt att Gibson själva eller en auktoriserad återförsäljare skulle ta bort tagen.

Om Gibson eller en återförsäljare skulle fuska kostar det dem skjortan. USAs system med att stämma varandra är inte att leka med, hur mycket pengar man än har tillgång till.

Summan av kardemumman är iaf att det snabbt skulle bli känt bland "oss kunniga" om Gibson gör gitarrer i t.ex. Kina för den Amerikanska marknaden, vilken modell/årtal/serienr etc.

MVH
faellman

07 Jun 2011, 11:16
Profile WWW

Vad jag menade med att dom är 'lite sluga' är ex att man tidigare listade LP's som att ha '1-piece mahogany body' , detta ändrades utan att någon reagerade på det till 'solid mahogany body'

Kort därefter dök det upp 2-delade kroppar på vissa LP.

Som svar på kritiken från många handlare gjorde man en 'spin' på det och uppfann begreppet 'bookmatched backs' som om det skulle vara något positivt.

först hade man AAA och AA toppar på CS reissues , sen tog man bort det och plötsligt hade de som tidigare hade AAA toppar bara AA toppar, förklaringen var att det var mer 'historical correct' vilket är 'sales BS' dom fick inte tag i tillräckligt med flammig lönn...

Ja jo, "sluga" inom gränsen för vad som är lagligt försöker nog de flesta framgångsrika företag vara [;)].

MVH
faellman

07 Jun 2011, 11:21
Profile WWW

Studio-serien introducerades 1983.
Som ett lågprisalternativ till Standard och Custom.

02 Jul 2011, 00:42
Profile ICQ YIM WWW

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!

[:D]

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

10 Jul 2011, 16:50
Profile ICQ WWW

Läs denna intervju med Epiphones VD : Jim Rosenberg
http://www.epiphone.com/news.asp?NewsID=83
Fabriken han talar om öppnades i oktober 2002 och heter :
<b><u><font size="3">Quingdao/Gibson</font id="size3"></u></b>
Epiphone ägs ju som bekant av Gibson sedan 1957, köpesumma 20000$

One white, two blue..nothing to eat, plenty to do

10 Jul 2011, 17:17
Profile ICQ WWW

Läste en recension på Gibon’s ’60s Tribute…byggkvalite 3/5 i övrigt 4/5 i betyg, eller samma betyg som Epis nya Kines-Bonamassa Goldtop som kostar ca 500 GBP…lite hårddraget mer Epiphone än en klassisk Gibson.

/Ulf

12 Jul 2011, 15:03
Profile

Eller också är Epis nya Kines-Bonamassa mer en klassisk Gibson än en Epiphone. [:)]

12 Jul 2011, 16:47
Profile

baberg wrote:

Eller också är Epis nya Kines-Bonamassa mer en klassisk Gibson än en Epiphone. [:)]

hahahaa... knappast.

12 Jul 2011, 16:53
Profile ICQ WWW

Hoppas det…men jag har aldrig sett en Gibson med så låga betyg, tex Traditional och STD 2008 fick påtagligt högre poäng i samma tidning, även om det poänmässigt inte var i absolut topp.

/Ulf

12 Jul 2011, 16:55
Profile

och under tiden hänger frågan kvar.. är detta månne en Kina-gibson?[;)]

12 Jul 2011, 18:34
Profile WWW

dom där 50s tribute är visserligen rätt snygga
men jag tycker helt klart budget-Gibsons känns allmänt ointressanta.

saknar min 97 LP Std jag hade innan
och ska försöka hitta nån annan 90-talare för typ 11 tusen(vilket nog inte är jättesvårt) senare när jag har råd igen och sen slänga i 57 Classics i den.

14 Jul 2011, 17:32
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next