|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Lägga golv ("klick-golv"), behöver tips.
| Author |
Message |
|
micke
|
 Lägga golv ("klick-golv"), behöver tips.
Så var det då dags att för första gången lägga ett golv. Det är dotterns rum som fixas och nu ska golvet in. Det jag funderar på är hur jag ska göra med golvet som ligger där nu? Det är ett gammalt klick-trägolv som ligger ovanpå den ursprungliga plastmattan som låg på när huset var nytt (1970) som ligger på betong-plattan. Ska jag lägga det nya golvet ovanpå allt det gamla, eller riva bort klick-golvet som ligger där nu? Fördelar, nackdelar? Jag tänker att om jag lägger det nya över det gamla blir det lite mer isolerat och kanske varmare, plus att det går snabbare. Å andra sidan blir golvet högre och jag måste kapa dörren i underkant osv... Det kanske inte är så lyckat att ha lager på lager av golv?
Någon som har några bra tips?
/Micke
|
| 24 Mar 2014, 21:53 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: Lägga golv ("klick-golv"), behöver tips.
Jag har lagt en del golv i huset och hade definitivt tagit bort det som ligger ovanpå plastmattan. För lite isolering men framförallt känslan att kliva på golvet så finns en skumfoam som bygger ca 1,5 mm som du lägger mellan underlaget och ditt nya golv, kanske redan ligger där under klickgolvet förresten. Finns ju också risken att klickgolvet börjar röra på sig om du har det under det nya och det vill man ju inte.
Att kapa dörrfoder, höja tröskel, kanske t o m dörren är inte helt enkelt att få snyggt.
Men hör med en fackman, alltid bäst att kolla med de som gör detta varje dag.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 25 Mar 2014, 07:57 |
|
 |
|
lpstd
|
En av flera fördelar just med ett klick-golv är ju att det är betydligt enklare att ta bort. Jag tycker det låter konstigt att låta det gamla klickgolvet ligga kvar och jag skulle absolut ha tagit bort det. Däremot låter man väl ofta ursprungsmattan ligga kvar.
Är du osäker så fråga i byggvaruhuset där du köper det nya golvet.
|
| 25 Mar 2014, 12:13 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Ta bort det gamla. Ger ingen nämnvärd isolering och det kommer inte bli enklare att behålla det gamla då du ändå måste göra om lister, kapa dörrar etc etc. Som någorlunda nybörjare bör du kunna hinna med allt på en dag inkl alles.
|
| 25 Mar 2014, 12:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag brukar riva bort det gamla om det inte är allt för bökigt, gamla plastmattor däremot kan ju vara vanskligt att få jämt under om de limmats.
| 25 Mar 2014, 14:20 |
|
 |
|
micke
|
Japp, efter att ha tänkt igenom situationen och tagit del av er visdom har jag kommit fram till att den rätta vägen är att riva bort det gamla golvet. Helgen räddad Tack och hej
|
| 25 Mar 2014, 20:27 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Byt listerna också det är det oftast värt , ser bättre ut. Bara att kapa exakt efter de gamla. Kan ta färdiga vita MDF om man inte orkar slabba med färg , eller träfärgade
Glöm inte att lägga flytande med typ 5-6 mm (halva sockelns bredd) spelrum mot väggarna, sätt i stoppkilar eller vad som helst som Du tar bort när det är klart.
Lägg i linje med ljuset , lägg stegmatta under.
Måste Du kapa längderna så skarva växelvis över hela ytan. Kör sågen upp och ned.
Om dörrar måste kapas ta elhyveln.
Du vet säkert allt detta , men du skrev att det var första gången....
Nu är det bara att vänta på att golvläggarn ska logga in och korrigera. !
| 26 Mar 2014, 10:21 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
"Lägg i linje med ljuset"
Inte alltid helt sant. Lägg i rummets längd vid större ytor. Golvet sväller mer på bredden än längsled o blir golvet väldigt brett kommer du få bekymmer o måste lägga rörelseskarv.
|
| 26 Mar 2014, 11:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|