View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 09:02

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Posten strular riktigt rejält. 
Author Message

Det går inte att skicka paket med posten pga en brand i en serverhall som lamslagit flera företag, bla också SJ.

Pratade med Postens kundtjänst och de kunde inte ge något besked när hemsidan kommer att fungera. Dessutom föreslog de att jag inte skulle skicka iväg företagspaketen i dag eftersom Postens Företagscenter inte tar emot dem pga av just nyss nämnda problem. Hon kunde heller inte säga när man kan skicka eller få paket men bad mig till att avvakta tills i morgon eller på måndag.

Intressant fenomen att allt avstannar för att en ledning brinner upp. :roll:

02 Jan 2014, 15:34
Profile ICQ WWW

Post Re: Posten strular riktigt rejält.
Metamatic wrote:
Intressant fenomen att allt avstannar för att en ledning brinner upp. :roll:

Tänk dig hur intressant det skulle bli vid ett krig. Bomba lite serverhallar och sånt så är landet satt ur spel.
Samma sak med pengar på banken som bara är ettor och nollor. Datahaveri och alla dina stålar är låsta eller "borta". :?

02 Jan 2014, 17:26
Profile

Jag läste att man kritiserade SJ/posten m.fl för att det var beroende av en singulär resurs som inte var redundant.

Men det är att börja i fel ända. SJ m.fl. skall ha reservrutiner aktiva hela tidem, t.ex. skall det alltid finnas möjlighet att
köpa biljett av konduktören, det skall alltid gå att lämna in paket och rutiner skall finnas att distribuera dem utan någon
central datakraft. Hur svårt skal det vara att förstå detta ??

Dessutom tror jag att SJ m.fl bryter mot både lag och EU direktiv när de vägrar ta emot giltiga pengar som betalning
för samhällsviktiga tjänster, jag tänker nu på "biljettköp ombord". Svepskälet är att de vill hindra rån, men det är ett svepskäl.
Det har funnits "säkerhetsskåp" i många år, en låda där nedstoppade pengar inte kan (enkelt) rånas ur.

02 Jan 2014, 17:49
Profile WWW

Sett från den positiva sidan så är det väl just sånt här som gör att man inser hur sårbara systemen är, och att man då får möjlighet att göra förbättringar. Hellre lite strul nu än totalt kaos i ett viktigare skede (vad det nu kan vara vet man aldrig).
Tyvärr är ju varken Posten eller SJ "ansvariga" för att infrastrukturen ska fungera. De är bara aktörer på den numera fria marknaden, och det kommer från mig som anser mig vara höger (alltså generellt för en fri marknad (men inte alltid)).

Men nu är vi farligt nära politik, så det är bäst att lägga ner innan pekpinnen smäller över fingrarna. ;)

02 Jan 2014, 21:17
Profile

Makten wrote:
Tyvärr är ju varken Posten eller SJ "ansvariga" för att infrastrukturen ska fungera. De är bara aktörer på den numera fria marknaden,

Ja men dom är ju ansvariga för att ha egna reservsystem samt 'Off line' rutiner , Det känns mycket märkligt att
tex Posten inte kan få upp sin hemsida på flera dagar , den ligger fortfarande nere!.

Det är ju inga småföretag dessa så dom måste förutse denna typ av problem , sen finns det ju extrema situationer som sabotage, krigshändelser och dylikt men en vanlig serverkrasch eller kabelbrand måste man kunna hantera.

Eller åtminstone få upp sidan på en annan server inom några timmar.

Sen att man inte 'kan ta emot elelr lämna ut paket' under hela denna tid är ju en konsekvens som blir svår om det rör sig om flera dygn eller veckor för dom att åtgärda felen, står alla postbilar stilla nu ?

Troligen har dom gett alla chefer och alla på IT avdelningen ledigt hela jul nyår och mellandagarna.......

03 Jan 2014, 10:40
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
...måste man kunna hantera.

Om man vill behålla sina kunder ja, men det är ju knappast någon lag på det. :mrgreen:

03 Jan 2014, 12:22
Profile

Makten wrote:
Mike Leaf wrote:
...måste man kunna hantera.

Om man vill behålla sina kunder ja, men det är ju knappast någon lag på det. :mrgreen:

...och det är knappast något posten och SJ verkar satsa resurser på! Snarare tvärtom

03 Jan 2014, 13:54
Profile

Brint wrote:
...och det är knappast något posten och SJ verkar satsa resurser på! Snarare tvärtom

Jo, det verkar inte bättre. Fast i SJ:s fall kan man ofta skylla på Trafikverket, som äger spåren som orsakar det mesta av krånglet.

03 Jan 2014, 14:46
Profile

Posten finns inte mer (!), när "Posten" en gång fanns så funkade
all posthantering oavsett det gällde paket, brev eller annat
som postverket hanterade, det gäller allt annat som " Knäppgökarna"
avreglerat/förstört också

03 Jan 2014, 22:10
Profile ICQ WWW

dimman wrote:
Posten finns inte mer (!), när "Posten" en gång fanns så funkade
all posthantering oavsett det gällde paket, brev eller annat
som postverket hanterade, det gäller allt annat som " Knäppgökarna"
avreglerat/förstört också

+ 100000000000000 på det, avregleringarna har varit riktiga succeér, samtliga, NOT!

03 Jan 2014, 22:13
Profile

Huvudsaken är att jag har mina jobbskatteavdrag.

04 Jan 2014, 01:03
Profile

holmis63 wrote:
+ 100000000000000 på det, avregleringarna har varit riktiga succeér, samtliga, NOT!

Tja, det är betydligt smidigare för mig att hämta paket på ICA som har öppet till 21 varje dag än att som förut ta
ledigt från jobbet och stå en timme i kö på postkontoret.

Förr tog det en vecka att få en försändelse , nu går det på dagen om leverantören gör rätt (tex Telia/Strålfors/posten)
Så vad är det som har blivit sååååååå mycket sämre?

Sidan är förresten fortfarande nere..... 8)

04 Jan 2014, 16:48
Profile ICQ WWW

Geleråtta wrote:
Huvudsaken är att jag har mina jobbskatteavdrag.

Är det inte förbjudet att diskutera politik :wink:

04 Jan 2014, 16:49
Profile ICQ WWW

Jag tror att en hel del av gnället på Posten beror på att det skickas så få brev och paket nu för tiden. Det är därför de har snörpt åt organisationen, inte på grund av avregleringarna i sig. Det innebär förbättringar på vissa plan och försämringar på andra.
På samma sätt har SJ mer problem nu än förr för att trafiken har ökat medan infrastrukturen inte hunnit med. Sen kan man förstås ha all rätt att klaga ändå, men man kan försöka vara lite realistisk.

Vi är idag extremt mycket mer medvetna om vilka problem som existerar och har därför plötsligt mer att klaga över. Om ett paket blivit två veckor försenat för tjugo år sen hade du inte haft en aning om att alla andra upplevt samma sak. Så du hade förmodligen inte tagit det lika hårt eftersom du antagit att det varit en engångsföreteelse eller ren otur.

Edit: Men visst, det är lite pinsamt att man inte har nån slags backupsystem i händelse av generalknas.

04 Jan 2014, 21:46
Profile

Makten wrote:
Jag tror att en hel del av gnället på Posten beror på att det skickas så få brev och paket nu för tiden.

Well, pakethanteringen har väl ökat med typ hur många procent som helst det senaste decenniet, och det gäller även hos Posten.

04 Jan 2014, 22:47
Profile ICQ WWW

Personligen är jag jävligt missnöjd med posten. De har bytt ombud så under rusningstid måste jag åka en och en halv mil i stället för några km om jag ska ta bilen för att hämta paket för då är vägen till mitt ombud avstängd för privatbilar. Och då bor jag inte ens ute i obygden utan alldeles utanför tullarna i huvudstaden.

I de fall jag kan välja fraktlösning är det därmed självklart för mig att välja annan leverantör även om Posten skulle vara billigast. Alla de andra ombuden är närmare där jag bor. DHL, Schenker och till och med Bussgods.

05 Jan 2014, 06:49
Profile

En annan märklig grej med posten är att de nu börjat måla sina last och skåpbilar blåa med vit text "postnord". Tycker det känns ogenomtänkt, jag menar alla känner väl till postens gula bilar med den klassiska loggan. Varför då lägga resurser på att byta till en i min mening fulare design och tappa den svenska anknytningen. 60% ägs ju av Svenska staten och man får väl anta att det väcker lite sympatier så länge de kan leverera en likvärdig tjänst med andra transportföretag.

07 Jan 2014, 18:27
Profile

Deras sida är fortfarande nere sen 30/12 , det är riktig skandal faktiskt , och paket mm är försenade över hela landet.
Det är hela system som inte funkar, inte bara hemsidan.

Kollar man på IT leverantörens sida så är det bara smicker till sig själva, hur stora och bra dom är.... och att TELIA Sonera nu valt dom som leverantör
sen 17/12 , lite komiskt 8)

07 Jan 2014, 21:06
Profile ICQ WWW

Ja, nog kan de strula, beställde en bok innan jul, först gick en postenlastbil sönder och stängde någon av europavägarna, har fortfarande inte en aning om var boken är och adlibris kan inte hjälpa till, den är sen ungefär 2 veckor nu, spännande det här.

07 Jan 2014, 21:51
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]