View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 09:02

Reply to topic  [ 18 posts ] 
BRING it on 
Author Message

Post BRING it on
Bor i stockholm, och beställde en gura från en butik cirka 3 mil härifrån.. Hade inte möjlighet att hämta den igår.. Det går väl snabbt tänkte jag.. Och frakten är ju inte dyr.. så jag lät den skickas istället.. Den hämtades igår förmiddag och sedan igår eftermiddag har den enligt trackingsidan legat på en central cirka 1 mil härifrån..

Eftersom det gått ett dygn utan att det hänt något ringer jag Brings kundservice och får veta att den troligtvis är felsorterad, och det verkar som om den skall åka från stockholm till jönköping (!).. Där tar DHL över och transporterar den tillbaka till stockholm och mitt utlämningsställe..

När jag frågar kundservice om det inte går att stoppa den exceptionellt extrema omvägen får jag till svar att det är så stora volymer att de inte kan göra så eftersom de inte vet exakt vart försändelsen är...

Sjukt tycker jag.. Känns som ett totalt oflexibelt och bristfälligtlogistiksystem..

17 Dec 2013, 16:18
Profile

Post Re: BRING it on
Så där blir det när en massa räknenissar räknar ut hur man effektivast och billigast transporterar totala volymer, enskilda ärenden är helt ovidkommande för dessa räknenissar.

17 Dec 2013, 16:37
Profile

En vecka före julafton tror jag de flesta fraktbolagen har annat att göra än att leta efter felsorterade gitarrer, tyvärr. Bilen från Stockholm till Jönköping innehåller i runda slängar en 22*2,5*2~= 110 kubikmeter grejer.

I måndags, den 16 december 2013, krossades förra årets rekord då DB Schenker nu rapporterar 300 000 sorterade och transporterade paket.

http://www.akeritidning.se/svensk-akeri ... nfor-julen

17 Dec 2013, 17:23
Profile

Jo jag förstår att åkeri- och transportbranscherna lever på kvantiteten.. Dock kan man ju bara göra avkall på kvaliteten till en viss gräns.. De flesta försändelser går ju kanon, och då borde de ju ha ett tillräckligt bra system att de skall kunna hjälpa sina kunder när det går mindre bra..

Känns som en blivande följetong det här.. Paketet har inte ens lämnat Stockholm än för sin vansinnesfärd..

17 Dec 2013, 19:38
Profile

själv beställde jag några stolar från Malmö i Söndags kväll. Dom kom idag :) (DHL)

@holmis63: vem tycker du ska planera logistiken då om inte räknenissarna? ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Dec 2013, 20:38
Profile WWW

Joshunznera wrote:
själv beställde jag några stolar från Malmö i Söndags kväll. Dom kom idag :) (DHL)

@holmis63: vem tycker du ska planera logistiken då om inte räknenissarna? ;)

Jag naturligtvis :mrgreen:

17 Dec 2013, 20:45
Profile

Spider-Man wrote:
Jo jag förstår att åkeri- och transportbranscherna lever på kvantiteten.. Dock kan man ju bara göra avkall på kvaliteten till en viss gräns.. De flesta försändelser går ju kanon, och då borde de ju ha ett tillräckligt bra system att de skall kunna hjälpa sina kunder när det går mindre bra..

Känns som en blivande följetong det här.. Paketet har inte ens lämnat Stockholm än för sin vansinnesfärd..

Vi får det vi betalar för !

Köper vi skräp så får vi skräp levererat. Att köpa billigast kan vara dyrare än att köpa bra.

17 Dec 2013, 20:47
Profile WWW

Fast det är ju inte jag som bestämmer prisnivåerna på frakten och vilken fraktfirma den aktuella försäljaren anlitar..?

17 Dec 2013, 21:14
Profile

ja, allvarligt talat så kunde/borde man vid planering av logistiken i alla fall konsultera service kuniga i det hela, men det är väl som med allt annat i det marknadsdominerade samhället, vinster och snabba sådana är det enda som räknas.

17 Dec 2013, 22:21
Profile

Spider-Man wrote:
Fast det är ju inte jag som bestämmer prisnivåerna på frakten och vilken fraktfirma den aktuella försäljaren anlitar..?

Det är alltid lätt att vara efterklok, men du hade kunnat begära en viss transportör.
( inte för att jag vet vilken transportör man kan lita på)

17 Dec 2013, 23:11
Profile WWW

Säkert sant iofs..

18 Dec 2013, 07:29
Profile

Nu har gitarren varit nere i småland (!) i ett par dygn, och därifrån skulle enligt Brings kundservice DHL ta över för att transportera den vidare till Stockholm igen.. Döm av min förvåning när Bring fortfarande transporterar guran och verkar ha lyckats få upp den till Sthlm igen..

Tror tyvärr inte att karusellen slutar här.. Vi får se..

...och dessa transporter kan inte ens ngn räknenisse ha godkänt.. Den är tillbaka på samma inlämningscentral som den var på i måndags.. Nu 100 mil därefter och tre dygn senare.. :-S

19 Dec 2013, 08:00
Profile

Det räcker inte att bara tänka "det går väl snabbt", ville du ha din gitarr innom samma dygn så skulle du beställt il-transport,dörr till dörr. Man kan nog räkna med att inget gods transporteras längre sträckor en nödvändigt, men att priserna till stor del grundas på stora varuflöden, efter noga uträknade "logistikmodeller", och tyvärr så särbehandlas inte gitarrer!

19 Dec 2013, 11:54
Profile

Förstår självklart resonemanget, men detta kan väl ses som längre än nödvändigt?

19 Dec 2013, 12:20
Profile

Spider-Man wrote:
Förstår självklart resonemanget, men detta kan väl ses som längre än nödvändigt?

Du skriver själv att det blivit felsorterat, så det var väl inte menat att ta denna väg.

19 Dec 2013, 14:52
Profile ICQ WWW

Sant..

19 Dec 2013, 15:50
Profile

Spider-Man wrote:
Sant..

Har full förståelse för att Du är missnöjd, har själv varit med om detta med Bussgods. Då var det en pall med hjul som
åkte från Örnsköldsvik ända ner till Göteborg via 2-3 mellanlandningar innan det gick tillbaka till Stockholm

INGEN kund tydligen påverka detta skeende , och ingen förklara varför. Tog en extra vecka.

Man försökte skylla på 'datasystemet' , vädret och alla möjliga konstiga saker, när det ju självklart handlade om ett mänskligt misstag av deras egen personal.

Ingen ursäkt eller kompensation fick man heller, bara en utskällning för att man undrade vad dom höll på med. 8)

Vad dom kunde gjort var bara att säga " Vi har gjort ett misstag, beklagar det" istället för att trassla in sig i lögner
Men det verkar sitta långt inne att erkänna misstag i Transportbranschen.

19 Dec 2013, 16:54
Profile ICQ WWW

De har varit ett helt ok bemötande från kundservice på Bring och DHL... Det är allra mest logistiken jag är missnöjd över..

19 Dec 2013, 17:50
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]