View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:50

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Bates Motel 
Author Message

Post Bates Motel
Jag vet inte om det finns några seriegalna Bojare här som jag. Men jag tänkte i alla fall rekomendera en ny serie som jag hittat.

Jag vet inte hur många av er som sett 60 tals rullen Psycho med Anthony Perkins och Vera Miles. Det gjordes nyligen en film till och med om Hitchcock och den här filmen.

Hur som helst, så har det gjorts en serie i USA inspirerad av filmen Psycho, fast i nutid. Skulle kunna förklaras som Noman Bates (Mördaren i Psycho, heter också så i serien.) ungdom innan han blev en seriemördare.

Hade inga som helst höga förväntningar på den här, dem har nyligen börjat visa den i USA, det är första säsong och fjärde avsnittet kom ut idag. Men den är väldigt bra, några små missar men jag tror på att det blir bättre. Jag tror verkligen på den här serien!

Kommer nog ta ett tag om ens det händer, att den här serien kommer visas i Sverige. Men för dem som är intresserade, så finns Bates Motel att se i denna länk helt gratis med bra kvalite.

Finns också Hannibal, den nya serien om hur Hannibal Lecter jobbade med FBI innan dem började jaga honom. Också bra, några missar här och där men så är det.

http://www.couchtuner.eu/watch-bates-motel-online/

Också andra bra serier är Homeland, väldigt bra gjort och har bra story!

Dexter också, är dock inne på sin sista säsong nu i sommar, 8 säsonger sen är det över. :(

Person of interest är också en annan favorit som är nykomling, inne på sin andra säsong för tillfället. Också en serie som jag verkligen tror på.

Alla dessa serier tycker jag är bra för att dem inte är överdrivna i sina stories eller tillgjorda på något sätt. Det finns en kärna av realism i dessa serier och man använder logik och fysik. Och det tycker jag verkligen är receptet på både bra filmer och bra serier.

Det kan lätt bli överdrivet och löjligt!

Några filmer som jag sett nyligen som jag verkligen rekomenderar är (inga nya men riktigt bra!)

The Machinist, Christian Bale i en roll som han faktiskt gick ner otroligt mycket för i vikt. Han åt endast 600 Kalorier om dagen, en burk med Tonfisk och ett äpple. Men han leverar intill det sista och det är verkligen ett rent nöje att se honom här.

American Psycho, kanske inte en film som alla som sett gillat direkt men jag gillar den skarpt!

09 Apr 2013, 21:28
Profile

Post Re: Bates Motel
Jag gillar serier, har kollat igenom Homeland säsong 2 nyligen, riktigt bra.
Hannibal började ju sändas på 5'an igår. Även om Mads Michelsen är en bra skådis så är han ju dock inte Anthony Hopkins. Får se vad det blir av det...
Har sett de 2 första avsnitten av The Following ikväll också som verkar riktigt lovande.
Men den absoluta favoriten är Game of Thrones som är inne på säsong 3 nu.

Såg du nämnde American Psycho också, den gillar jag också, såg den på bio när den kom o har den på DVD.

09 Apr 2013, 22:47
Profile

Jag med, jag väntar på att Homeland ska börja igen, säsong 2 slutade mitt i spänningen!

Jo jag håller med dig där, Mads vart ingen bra val alls faktis. Alla problemen jag hade med serien var pga honom. Vad vare för konstig ljus blå kostym han hade på sig? Och sättet han pratade!

Har du sett den sista Hannibal filmen? Där det visas hur han växte upp och förlorar sin syster i kriget osv, tom den där kille spelade en bättre Hannibal Lecter än Mads. Så jag säger inte att Anthony Hopkins är the one and only Lecter. Utan att det bara var ett lite dåligt val, men jag väljer att ge det en chans och se hur det ter sig.

Den där killen som är professor och har brister i social kompetens, han verkar intressant i alla fall. Gillar bara inte den typiska form dem har gjort serien. Att det i början uppmärksammas vilka karaktärerna är, de ger eloge till varandra och pratar OM varandra för att vi ska få en snabb bild av vilka de är.

"Öh jag läste den där boken du skrev, vad hette den nu igen. Juste, fan va bra den var! blablabla. " Cut the crap liksom!

Det förstör mystiken och spänningen helt och hållet.

De andra två du nämnde har jag inte riktigt fastnat för, game of Thrones är bra jag håller med om det. Bra story och ett bra gäng som jobbar i serien men jag har inte bara fastnat för det.

American Psycho är bland de bästa filmerna jag sett. Otroligt skickligt spelat av Bale, har du inte sett The Machinist så rekomenderar jag att du ser den med!

Take Care!

Juste, en annan bra och ROLIG serie är Hung :) en kille som förlorar allt han har i brand, han väljer istället för att sälja huset som brunnit ner att återuppbygga den men han har inga pengar och jobbet som idrottlärare betalar inte så bra.

Så han med hjälp av en tjejkompis kommer på iden att utnyttja något som han är bra på. Nämligen att ligga! han är "Hung" som man brukar säga :) Så tjejkompisen blir hans pimp, riktigt rolig serie, inte något man ser varje dag!

09 Apr 2013, 23:12
Profile

Tror inte jag sett Machinist, måste kolla upp det. Bale är en jävligt bra skådis.
Ja jag har sett alla Hannibal filmerna o har dom på DVD el Bluray, gillar dom skarpt.
Får se lite hur det tar sig, man är ju lite färgad av filmerna, men som du säger, killen som spelar honom i den sista filmen hade klart passat bättre.

09 Apr 2013, 23:16
Profile

Exakt, han hade vart helt klockrent för den rollen tycker jag. Han har liksom Onskan i blicken. Den där hånleendet när han pratar, det bara gör att det pirrar och kliar under huden haha

Mads saknar det där! och det är synd, för det är riktigt bra koncept det här och det vore synd om det förstördes och gjordes till mainstream "CSI Miami" typ

09 Apr 2013, 23:23
Profile

Crimson wrote:
Exakt, han hade vart helt klockrent för den rollen tycker jag. Han har liksom Onskan i blicken. Den där hånleendet när han pratar, det bara gör att det pirrar och kliar under huden haha

Mads saknar det där! och det är synd, för det är riktigt bra koncept det här och det vore synd om det förstördes och gjordes till mainstream "CSI Miami" typ

Exakt, Mads är en bra skådis, men han kan inte se så ond ut... Hopkins är ju grym på det sättet när han skjuter fram hakan o säger... "I think i'm gonna eat your wife", eller "I gonna have a friend for dinner" , då är det så det kryper i kroppen.... :)
Men som du säger, killen i Hannibal Rising har den blicken... Mads förknippar man mer med den schyssta killen, speciellt efter resebyrå-reklamen han gjorde :)

En annan serie jag gillar skarpt är Sons of Anarchy, kommer väl en ny säsong till höst tror jag. Har du sett den?

09 Apr 2013, 23:29
Profile

Flickvännen har fastnat för den serien. Har kanske sett ett halvt avsnitt som mest. Är den så bra? Kanske ska se mer. Men hon gillar den och Fringe. Fringe var bra i början men började gå överstyr i storyn tyckte jag efter säsong två så jag slutade kolla.

Verkar bara vara jag och du Lemmy som gillar serier här hehe :)

10 Apr 2013, 09:12
Profile

Jag gillar serier.. Walking dead har de ju lyckats överjäkligt bra med tycker jag.. Sons of Anarchy är också kanon!

11 Apr 2013, 05:47
Profile

Har svårt för sådana serier, för mycket fiktion. Jag vill ha mer realism, logik och fysik.

Nån som kollar på House of Lies? Den är rätt bra faktiskt. Inte super bra men helt okej faktiskt. Mad Men slutade jag kolla på efter första säsongen, den funkar inte alls för mig. Det är same old same old hela tiden, antingen dricker de tidigt på dagen, röcker konstant eller så har de sex på kontoret.

Lite som Sex and the city för män, under 50 talet. Jisses vad amerikaner älskar 50-talet, de verkar göra vad som helst för att återuppleva 50-talet.

12 Apr 2013, 00:35
Profile

Bra med tips om serier! En favvis som vi följt är Breaking Bad. Walter White är inte att leka med :-D

/Mats

12 Apr 2013, 11:36
Profile

Måste bara få tipsa om Dag, de två tidigare säsongerna finns på svtplay. En grym mix av roligt, svart, skruvat och allvarligt.

13 Apr 2013, 00:03
Profile

Crimson wrote:
Har svårt för sådana serier, för mycket fiktion. Jag vill ha mer realism, logik och fysik..

Förstår vad du menar, men just walking dead brukar jag rekommendera till folk som inte gillar zombieserier också.. Just för att zombieapokalypsen i detta fall egentligen bara är en bakgrund till allt.. Människors öden och samspel i en extrem situation, och när man står inför att utrotas och allt som oftast ävens ställs inför svåra val är det som gör serien till helt outstanding tycker jag.. I detta fall kan man nästan se de odöda som vilken pandemi som helst..

13 Apr 2013, 09:49
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]