| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 självsprickor i fingertopparna
har drabbats av självsprickor i fingertopparna denna vinter. Detta har jag aldrig varit med om tidigare men det står mig som faan eftersom det gör riktigt ont. Emellanåt har det gjort jävulskt ont bara att sätta på sig handskar eller knäppa skjortan... Att spela gitarr är också en utmaning när vänster pekfingertopp är riktigt öm
Finns det ngt riktigt bra motmedel? Kör med hustrun handkräm just nu men den verkar inte helt optimal. Jag vill ha en dunderkur!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Mar 2013, 22:37 |
|
 |
|
Cabretta
|
 Re: självsprickor i fingertopparna
Compeed crecked heel cream, det bästa för samma problem på fötterna.
Har inte prövat just detta på händer, men rent generellt brukar det vara bättre tryck i fotsalvor.
Annars nån salva med fårfett i, jävla härdade djur som tål i stort sett vad som helst när det gäller dåligt väder. Ibland har naturen klurigare blandningar än vad kemister kan mixtra till.
Tejpa ihop med kirurgtejp ett par dagar, men det spricker ju lätt upp igen.
|
| 13 Mar 2013, 23:25 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
Jo tack, känner till fenomenet Gör följande: Gå till Apoteket Köp en fet hudkräm, Helosan funkar bra. Köp även ett paket där med tunna, tunna bomullsvantar. Smörj in händerna rikligt på kvällen vid läggdags. Ta på vantarna och sov dem dem på. Upprepa 2-3 nätter. Dessutom, under dagen, smörj in med Helosan varje gång du tvättat händerna annars återkommer uttorkningen. Med dessa åtgärder är du well on your way  Mvh Jonas
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 13 Mar 2013, 23:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
tack för tips, det blir Apoteket idag och lite Compeed resp Helosan 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Mar 2013, 06:46 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag spricker ju som fan om fingrarna på vintern i och med att jag tvättar och spritar händerna konstant på jobbet.. Jag hatar dessutom den kladdiga känslan hudkrämer/handkrämer ger, men frugan köpte Neutrogenas koncentrerade tandkräm, och den är helt klart bäst hittills.. Imo
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 14 Mar 2013, 07:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Spider-Man wrote: Jag spricker ju som fan om fingrarna på vintern i och med att jag tvättar och spritar händerna konstant på jobbet.. Jag hatar dessutom den kladdiga känslan hudkrämer/handkrämer ger, men frugan köpte Neutrogenas koncentrerade tandkräm, och den är helt klart bäst hittills.. Imo ja det är det där kladdet som stör mig också.. Får utöka listan med Neutrogena då. Mina problem har börjat iom att jag nu när jag är "ledig" hantverkar rätt mycket. Med mina obotliga tjänstemannahänder kräver allt detta hantverkande ovanligt många handtvättar, så jag torkar väl ut mer än vanligt helt enkelt
|
| 14 Mar 2013, 07:34 |
|
 |
|
kjelle
|
Spider-Man wrote: Jag spricker ju som fan om fingrarna på vintern i och med att jag tvättar och spritar händerna konstant på jobbet.. Jag hatar dessutom den kladdiga känslan hudkrämer/handkrämer ger, men frugan köpte Neutrogenas koncentrerade tandkräm, och den är helt klart bäst hittills.. Imo Tandkräm? Där har vi nog problemet. 
| 14 Mar 2013, 09:57 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
+ 1 för Compeed nattkräm för spruckna fötter. Har heller inte provat på händerna, men det funkar bra på fötterna, och borde väl fungera på samma sätt på händerna, med reservation för att det kan kännas besvärligare att sova med vantar än med sockar.
|
| 14 Mar 2013, 10:03 |
|
 |
|
pikehead
|
Ja fy fan, detta händer mig också varje vinter sedan pappaledigheten. Minskar om man har diskhandskar i köket.
|
| 14 Mar 2013, 10:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mr Smiley wrote: + 1 för Compeed nattkräm för spruckna fötter. Har heller inte provat på händerna, men det funkar bra på fötterna, och borde väl fungera på samma sätt på händerna, med reservation för att det kan kännas besvärligare att sova med vantar än med sockar. haha, tumvantar måste ju vara det optimala. Lovvikavantar jomen, jag ska inhandla Compeed och Neutrogena idag (Helosan fanns redan hemma såg jag). Spruckna hälar är ju egentligen en helt annat tråd jag borde ha lagt upp, men nu löste det ju sig ändå 
|
| 14 Mar 2013, 11:13 |
|
 |
|
primary man
Joined: 28 Dec 2007, 17:14 Posts: 1818 Location: Trollhättan
|
Hört talas om en dunderkur..... en droppe snabblim i torrsprickan , tryck ihop , klart 
|
| 14 Mar 2013, 17:45 |
|
 |
|
Crimson
|
 är det kemikalierna som är kuret?
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 14 Mar 2013, 18:13 |