|
| Author |
Message |
|
Andrew Blakk
|
 Re: Bästa 3,5an?
Brewdog e bra grejer tycker jag!
|
| 31 Jul 2012, 21:07 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Tackar för tipset India Pale Folk Ale och tipsar om denna 2,8 (!) för varma sommardagar.  Brandmästare Andréns Törstsläckare från Dugges. http://www.dugges.se/Lite lokalpatriotism även här trots att bryggeriet ligger i Mölndal.
|
| 31 Jul 2012, 21:21 |
|
 |
|
Gibson61
|
Om vi inte ska prata jäststammar och mäsktemperaturer (se tidigare post) så börjar det faktiskt hända lite på folkölsfronten. Fuller's Chiswick bitter får råda som favorit här för tillfället, tillsammans med Paulaner's weiss leicht (som jag faktiskt föredrar framför starkölsvarianten).
_________________ "This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury
|
| 07 Aug 2012, 23:22 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Just hemkommen efter resa i Tjeckien med flera lyckliga minnen från div lokala mikrobryggerier, såå... känns lite konstigt att blanda sig i tipsen på 3.5-or... Men ändå: flera gånger har jag faktiskt lyckats lura min danske far att han bjuds på mellanöl fast jag bjudit på Runöl 3.5 Oväntat goda.
_________________ Lasse
|
| 07 Aug 2012, 23:40 |
|
 |
|
Matsk
|
Sprang på ett riktigt bra folköl på COOP, Sir Taste-A-Lot, fruktig, smakrik med medelstor beska. Svårt att tro att det är 3, 5 faktiskt.
_________________ Mats
|
| 02 Mar 2013, 20:39 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Joshunznera wrote: på min ICA Maxi finns alltid massor av 3,5-öl. Bombardier, Hobgoblin, Bishops Finger, (Tjeckisk) Budweiser etc etc. Men jag dricker helst inte 3,5 alls. Riktig ale är alltid godare och om man inte får riktig öl kan man låta bli att dricka. Dricker inte billig sprit heller, av samma anledning Annars drack jag alkoholfri (!) Lövenbräu på flyget nyligen. Helt ok och faktiskt bättre än Ramlösa till flygmaten Kommer förresten ihåg en skröna(?) från ICA för ett tiotal år sedan. Man hade fått in ett parti folkis från ngt bryggeri i Tjeckien som visade sig vara the real deal, dvs prima tjeckisk starköl! Ryktet spreds snabbt och lagret likaså. ICA framförde kalgomål till bryggarna som svarade med att dom gjort ett misstag vid skeppningen men att de bjöd på detta  detta hände även på willys i eskilstuna.... dem fick in ett parti som var felmärkta man blev riktigt salongberusad på 6 st flaskor... köpte hem säkert 20 plattor innan dem stoppade o drog tillbaka det dem hade i butiken...
|
| 02 Mar 2013, 22:20 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
Murphy's Stout funkar fint som 3,5a!
|
| 02 Mar 2013, 22:38 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Hobgoblin är min absoluta favorit..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 03 Mar 2013, 06:12 |
|
 |
|
Freppezon
|
Vad är det för fel på Mariestads och Norrlands Guld?
Dom smakar ypperligt till maten...=)
|
| 03 Mar 2013, 12:58 |
|
 |
|
Axewall
|
På Coop här i bygden runt "Trestad" (Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla) och Bohuslän kan man köpa den alldeles utmärkta Kôbbeöl. Bryggs av Grebbestad Bryggeri och är god! Den och Hobgoblin tycker jag är riktigt bra som 3,5.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 03 Mar 2013, 15:27 |
|
 |
|
Krippa
|
Gibson61 wrote: Om vi inte ska prata jäststammar och mäsktemperaturer (se tidigare post) så börjar det faktiskt hända lite på folkölsfronten. Fuller's Chiswick bitter får råda som favorit här för tillfället, tillsammans med Paulaner's weiss leicht (som jag faktiskt föredrar framför starkölsvarianten). Chiswick är riktigt god, händer rätt ofta att jag köper sådana för att jag inte orkar ta en extra sväng förbi bolaget. Jag gillar också Guinness i 3,5%-varianten, den "riktiga" är inte mycket starkare så smakskillnaden är liten.
|
| 03 Mar 2013, 16:14 |
|
 |
|
Makten
|
Matsk wrote: Sprang på ett riktigt bra folköl på COOP, Sir Taste-A-Lot, fruktig, smakrik med medelstor beska. Svårt att tro att det är 3, 5 faktiskt. Tänkte precis rekommendera den! Härligt besk är den också. Enda vettiga folkölen jag hittat som ändå inte är dyrare än vanlig fulöl (42 pix för ett fyrpack). Att köpa Hobgoblin och liknande för 20-25:- flaskan känns lite dumt när äkta vara håller ungefär samma pris.
|
| 03 Mar 2013, 20:27 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Makten wrote: Matsk wrote: Att köpa Hobgoblin och liknande för 20-25:- flaskan känns lite dumt när äkta vara håller ungefär samma pris. Med den logiken sitter alltså kvaliteten och den goda smaken i alkoholstyrkan... Det är väl inte riktigt hela sanningen tycker jag.. Då skulle du ju lobba för gorillaöl eller något liknande.. Mest etyl för pengarna så att säga.. Nej 3,5:or har definitivt sin plats tycker jag och i fallet med Hobgoblin gillar jag 3,5:-versionen bättre än den starkare storebrodern.. Smaken är ju dock bekant som baken.. Delad och full av %@& 
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 04 Mar 2013, 20:04 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Spider-Man wrote: Makten wrote: Att köpa Hobgoblin och liknande för 20-25:- flaskan känns lite dumt när äkta vara håller ungefär samma pris. Med den logiken sitter alltså [...]den goda smaken i alkoholstyrkan... Eh...ja. Så är det ju? Alkohol är en smakbärare. (Naturligtvis inte till vilka nivåer som helst, och effekten blir inte densamma i öl där man fulat med att tillsätta ren alkohol efter jäsningsprocessen, så jämförelsen med superstarka fulöl håller ju inte. Men "samma öl" kommer med all sannolikhet kännas fylligare och smakrikare med 5,2% jämfört med 3,5%.)
|
| 04 Mar 2013, 20:49 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Just därför skrev jag att däri ligger inte HELA sanningen TYCKER jag... 
|
| 04 Mar 2013, 21:28 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Spider-Man wrote: Just därför skrev jag att däri ligger inte HELA sanningen TYCKER jag...  Ok, fast "Hobgoblin och liknande" som det pratades om är nog rätt otvetydigt ett klart sämre köp som folköl än som starköl, mot bakgrund av att de kostar typ lika mycket, om nu inte syftet endast är den lägre alkoholhalten. Den "goda smaken" sitter till rätt stor del i alkoholstyrkan om man gör den jämförelsen. Nåväl, klart är att utbudet av folköl blivit fantastiskt mycket bättre de senaste åren, även om någonting är skevt i skattenivåer eller prissättning. Även utbudet av helt alkoholfria öl har blivit klart bättre, och de är i de flesta fall klart mer smakrika än lättöl och liknande, av nån underlig anledning. Utmärkta måltidsdrycker, sommartörstsläckare och istället för "varannan vatten" när man inte vill slira på krocketbanan redan klockan 15, etc. Känns också roligare på krogen om man av ngn anledning inte vill/kan dricka den kvällen. Bra!
|
| 04 Mar 2013, 21:59 |
|
|