| Author |
Message |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Fotoredigering
Ni som är fotointresserade, vad använder ni för fotoredigeringsprogram? Tänkte komma igång lite med fotograferande igen, men jag har inget fotoredigeringsprogram. I min kraschade dator hade jag Photoshop Elements, men funderar på Lightroom i stället. Jag vill kunna hantera raw-format, kunna justera bilder lite och så. Har tidigare testat GIMP men tyckte det var krångligt. Så, kom gärna med lite tips... 
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 09 Feb 2013, 00:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
 Re: Fotoredigering
Det är väl Photoshop, ett suveränt program om man gillar fotografering.
/Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:00 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: Det är väl Photoshop, ett suveränt program om man gillar fotografering.
/Ulf För den delen, men de e så jävla komplext tycker jag. Har liksom inte tänkt hålla på med en massa fotomontage o retuscheringar. Utan mer kunna redigera färgmässigt o lite så. Känns mer som lightroom har vad jag behöver. Men jag vet inte säkert. Tänkte om nån testat lightroom eller något liknande...
|
| 09 Feb 2013, 01:07 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tryck på filterknappen....  /Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Lemmy wrote: Abe Normal wrote: Det är väl Photoshop, ett suveränt program om man gillar fotografering.
/Ulf För den delen, men de e så jävla komplext tycker jag. Har liksom inte tänkt hålla på med en massa fotomontage o retuscheringar. Utan mer kunna redigera färgmässigt o lite så. Känns mer som lightroom har vad jag behöver. Men jag vet inte säkert. Tänkte om nån testat lightroom eller något liknande... Grejen är att du kan välja precis vilken nivå du vill, jag tror ingen kan HELA programmet utan man väljer ut sin del, det som passar en. /Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:17 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: Tryck på filterknappen....  /Ulf Jovisst, det är effektfullt, man kan göra mycket o så, men också så otroligt mycket som man inte använder. Du har inte testat lightroom?
|
| 09 Feb 2013, 01:18 |
|
 |
|
Abe Normal
|
En annan poäng är att det finns så mycket understöd, det är bara att googla, så får du svar. Alla program gör samma sak, fast det kanske ser olika ut. Jag kan i princip ingenting om fotografering, när jag läser fototidningar (nästan aldrig), så förstår jag ingenting, det är helt blankt för mig. Har heller inte testat Lightroom.
/Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:22 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: En annan poäng är att det finns så mycket understöd, det är bara att googla, så får du svar. Alla program gör samma sak, fast det kanske ser olika ut. Jag kan i princip ingenting om fotografering, när jag läser fototidningar (nästan aldrig), så förstår jag ingenting, det är helt blankt för mig.
/Ulf Jo, sant. Jag kan ju heller inget, har dock fått för mig att jag ska försöka igen. En killa som jag känner som är duktig fotograf har lovat ta med mig ut o ge lite tips och så. Och anledningen till att jag funderar lite på just lightroom är att han rekommdenderade det. Vore kul dock att höra lite vad andra säger. Photoshop Elements har jag ju använt en del innan så det har jag lite koll på så det är ju klart ett alternativ.
|
| 09 Feb 2013, 01:26 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Vad kostar Lightroom? Det kanske är riktigt bra om du har haft PS tidigare, så kanske det finns en trial att prova, så kan du känna efter?
/Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:29 |
|
 |
|
arinihsd
|
Avancerade program får du söka någon annanstans än i mitt svar.
I mitt dagliga arbete använder jag Paint.net. Det fungerar bra så länge man inte vill använda avancerade redigeringsfunktioner.
Privat redigerar jag bilder i sökaren.
/Roger
|
| 09 Feb 2013, 01:32 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: Vad kostar Lightroom? Det kanske är riktigt bra om du har haft PS tidigare, så kanske det finns en trial att prova, så kan du känna efter?
/Ulf PS Elements jag hade var med förinstallerat på en numera kraschad laptop. Men det var ju en idé,kan ju kolla om det finns en trial version att testa med. 1225:- kostar lightroom om man köper det direkt från Adobes site. Finns en demoversion som är fullt fungerande att ladda ner. Ska testa... 
|
| 09 Feb 2013, 01:34 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Okay, visste inte att det var Adobe. Vad skiljer Lightroom från PS?
/Ulf
|
| 09 Feb 2013, 01:50 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: Okay, visste inte att det var Adobe. Vad skiljer Lightroom från PS?
/Ulf Lightroom har förutom redigeringsmöjligheter också funktioner för att skapa fotoböcker och album och sådant. Man kan också redigera och spara mängder av bilder samtidigt. Egentligen är det väl lite att programmen kompletterar varandra en del, ska man göra avancerade saker bild för bild är det ju photoshop som gäller. Såvitt jag förstått av det jag googlat fram så är lightroom smidigt på det sättet att man kan göra hela flödet från att importera, redigera, katalogisera etc.... gissar att mer avancerade fotografer använder båda programmen.
|
| 09 Feb 2013, 02:03 |
|
 |
|
Lemmy
|
Här beskriver moderskeppet nog lightroom på ett bra sätt: http://www.moderskeppet.se/vad-ar-adobe ... lightroom/
|
| 09 Feb 2013, 02:06 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Det ser bra ut, och inte heller så blodigt med tusen kr. Allting blir mer användarvänligt och där är nog Adobe bra? /Ulf
|
| 09 Feb 2013, 02:14 |
|
 |
|
Lemmy
|
Abe Normal wrote: Det ser bra ut, och inte heller så blodigt med tusen kr. Allting blir mer användarvänligt och där är nog Adobe bra? /Ulf Precis, verkar räcka rätt långt. Ska testa lite o se...
|
| 09 Feb 2013, 02:33 |
|
 |
|
Lemmy
|
Har installerat en demo nu o testat lite på bilder jag hade i datorn. Otroligt smidigt att redigera vitbalans o filter och så, i och med att man kan göra det på multipla bilder samtidigt.
Kollade lite med killen jag nämnde innan, han har både Lightroom och Photoshop men använder nästan enbart Lightroom pga dess smidighet, han rekommenderade det varmt, och efter det lilla jag testat nu är jag benägen att hålla med.
|
| 09 Feb 2013, 12:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jag körde PS Elements 9 tidigare men kroknade när den inte gick att backa upp ordentligt. Efter tips från en av våra proffsfotografer här på BOjen , Blues66, köpte jag Lightroom istället och är mycket nöjd. den har allt man (jag) behöver och en massa till
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 09 Feb 2013, 15:31 |
|
 |
|
Lemmy
|
Joshunznera wrote: Jag körde PS Elements 9 tidigare men kroknade när den inte gick att backa upp ordentligt. Efter tips från en av våra proffsfotografer här på BOjen , Blues66, köpte jag Lightroom istället och är mycket nöjd. den har allt man (jag) behöver och en massa till Har testat lite nu idag, grymt smidigt och hanterbart. Så jäkla enkelt att pilla med kontraster och högdragar etc.... samt att man kan göra det på flera bilder samtidigt... Lightroom får det bli!
|
| 09 Feb 2013, 16:08 |
|
 |
|
Makten
|
Ska man bara justera bildens färg, kontrast och dylikt så behövs inte Photoshop eller ens Elements. Det du söker är en bra råkonverterare och en sån finns inbyggd i Lightroom. Det är för övrigt samma "motor" i konverteraren som i Photoshop-plugin:et Adobe Camera RAW. Själv använder jag ACR + PS mest för att jag inte gillar att Lightroom är ett organiseringsprogram som lägger sin näsa i blöt, så att säga. Jag vill ha enkla mappträd och inte behöva importera strukturer om jag skulle behöva byta dator. Enda anledningen att jag använder Photoshop efter själva råkonverteringen är för att man kan göra skript, som jag använder för att skala ner bilder med skärpning i flera steg. Jag presenterar endast bilder på webben och då är det viktigt att de ser bra ut i liten storlek. Ett moment som tyvärr är ganska bortglömt trots att de flesta av oss konsumerar mest bilder via datorskärmen. Har du skaffat Lightroom så har du gjort ett bra val! Så länge du inte ska klippa och klistra i bilderna så finns där i stort sett alla verktyg som behövs för grundläggande bildbehandling. 
|
| 10 Feb 2013, 23:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Makten wrote: Enda anledningen att jag använder Photoshop efter själva råkonverteringen är för att man kan göra skript, som jag använder för att skala ner bilder med skärpning i flera steg. Jag presenterar endast bilder på webben och då är det viktigt att de ser bra ut i liten storlek. Ett moment som tyvärr är ganska bortglömt trots att de flesta av oss konsumerar mest bilder via datorskärmen.
Låter intressant vilken funktion är det? Du har inget bildexempel? /Ulf
|
| 10 Feb 2013, 23:24 |
|
 |
|
Makten
|
Abe Normal wrote: Låter intressant vilken funktion är det? Du har inget bildexempel? Det är inte en funktion i sig. Skript tillåter dig att "spela in" flera steg i redigeringen som du sen kan applicera på vilken fil som helst. Jag har skrivit ett inlägg om bildbehandling och nedskalning för webformat som du kan läsa här: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/ ... cering.htm
|
| 11 Feb 2013, 00:33 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Makten wrote: Abe Normal wrote: Låter intressant vilken funktion är det? Du har inget bildexempel? Det är inte en funktion i sig. Skript tillåter dig att "spela in" flera steg i redigeringen som du sen kan applicera på vilken fil som helst. Jag har skrivit ett inlägg om bildbehandling och nedskalning för webformat som du kan läsa här: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/ ... cering.htmTack för tipset, det skall bli kul att läsa... /Ulf
|
| 11 Feb 2013, 00:36 |
|
 |
|
Lemmy
|
Makten wrote: Ska man bara justera bildens färg, kontrast och dylikt så behövs inte Photoshop eller ens Elements. Det du söker är en bra råkonverterare och en sån finns inbyggd i Lightroom. Det är för övrigt samma "motor" i konverteraren som i Photoshop-plugin:et Adobe Camera RAW. Själv använder jag ACR + PS mest för att jag inte gillar att Lightroom är ett organiseringsprogram som lägger sin näsa i blöt, så att säga. Jag vill ha enkla mappträd och inte behöva importera strukturer om jag skulle behöva byta dator. Enda anledningen att jag använder Photoshop efter själva råkonverteringen är för att man kan göra skript, som jag använder för att skala ner bilder med skärpning i flera steg. Jag presenterar endast bilder på webben och då är det viktigt att de ser bra ut i liten storlek. Ett moment som tyvärr är ganska bortglömt trots att de flesta av oss konsumerar mest bilder via datorskärmen. Har du skaffat Lightroom så har du gjort ett bra val! Så länge du inte ska klippa och klistra i bilderna så finns där i stort sett alla verktyg som behövs för grundläggande bildbehandling.  Är väl lite just det där med organiseringsbiten som gör mig lite fundersam, men mitt tycke om det lär väl utveckla sig efter hand. Har tidigare använt Picasa för just den biten, men enligt några jag snackat med så använder dom Lightroom för i princip allt vad gäller bildhanteringen, förutom då för mer avancerade redigeringar då dom använder PS. Tack för din input! 
|
| 11 Feb 2013, 10:30 |
|
|