View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:04

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur går det med viktmålen? 
Author Message

Post Re: Hur går det med viktmålen?
Makten wrote:
Urban wrote:
Jag går ner i vikt enligt den enkla metoden att äta mindre mängd kalorier än vad jag gör av med.

Det är ju den enda metoden, så det är väl inte direkt kontroversiellt? :wink: Jag tror att en del missförstått detta och därför avfärdar LCHF på helt fel grunder. Det råkar nämligen vara exakt samma metod, bara det att när man äter mycket fett så håller man sig mätt så jäkla länge att det totalt sett blir mindre kalorier än man normalt gör av med. Och voila, så kan man äta hur mycket man vill UTAN att nånsin behöva gå hungrig, samtidigt som man snart når sin idealvikt.

Själv har jag tyvärr skitsvårt att hålla LCHF-diet i praktiken. Det funkar inte när man äter ute på lunchen, då ju 99% av all sådan mat övervägande består av kolhydrater. :( Men när det väl funkade så gick jag ner från 85 till 75 kilo på ett kick.
Ett roligt minne är från Hultsfred för några år sedan när jag skulle bevisa för min polare att det funkar. Jag åt typ 3 ägg och två paket bacon till frulle, och sen ingenting mer förrän vid 6-snåret på kvällen. De andra klämde i sig pizza mitt på dan, mellanmål och ville ha middag innan jag var i närheten av hungrig. :mrgreen:

Japp jag kör en modifierad LCHF sedan fyra månader. Just nu så här:

En grov macka utan socker på morgonen kl 7 tillsammans med ett stekt ägg och några skivor skinka eller rostbiff.
Ett egenodlat äpple kl 10
lunch på stan, men bara kött och sallad.
På kvällen blir det oftast en soppa, fritata eller en omelett.
Blir jag sugen däremellan blir det en näve nötter eller kanske ytterligare ett äpple.
Måltidsdrycken söndag-torsdag är vatten
Godis är helt bannlyst liksom kaffebröd och annat med vitt socker i.
Fredagsölen är däremot inte bannlyst, man måste unna sig
Att ta en whisky som avec istf en Baileys känns ju inte direkt som en uppoffring det heller :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Jan 2013, 19:12
Profile WWW

Post Re: Hur går det med viktmålen?
Makten wrote:
Urban wrote:
Jag går ner i vikt enligt den enkla metoden att äta mindre mängd kalorier än vad jag gör av med.

Det är ju den enda metoden, så det är väl inte direkt kontroversiellt? :wink: Jag tror att en del missförstått detta och därför avfärdar LCHF på helt fel grunder. Det råkar nämligen vara exakt samma metod, bara det att när man äter mycket fett så håller man sig mätt så jäkla länge att det totalt sett blir mindre kalorier än man normalt gör av med. Och voila, så kan man äta hur mycket man vill UTAN att nånsin behöva gå hungrig, samtidigt som man snart når sin idealvikt.

Själv har jag tyvärr skitsvårt att hålla LCHF-diet i praktiken. Det funkar inte när man äter ute på lunchen, då ju 99% av all sådan mat övervägande består av kolhydrater. :( Men när det väl funkade så gick jag ner från 85 till 75 kilo på ett kick.
Ett roligt minne är från Hultsfred för några år sedan när jag skulle bevisa för min polare att det funkar. Jag åt typ 3 ägg och två paket bacon till frulle, och sen ingenting mer förrän vid 6-snåret på kvällen. De andra klämde i sig pizza mitt på dan, mellanmål och ville ha middag innan jag var i närheten av hungrig. :mrgreen:

Nej jag håller inte med om att det skulle vara exakt samma metod! Jag äter vanlig mat och även fikabröd eller liknande om jag vill. Allt är tillåtet så länge jag håller mig på ungefär mitt dagliga kaloriintag. Tycker inte det är samma sak som att ha strikta regler för vilka livsmedel man får äta eller inte...
LCHF fungerar säkert men det blir alldeles för strikt och reglerat för mig. Jag vill gärna kunna äta normal mat.

22 Jan 2013, 08:37
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2