View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:05

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Upphovsrätt på bilder, ingen bryr sig? 
Author Message

Post Re: Upphovsrätt på bilder, ingen bryr sig?
I stort sett håller jag med om att bildstölder är fel.
Har själv råkat ut för det i rent kommersiella syften.

I just fallet återanvändning av säljesbilder på t.ex gitarrer el likn så bryr jag mig inte.
Självklart får den som köpt min gitarr använda sig av min bild för att sälja den vidare, inga problem.

Någon gång har jag av lathet gjort så själv och fått en avhyvling.
Tänkte inte ens på att någon kunde ta illa upp.

De flesta säljesbilder är knappast några mästerverk och man kan ta en likadan bild själv på 20 sekunder.
Det är ju bara så att det ibland känns enklare att bara använda den förra bilden så man slipper rota fram kameran.
Känns lite småaktigt att klaga på det tycker jag, men det är ju bara min åsikt.

Så till alla som köpt nåt av mig, feel free att använda mina gamla säljesbilder om ni vill sälja nåt vidare.

16 Jan 2013, 19:27
Profile

Andreas Nyström wrote:
Så till alla som köpt nåt av mig, feel free att använda mina gamla säljesbilder om ni vill sälja nåt vidare.

+1

16 Jan 2013, 19:43
Profile WWW

It depends….Om jag skulle ta snapshots på en gitarr och sedan sälja den och köparen återanvänder bilden? So what, spelar roll eller om jag gör en bild som andra uppskattar, det är positivt.

Men skulle jag göra bilder som kräver många arbetstimmar, där varje bild kostar tid, dom är unika plus att bilderna ger en fördel gentemot andra som vill uppnå samma sak. Då skulle jag bli skitförbannad och med all rätt. Som sagt det beror på sammanhanget.

/Ulf

16 Jan 2013, 21:06
Profile

Om någon lägger ut bilder på en gitarr , och jag sen länkar till den i en tråd här och säger 'kolla på den här'

Har jag då 'stulit' bilden eller gjort mig skyldig till någon osynlig upphovsrätt?

Jag har ju på ett sätt 'använt' den , men inte laddat ned den. Den ligger öppet på ett annat gitarrforum.

I så fall har jag syndat ett flertal ggr :roll:

18 Jan 2013, 17:22
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Om någon lägger ut bilder på en gitarr , och jag sen länkar till den i en tråd här och säger 'kolla på den här'
Har jag då 'stulit' bilden eller gjort mig skyldig till någon osynlig upphovsrätt?
Jag har ju på ett sätt 'använt' den , men inte laddat ned den. Den ligger öppet på ett annat gitarrforum.
I så fall har jag syndat ett flertal ggr :roll:

Det beror på...som så ofta. 8)
Troligen är det inte ok att länka så att bilden visas, men i så fall är det också möjligt att det är ljudbojen och inte du som gör sig skyldig till nåt. Att bara publicera en länk till bilden bör vara oproblematiskt.

Men, också som så ofta, är det nog bättre att tillämpa sunt förnuft än att följa regler till 110%. "Är det troligt att den som tagit och/eller publicerat den här bilden har några problem med att jag gör såhär." Gibson har troligen inga problem med att deras reklambilder återpubliceras, medan fotografen som publicerat bilder från sin kommande fotobok över gitarrer kanske har lite problem med att de bilderna sprids hejvilt.

18 Jan 2013, 19:20
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2