View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:03

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fredagsskål, tamejfan!!! 
Author Message

Post Re: Fredagsskål, tamejfan!!!
Oakman wrote:
Renegade wrote:

Kärt barn har många namn. :) JÖK (juridisk översiktskurs), HÖK (handelsrättslig översiktskurs), JIK (juridisk introduktionskurs, vid Uppsala Univeritet med benämningen Juridik I) är med mindre avvikelser samma kurs. I ett CV kommer ingen att bry sig om skillnaden. :wink: Ska man 'raljera' lite kan man säga att man på dessa kurser läser hela juristlinjen, de ytterligare 8½ terminerna på juristlinjen läser man om alla undantagen. :wink:

Därutöver finns (fanns?) en kurs som heter FÖK (förvaltningsrättslig översiktskurs) och, som namnet anger, mer betoning på förvaltnings-/offentligrättsliga frågor.

Din kurs 'revisorsjuridik' låter knastertorr i mina öron ( :wink: ) men du kanske hittar en fråga att lyfta här på forumet. :) Förra(?) kursen gick väl bra där du ställde en fråga på Bojen? (Jag vill minnas att min farbror var författare till en av böckerna i kurslitteraturen så det måste ha gått bra. :wink: )

/R

Ja där ser man :)

Kursen jag läser är förmodligen det segaste jag läst någonsin. Men jag tycker ju att juridik är rätt segt överlag. Finns mycket som är intressant, men tidsödslande att plugga. Att läsa ett rättsfall kan ju ta en halv dag, iaf för mig :D Sen kommer man fram till att HFV ändå bara kastar pil på en tavla :P

Jo, jag klarade den kursen du nämner (tror det var en b-kurs i beskattningsrätt). Din farbror borde i så fall heta antingen Sven-Olof, Gustaf, Peter, Christer, Jan eller Jesper :wink:

Det effektivaste sättet att läsa (svenska NJA-) rättsfall är att i litteraturen se vilken princip som fastslås i fallet - det är 'tidsödande' att komma fram till att själv. Och alla rättsfall är inte så intressanta att du behöver läsa dem själv utan det räcker med det som står i litteraturen (men det vet man inte förrän man läst dem :roll: ). Sedan är det främst Högsta Domstolens dom som är intressant så TR och HovR:s domar kan man 'skumma' igenom. Nu borde det ta betydligt mindre tid att läsa rättsfallen. :)

Min farbror heter Clas. Visst var han författare till en av böckerna i din kurslitteraturlista!? :?

/R

14 Jan 2013, 09:01
Profile

Renegade wrote:
Oakman wrote:

Det effektivaste sättet att läsa (svenska NJA-) rättsfall är att i litteraturen se vilken princip som fastslås i fallet - det är 'tidsödande' att komma fram till att själv. Och alla rättsfall är inte så intressanta att du behöver läsa dem själv utan det räcker med det som står i litteraturen (men det vet man inte förrän man läst dem :roll: ). Sedan är det främst Högsta Domstolens dom som är intressant så TR och HovR:s domar kan man 'skumma' igenom. Nu borde det ta betydligt mindre tid att läsa rättsfallen. :)

Min farbror heter Clas. Visst var han författare till en av böckerna i din kurslitteraturlista!? :?

/R

Tack för tipsen. Min studieteknik är förstås inte bra när det gäller juridik. Beror antagligen på att jag huvudsakligen läst FEK, nästan alla ekonomer jag läst med tycker juridik är krångligt :P Sen är det en sak att plugga in så man klarar en tenta, eller å andra sidan uppnå en djupare förståelse.

Hittar ingen Clas i litteraturlistan. Men han kan ju varit medförfattare i någon av böckerna utan att vara nämnd på omslaget så att säga. Här är litteraturlistan om du vill forska i det :wink:
http://www.busilaw.lu.se/courses/har/hara19/syllabus/hara19_kurslitteratur__vt_2013.pdf

14 Jan 2013, 09:36
Profile WWW

Oakman wrote:

Tack för tipsen. Min studieteknik är förstås inte bra när det gäller juridik. Beror antagligen på att jag huvudsakligen läst FEK, nästan alla ekonomer jag läst med tycker juridik är krångligt :P Sen är det en sak att plugga in så man klarar en tenta, eller å andra sidan uppnå en djupare förståelse.

Hittar ingen Clas i litteraturlistan. Men han kan ju varit medförfattare i någon av böckerna utan att vara nämnd på omslaget så att säga. Här är litteraturlistan om du vill forska i det :wink:
http://www.busilaw.lu.se/courses/har/hara19/syllabus/hara19_kurslitteratur__vt_2013.pdf

Juridik handlar om att ta små tuggor och att ta en tugga i taget. :wink: Det som gör ämnet 'svårt' är att både ha ett övergripande perspektiv och ett detaljperspektiv - samtidigt! :shock:

Jag menade kurslitteraturlistan till den tidigare kursen. Letters of Comfort? :? (Jag får felmeddelande vid sökning.)

/R

14 Jan 2013, 10:17
Profile

Renegade wrote:

Juridik handlar om att ta små tuggor och att ta en tugga i taget. :wink: Det som gör ämnet 'svårt' är att både ha ett övergripande perspektiv och ett detaljperspektiv - samtidigt! :shock:

Jag menade kurslitteraturlistan till den tidigare kursen. Letters of Comfort? :? (Jag får felmeddelande vid sökning.)

/R

Ja, det tycks så. Problemet är att man måste minnas massa situationsspecifik rättspraxis. Vore bättre med uppsatser eller hemtentor som examinationsform i dessa ämnen anser jag nog. Så fokus hamnar på analys och att träna sig i att tillämpa juridisk metod, istället för att bara memorera en massa situationsspecifika lösningar som man ändå glömmer bort dagen efter tentan. Nåja... :P

Ah, ok. Det är lite artiklar från nån skriftserie, finns med i ett kompendium man köper på institutionen. Jag hittar dock inte Clas namn i anslutning till artiklarna. Han står nog med som författare till hela skriftserien, och så valde de troligen hans efternamn för att det kom först i alfabetisk ordning.. så återgav de hans efternamn plus "m.fl." för att göra det enkelt för sig. Men de delar de valt ut och återgett tycks vara skrivet av andra personer... snöpligt :wink:

14 Jan 2013, 10:51
Profile WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2