| Author |
Message |
|
DrSlim
|
 Bästa ficklampan?
Behöver ha några rejäla ficklampor hemma. Ska tåla att bli tappade i golvet och ändå funka. Får inte börja glappa helt plötsligt. Måste lysa bra också. Inget billigt skit helt enkelt. Vad ska man ha? Maglite? Nåt annat? Shoot. Ge mig konkreta förslag.
_________________ Gud finns inte.
|
| 25 Oct 2012, 21:04 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Bästa ficklampan?
DrSlim wrote: Behöver ha några rejäla ficklampor hemma. Ska tåla att bli tappade i golvet och ändå funka. Får inte börja glappa helt plötsligt. Måste lysa bra också. Inget billigt skit helt enkelt. Vad ska man ha? Maglite? Nåt annat? Shoot. Ge mig konkreta förslag. Jag hade en Maglite med rödfilter (påverkar inte ögats mörkerseende  ) som jag var kanonnöjd med. Tyvärr har den kommit bort. En annan ficklampa jag haft var gummiklädd och hade en magnet så att det gick att placera lampan på ett plåtskåt el. dyl. Superbra men jag vet inte vilket märke det var eller var den var inköpt. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 25 Oct 2012, 21:26 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 25 Oct 2012, 21:59 |
|
 |
|
DrSlim
|
Så om jag köper såna och inte blir nöjd så kan jag stämma dig? Jorå. Men frakten blir inte billig...
|
| 25 Oct 2012, 23:04 |
|
 |
|
Joshunznera
|
DrSlim wrote: Så om jag köper såna och inte blir nöjd så kan jag stämma dig? Jorå. Men frakten blir inte billig... Finns via amazon.co.uk också, kanske går att få bvilligare frakt nånstans. Borde ju inte kosta mer än 100 spänn att frakta tycker man Ska du lysa mest när du smyger runt inomhus eller ska du mest springa runt i skogen och lysa på älgar? Kan ju ha betydelse för vilken spridning du villl ha på ljusstrålen
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Oct 2012, 06:01 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Renegade wrote: DrSlim wrote: Behöver ha några rejäla ficklampor hemma. Ska tåla att bli tappade i golvet och ändå funka. Får inte börja glappa helt plötsligt. Måste lysa bra också. Inget billigt skit helt enkelt. Vad ska man ha? Maglite? Nåt annat? Shoot. Ge mig konkreta förslag. Jag hade en Maglite med rödfilter (påverkar inte ögats mörkerseende  ) som jag var kanonnöjd med. Tyvärr har den kommit bort. En annan ficklampa jag haft var gummiklädd och hade en magnet så att det gick att placera lampan på ett plåtskåt el. dyl. Superbra men jag vet inte vilket märke det var eller var den var inköpt. /R +1 Det är sånna som amerikanska polisen har som funkar som batong och det måste väl ändå räknas som rejält.
|
| 26 Oct 2012, 08:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Kör endast med pannlampor numer, man har 2 händer fria och den vrider sig dit Du tittar , finns kraftiga såna också.
Hänger man dessutom upp dom så försvinner dom inte lika lätt som traditionella ficklampor
| 26 Oct 2012, 08:44 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Kör endast med pannlampor numer, man har 2 händer fria och den vrider sig dit Du tittar , finns kraftiga såna också.
Hänger man dessutom upp dom så försvinner dom inte lika lätt som traditionella ficklampor håller med, ska man göra ngt med händerna medan man lyser så är ju pannlampa kanon. Jag har en 100-spännsmodell med LED från Classe i Sjön och den duger gott 
|
| 26 Oct 2012, 09:12 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: Kör endast med pannlampor numer, man har 2 händer fria och den vrider sig dit Du tittar , finns kraftiga såna också.
Hänger man dessutom upp dom så försvinner dom inte lika lätt som traditionella ficklampor +1, har 2 st Petzl som hängt med länge. Batterilivslängden är lååååååång.
| 26 Oct 2012, 09:45 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
+1 på pannlampa i de flesta lägen.
|
| 26 Oct 2012, 09:56 |
|
 |
|
Joshunznera
|
blåton wrote: +1 på pannlampa i de flesta lägen. men nördfaktorn är skyhög med pannlampa, det ska inte underskattas, Gunvald skulle då aldrig ha en pannlampa när han jagar bus i mörkret 
|
| 26 Oct 2012, 10:03 |
|
 |
|
blåton
|
Joshunznera wrote: blåton wrote: +1 på pannlampa i de flesta lägen. men nördfaktorn är skyhög med pannlampa, det ska inte underskattas, Gunvald skulle då aldrig ha en pannlampa när han jagar bus i mörkret  Jo, det har du ju helt rätt i.  Det känns faktiskt rätt fånigt när man går på hundpromenad. Men samtidigt är det ju f-n så smidigt när man ska hitta och ta upp det där hunden har gjort.
|
| 26 Oct 2012, 10:24 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: blåton wrote: +1 på pannlampa i de flesta lägen. men nördfaktorn är skyhög med pannlampa, det ska inte underskattas, Gunvald skulle då aldrig ha en pannlampa när han jagar bus i mörkret  Så är det, medges. Frun skrattar åt mig.  Jag skulle inte kunna tänka mig att lira live med pannlampa, även om det säkert skulle funka mycket bättre än t.ex. notställsbelysning. Man kunde ju se vilka pedaler man trampar på, och det skulle absolut hämma kreativiteten.
| 26 Oct 2012, 10:37 |
|
 |
|
blåton
|
kjelle wrote: Jag skulle inte kunna tänka mig att lira live med pannlampa, även om det säkert skulle funka mycket bättre än t.ex. notställsbelysning. Man kunde ju se vilka pedaler man trampar på, och det skulle absolut hämma kreativiteten. Om jag inte missminner mig helt, så körde Krautrockens anfäder Faust åtminstone i början av karriären med just pannlampa på scenen OCH inga strålkastare. Ingen visste hur de såg ut... 
|
| 26 Oct 2012, 10:52 |
|
 |
|
Joshunznera
|
blåton wrote: Om jag inte missminner mig helt, så körde Krautrockens anfäder Faust åtminstone i början av karriären med just pannlampa på scenen OCH inga strålkastare. Ingen visste hur de såg ut...  Jag har sett Joe Walsh live med såväl pannlampa som med kamerahjälm, men det är ju Joe Walsh det 
|
| 26 Oct 2012, 11:09 |
|
 |
|
DrSlim
|
Joshunznera wrote: Finns via amazon.co.uk också, kanske går att få bvilligare frakt nånstans. Borde ju inte kosta mer än 100 spänn att frakta tycker man
Ska du lysa mest när du smyger runt inomhus eller ska du mest springa runt i skogen och lysa på älgar? Kan ju ha betydelse för vilken spridning du villl ha på ljusstrålen Njae, lysa på älgar har jag väl inte tänkt. Snarare smyga omkring i och runt huset. Ska kolla Amazon, de brukar inte ha dyr frakt. Självklart så ska man även ha pannlampa! Guld när man ska byta säkring.
|
| 26 Oct 2012, 12:52 |
|
 |
|
DrSlim
|
|
| 26 Oct 2012, 17:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
tungt nu ljusnar det snart
|
| 26 Oct 2012, 17:50 |
|
 |
|
kjelle
|
Ficklampor för £120  Du måste vara riktigt mörkrädd!
| 26 Oct 2012, 18:40 |
|
 |
|
DrSlim
|
kjelle wrote: Ficklampor för £120  Du måste vara riktigt mörkrädd! Kan tyckas så. Men egentligen bara väldigt trött på ficklampor av usel kvalitet som aldrig funkar just när man behöver dem.
|
| 26 Oct 2012, 18:47 |
|
 |
|
Spider-Man
|
På jobbet har vi stora och små Maglites.. De tål det mesta verkar det som.. små att lysa i halsen på folk och stora att göra det möjligt att arbeta med finlir i beckmörker.. Batongliknelsen är väl enkom en bonus..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Oct 2012, 07:18 |
|
 |
|
DrSlim
|
Spider-Man wrote: På jobbet har vi stora och små Maglites.. De tål det mesta verkar det som.. små att lysa i halsen på folk och stora att göra det möjligt att arbeta med finlir i beckmörker.. Batongliknelsen är väl enkom en bonus.. Vad jobbar du med (som lyser folk i halsen och finlirar i mörker)?
|
| 27 Oct 2012, 16:05 |
|
 |
|
Spider-Man
|
DrSlim wrote: Spider-Man wrote: På jobbet har vi stora och små Maglites.. De tål det mesta verkar det som.. små att lysa i halsen på folk och stora att göra det möjligt att arbeta med finlir i beckmörker.. Batongliknelsen är väl enkom en bonus.. Vad jobbar du med (som lyser folk i halsen och finlirar i mörker)? Jobbar som ambulanssjuksköterska.. Därav den udda kombon av användningsområden för en ficklampa.. De används dock till ännu mer.. Pupillkontroll bl. a.
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Oct 2012, 16:41 |
|
 |
|
DrSlim
|
Spider-Man wrote: Jobbar som ambulanssjuksköterska.. Därav den udda kombon av användningsområden för en ficklampa.. De används dock till ännu mer.. Pupillkontroll bl. a. Aha, ett viktigt och hederligt arbete. Ett var jag orolig för att du var snut eller nåt.
|
| 27 Oct 2012, 16:58 |
|
 |
|
Spider-Man
|
DrSlim wrote: Spider-Man wrote: Jobbar som ambulanssjuksköterska.. Därav den udda kombon av användningsområden för en ficklampa.. De används dock till ännu mer.. Pupillkontroll bl. a. Aha, ett viktigt och hederligt arbete. Ett var jag orolig för att du var snut eller nåt. *asg* och tack 
|
| 27 Oct 2012, 18:48 |
|
|