View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:37

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Högtalarproblem till skivspelaren! 
Author Message

Post Högtalarproblem till skivspelaren!
Hej!

Så här är det, jag har en Pioneer skivspelare, med tillhörande förstärkare och högtalare. Skulle gissa att det är från tidigt 80-tal, riktigt fina saker dock. Ända sedan jag började använda dem, så har det varit lite problem just med högtalarna, (eller förstärkaren, därför jag frågar). Oftast fungerar allt som det ska och det låter fantastiskt, men ibland märker jag att det kan börja spraka i en av högtalarna, även volymen blir lite lägre och den tappar nästan all bas. Jag har provat byta ut sladden flera gånger, utan resultat. Jag har även provat spela MP3 & CD genom förstärkaren och högtalarna, samma fenomen framstår även då. När jag tyvärr ej har några andra högtalare att testa med så undrar jag vad som kan orsaka detta problem? Är det i högtalaren det sitter, eller kan det vara förstärkaren som börjar tappa livsgnistan? Förstärkaren är väl utbytbar, men verkligen inte högtalarna då de låter fantastiskt bra och har riktigt bra tryck i sig när det fungerar som det ska!

Väldigt tacksam för svar om det är någon här som har minsta lilla ide om vad det kan vara, då jag börjar få slut idéer!

Mvh

16 Oct 2012, 17:23
Profile

Post Re: Högtalarproblem till skivspelaren!
du har oxid i tape-omkopplaren på förstärkaren.... Vrid på den lite fram och tillbaka när det skarapar och kolla om det blir ngn förändring. Blir det skillnad så är det sannolikt oxid i kontakterna i omkopplaren. Är problemet större med olika ljudnivå i vä höger just när du lyssnar på grammofon jämfört med när du lyssnar på tex MP3-spelaren så är det ännu mer säkert att det är tape-omkopplaren. Mycket vanligt problem på förförstärkare av den där typen

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Oct 2012, 18:37
Profile WWW

Jag tycker ju att det låter som om det även kan vara ett klassiskt oxid i volympoten problem, eftersom det gäller ljudkällor som inte går via tapeingång, och att det är flera ingångar, typ aux. Vrid volymen upp och ner, lossnar det då låter det troligt. Byta pot, spraya kontaktspray i volympoten eller byta stärkare i sista hand.
Högtalarna skulle inte jag misstänka enligt din beskrivning.

16 Oct 2012, 22:03
Profile WWW

kjelle wrote:
Jag tycker ju att det låter som om det även kan vara ett klassiskt oxid i volympoten problem, eftersom det gäller ljudkällor som inte går via tapeingång, och att det är flera ingångar, typ aux. Vrid volymen upp och ner, lossnar det då låter det troligt. Byta pot, spraya kontaktspray i volympoten eller byta stärkare i sista hand.

går inte alla ljudkällor via tapeomkopplaren i (de allra flesta) förstärkare från den tiden?

16 Oct 2012, 22:26
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:

går inte alla ljudkällor via tapeomkopplaren i (de allra flesta) förstärkare från den tiden?

De jag kom i kontakt med hade aux-ingång. Tapeingången är väl mer högimpediv, typ 10Kohm om jag kommer ihåg rätt, för övrigt den enda ingången i en stereoanläggning från den tiden som funkade hyfsat att plugga in en elgitarr i. :wink:
Det mest intressanta är väl hur Tobaksblues's grejor är bestyckade? Hur kopplar du in t.ex. mp3-spelaren?

17 Oct 2012, 09:13
Profile WWW

kjelle wrote:
De jag kom i kontakt med hade aux-ingång. Tapeingången är väl mer högimpediv, typ 10Kohm om jag kommer ihåg rätt, för övrigt den enda ingången i en stereoanläggning från den tiden som funkade hyfsat att plugga in en elgitarr i. :wink:
Det mest intressanta är väl hur Tobaksblues's grejor är bestyckade? Hur kopplar du in t.ex. mp3-spelaren?

poängen är att alla insignaler går via tapeomkopplaren, helt enkelt beroende på att man ska kunna välja vilken källa som bandspelaren ska spela in :)

Signalerna är olika i nivå, AUK, TAPE och CD är "samma" medan phono är betydligt lägre. Alla går dock via tapeomkopplaren som sagt och det är därför oxid på kontakterna i densamma första märks på grammofonsignalen

MP3-spelaren som ts har kopplat in är med största sannolikhet inkopplad på AUX/CD/TAPE eller liknande. Inte på phonoingången (då skulle det låta betydligt sämre än vad MP3 normalt gör) ;)

17 Oct 2012, 10:29
Profile WWW

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:

poängen är att alla insignaler går via tapeomkopplaren, helt enkelt beroende på att man ska kunna välja vilken källa som bandspelaren ska spela in :)

Signalerna är olika i nivå, AUK, TAPE och CD är "samma" medan phono är betydligt lägre. Alla går dock via tapeomkopplaren som sagt och det är därför oxid på kontakterna i densamma första märks på grammofonsignalen

MP3-spelaren som ts har kopplat in är med största sannolikhet inkopplad på AUX/CD/TAPE eller liknande. Inte på phonoingången (då skulle det låta betydligt sämre än vad MP3 normalt gör) ;)

OK, förstår poängen. Verkar logiskt. JAg tycker ändå att man ska kolla volympoten också.

17 Oct 2012, 11:45
Profile WWW

Alltså, Tobaksblues har inte sagt att det finns någon "tapeomkopplare"! Alla gamla förstärkare har inte det. På vissa modeller så skickas det ut på Tape Out samma som vad ingångsväljaren står på. Andra (lite finare modeller) kan ha Rec Out där man kan välja vad som skickas till Tape Out. Möjliggör att spela in från en källa och lyssna på en annan. Ang Phone-ingång så sitter det först där ett RIAA-steg som gör om signalen till linjesignal innan det skickas till Tape Out. Det om det.

Spontant tycker jag också att man skall kolla volympoten till att börja, brukar vara en stereopot dvs två potar på en ratt. Jag har upplevt att det kan ge precis detta beteende. Spraya den med elektronikspray och vrid hastigt fram och tillbaka efteråt. I värsta fall så får du kanske inte bort det helt utan måste byta pot.

Du kan ju byta plats på högtalarna vänster och höger för att utesluta dom, flyttar sig inte felet till andra kanalen så är det ju inget fel på dom.

17 Oct 2012, 16:11
Profile

midnightrambler wrote:
Alltså, Tobaksblues har inte sagt att det finns någon "tapeomkopplare"! Alla gamla förstärkare har inte det. På vissa modeller så skickas det ut på Tape Out samma som vad ingångsväljaren står på. Andra (lite finare modeller) kan ha Rec Out där man kan välja vad som skickas till Tape Out. Möjliggör att spela in från en källa och lyssna på en annan. Ang Phone-ingång så sitter det först där ett RIAA-steg som gör om signalen till linjesignal innan det skickas till Tape Out. Det om det.

Spontant tycker jag också att man skall kolla volympoten till att börja, brukar vara en stereopot dvs två potar på en ratt. Jag har upplevt att det kan ge precis detta beteende. Spraya den med elektronikspray och vrid hastigt fram och tillbaka efteråt. I värsta fall så får du kanske inte bort det helt utan måste byta pot.

Du kan ju byta plats på högtalarna vänster och höger för att utesluta dom, flyttar sig inte felet till andra kanalen så är det ju inget fel på dom.

nu var det ju 30-40 år sedan jag grottade med sånt här, men jag har bestämt för mig att RIAA-stegets utgångsimpedans är betydligt lägre (typ 200Ohm) än linesignalens utsignal (typiskt 47kOhm). Detta innebär ju att phonosignalen efter RIAA-steget blir betydligt mer känsligt för kontaktresistans än linesignalen från tex MP3-spelaren. Det om det :wink:

självklart kan det vara oxid i volympoten, det är också mycket vanligt. Det är också mycket logiskt att det är i tapeomkopplaren (eller funktionsomkopplaren eller insignalsväljaren, kalla det vad ni vill) som störningen uppkommer. Detta eftersom denna används i betydligt mindre omfattning än volymkontrollen och kontaktytorna "motioneras" i mindre omfattning än hos volymkontrollen

Men nu blev det lite väl mycket nörderi, om Tobaksblues kollar de tips han har fått vid detta laget kommer det lilla problemet att gå att lösa relativt lätt sedan :)

17 Oct 2012, 18:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]